Mitä eskarilaiset saavat katsoa televisiosta?
Tulipa mieleen, kun tyttäreni on joutunut kaverijoukon ulkopuolelle aloitettuaan esikoulun. Olen paljon pohtinut syitä ja koska leikit joista tyttäreni on suljettu pois ovat Winx-klubi ja Bratz-leikki, mietin mahtaako tämä johtua siitä, että tyttäreni ei katso kyseisiä ohjelmia. (joskus tosin salaa yrittää katsoa, kun minä olen vielä nukkumassa). Saavatko kaikki muut eskarilaiset katsoa Bratzejä ja Winx-klubia? Vai onko vielä muita yhtä " tiukkiksia" äitejä, jotka kieltävät kyseiset ohjelmat?
Olen tämän kiusaamisen vuoksi alkanut miettiä, että onko kieltoni edelleen perusteltu, mutta katsottuani kerran yhden jakson Bratzejä tyttäreni kanssa tulin siihen tulokseen, ettei ohjelma ole tarkoitettu mielestäni alle 10-vuotiaille ollenkaan, jos vielä heillekään. Ei elämän tärkeimpiä arvoja voi olla shoppailu, juhliminen, meikkaaminen, poikien vikittely, tanssikilpialuissa voittaminen, seksikkäät vaatteet ym. Eivätkä nämä ole sellaisia asioita, jotka mielestäni vielä alle kouluikäisille olisi tarkoitettu. Winx-klubista en ole nähnyt yhtään jaksoa, mutta olen lukenut ohjelmasta lehdestä ja netistä ja mielestäni tuntuu hieman samanlaiselta ohjelmalta aihepiirinsä suhteen kuin Bratzit. Nyt en pääse sitä edes katsomaan, koska Subjuniori ei näy meillä. Mutta kertokaa toki muut vanhemmat jos joku on Winx-klubia seurannut millainen ohejlma mielestänne on ja minkä ikäisille suunnattu?
Meillä katsotaan lähinnä kakkosen lastenohjelmia ja muilta kanvilta Disneyn klassikko piirrettyjä ym. vanhanaikaisia satuja. Ei siis Bratzejä, Winxejä, Pokemonia tai Barbieta. Tyttäreni tosin ajoittain kiukkuaa, että pidänkö häntä vielä ihan vauvana, joka ei saa katsoa muuta kuin Nalle Puhia ja muita lapsellisia ohjelmia. Nyt toivoisin mielipiteitä muilta vanhemmilta. En halua, että lapseni vielä katsoisi kyseisiä ohjelmia, mutta asia mutkistuu, jos todellakin leikeistä sulkeminen johtuu siitä, että muut saavat katsoa kyseisiä ohjelmia.
Toisaalta pohdin myös sitä, että olenko kaksinaismoralisti, koska lapseni kyllä katsoo yhdessä muun perheen kanssa Salkkareita ja se on yksi hänen lempi ohjelmistaan. Eli mitä mieltä olette siitä minkä ikäisten lasten annatte katsoa Salkkareita? Sehän ei myöskään ole lapsille tarkoitettu ohjelma. Se kertoo kuitenkin mielestäni oikeasta elämästä ja asioista joita oikeasti voi tapahtua. Meillä keskustellaan usein jälkeenpäinkin salkkareiden tapahtumista ja muutenkin yleisellä tasolla asioista joita siinä tulee esille mm. huumeista, perheväkivallasta, alkoholismista ym.
Mutta toivon siis teiltä muilta kannanottoja mitä mieltä olette television katselusta ja millaisia ohjelmia eskarilaisenne ja muutkin pienet lapset katsovat.
Meillä ei möskään katsota videoita/dvd:tä kovinkaan usein. Se on harvinaista herkkua esim. sadepäiville tai erikoistilanteisiin. Myönnetään toisinaan käytän sitä myös lahjontana tai palkkiona ;o). En kuitenkaan halua, että lapsella täytyisi jatkuvasti pyöriä joku elokuva taustalla, kun hän leikkii tai puuhailee omiaan. Tosin radiota hän kuuntelee paljon ja cd-levyjä hän käy hakemassa meidän kokoelmistamme. Eli kuuntelee paljon iskelmää ja myös Suomipoppia;o).
