Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poikien äidit eivät saa nauttia isovanhemmuudesta

Vierailija
19.08.2007 |

Tämä tuli mieleeni tuosta vastasynnyttäneiden luona vierailu -ketjusta, kun siellä joku äiti pokkana sanoi, että laitokselle sai tulla vain hänen isänsä ja sisaruksensa ja viikon sairaalajakson jälkeen esitti vielä toiveen, ettei kahteen viikkoon kävisi ketään. Ja oli sitten närkästynyt kun appivanhemmat tunkivat kylään. Kun muutenkin lukee näitä anoppi-keskusteluja, niin en kyllä ikinä haluaisi poikalasta.

Tuntuu että lähestulkoon joka perheessä naiset määräävät ketä nähdään ja milloin ja aikaa vietetään aina siellä naisen vanhempien luona ja miehen vanhemmilla vain käydään pakosta kärsimässä kamalaa anoppia. Eli naisen vanhemmat saavat nauttia isovanhemmuudesta paljon enemmän kuin miehen vanhemmat. Monessa tapauksessa nainen suuttuu anoppiinsa niin, ettei tätä nähdä juuri koskaan. Oletteko te poikien äiteinä miettineet, että poikienne tuleva puoliso saattaa riistää teiltä lapsenlapset henkisellä tasolla kokonaan?

Tiedän, että tähän keskusteluun tulee vastaukseksi täysin päinvastaisia esimerkkejä, kuinka äidin vanhemmat ovat alkoholisteja ja isän vahnemmat ovat aivan ihania. Mutta jos miettii yleisellä tasolla, niin näinhän se on, että äidit suunnittelevat mitä tehdään. Tietysti itsekin menen mieluummin lasten kanssa omaan lapsuuden kotiini viettämään aikaa kuin " vieraan naisen" eli anopin luokse. Anoppi on tästä tietysti vähän katkera ja kateellinen, mutta minkäs sille voi, koti on aina koti ja vaikka anopin kanssa ihan ok välit onkin, en siedä häntä pitkiä annoksia.

Kommentit (89)

Vierailija
1/89 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta hankala se on mennä pakottamaan :(

Vierailija
2/89 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalle äidilleni jaan paljon enemmän vauvan asioita kuin " vieraalle ihmiselle" eli anopille. Minusta se on miehen homma, sen äitihän se on. Mutta toisaalta esim. imettäminen on minun intiimiasia, josta en halua miehen puhuvan kellekään. Summa summarum, koska vauva ja äiti yleensä ovat läheisempiä kuin vauva ja isä, äiti määrää enemmän. Ja koska vauvan äiti yleensä on läheisempi oman äitinsä kanssa kuin anoppinsa, niin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/89 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mieheni vanhemmat hoitavat silti lapsiamme 97% enemmän kuin omat vanhempani.

Vierailija
4/89 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvaahan sinne sairaalaan yleensä mennään katsomaan eikä sitä äitiä, vai mitä ;)

Vierailija
5/89 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse tulin anoppini kanssa hyvin toimeen (nyt jo kuollut) mutta oma äiti on oma äiti. Mieheni ei josiatin syystä ole vanhempiensa kanssa yhtä läheinen kuin minä omieni.

Vierailija
6/89 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei itse riistävät lapseltaan mahdollisuuden läheisiin sukulaissuhteisiin. Meillä ainakin lapsi puhuu enemmän mummosta (isänäidistä) kuin minun vanhemmista. Kyllä se äiti voi tietoisesti myös tukea sen suhteen muodostumista.

Vierailija
7/89 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, käsitin sen jutun samoin kuin joku oli sitä kommentoinutkin, mutta se oli vaan esimerkki. Kyse ei myöskään ole siitä, ovatko sellaiset äidit huonoja ja ilkeitä, jotka omivat lapsensa itselleen. Kyse on siitä, että oltiin me näistä äideistä mitä mieltä tahansa, heitä on ja riittää. Ja tämä taas tarkoittaa sitä, että todennäköisesti suurin osa teidän pojistanne tulee löytämään tällaisen vaimon itselleen. Eikä vaimossa edes tarvitse olla mitään vikaa, hän vain sattuu pitämään omista vanhemmistaan enemmän.

