Anoppi syötti jäätelöä 9-kuisellemme! En olisi ikimaailmassa uskonut!
Olen niin vihainen, että kihisen yhä raivosta. Vauvamme oli toisen kerran lyhyen aikaa anopin hoidossa ja tällä kertaa anopin luona. Anoppi on suorastaan kerjännyt lasta hoitoonsa. Hän esiintyy aina korostaen, että haluaa kysyä meiltä tarkat ohjeet lapsen hoitoon ja haluaa noudattaa ja arvostaa niitä. No enpä ole erikseen sanonut että jäätelöä ei saa antaa koska se on itsestäänselvää!!
Menimme hakemaan lastamme puolisen tuntia etuajassa (puhe oli parin tunnin lapsenhoidosta ja olimme puolitoista tuntia). Mieheni menee edelleen entiseen kotiinsa omilla avaimilla ja etenkin kun tiesimme että on suurnpiirtein pojan ruoka-aika, menemme soittamatta ovikelloa ettei lapsen syöttämistä tarvitse keskeyttää. Siellä maisteltiin suklaajäätelöä. Anoppi meni ihan puihin ja niin minäkin.
Sanoin että jaaha ja otin lapsen ja aloin pukea ja lähdimme. En puhunut anopille tai kiittänyt lapsenhoidosta. Se oli viimeinen kerta kun hoitaa lastamme. Ainakaan muutamaan vuoteen. Jos ei voi tällaisissa asioissa luottaa, en luota muussakaan.
Kommentit (152)
Tuntuu ettei ap kovasti arvosta anoppiaan muutenkaan.
" pikku juttu" antaa 9-kuiselle suklaajäätelöä. Siinä on kaksi todella allergisoivaa ainesosaa joita vauva on nyt saanut eka kertaa ja jos ei olisi yllättänyt anoppia todennäköisesti vanhemman tietämättä. Muutenkin, eikö teitä kiinnosta ollenkaan ravitsemusjutut, lehmänmaidon aikaisen altistamisen riskit ja sokeriin tottumisen haitallisuus. Onko nipo jos haluaa että lapsi syö terveellisesti - ja nimenomaan että myös anoppi sitoutuu siihen? Mistä tietää mitä lapsi seuraavalla kerralla olisi saanut? Eikö se ole aika karua jos ei voi luottaa siihen että hoito-ohjeita noudatetaan. Mitä anoppi oikein saavuttaa syöttämällä herkkuja vauvalle, joka ei niitä vielä osaa edes kaivata?
Minä olen ainakin tahtonut tarkasti ruokkia vauvaani suositusten mukaisesti enkä mitenkään " sinne päin" . Ja joo, mulla on kolme lasta, kaikki on ruokittu samalla tavoin. Eikä se ole anopin asia tunkea vauvalle mitä sattuu, toki isommille voi antaa jotain jätskiä enkä sellaisesta suutu. Mutta vauvat meillä ruokitaan vauvojen ruoalla, piste.
Oletko tai onko miehesi puhunut anopin kanssa asiasta?
Kotona kun ollaan, niin herkkupäivä on kerran viikossa. Isovanhemmilla lapset saavat jäätelöä, keksejä ja muuta herkkua. Hyväksyn sen asia, että siellä on eri tavat kuin kotona ja lapsetkin tietävät.
Meilläkin anoppi antoi 10kk ikäiselle kakkua. So what? En ruvennut siitä nipottamaan ja riuhtaissut lastani pois anopin sylistä! Ei se nyt niin vaarallista ole!
Ap, taitaa olla kontrollifriikki, joka haluaa, että kaikki tapahtuu siten kun hän haluaa.
Hoida lapsesi itse täysi-ikäiseksi saakka. Ja pidä lapsi kotona siihen saakka. Niin kukaan ei vahingossakaan anna lapsellesi mitään herkkua ilman lupaasi!
