Palkka 4300 euroa/kk:ssa, käteen jää n. 2700 euroa. Millaisena palkkana pidätte?
Kommentit (31)
Ensimmäinen kunnon palkka, ja verotuksen todellisuus valkeni minulle juuri...
Ja todellakin niitä veroja menee noin paljon. Kyllä sitä joka kuukausi mitettii, että kyllä valtio pitää huolen tulojen tasauksesta ettei kukaan vaan liikaa saa.
Vierailija:
kuin tuo nettopalkka? Mahdotontahan se on.
Monella on bruttopalkka pienempi kuin ap:n nettopalkka. Todellakaan ei ole mahdotonta.
IT-allalla tuo on rupupalkka, mutta monilla muilla aloilla tosi hyvä.
T. se, jolla myös 4300/2700
Vierailija:
20, mutta ei tuo bruttopalkka koskaan voi olla
pienempi kuin tuo nettopalkka...
En puhunut tästä nimenomaisesta bruttopalkasta, vaan bruttopalkasta yleensä.
Vierailija:
Mutta en tiennytkään että tuollaisesta palkasta menee noin paljon veroja!! :o
ja sitten täällä vikistään, että hyvätuloiset eivät saisi nauttia hyvinvointivaltion palveluista vaikka ovatkin sen suurimpia rahoittajia. Hyvinvointivaltion perusidea on, että jokainen maksaa (ja hyvätuloinen prosentuaalisesti enemmän) ja jokainen MYÖS SAA!
Ei näköjään kauheasti kannata anella sitä 1000 euron palkankorotusta, kun siitä nousee nettopalkka vain 500 euroa. :) Tai sitten kääntäin tuota pienempään palkankorotukseen taitaa olla turha tyytyä. Alaa ajattelin vaihtaa, kun itse en ole tyytyväinen tähän nettopalkkaan!
Osa-aikaista päivätyötä teen. Pidän palkkaani työhäni nähden hyvänä!
ja sitten täällä vikistään, että hyvätuloiset eivät saisi nauttia hyvinvointivaltion palveluista vaikka ovatkin sen suurimpia rahoittajia. Hyvinvointivaltion perusidea on, että jokainen maksaa (ja hyvätuloinen prosentuaalisesti enemmän) ja jokainen MYÖS SAA!
Meillä ainakin:
-hampaat hoidetaan julkisella
-käydään tarvittaessa terveyskeskuksissa (työterveydenhuolto toki yksityisellä)
-lapset kunnallisessa päiväkodissa
-neuvolat ja ultrat julkisella
jne. Vaikka siis perheen tulot ihan hyvät, reilusti yli 5000 kuussa käteen. Miksi maksaa liikaa, jos vähemmälläkin pääsee?
Kaikkia muita julkisia palveluja käytetään (ei ole otettu mitään lapsivakuutuksia tms.), paitsi hammaslääkäriä. Helsingissä kun on niin mielettömät jonot hammaslääkäreihin, mun kärsivällisyys odottaa ei riitä siihen. Muun muassa kuljemme vallan miehen kanssa työmatkat bussilla (osin julkisista varoista maksettuja ja bussikaistat nyt ainakin rakennettu verorahoin). Oikeasti Helsingissä meillä menee kaikki ylimääräinen tulo asumiseen. :(
- kirjasto
- hammashoito
- hedelmöityshoidot
Muut vaivat hoidetaan lähinnä työterveyshuollossa.
Eikö riittäisi se, että olisi tasaverotus esim. 26% kaikista tuloista. Silloinhan hyvätuloiset maksaisivat myös enemmän veroja vaikka % olisi kaikilla sama. Se olisi oikein!
Mun kokemuksen mukaan monilla yksityisillä aloilla koulutetut ja osaavat pääsevät tuollaisiin palkkoihin kun työkokemusta rupeaa olemaan jonkin verran takana. Ei siis todellakaan mikään huippupalkka jos nyt et ihan vastavalmistunut ole. Jos olet DI, juristi tai KTM, niin ehkä vähän alakantissakin, tosin riippuu todella paljon alasta, yrityksestä ja omasta kokemuksestasi. Joku nokian perusinsinööri ei tuota tienaa, mutta konsultti taas helpostikin.
Oma peruspalkkani on jonkun verran parempi, mutta asiakastyössä bonukset nostavat palkkaani reilusti. Korkeakoulututkinto ja 8 vuotta kokemusta.
Ja kyllä, verotus todella tasaa. Mä erosin kirkostakin, kun laskin että veroihin menee nelinumeroisia lukuja vuodessa. Tulee aika kallis joulukirkkovisiitti ;-)
Päiväkoti on ainoa (1 lapsi), tosin siinä mielestäni saa kerrankin rahalleen kunnon vastineen, olen siis tosi tyytyväinen.
Mutta muuten:
- tilaan tai ostan kaikki lukemani lehdet ja kirjat
- perheessä kaksi autoa
- työnantaja kustantaa lääkäripalvelut
- hedelmöityshoidot yksityisellä klinikalla
t. todellinen nettorahoittaja :-(
Itse olen koulutukseltani alunperin DI, mutta vaihdoin äitiyslomani jälkeen alaa ja valmistuin luokanopettajksi (KM) pari vuotta sitten. Ystäväpiirini kauhisteli, olenko tullut hulluksi ;-) Nyt kyllä ymmärtävät, kun ovat nähneet elämäniloni moninkertaistuneen, vaikka palkka on ainakin puolittunut. Koen olevani vihdoin oikealla alalla, tästä työstä saadut palkinnot pesevät 6-0 entiset rahalliset bobukset :-) Ja sekin on mahtavaa, että kesäisin saa olla perheen kanssa kaikessa rauhassa, työstressi unohtuu silloin aina totaalisesti.
Silti on pakko huomauttaa, että kaikki on todellakin suhteellista: tienaan nyt kahden akateemisen tutkinnon tehneenä opettajana BRUTTONA 2150¿ kuussa. Kolmen vuoden työkokemuksen jälkeen DI:nä tienasin sentään 4400¿/kk eli käteen jäi paljon enemmän kuin mitä nyt palkkani on
ennen
veroja ja bruttona palkkani oli siis yli kaksinkertainen nykyiseen verrattuna :-/ Onneksi tälläkin palkalla tulee silti toimeen, kun emme havittele materiaalista onnea ja mieskin käy töissä.
eikä vaadi sen kummempia ylitöitä tai panostuksia.