Eli se mitä yritin sanoa on se, että todennäköisesti poikien äidit eivät koskaan tule olemaan yhtä läheisiä lastenlastensa kanssa kuin tyttöjen äidit. Ajatus on kaukana tulevaisuudessa, mutta tätä olen itse miettinyt monet kerrat. Kun siinä ei vaikuta se, miten sen pojan kasvattaa, sitli saattaa tulla tällainen vaimo kuvioihin, joka pilaa kaiken. Tietysti tämä voi käydä toisinkinpäin mutta ei niin todennäköistä.

Ap

Vierailija
8/89 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani pitävät minua niin arvossaan, että jos nainen ei ymmärrä pitää minusta niin saapi mennä : )

Oikeasti, minä pärjään kaikkien kanssa! Joten me saadaan lapsenlapsia kylään mielellään poikien ja vaimojen kanssa!

Se olisi parasta!

Vierailija
9/89 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavapiirissäni kaikkien isien vanhemmat osallistuvat lastenlastensa elämään ja ne jotka haluavat niin ovat ihan yhtälailla läheisiä kuin äidin vanhemmat. Minä en jaksa aina anoppiani enkä halua häntä tavata turhan usein mutta ei se estä lapsia ja miestä häntä näkemästä. Kyllähän nyt järkevät aikuiset osaavat yleensä hoitaa ihmissuhteensa ihan asiallisesti ilman suuria ongelmia.

Vierailija
10/89 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä olen poikien äitinä surrut. Oma äitini ei ollut väleissä anopin kanssa enkä nähnyt mummoani. Oma anoppi arvostelee ja neuvoo kaiken aikaa ja järkkäilee meidän kotia eli pitkin hampain hänet meille pyydän (säännöllisesti kylläkin). Mies saa käydä lasten kanssa anopin mökillä kesäaikaan vaikka joka viikonloppu. Mutta ällöttää jos anoppi jotenkin puuttuu kasvatukseen (ja sitä tekee tosi usein). En tunne ketään jolla olisi hyvä anoppisuhde, naisten valtataistelua se usein on jos anoppi ei älyä olla arvostelematta.

Vierailija
11/89 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi on tosi mukava, mutta mies on sellaista tyyppiä, jolla ei ole tarvetta pitää kovin tiivistä yhteyttä vanhempiinsa. Minä taas soittelen aika usein äidilleni ja isälleni. Haluaisin, että lapset olisivat enemmän yhteydessä isän vanhempiin, mutta onko minun tehtäväni ruveta soittelemaan myös anopille ja pitämään yhteyttä miehen puolesta? Ei tunnu luontevalta...

Vierailija
12/89 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hauska miten täällä aihe vapaalla ihmiset on aina eri mieltä kuin aloittaja. Otetaan vaikka esimerkiksi nämä keskustelut että alle 3-vuotiasta ei saa vielä hoitoon. Kerran kerroin että hoidan melkein kolmevuotiasta kotona ja minut nimettiin heti rikkaaksi kotirouvaksi ja " ei kai nyt kukaan ole yhden kolmivuotaan kanssa kotona" . Nyt ei tietenkään kukaan myönnä ettei anoppinsa kanssa tulisi juttuun, vaikka jos avattaisiin keskustelu, että kenellä on hirviöanoppi, niin johan riittäisi juttua...

Vierailija
13/89 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei ikinä soittele suvulleen ja en kyllä tee sitä hänen puolestaan. Joulukortit hoidan kun jäisi muuten nekin lähettämättä mutta muuten on kyllä yhteydenpito ihan olematonta toisin kuin minun sukuni kanssa. Eli kyse ei ole edes mistään riidoista, mies vaan on huonompi pitämään yhteyksiä.

Vierailija
14/89 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei se silti estä miestä ja lasta häntä tapaamasta. Minulla ei ole äitiä mutta jos olisi niin varmaan tapaisin häntä useammin kuin anoppiani. Ei se silti mitenkään vähentäisi tai huonontaisi anopin suhdetta lapsiini, ei minun ja äitini välit olisi mitenkään anopilta pois. T: 13

Vierailija
15/89 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos anoppi suhtautuu kovin vihamielisesti miniään, niin ei ihme ettei saa tulla laitoksella vauvaa katsomaan ja välit pysyy viileänä.

