Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko kirjoittanut kirjan? Tai haaveiletko siitä? Kuinka kävi, julkaistiinko?

Vierailija
20.08.2007 |

Kyselee yksi pöytälaatikkokirjailija, joka kaipaa kannustusta:)

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi yleensä kukaan kirjoittaa? Kustantajako ainoastaan rikastuu?

Vierailija
22/33 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomauttaisin, että kirjailijoiden toimeentulosta suuri osa tulee apurahoista. Tämä etenkin kaunokirjallisuuden puolella. Siis voi olla esim. soppari, että juuri tuo 16,7 % tuotosta kirjailijalle, siitä esim. 2000 e ennakkona (eli vähennetään myyntitulojen tilityksestä, kunnes tuo summa tulee täyteen ja sen jälkeen alkaa rojaltit juosta, jos on juostakseen - ennakkoa ei kuitenkaan tarvi palauttaa, vaikka myynti olis huono). Mutta kirjan tekemistä varten on saattanut saada esim. 2000 tai 4000 tai 6000 euron apurahan joltain säätiöltä tai läänin taidetoimikunnalta tms. Apurahat eivät ole mikään automaatti, mutta moni jo jotain julkaissut kuitenkin saa niitä, esikoiskirjailijat eivät niinkään.

Tsemppiä alkuperäiselle! Itselläkin on olemassa kaunokirjallinen kässäri, joka on aloitettu 5 v sitten ja kiertänyt monet kustantajat, aina sitä välillä parannan ja lähetän uudelleen johonkin, ehkä jonain päivänä...?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Radiokuunnelmista saa ainakin noin 3000¿. Joskus ollut aikeensa sellainenkin väsätä, mutta kaikki tuntuu aina jäävän. Olen saanut koulutustakin kirjoittamiseen, vaikka se onkin ikuisuuskysymys, että voiko kirjailijaksi kouluttautua vai ei, mutta mitään en ole saanut aikaiseksi sen koulun jälkeen. No, kyl mää vielä joskus.. :)

Kirjoittajan palkkiosta vielä sen verran, että tietysti riippuu kustantajasta, sopimuksesta yms., mutta kyllä se muistaakseni enemmän kuin tonni oli.

Vierailija
24/33 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

entäs sitten ne kirjastoapurahat, joita ne dekkarihuijarimammat (sariolaska& ystävätär) joutuivat palauttamaan? millaista rahnaa ne ovat?

Vierailija
25/33 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa niin huuuuuuuuurjalta!

mitä teoksesi käsitteli?

Vierailija
26/33 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

t:16

Vierailija
27/33 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka on julkaistu. Niistä ei kyllä tekijä saa noinkaan paljon.

Vierailija
28/33 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkaisija oli Suomen suurin kustantamo ja painos täysin normaali sentyyppiselle kirjalle.

Vierailija
29/33 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki kirjan tekijät saisivat työlleen edes minimpalkan niin kirjat maksaisivat satoja euroja kipale. Tein oman kirjani tosi nopeasti, noin parisssa kuukaudessa, vaikka tietysti olin kerännyt materiaalia vuosikaudet. Silti sain vain kahden viikon palkan. Monet kirjoittavat hitaammin ja käyttävät siihen vuoden, kaksikin, eivätkä todellakaan pääse palkoille. Ammattikirjailijat saavat elantonsa kai pääasiassa apurahoista, mutta useimmilla on lisäksi oikea työ.

Vierailija
30/33 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen julkaissut yhden kirjan, julkaistiin jossain tieteellisessä julkaisusarjassa. Koska tein sitä palkkatyönä, niin eipä siitä erikseen mitään maksettu, ei ainakaan kovin suuria. Olisiko saanut jonkun muutaman tuhat markkaa tms. Mutta mä siis sain ihan normaalia kuukausipalkkaa ja konsulttina vielä ihan hyvää sellaista.

Suomessa aika harva pääsee palkoille kirjailijana. Eiköhän useammille pääsääntöinen tulonlähde ole apurahat tai sivutyöt.

Vierailija
31/33 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokunen novellini on julkaistu ihan kirjana (muiden joukossa), ja olen ollut mukana toimittamassa asiateosta.

Rahasta en kirjoita, vaikka kivahan se olisi, jos jotain julkaisupalkkiota saisi. Tärkeintä kuitenkin olisi saada kirjansa markkinoille, jos ihmiset tykkäisivät niitä lukea. :)

Vierailija
32/33 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus miettinyt että paljonkohan esim. sille maksettiin joka kirjoitti/kokosi sen kirjan jossa on lääkäreiden hulluja saneluita, tai väärin kuultuja laulunsanoja kirjan. Niitä varmaan on kuitenkin myyty aika hyvin?

Vierailija
33/33 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

satoja? tuhansia? eli kuinkahan moni kirja jää kustantamatta?