Kommentit (26)
totean vaan, että usein tiukat kiellot ja rajoitukset saavat sen kielletyn hedelmän tuntumaan paljon houkuttelevammalta kuin jos se olisi sallittu - kohtuuden rajoissa tietenkin!
t. eskarilaisen ja ekaluokkalaisen tytön äiti
ps. ja meidän tytöillä on bratzeja... enkä ole edes ajatellut, että lapsi pitäisi nukkeaan jotenkin " seksuaalisena" pukeutumisen tms. vuoksi. Kyllä se asia on vainmeidän aikuisten mielessä. Lapsi näkee vain kivan harjattavan tukan, vaihdettavat vaatteet jne. Nuken!
No, tämä vain mun mielipide.
Mä en henk.kohtaisesti usko, että syrjiminen johtuu tv-ohjelmista. Tuon ikäiset tytöt osaavat olla julmia. Muistan kun esikoiseni pari vuotta sitten aloitti tarhan/eskarin, hän ei meinannut mitenkään päästä leikkeihin mukaan. Kun tyttäreni puhui eskariopelleen syrjinnästä, opettaja vain toikaisi, että " se on kuulema ihan sun oma asia, yritä vaan päästä mukaan leikkeihin. Eskarivuosi oli tyttärelleni kova pettymys, koska odotukset olivat korkealla. Opella tuntui olevan omat suosikkinsa eikä tyttäreni valitettavasti kuulunut heihin.
Meidän eskarityttöä ei voisi vähempää kiinnostaa barbie- bratz- tai winks -ohjelmat! Vaikka muuten onkin oikea prinsessa niin näistä nukeista sekä tv-ohjelmista ei jaksa kiinnostua. Mielummin kattelee tosiaan Nalle puh-leffoja ja maija mehiläisiä, mikki hiirtä jne.
Meillä katsotaan telkkaria vasta klo 21 jälkeen, eikä edes joka päivä, jolloin lapset ovat olleet sängyissään jo tunnin verran joten eivät näe mitään tv-ohjelmia, uutisia jne. Meillä arkeen ei kuulu telkkarin päälläpitäminen ollenkaan. Ainoastaan tunnin verran päivässä lapset saavat katsoa äidin valitsemia ohjelmia. Muuten tv pysyy kiinni. Salkkareita en antaisi katsoa koska lapsi ei tajua ettei niitä ihmisiä ja sitä elämää ole oikeasti olemassa. Eskarilainen halusi kirjoittaa Eemelille kirjeen kun oli nähnyt leffan eikä oikein uskonut kun sanoin että Eemeliä näyttelevä poika on nelikymppinen ukkeli ja heidän aikakin sijoittui jonnekin sadan vuoden taakse...
Mielestäni äidit tietävät parhaiten, millaisiin ohjelmiin heidän lapsensa on kypsä. Itse olin pienenä tosi herkkä ja näin painajaisia milloin mistäkin.
En saanut n.10-vuotiaana katsoa twin peaksia vaikka kaverit sai. Olen siitä tosi kiitollinen äidilleni koska en varmaan vieläkään uskaltaisi / haluaisi katsoa sitä!
Olen huomannut, että oma tyttäreni ei ole aivan yhtä herkkä ohjelmille kuin mitä minä olin.
Jotkut 5-6 vuotiaat saavat katsoa kauhuleffoja eivätkä vanhemmat välitä... Siihen verrattuna salkkarit sekä brätsit ovat aika viattomia vielä :-)
Meillä katsotaan TV2:n lastenohjelmat piste. Me aikuiset seuraamme uutisten lisäksi joitakin sarjoja, jotka alkavat klo 21 ja tuohon aikaan eskarilainen on ollut jo nukkumassa vähintään puoli tuntia. Ainoa poikkeus ruodusta oli viime vuonna Winx-klubi, jota sai seurata. Nyt kesätauon jälkeen se on unohtunut kokonaan, enkä enää tiedä, tuleeko sitä maksuttomilta kanavilta. Vauhdikas toiminta ja seikkailu oli reippaan tytön mieleen, mutta itseäni ärsytti kyllä jälleen kerran hahmojen " pimumaisuus" . Bratzeissä liikutaan jo ihan muissa sfääreissä, jotka eivät 6-vuotiaalle kuulu. Pari leikkikaveria kehuskelee minkä ehtii Juniorilla, sillä tietävät, ettei se meillä näy. Onneksi tyttömme on toistaiseksi kestänyt jatkuvan " Juniorilla lyömisen" mallikkaasti.
