Missä menee raja nuoren äidin ja " oikean" ikäisen äidin välillä?
Minkä ikäinen on nuori äiti? Ja mikä on se " oikea" ikä saada lapsi?
Kommentit (9)
esikko 21v ja toka 23v ja nyt 26v.
huoooh mitä juttuja TAAS!!
kysymykseen. Ja liian vanha on äiti, joka tosissaan miettii tätä.
äitiyteen. Toisilla tämä ikä voi olla varhaisemmin, kuin toisilla. Pääasia että itse tunnistaa oman valmiutensa tai rajoittuneisuutensa. Tietenkään kaikkeen ei voi valmistautua aina etukäteen. Itse koen olevani vielä nuori äiti, mutta raadin mukaanhan olenkin sopivan ikäinen. Koin olevani henkisesti valmis saadessani esikoisen 25-vuotiaana, toisen ollessani 27.Sen sijaan vakituinen työ tai omistusasunto eivät mielestäni ole asioita, joilla on äitiyden tai vanhemmuuden kanssa mitään tekemistä. Toki ne tuovat varmuutta elämään ja ovat hienoja asioita, mutta ei sillä ole mitään tekemistä äitiyden kanssa.
pekästään biologisesti ihanneikä olisi noin 18 - 34, sosiaalisesti taas noin 28 - 42
Jos pitää päästä esim. bilettämään, kun on muutaman viikon ikäinen nyytti kainalossa, on varmaan liian nuori äidiksi jne. (Itse en tainnut ekana vuonna juuri käydä, sen jälkeen muutaman kerran vuodessa)
Olin itse 22v, kun sain esikoisen. Vakaa parisuhde ja omistusasunto, ammatti ja " tarpeeksi elettyä nuoruutta" . Minulla oli monia lähemmäs kolmikymppisiä kavereita, jotka olivat saaneet esikoisensa samoihin aikoihin. En kokenut itseäni millään lailla erilaiseksi heihin nähden.
Eli liputan nuorehkojen äitien kohdalla sitä, millainen ihminen ja hänen " elämänkokemuksensa" on.
Omasta mielestäni raja siis kulkee juuri jossain 22v tienoilla, riippuen tapauksesta.
T: Nyt alle kolmekympinen kolmen lapsen äiti, jolla on perheen lisäksi omakotitalo, amk-tutkinto ja vakipaikka pian tiedossa :-)
oikean äidin iän ja arvostukseni kasvoi av-raadin silmissä. Kiitos ja kumarrus.
koska puhujahan on tietysti oikean ikäinen. Raja ei voi mennä kovin montaa vuotta ENNEN hänen lapsentekoikäänsä, sillä silloinhan hän saattaisi olla VANHA äiti ja kukapa sitä nyt vanha haluaisi olla...
Nuori äiti on 22v tai alle.
Itse sain esikoisen kun olin edellisenä päivänä täyttänyt 24v. En ole koskaan tuntenut itseäni nuoreksi äidiksi. Mutta olenkin tälläinen " vanhana syntynyt" .
omia tarpeitaan.