Anoppi syötti jäätelöä 9-kuisellemme! En olisi ikimaailmassa uskonut!
Olen niin vihainen, että kihisen yhä raivosta. Vauvamme oli toisen kerran lyhyen aikaa anopin hoidossa ja tällä kertaa anopin luona. Anoppi on suorastaan kerjännyt lasta hoitoonsa. Hän esiintyy aina korostaen, että haluaa kysyä meiltä tarkat ohjeet lapsen hoitoon ja haluaa noudattaa ja arvostaa niitä. No enpä ole erikseen sanonut että jäätelöä ei saa antaa koska se on itsestäänselvää!!
Menimme hakemaan lastamme puolisen tuntia etuajassa (puhe oli parin tunnin lapsenhoidosta ja olimme puolitoista tuntia). Mieheni menee edelleen entiseen kotiinsa omilla avaimilla ja etenkin kun tiesimme että on suurnpiirtein pojan ruoka-aika, menemme soittamatta ovikelloa ettei lapsen syöttämistä tarvitse keskeyttää. Siellä maisteltiin suklaajäätelöä. Anoppi meni ihan puihin ja niin minäkin.
Sanoin että jaaha ja otin lapsen ja aloin pukea ja lähdimme. En puhunut anopille tai kiittänyt lapsenhoidosta. Se oli viimeinen kerta kun hoitaa lastamme. Ainakaan muutamaan vuoteen. Jos ei voi tällaisissa asioissa luottaa, en luota muussakaan.
Kommentit (152)
niin oli tapana antaa lapsille ihan sokerivettä :) Ja tiedättekö mitä, minäkin olen sitä saanut ja ole nyt yli 40 v. ihan terve ihminen ja oman hyvät ehjät hampaat. Voitteko kuvitella, saanut vauvana sokerivettä eikä ole vieläkään kuollut....
Vaikka jo sekin on vakavaa, että noin pienelle annetaan lehmänmaitoa lupaa kysymättä. Mutta kyse on siitä, että anoppi vähät välittää siitä, mitä vanhemmat ovat antaneet ohjeiksi. Sellainen piittaamattomuus ja välinpitämättömyys ei ole hyväksyttävää. Suurimmasta osasta tämän ketjun vastaajista on kasvamassa samanlaisia anoppeja: miniä ei tiedä mitään vaan anoppi osaa ja tietää, koska on jo lapsensa isoksi kasvattanut.
Miettikää vähän, te käytöstapoja peräävät!
Jos ap olisi kiittänyt kauniisti HYVÄSTÄ hoidosta tämän jälkeen, tai siis yleensäkään olisi kiitellyt, niin viesti olisi ollut, että anopin ei vastakaan tarvitse ohjeista välittää.
Tuon sukupolven opit eivät rajoitu pelkkään vauva-ajan ruokavalioon. Kun he ovat lapsiaan kasvattaneet, oli ihan OK pitää lapsia autossa ilman turvavöitä, istuimista puhumattakaan. Ehkä ensi kerralla anoppi vie lapsen retkelle -omalla autollaan ilman turvaistuinta.
Karieksen tartuttamisen moni jo nostikin esille. Hyvä pointti sekin.
70-luvulla oli myös tavallista, että nelivuotiaat jo leikkivät yksin kerrostalon pihalla ilman valvontaa. Huudettiin tarpeen tullen " äitii tuu ikkunaan, täällä huutaa Mikkoo..." .
Useimmat eivät tuolloin myöskään kiinnittäneet huomiota siihen, mitä lapset saivat katsoa telkkarista. Ei sieltä siihen aikaan niin monenlaisia juttuja tullutkaan.
70-luvulla oli ihan normaalia, että lapset pyöräilivät ilman kypärää ja aika pienetkin ilman aikuisen valvontaa. Liikennettä oli vähemmän.
Ja sokerina pohjalla: anopin mielestä voi olla ihan OK läpsiä ja läimäytellä lasta jos se ei tottele. Ei nyt ehkä vauvaa, mutta kohtahan ap:n lapsi on jon uhmaiässä...
