G: Miksi annat alle kouluikäiselle lapsellesi karkkia?
Kertokaapa vanhemmat, mikä saa teidät aloittamaan karkin antamisen lapsillenne! En nimittäin ymmärrä sitä.
Kommentit (51)
Eli on siis terveellistä arkiruokaa, jolla täytetään vatsa, on pyhäruokaa, jota syödään hienommin ja ajan kanssa ja joka ei aina ole ihan niin terveellistä, mutta ehdottomasti hyvää ja sitten on herkkuja, joita syödään silloin tällöin kohtuullisia määriä. Karkit kuuluvat tuohon herkkujen kastiin.
Onhan sitä muutakin makeaa. Esim. lettujen tai vohveleiden päällä hillo tai sokeri, vai kieltääkö ap nämäkin?
Lapset ovat lähempänä painokäyrien alareunoja kuin yläreunoja ja urheilullisia hekin. Isompi taitaa olla reilu 150cm pitkä ja painaa jotain 35 ja 40 kg:n välillä ja pienempi oli viime neuvolassa 108cm pitkä ja painoi 14kg.
Ei olla lihavia, miehellä muutama kilo ylipainoa. Minä olen laiha, ja lapset on " normaaleja" :)
Meillä on lähes aina makeisia kulhossa pöydällä, mutta lapsi ei ota siitä edes joka päivä. Kun niitä karkkeja on näkyvillä, niistä tulee arkipäivää eikä tarvitse rohmuta. Harvoin kyllä ostan lapselle kokonaista karkkipussia, suklaapatukan saatan välillä ostaa. Jos lapsi saa esim. lahjaksi kokonaisen karkkipakkauksen, hän yleensä jemmailee sitä viikkotolkulla ja maistaa välilä karkin tai pari.
Niin, lapseni täyttää kohta 4.
Meillä eletään kohtuudessa. Tai no, kesällä tuli jäätelöä syötyä lähes joka päivä... Lapsi on 4v. Me vanhemmat olemme 40 ja 46v. Olemme kaikki hoikkia. Lapsi saa aina syötyään ruokaakin sen xylitol-purkan tai pastillin suuhunsa ja reikiä ei ole hampaista löytynyt.
Minä en taas ymmärrä mitä haittaa on antaa välillä lapsellekin suuhunsa sellaista herkkua joka tuottaa mielihyvää? En ymmärrä en!
Löysää pipoasi ap!
Vierailija:
Oletteko sitä mieltä, että kaikkien, jotka eivät vielä lapsiaan ole karkin ihmeelliseen maailmaan tutustuttaneet, pitäisi se heti tehdä. Ja tämä pelastaakseen lapsensa ylipainolta ja ahmimiselta?
Vierailija:
Oletteko sitä mieltä, että kaikkien, jotka eivät vielä lapsiaan ole karkin ihmeelliseen maailmaan tutustuttaneet, pitäisi se heti tehdä. Ja tämä pelastaakseen lapsensa ylipainolta ja ahmimiselta?
Aivan varmasti lapsen alkaa tehdä mieli juuri sitä, mikä häneltä on ehdottomasti kielletty. Karkkia kun ei voi välttyä näkemästä, eikä myöskään sitä että toiset lapset sekä aikuiset siitä karkista niin kovasti pitävät. Ei se karkin antaminen tarkoita sitä, että sitä on mässytettävä joka päivä ja paljon.
Karkki on tuskin tuhonnut yhdenkään lapsen elämää. jaeiköhän meistä suurin osa ole sellaisia kohtuus kaikessa -ihmisiä. Meillä vältettiin 1,5-vuotiaaksi asti karkkia kokonaan eikä nytkään (vähän yli 2v.) osteta sitä oikeastaan koskaan, mutta lapsi saa syödä sitä, jos isovanhemmat tai joku muu tarjoaa. Mehuja meillä ei juoda oikeastaan ollenkaan ja roskaruokaa emme harrasta. Joten en nyt keksi mitään syyttä, miksi minun pitäisi hysteerisesti estää lastani syömästä silloin tällöin karkkia.
Tyttäreni 7v, ei pidä oikeastaan mistään karkista. Suklaata ottaa jos tarjotaan. Kaikki hedelmäkarkit, lakritsit yms. menevät suun kautta roskikseen. Ja TA-DAA hänellä on reikiä hampaissa. Tälläkin hetkellä taitaa
En siis mitenkään ylpeile lapseni karieksella (jos joku haluaisi käsittää niin), vaan todistaa että niitä reikiä saa ihan tavallisellakin ruoalla aikaan.
Olen 38 v.
Olen hoikka.
Lapseni ovat hoikkia niin, että kylkiluut näkyvät.
Syön itse liki päivittäin karkkia.
Lapsilla yritän pitää karkkipäivät.
Ei, en halua lapsistani ylipainoisia. Siksi meillä ei syödä sipsejä oikeiastaan koskaan. Mutta karkki ei lihota - minä olen elävä esimerkki.