matto vetäistiin jalkojen alta,vuokra nousee 120e/kk
Kommentit (85)
Todennäköisesti kuitenkin täysin laillinen korotus. Onhan mediassakin tästä ollut, että vuokra-asuminen kallistuu, joten ei pitäisi olla yllätys kenellekään.
[/quote]
niin sitä on nostettava normaalille kustannuksia vastaavalle tasolle.
Tuo korotettu vuokra vastaa mielestäni 60 m2 kaksion vuokraa rivitalossa, joka on saunallinen ja kohtuu kivassa kunnossa. Jos neliöitä on enemmän, ovat ne suoraa tulonsiirtoa kaupungin ja veronmaksajien pussista kaupungin vuokralaisille.
Toisaalta jos on huonokuntoinen asunto, voit odottaa kaupungilta vähintään kunnon pinta remonttia ja wc:n kaakelointia ym. mikäli alkuperäisessä 70-luvun kunnossa.
Totta kai on ja vuokranantajalla on vieläpä velvollisuus tehdä se selvitys.
kun asun omistusasunnossa. Mutta mikäpäs siinä. Tuleepahan vuokralaisellekin selväksi, miksi vuokra nousee. Edelleenkään en usko, että vuokranantaja olisi niin idiootti, että tekisi kohtuuttomia korotuksia.
ilman että koulua pitää vaihtaa jne.
jossa on julkiset palvelut. Pääsette siitä autosta....
Vain espoolainen voi olla noin tyhmä.
kun asun omistusasunnossa. Mutta mikäpäs siinä. Tuleepahan vuokralaisellekin selväksi, miksi vuokra nousee. Edelleenkään en usko, että vuokranantaja olisi niin idiootti, että tekisi kohtuuttomia korotuksia.
[/quote]
sanoi, että tuolla lyhennätte jo lainaa jne. mutta en ole ap, mutta joo olen osittain samaa mieltä mutta esim. meillä tarvittavat neliöt maksavat pitkälle yli 200 000, ei paljon halvemmalla saa tai sit saa mutta nekin sit on mitä on. Joten mielummin tällä hetkellä maksan vuokraa reilu 800e ja laitan useemman satasen säästöön, koska ei pankitkaan tuosta noin vaan lainaa anna. Ja toisekseen kun omaa pääomaa ei vielä niin paljoa ole niin pankin rahoilla se asunto olisi aika pitkälti ostettava.
mies tekee jo nyt kahta duunia ja ei saada mitään asumistukia. Ollaan ns. väliinputoajaperhe,pienet palkat,mutta senverran hyvät,ettei tukia saada. Auto on pakollinen jotta päästään töihin,asutaan siis alueella jossa ei ole palveluita ja joukkoliikenne aika syvältä. No en mä kadehdi niitäkään joilla on monta sataa tonnia lainaa ja korot on kohta pilvissä :(
ap
60 m2 rivari kaksio maksanee about 200 000 e. 50 vuoden aikana menee toiset 200 000 e putki, julkisivu, ikkuna, katto, pintaemontteihin, joten 400 000 pitää kuolettaa.
Liäski sitten tuo lämmitys ja jäte ja vesimaksut joka kuukausi. Jos siis suunnittelee asunnon ostoa, pitää 50 vuoden aikana muistaa että remontteihin/perusparannuksiin menee uutta vastaava kustannus.
Kannattaisiko miehen muuttaa kirjat muualle? Jotta olisit oikeutettu asumistukiin? Kannattaa ajatella itseään ja perhettään eikä sitä mitä joku kulahtanut kotiäiti saattaa sanoa..
Ollaan ns. väliinputoajaperhe,pienet palkat,mutta senverran hyvät,ettei tukia saada. Auto on pakollinen jotta päästään töihin,asutaan siis alueella jossa ei ole palveluita ja joukkoliikenne aika syvältä.
että korotus ON iso ja niin edelleen, mutta istukaa alas ja tutkailkaa talouttanne. Korotus on itse asiassa 5-henkisellä perheellä 24e/kk/nuppi. JOSTAIN sen voi ihan varmasti säästää... Enkäsiis edelleenkään väitä, että on helppoa ja jos miehesi jo nyt tekee 2 työtä, varmasti on itku kurkussa, kuten sanoit. Ja tosiaan, "väliinputoajia" saatatte hyvinkin olla, mutta pakko on kolmen lapsen yh:na 950e:n vuokraa (toki as.tuen kera) maksavana myös todeta, että minun silmissäni te olette keskiluokkaa ja hyvätuloisia!! Espoolaisen rivarin asukkaita ja auto käytössä... Oletko itse kotona, jos miehesi "joutuu" tekemään 2 työtä? Et olisi ensimmäinen äiti, jonka on ollut pakko palata töihin kustannusten kattamiseksi... En väitä, että olisin mikään esimerkki, mutta kertaanpa nyt kuitenkin, että itselläni siis 3 lasta, joilla yhdelläkään ei harrastuksia, koska niihin ei ole varaa (eikä kyllä minulla riitä aikakaan). Autoon ei missään nimessä olisi varaa. Itselleni en osta juuri mitään enkä siis ole kovin muodikas, mutta itsetuntoni lienee sitäkin parempi, koska enpä juuri välitä siitä seikasta! Kampaajalla käyn hyvin harvakseen, eli frisyyrikään ei ole viimeisintä 2-väri-raidoitus -huutoa. Olen pienituloinen ja asumistukea saan vajaan 1/3 vuokrasta, eli elämiseen jää mitä jää.