Kyllä se on niin, että anopin on opittava noudattamaan vanhempien ohjeita, tai muuten ei lasta voi anopille antaa. Anopilla ei ole mitään oikeuksia toimia niin kuin itse tykkää. Hänen vuoronsa kasvattaa lapsia miten tykkää oli jo, nyt on toisten vuoro ja toiset säännöt.
taitaa olla kyseessä ensimmäinen lapsi;)
Oma äitini pilasi täysimetyksen vauvan ollessa 4kk, antoi suklaata. Vaikka tiesi että vauva on täysimetyksellä. Hoidossa oli siis noin kymmenen minuuttia kun ripustin pyykit pihalle.
Sympatiat ap:lle törpöstä anopista. Onneksi meidän lasten isovanhemmat ovat fiksuja ja he ovat vailla ap:n anopin kaltaista " pätemisentarvetta" .
Vierailija:
Oma äitini pilasi täysimetyksen vauvan ollessa 4kk, antoi suklaata. Vaikka tiesi että vauva on täysimetyksellä. Hoidossa oli siis noin kymmenen minuuttia kun ripustin pyykit pihalle.
Ei pieni suklaanpala pilaa täysimetystä muuta kuin äidin mielessä vai lakkasiko vauvasi imemästä ja vaati pulloa suklaata saatuaan??
Suklaan antaminen noin pienelle vauvalle nyt tietysti ei ole fiksua mutta ei se silti mitään täysimetystä pilaa.
AP:n tapaukseen: Anoppi teki vääriin mutta voi olla todellakin että ei ei tiedä että tavallisia lehmänmaitotuotteita ei saisi vielä antaa noin pienelle.
Onko AP varmasti sanonut että ei lehmänmaitotuotteita?
Allergiasta en nyt niin olisi huolissani AP:n lapsen kohdalla. JOs vauva olisi jollekin esim. maidolle allerginen olisi se tullut jo ilmi imetettäessä tai viimeistään korviketta annettaessa. AP kai nyt itse juonut tavallista maitoa?
AP myös mielestäni ylireagoi. Asian olisi voinut siinä tilanteessa selittää sille anopille rauhallisesti ja sopia että näin ei enää jatkossa tapahdu. Lapsellista lähteä mitään sanomatta. Tosiaan kuten joku jo mainitsikin, kumpi huonompi asia lapsen kannalta? Vähän suklaajäätelöä vai vanhempien välirikko mummuun.
Itselläni kävi oman äidin kanssa samantyyppinen tilanne, mutta en todellakaan alkanut siitä hernettä nenään vetämään. Selvitin vain mummolle kuinka haluan toimittavan jatkossa. Samoin olisin toiminut anopin kanssa. Mutta mä tykkäänkin mun anopista...
Tytär nyt kohta 3-vuotias ja mun puolesta mummot saa häntä hoitaessaan antaa karkkia, suklaata, jäätelöä ja muita sokerisia herkkuja oman harkintansa mukaan. Ei ole tyttö em. herkkujen perään kovasti. KEsälläkin mieluummin herkuttelee mansikoilla, vadelmilla ja herneillä kuin vaikka karkilla.
Ekassa viestissä lukee,että ap ei ollut sanonut jäätelöstä mitään anopille!mikä siinä on niin vaikea ymmärtää!!!!!
Muuten voi tapahtua mitä ei toivoisi ellei ole koko ajan itse paikalla.
Onko väärin edellyttää, että anoppi kunnioittaa lapsen tarpeisiin perustuvaa ruokavaliota? Oli syys sitten ikä tai allergia tai keliakia tms.?
ensimmäiset makeat herkkupalat ihan joku muu kuin me vanhemmat. Mutta ei se meidän maailmaa ole kaatanut. Ei se lapsi kuulkaa siitä yhdestä kerrasta jää riippuvaiseksi, eihän teidän itse silti sitä jäätelöä tarvii antaa. Ajatelkaa joillain ihmisillä on ihan oikeita ongelmia lasten kanssa, sairauksia tms. niin te murehditte kun lapsi sai maistaa jäätelöä, voi voi.