Naurettavaa!
muutakuin pakosta kun hän niin " kärttää" ?
Kannataisi varmaan alkaa selvittelemään sinun ja anoppisi välistä suhdetta ihan ensimmäisenä!
Kyllä kai hälle oli tehty selväksi mitä 9 kk ikäinen vauva saa syödä??
Vierailija:
Onko ensimmäinen lapsi sinulla?
Mun mielestä reaktiosi on melko voimakas, jos jäätelöä vain maisteltiin. Tuskinpa anoppisi lapselle isoa annosta antoi.
Anoppi ei voinut tietää sun periaatteitasi siitä, milloin lapsi saa aloittaa makean syömisen.
Sanoin anopille selkeästi mitä lapselle syötetään ja juotetaan ja milloin. Ja hän on aina korostanut, että haluaa tehdä kuten pyydetään. Hän oli niin nolona jäädessään kiinni, ettei ole epäillystäkään etteikö hän olisi tiennyt ettei niin voi tehdä.
Tietenkin jos hän olisi ollut täysin tietämätön, ettei niin voi tehdä, olisin antanut asian anteeksi. Hän teki tahallaan tämän jutun.
ap
ap ei varmaan ollut eritellyt kaikkea mitä EI saa antaa, vaan mitä saa antaa!!
Sanotko sinä hoitajalle, että teidän nico-petterille ei sitten saa syöttää koiranpaskaa. jos et sano, niin se on ok???
Vierailija:
Ap, jos anoppi on antanut miehellesikin jäätelöä kun hän oli 9kk.
olen se " kuuluisa 37" :)
Ja olet aivan oikeassa! Tämä palsta nyt on mitä on...
Anoppi tiesi kyllä, ja tahtoi vaan päteä, ottaa ohjat käsiin, näyttää vähän " kyllä minä tiedän"
Pysy tiukkana! Ihan oikein teit kun lähdit ovet paukkuen! Ehkä anoppi miettii nyt vähän ja menee itteensä.
Varmaan ap kävi läpi kaikki tuotteet mitä lapselle ei saa antaa...
Lisäsi siihen vielä raportin ikä-hommistakin milloin mitäkin sa antaa! Huh, huh!
Oisko syntynyt moinen soppa? Tuskin...
Vierailija:
Onko nipo jos haluaa että lapsi syö terveellisesti - ja nimenomaan että myös anoppi sitoutuu siihen? Mistä tietää mitä lapsi seuraavalla kerralla olisi saanut? Eikö se ole aika karua jos ei voi luottaa siihen että hoito-ohjeita noudatetaan.
Missään tässä ketjussa ei ole käynyt ilmi, että anoppi ei olisi noudattanut hoito-ohjeita. Ap kertoi, että ei ollut kieltänyt jätskin syöttämistä, koska oli pitänyt asiaa itsestään selvänä. Toki asia on eri, jos ap oli kieltänyt lehmänmaidon antamisen. Missään ei kuitenkaan käy ilmi, että hän olisi tällaisia kieltoja esittänyt. Hän on ilmeisesti vain pitänyt itsestään selvänä, että anoppi tuntee nykyiset vauvojen ruokasuositukset ja noudattaa niitä.
usein raivoissani appiukolleni. Hän työntää joka kerta lapsille karkkia, näki milloin hyvänsä " en antanut kuin yhden.." . Vanhoille ihmisille merkitsee paljon nähdä lapsen ilo. Ja ehkä he muistavat itse menneestään, kuinka ihanaa oli saada jotain hyvää.
Anyway, ap, pidä kuitenkin perspektiivisi kohdallaan: mikä elämässä on tärkeää ja mikä ei. Tulet vielä miljoonaan kertaan menettämään hermosi - mieti, milloin se on vaivan arvoista.
mitä porukkaa täällä on. Ei olisi tullut mieleen kuuna kullan valkeana antaa omalle vauvalle suklaajäätelöä 9 kk ikäisenä: ei sen ikäisen kuulu saada vielä mitään tav. maitotuotteita, sokerista ja suklaasta puhumattakaan! Hyvin voisi vielä vuodenkin odotella.