Oma anoppi on " saannut" nauttia lapsenlapsistaan ihan kuten oma äitinikin, minä en sitä ole kieltänyt enkä estänyt. Kaikista anopin tempauksista en tykkää, mutta meillä on asialliset välit enkä minä ole niin lapsellinen, että käyttäisin lapsiani pelinappuloina. Lapsiltahan se olisi pois, jos toiset isovanhemmat jää kovin etäisiksi. Eri asia, jos tekevät jotain lapsille vahingollista, esim alkoholisti-anopille en lasten kanssa kylään menisi.

Vierailija
16/89 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla mutsi asuu Jenkeissä ja niin myös veljeni perheineen, asuvat suht lähellä toisaan. Näkevät lähes joka päivä ja mutsi hoitaa veljeni lapsia lähes joka päivä. Me 7 tyttölasta asutaan muissa maissa ja välillä tulee urpokadefiilis broidia kohtaan, koska hänen lapsensa saavat nauttia mummista niin paljon :D

Mulla on kyllä maailman ihanin anoppi, tullaan hyvin toimeen. Mutsi ja faija muutti Jenkkeihin kun mä olin 16v ja siihen aikoihin myös alettiin miehen kaa seukkaan.. anopista on tavallaan tullut äitihahmo ja ystävä. Asuvat meidän kaa nykyisin samassa kaupungissa ja kyllä saa anoppi hoitaa lapsenlapsiaan lähes joka päivä.

Vierailija
17/89 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

no, täytyy vain toivoa että meidän pojat valitsevat itselleen fiksut ja mukavat vaimot jotta minäkin saisin joskus tulevaisuudessa hoitaa lapsenlapsiamme :)

Vierailija
18/89 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä appivanhempienkin. Toivoisin poikieni löytävän kumppanit, jotka kunnioittavat omia vanhempiaan - silloin kunnioittavat varmasti appivanhempiaankin.

Vierailija
19/89 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan miehen kanssa kummatkin aikuisia ja käyttäydytään siten. Mies voi vierailla lasten kanssa äitinsä luona ihan niin usein kun haluaa ja käyvätkin siellä suunnilleen joka toinen viikko. Kesäisin ovat myös keskenään appivanhempien mökillä. Itsekin käyn siellä ajoittain ja tapaan anoppia, mutta mies+lapset useammin.

Ap kuulostat aika oudolta linnulta, miksei miehesi voi vierailla lasten kanssa anoppilassa ilman sinua? Eikö mies pärjää omien lastensa kanssa edes vanhempiensa luona? Ja millainen on parisuhde, jossa vain nainen tekee päätökset missä kyläillään? Meillä mieskin sanoo sanansa, ja osaa mennä kylään lasten kanssa ilman minuakin.

Vierailija
20/89 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tartun näppikseen aika herkästi jos joku kirjottaa kaikkitietävänä totuuksia tänne kun joku julistaja tajuamatta, että asiat ei ole niin mustavalkoisia kun luulee.

Joka kolikolla on kaksi puolta ja kolikkojakin on eri arvoisia, siksi kaikki yleistykset saa karvat nousemaan pystyyn.

Ja siis, mulla on ihan mukava anoppi (eläkkeellä oleva lastentarhanopettaja) joka ei puutu meidän huushollin pitoon taikka millään lailla lasten kasvatukseen. Auttaa kun on tarvis ja pitää itse huolta, että on lapsen elämässä niin arkena kun pyhinä.

Vierailija:

Se on hauska miten täällä aihe vapaalla ihmiset on aina eri mieltä kuin aloittaja. Otetaan vaikka esimerkiksi nämä keskustelut että alle 3-vuotiasta ei saa vielä hoitoon. Kerran kerroin että hoidan melkein kolmevuotiasta kotona ja minut nimettiin heti rikkaaksi kotirouvaksi ja " ei kai nyt kukaan ole yhden kolmivuotaan kanssa kotona" . Nyt ei tietenkään kukaan myönnä ettei anoppinsa kanssa tulisi juttuun, vaikka jos avattaisiin keskustelu, että kenellä on hirviöanoppi, niin johan riittäisi juttua...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi