K: Onko opettajien työajat liian lyhyitä? /lomat liian pitkiä?
Onko mielestäsi opettajien kesälomat liian pitkiä? Siis 2,5 kk/ kesä + joulu-syys-hiihtolamat? Olisiko koulujen mielestäsi oltava auki pitempään? esimerkiksi ala-asteen alimmilla luokilla 7-17.00? Ja kesälomat lyhyempiä, muuta työväestöä vastaavia? Tuottaako pinen koululaisesi yksinolo lomien aikana ongelmia? Mikä on ammattikasvattajien mielipide??
Olisiko koulussa mahdollisuus pitää loput iltapäivän ja illan / nykyisten loma-aikojen tunnit esim Ohjattua liikuntaa, käsitöitä, urheilua, musiikkia, yms. kevyempää toimintaa?
mielipiteitä, ajatuksia?
Kommentit (147)
Vierailija:
eikö lasten kannalta olisi parempi jos koulut olisivat auki?
Itse yritän tehdä tällaista kokonaistyöpäivää. Tulen koululle vähän ennen kahdeksaa. (Tunnit alkaa tänä vuonna joka aamu klo 8.15.) Ja lähden aina klo 16 hakemaan omaa kersaani hoidosta.
Mutta niinpä se on, että tosi velho pitää olla, että pystyy ne tunnit suunnittelemaan tuossa ajassa. Yleensä teen sunnuntaina jonkin verran töitä tai jään parina iltana viikossa koululle koko illaksi.
Olen ehkä poikkeus, mutta esim. kunnollista musan kaksoistuntia ei kyllä ihan helppo suunnitella. En siis voi edes kuvitella suunnittelevani koko seuraavan päivän opetustani esim. tunnissa, kuten joku yllä ehdotteli.
Laadukas opetustyö loppuu siihen, kun ope ei saa pitää lomiaan rauhassa. Työstä palautuminen vaatii pari kuukautta. Eikä tällä palkalla äiti teresakaan tekisi tätä työtä ilman näitä lomaehtoja.
Vierailija:
Eiköhän sieltä tilaa löydy tehdä niitä töitä. Ja ei sitä muillakaan työtätekevillä omaa työtilaa ole kaikilla.
En ole opettaja mutta minulla on myös mahdollisuus ottaa kotityöpäiviä ja silloin tällöin näin teenkin. Samalla lailla teen työni paikasta riippumatta.
Mä lähden just silloin kun huvittaa, ja teen työni mihin vuorokauden aikaan vaan, kotona tai toimistolla.
Katsos kun on monta sellaista työtä missä tulos ratkaisee eikä ne 8h työtuntia duunipaikalla...
Ja olen muuten itse erityisopettaja koulutukseltani, sitä työtä ja palkkaa jaksoin vuoden ja siirryin muihin parempipalkkasiin hommiin. Että kaikki opettajien väheksyvät siitä vaan kokeilemaan mihin omat rahkeet riittää.
siis opettajat töihin, ja ottamaan vastuu lapsista.
Ei me tehdastyölaisetkään pistetä koneita kiinni ja jätetä työvuoroa kesken...
Pienet lapset, miten niille saisi ip:t turvalliseksi ja loma-ajat?
Koulut voisivat olla auki aamusta iltaan ja lomat myös!
eikö koulurakennukset ole enimmäkseen vanhoja, vetoisia, kosteusvaurioisia, ankeita rakennuksia. Olisiko tosiaan hyvä, että lapset viettäisivät 8 tuntia päivässä jossakin suuressa, meluisassa joukossa, rumassa ja ankeassa rakennuksessa, ei kiitos ainakaan meidän lapsille. Opettajako lapsia paimentaisi, ja kun kello tulisi 17, lähtisi opettaja sitten kotiin suunnitelemaan seuraavan päivän tunteja ja korjaamaan vihkoja ja kokeita, ja tulisi taas seuraavana päivänä aamusta pirteänä töihin, huhhuh. Meidän kunnassa on ainakin tarjolla rauhallista perhepäivähoitoa ekaluokkalaisillekin niin, että kenenkään haluavan ei ole tarvinnut paikoista tapella.
Itse en ikinä haluaisi sellaiseen työhön. Mutta kyllä opettajilla samat työajat ja samanpituiset lomat pitäisi olla kuin muillakin. En usko, että opettajat tekevät kotona töitä niin paljon kuin sanovat. Jos he tekisivät työnsä kokonaisuudessa työpaikalla, ei kenelläkään olisi mitään sanomista. Palkka myös maksuun niin kuin muillakin. Töihin muualle osaksi kesää ja samanmittainen loma kuin muillakin.
sillä erotuksella vaan, että voivat ottaa sitä lomaa aina silloin kun itse haluavat.