Miten ihmeessä puolustelette anoppia. Ei se ole syy, että 30 v. sitten annettiin maksamakkaraa 4-kuiselle!
Ap on aivan varmasti kertonut mitä lapselle on ruuaksi, ehkä tuonut ruuat jopa mukanaan. Ei kaikkea mitä EI SAA antaa tarvitse erikseen erotella. Johan siinä menisi päivätolkulla.
Terv. kolmen lapsen äiti.
Se toki vähän selventää asiaa.
71
56 kirjoitti hyvin.
Mutta enpä ihmettele tämän ketjun jälkeen enää, miksi ylilihavien lasten määrä suomessa kasvaa ja kasvaa. Haluaisin kuulla edes yhden hyvän perustelun, miksi alle vuodenikäinen lapsi pitäisi ihan tarkoituksella totuttaa makeaan ja sokeriin? Mielestäni on ihan järjetöntä, että lähipiiri opettaa lapsen herkkujen perään, ne lapset kun jossain vaiheessa tajuavat asian ihan itse ja saavat varmasti tarpeeksi herkkuja elämänsä aikana vaikka vanhemmat tai isovanhemmat eivät niitä tuputtaisikaan.
Alle vuoden ikäiselle on ihan sama, onko kädessä leipä tai keksi - se keksi annetaan aikuisen mielihyvän takia.
Ja lasten painonhallintaryhmiä tulee jatkuvasti lisää.
lukee Ap sun juttuja. En minäkään halua, että kukaan syöttä mun 9 kuiselle jäätelöä, mutta ei senyt p¤#¤#" le viete VOI olla noin vakavaa!
Olen ikionnellinen, kunj oskus saamme miehen kanssa lähdettyä kahdestaan jonnekin ja joko oma tai mieheni äiti hoitaa lastamme (asuvat 300 kmn päässä). Enkä todellakaan luettele mitään tiukkoja ohjeita, kuinka lasta tulee hoitaa. Ruokapurkit kattelen valmiiksi ja sanon, että tuosta voi antaa ja kaapista löytyy lisää. Ei tulisi mieleenkään luetella mitään tiettyjä ruoka-aineita mitä saa antaa ja mitä ei. Kyllä minä nyt sen verran molempiin naisiin luotan, etteivät mitään VAARALLISTA siis sellaista mistä oikeasti sairastuu tms. anna.
Kyllä se taitaa olla niin, ettet muutenkaan pidä anopistasi, eihän tuollaiseen muuten noin lujaa reagoisi!
Sääliksi käy miestäsi, varsinkin, jos jauhat sille jokapäivä, kuinka typerätyhmäidiootti äiti hänellä on.
hoitakaa ite lapsenne kaikenmaailman nipottajat!
Ymmärrän kyllä tuohtumuksesi, jos olit kertonut anopille, että lapselle ei vielä saa antaa maitotuotteita ja/tai sokeriherkkuja. Mutta jos et ollut tätä kertonut, niin kuinka voit kuvitella anopin tietävän asian? Kerroit pitäneesi itsestäänselvyytenä, että 9 kk:n ikäiselle ei anneta jäätelöä. Millä perusteella tämä olisi itsestäänselvyys anopille? Kun anopilla oli pikkulapsia, ohjeet vauvoille sopivista ruuista ja siitä, koska lehmänmaitoa voi antaa, olivat täysin toiset. Et kai kuvittele, että anoppisi seuraa aktiivisesti nykyisiä suosituksia niin että hän tietää ne kaikki ilman että sinä kerrot toiveitasi?
Vauvojen ruokintasuositukset ovat muuttuneet radikaalisti jo siitä, kun 13-vuotias esikoiseni oli vauva.