Ensimmäinen aikuisten ohjelma, jota lapset saivat seurata (hampaat pestyinä ja yöpuvut päällä) oli Tanssii tähtien kanssa, joka lumosi tyttäremmme täysin. Meni kyllä Jorman tanssin aikaan äidin pasmat sekaisin ja tyttö oli kovasti hämmentynyt.
Salkkareita en antaisi lapsen katsoa, koska lapsi ei erota totta ja tarua. Juonikuvioista ei ole malliksi lapselle.
Eksyn tänne foorumille, koska etsin vinkkejä eskari ikäiselle sopivaa katsottavaa.
Hän on tykännyt katsoa Winx-klubia ja ystäviä ( ruudusta ).
Epäilen onko kuitenkaan ihan OK ohjelmia tuon ikäisellä ?
Itse suosisin, Eemeliä, Melukylän lapsia, Peppiä. Ylen lastenohjelmia.
Aloittajan alun allekirjoitan,
mutta,
sitten kun hän kertoi lapsensa katsovan salkkareita,, olen kauhuissani.
En ymmärrä miksi sellaista sontaa lähetetään lasten valveilla olo aikaan.
No toisaalta, sain vahvistuksen katsokoon Winx-klubia , vaikka mua epäilyttää.
Meidän 9v ei katso Bratzeja eikä Winxejä, vaikka joskus yrittääkin salaa kanavaa kääntää. Salattuja elämiä ei katso kukaan. Yksi syy kieltoon on sekin, että ohjelmat eivät ole pikkuveljille sopivia, eikä heitä voi telkkarin edestä pitää poissa jos sisko katsoo.
Onneksi mitään suurempaa hinkua näiden katsomiseen tai Bratzeilla leikkimiseen ei edes ole ollut. Kaveripiirissä on paljon samanlaisia suht " lapsellisia" , siis erittäin hyvässä mielessä lapsellisia tyttöjä, jotka osaavat edelleen leikkiä monipuolisesti. Vaikuttaisiko asiaan se, että valtaosa on esikoisia eli ei ole isosiskoa antamassa roolimallia toisenlaiseen nuorisomaisempaan käyttäytymiseen?
Noista Barbie-elokuvista meillä on Joutsenlampi, Prinsessa ja kerjäläistyttö ja Tähkäpää. Olin itsekin todella positiivisesti yllättynyt näistä leffoista, niissä on naishahmo se aktiivinen toimija ja prinssit vain statisteina. Alkuperäisiä satuja ne eivät kylläkään kovin uskollisesti seuraa. Barbie-kirjat sen sijaan ovat tylsiä eikä meillä niitä olekaan kuin yksi.
Erilaisista roolimalleista: tuttavaperhe erosi, ja tytär sai siitä kimmokkeen kysyä, kumpi meistä vanhemmista muuttaisi pois jos ero tulisi. Vastasi sitten omaan kysymykseensä, että minun pitäisi muuttaa. Olin ihan hoona ja perusteluna oli sitten se, että kun kerran isi on asunnon maksanut niin hänen siinä pitäisi sitten saada asuakin. Ja meillä kun asunto on tasan puoliksi maksettu! Eikä mitään käsitystä siitä, mistä moinen käsitys tytölle oli tullut, töissä käydään molemmat. No, ei tämä ihan aiheeseen liity, mutta tulipahan vain mieleen että lapsilla voi olla kummallisia käsityksiä isän/miehen ja äidin/naisen rooleista ties mistä syystä, ja sellaisetkin asiat jotka itselle ovat itsestäänselvyyksiä eivät ole sitä lapselle.