Mielelläni tekisin kaikki työt työpaikalla, mutta kun pitää hakea lapset hoidosta viimeistään klo 17, niin usein jää pakosti töitä myös kotiin vietäväksi... ja työpaikalla tosiaan olen 8-16.
Jos saatana teette niitä lapsia, ni tajutkaa, että teil on hoitovastuu niistä. Ei koulu on päiväkoti.
Ei opettaja ole lapsenne hoitaja.
Opettaja opettaa. Opettaja ei ole äiti tai hoitotäti.
Äiti ja hoitotätä etsitään muualta kuin koulusta.
Ei opettajilla ole töitä sen enempää kuin muillakaan. Lyhyet työpäivät, pitkät lomat. Taukoja monta kertaa enemmän sen lyhyenkin päivän aikana kuin mulla työläisillä. Mutta kun näin on aina ollut niin näin tehdään.
Jos tämä on suojatyö, niin miksi tunkua alalle ei ole?
Ja miksi miehiä on vaikea nykyisin saada opettajiksi?
Luulisi, että joka mies unelmoi puolipäivätyöstä ja pitkistä lomista.
Nyt joka av-mamma opettajaksi. Sijaisuuksia heruu kyllä epäpätevillekin!
Vierailija:
Onhan siellä koululla luokat tyhjinä iltapäivisin
Eiköhän sieltä tilaa löydy tehdä niitä töitä. Ja ei sitä muillakaan työtätekevillä omaa työtilaa ole kaikilla.
Yläasteella opettajia on liki tuplat luokkahuoneiden määrään verrattuna. Ja kuka haluaa suunnitella tuntejaan samassa luokassa musiikinopettajan tai kieltenopettajan kanssa. Tai miten siinä soitellaan vanhemmille. Kyllä jotain työrauhaakin tarvitaan.
Mutta siis. Opettajien kokonaistyöaikaa kokeillaan jo muutamassa paikassa. Ja niiden kokemusten pohjalta kokonaistyöaika joko yleistyy tai ei. Prosessi on jo käynnissä, joten sitä on tässä enää aika turha ideoida uudelleen.
Ja lasten iltapäivien kanssa on lähdetty tuohon iltapäiväkerhojen linjalle aika pitkälti. Tuskin sekään suunta enää av-mammojen huokailujen perusteella muuksi muuttuu.
Eli tää keskustelun ajankohta on auttamattomasti myöhään. Tää vauhkoaminen on nyt vähän samaa kuin alkaisitte keksiä pyörää uudelleen...
Hyvä 47, olen samaa mieltä! Opettajien työ on opettaa, ja siihen he ovat saaneet koulutuksen. Hoitohenkilöt ovat asia erikseen.
Hurjan rankkaa on homma. Ei tulis kyseeseenkään pitemmät päivät!!!
ja koko Suomen mittakaavassakin jo enemmän kuin joka viides. Miksiköhän, kun työ on niin helppoa ja pelkkää lomailua vaan?
Joka valittaja kokeilkoon opettajan työtä.
Sijaisuuksia piisaa joka puolella Suomea.
Ajatelkaa, mikä unelmatyö odottaa tekijäänsä juuri teidän kotikunnassanne!
Ei muuta kuin sinne määräaikaisuuksia tekemään muiden naisopettajien sekaan. Kesällä nähdään kortistossa!
Monessa aivan varmasti rankempaa kuin koulussa. Työpaikalla on kuitenkin pysyttävä koko päivä vaikka miltä tuntuisi.
Jos joku tuttavaopettajanne opettaa vain opetusvelvollisuuden, niin ehkä työpäivät eivät tosiaan veny muita palkansaajia pidemmiksi. Mutta useimmilla opettajilla on kyllä ylitunteja enemmän tai vähemmän. Ja ne lisäävät työpäivien pituutta.
Ja kyllä minä, kuten varmasti useimmat opettajat, olen omalta osaltani niitä työpäivien pituuksia laskeskellut ja tarkkaillut. Ja kyllä päivät vaan poikkeuksetta tuppaa pitkiksi venymään, jos niitä ylitunteja on. Enkä minä edes ole mikään tuntien supervalmistelija, vaan pikaisesti vilkaisen, missä suunnilleen mennään. Silti sitä hommaa riittää niin, että aikaa hujahtaa.