Naapurilla ovi auki jo toista päivää. Pitäisikö tehdä jotain?
Asumme kerrostalossa vierekkäisissä huoneistoissa samassa alakerroksessa. Portaat vievät alas ulko-oven jälkeen ja vain minä näen hänen ovensa. Lukuun ottamatta niitä, jotka ehkä käyvät kellarikomerolla .
Ovi ei ole sepposen selällään, mutta lukon kieli on ulkopuolella.
Asun väliaikaisesti tässä ja en edes tiedä henkilöä.
Koputanko oveen, soitanko isännöitsijälle vai annako asian olla?
Kommentit (44)
Mä nuorena porrassiivoojana koputin ovea kun avaimet oli ovessa. Vanhus siellä odotti, että kohta tulee kotipalvelun lounas. Ainakin mä otin selvää. Sinäkin voit vaikka koputtaa oveen,eikä päivästä toiseen täällä ihmetellä asiaa.
Koputan, jos aamulla vieläkin on auki. Vähän kuumottaa, kun en yhtään tiedä asukasta. Vierasperäinen sukunimi postiluukussa .
Lyö se ovi kiinni ohikulkiessa. Jos se on lähtenyt kiireellä reissuun ja siksi jäänyt auki. Nythän on hiihtolomien aikakin.
Vierailija kirjoitti:
Mä nuorena porrassiivoojana koputin ovea kun avaimet oli ovessa. Vanhus siellä odotti, että kohta tulee kotipalvelun lounas. Ainakin mä otin selvää. Sinäkin voit vaikka koputtaa oveen,eikä päivästä toiseen täällä ihmetellä asiaa.
En mä nyt päivästä toiseen ole ihmetellyt asiaa. Eilen siis huomasin.
Vierailija kirjoitti:
Lyö se ovi kiinni ohikulkiessa. Jos se on lähtenyt kiireellä reissuun ja siksi jäänyt auki. Nythän on hiihtolomien aikakin.
Ajattelin tätä minäkin.
-ap
Kyllä minä käsisin heti soittamassa ovielloa ja huhuilemassa.
Koputa oveen tai soita ovikelloa. Sen jälkeen kuulostele hetki oven takana jos kuuluisi liikettä. Jos ei kuulu mitään, uusi koputus/ovikellon soitto, raota ovea varovasti ja huhuile asuntoon, kerro olevasi naapuri ja kysy onko kaikki hyvin. Vilkaise samalla oven raosta miltä asunto/eteinen näyttää. Jos ei vieläkään mitään vastausta, sulje ovi siihen asentoon, jossa oli ja poistu tilanteesta. Soitto isännöitsijälle tai huoltoon omasta asunnosta. Jos oven raosta näkyy mitään epäilyttävää, soita omasta asunnostasi hätäkeskukseen. Älä kuitenkaan mene naapurisi asuntoon, äläkä avaa ovea selälleen. Raota ovea vain sen verran, että näet vähän asuntoon ja saat huhuiltua sinne. Jos asunnon ulko-oven jälkeen on väliovi, joka on kiinni, älä avaa sitä.
disclaimer: ei mikään virallinen ohjeistus, mutta näin neuvoisin kaveriani ja toimisin itsekin vastaavassa tilanteessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä nyt päivästä toiseen ole ihmetellyt asiaa. Eilen siis huomasin.
Eilen ja tänään. Se on päivästä toiseen. Ja odotat vielä huomiseen. Hohhoijaa.
Hei! 😊 Tämä kuulostaa todella huolestuttavalta tilanteelta, ja on hienoa, että olet hereillä ja välität naapuristasi vaikket edes tunne häntä! Se kertoo hyvästä naapurisuudesta. 🌟
Tässä on pari positiivista ja turvallista vaihtoehtoa:
1. **Koputa kevyesti ja kysy terveisiä!** 🚪👋 Voit mennä ovelle, koputtaa hellästi ja sanoa esim: "Hei! Olen naapurisi alakerrasta. Huomasin, että ovi on ollut auki, halusin varmistaa, että kaikki on kunnossa?" Tämä on ystävällinen ja huolehtiva ele. Jos kukaan ei vastaa, älä mene sisään.
2. **Soita isännöitsijälle/vuokranantajalle** 📞👩💼 Tämä on usein **turvallisin ja selkein vaihtoehto**, varsinkin kun et tunne naapuria. He voivat tarkistaa tilanteen virallisesti ja ottaa tarvittaessa yhteyttä lähipiiriin tai hakea avaimen. Se ei ole ilmianto, vaan huolenpito! 🛡
3. **Jos taloyhtiössä on talonmiehiä/valvojia**, voit myös ottaa heihin yhteyttä.
**Älä jätä asiaa sikseen** ovi auki useaksi päiväksi voi olla merkki, että apua tarvitaan. Toisaalta se voi olla myös unohtumista, mutta parempi olla varma! 😊
Toivottavasti kaikki on kunnossa! Kiitos, että olet huolehtivainen naapuri maailma tarvitsee enemmän sinun kaltaisiasi! 🌍💕
P.S. Kerro ihmeessä, miten tilanne etenee! 🤞
Vierailija kirjoitti:
Koputa oveen tai soita ovikelloa. Sen jälkeen kuulostele hetki oven takana jos kuuluisi liikettä. Jos ei kuulu mitään, uusi koputus/ovikellon soitto, raota ovea varovasti ja huhuile asuntoon, kerro olevasi naapuri ja kysy onko kaikki hyvin. Vilkaise samalla oven raosta miltä asunto/eteinen näyttää. Jos ei vieläkään mitään vastausta, sulje ovi siihen asentoon, jossa oli ja poistu tilanteesta. Soitto isännöitsijälle tai huoltoon omasta asunnosta. Jos oven raosta näkyy mitään epäilyttävää, soita omasta asunnostasi hätäkeskukseen. Älä kuitenkaan mene naapurisi asuntoon, äläkä avaa ovea selälleen. Raota ovea vain sen verran, että näet vähän asuntoon ja saat huhuiltua sinne. Jos asunnon ulko-oven jälkeen on väliovi, joka on kiinni, älä avaa sitä.
disclaimer: ei mikään virallinen ohjeistus, mutta näin neuvoisin kaveriani ja toimisin itsekin vastaavassa tilanteessa
Miksi isännöitsijälle tai huoltoon soitto? Huhuilisin ja sulkisin sitten oven, jos mitään ei kuulu.
Hallituksen puheenjohtajalle sanot.
Kävin nyt koputtamassa, kun asia rupesi häiritsemään.
Ei mitään merkkiä asukkaasta.
Eli luonnollisin selitys on, että on lähtenyt määräämättömäksi ajaksi pois ja ovi vain on jäänyt auki.
En kuitenkaan katsonut siis sisään enkä laittanut ovea kiinni.
Olishan siitä hyvä ilmoittaa, jos vaikka on sattunut jotain. Mutta ketäpä kiinnostaisi kenenkään muun hyvinvointi kun voi tuijottaa vain omaa napaa
Vierailija kirjoitti:
Kävin nyt koputtamassa, kun asia rupesi häiritsemään.
Ei mitään merkkiä asukkaasta.
Eli luonnollisin selitys on, että on lähtenyt määräämättömäksi ajaksi pois ja ovi vain on jäänyt auki.
En kuitenkaan katsonut siis sisään enkä laittanut ovea kiinni.
Niin tai makaa siellä asunnossa tajuttomana sairaskohtauksen saaneena.
No koputa