Vedä henkeä ja rauhoitu. Istut miehesi kanssa keittiön pöydän ääreen ja kirjaatte oikeasti menot ja tulot. Sitten käyt Kelan sivuilla asumistukilaskurilla varmistamassa, ettette korotuksen jälkeenkään ole oikeutettuja as.tukeen. Ja sitten mietitte, mistä nipistätte sen 24 e/kk/perheenjäsen. Asioilla on tapana lutviutua.
näiden korotusten yksi suurimmista syypäistä.
Pidetään väkisillä vuokrat keinotekloisen alhaalla, kunnes on pakko otta lusikka kauniiseen käteen ja tunnustaa tosiasiat ja nostaa ne vuokrat kustannuksia vastaavalle tasolle.
SKP:n vika ja virhe on siinä, että uskotellaan ihmisille miten halpaa asuminen on, mutta tuo kun ei ole kestävällä pohjalla. Siinä tulee ennemmin tai myöhemmin pää vetävän käteen ja sitten ollaan selällään.
että jos omassa perheessäni olisi kaksi aikuista maksavaa jäsentä ja kummallakin samansuuruinen osuus kuin nyt itselleni yksin jää, pystyisimme maksamaan n. 1350 e:n vuokraa (tai lainaa, miten vain). Eli edelleenkin korostan, että kaikki on kovin suhteellista... Miten voi olla mahdollista, ettäkahden vanhemman perheessä 950 e:n vuokra tekee noin tiukkaa?! Jos käytte kylpylöissä, ulkomailla, harrastatte paljon tai mitään mainituista, niin eikö asuminen ole kuitenkin tärkeämpää?! Tosin olen yhtä mieltä siitä, että pienten ja/tai erityislasten kanssa olisi ehkä syytä harkita muuttoa jonnekin, missä on kohtuullinen julkinen liikenne... Mutta kaikkea ei tässä elämässä voi saada! Teille on siunaantunut kenties miellyttävä ja rauhallinen (?) asuinympäristö ja mahdollisuus rivitaloasumiseen, josta itse esim. välillä haaveilen. Koska elämässä ei voi saada kaikkea, niin punnitkaa hyvät ja huonot puolet!
asu kaksiossa. Teillä täytyy olla enemmän huoneita ?
lomamatkoillakaan ei käydä,puhumattakaan kampaajista--kyllä se raha menee ihan peruselämiseen.
ap
lomamatkoillakaan ei käydä,puhumattakaan kampaajista--kyllä se raha menee ihan peruselämiseen.
ap
Av:llahan tietysti aina hehkutetaan halpaa vuokra-asumista, mutta kun ne kustannukset siirtyvät AINA vuokralaisen maksettavaksi.
Ollaan asuttu yli 6 vuotta Helsingin kaupungin kivassa vuokra asunnossa ja kun muutettiin vuokra oli 600€ ja nyt on 690€ joten ei paha vuokran nousu. Neliöitä 82 ja tältä alueelta omasta saataisiin pulittaa kolminkertainen summa. Kyllä vuokra asuminen voi olla kannattavaakin.
pinta-alaa esim. 105 m2, voitte varattua seuraavien neljän vuoden aikana 15 e x 45 m2 vuokran korotukseen eli siis 675 e, nousee vuokra, jotta se olisi liiketauloudellisesti kannattavaa. arvaan että ihan näin suureen vuokran nousuun kaupunki ei sorru, vaikk aolisikin perusteltua.
Ennustan vuokranne olevan (tässä on jo malitillinen inflaatio huomioitu) vuonna 2012 500 e enemm'än kuin nyt, eli 929 e + 500 = 1400 ja jotain päälle.... silloin ollaan kutakuinkin kustannukset kattavassa vuokraustoiminnassa ilman kaupungille tulevaa voittoa. Yksityisellä puolella tavoitellaan vielä voittoa päälle.
Niin tein itsekin, kun oma vuokra keväällä nousi 70e. Tulin siihen tulokseen, ettei ole varaa muuttakaan... Eikä tällä haavaa ole edesvuokra-asuntoja tarjolla.
mitään remontteja/perusparannuksia ei ole ollut--itse hoidetaan pihat ym ja saadaan vuokraa sillä "alemmas".
Ja sille joka sanoi,että ostatte oman niin ei se ole niin yksinkertaista,ensinnäkin meillä ei ole säästöjä,toisekseen ei ole takaajia ja kolmannekseen espoon asuntojen hinnat ovat karanneet käsistä 5 henkiselle perheelle ei ihan pikkurahalla asuntoa saada.
ap