perhepäivähoitaja vastaailee jos kysyttävää?
Kommentit (45)
Onko ruokalista vanhempien näkösällä ja millanen päiväohjelma?Toteuuko sulla vaitiolovelvollisuus?
tilanne lapselle. Yleensä vanhemmat käyvät ilman lasta kaupassa. Ja pitäisikö hoitajan käydä OMALLA AJALLA (ei saa palkkaa) ostoksilla jotka koskevat hoitolapsia?
Hoitolapsiaanhan varten hän niitä ruokia myös ostelee, joten omalla ajallako täytyisi lasten ruuat tehdä?
Minun mielestäni pph voisi tehdä ruuat ja tarvittavat ostokset hoitaessaan lapsia. Ei siitä extraa makseta kun työpäivän jälkeen vielä ruuatkin tekee ja kaupassa käy...
Vierailija:
Hoitolapsiaanhan varten hän niitä ruokia myös ostelee, joten omalla ajallako täytyisi lasten ruuat tehdä?Minun mielestäni pph voisi tehdä ruuat ja tarvittavat ostokset hoitaessaan lapsia. Ei siitä extraa makseta kun työpäivän jälkeen vielä ruuatkin tekee ja kaupassa käy...
Mitä tarkoitat sillä? Pph on kodinomaista hoitoa. Kai teillä joskus myös siivotaan ja käydään kaupassa?!? Vai vietkö aina siksiaikaa lapset hoitoon? Eivät kyllä saa mallia ikinä...
Kyllähän päiväkodissakin on keittiöapulaisia ja saatetaan muutaman lapsen kanssa käydä kaupassa(poikkeuksena tosin) +leipoa jne...pph on kotiympäristö ja kodin elämään kuuluvat muutkin jutut kun leikkiminen. Itsestäni oli aikanaan kivaa käydä hoitajan kanssa kaupassa tai asioilla eikä vaan olla siinä kotona/puistossa.
mitä kotonani tehdään. Jopa mieheni kanssa ovat tehneet koirankopin. Jokaisella oli oma pieni vasara ja saha ( omalla rahalla ostin kaikille). Laittavat myös pyykkejä kuivumaan ja jopa tykkäävät siitä. Parasta on komeroiden siivous. Aina löydetään jotain joka oli jo unohtunut. Vanhemmat ovat tyytyväisiä kun ei pelkästään leikkipuistossa oleilla.
Mua vähän ärsyttää, kun välillä poikamme joutuu olemaan hoidossa puoli kuuteen-kuuteen. Joskus pph on antanut iltaruuan pojalle ja joskus sitten selviää kotimatkalla, että ruokaa ei ole annettu ja en tietty ole varannut mitään nopeeta kotiin ja lapsi huutaa nälkäänsä. Onko tähän jotain sääntöä tai tiettyä käytäntöä?
Mites varahoitojärjestelmä toimii? Pääseekö lapset aina tuttuun varahoitoon? Onko alueen muitten pphoitajien kanssa yhteistyötä? Minkä ikäisiä hoitolapsia sinulla on? Mikä on parasta työssäsi? Mikä ikävintä?
hoitoaika 18.00 asti. Lapsille en anna välipalan jälkeen ruokaa. Täällä päin saa ilta ruuan jos hoito menee 18.30 asti ja silloin siis ruoka tarjotaan 17.00. Esimies oheistanut näin.
Liian pitkää päivää teet jos tuollainen tilanne tulee. Tai sitten jätä lounas väliin ja sovi hoitajan kanssa, että tilalle saa iltaruokaa.
saavat kyllä toisen lämpimän ruuan jos ovat 17 jälkeen hoidossa. Vanhempien kanssa sovittu ylimääräinen ateriakorvaus. Siis jos lapsi syö hoidossa 2 lämmintä ateriaa.
Kaupassa meillä käydään todella harvoin, joskus kyllä lähikaupassa jos halutaan leipoa porukalla ja joku ainesosa puuttuu, myös maitoa on joskus haettu tai jädet kuumalla ilmalla.
Sitä en oikeasti ole koskaan ymmärtänyt miksi jotkut hoitajat siivoavat hoitolasten kanssa. Eikös ne lapset sitten siivoa taas kotona tai ainaskin seuraavat sitä sivusta, kun vanhemmat tulee töistä. Kyllä minä olen aina puuhannut muita juttuja lasten kanssa, niinkuin just leikkejä, leipomista, askartelua ja retkiä ym. Ei kukaan muukaan työtä tekevä ihminen kotiaan työpäivän aikana siivoa!
terveisin yksi toinen pph
koska kyseessähän on kodinomainen hoitopaikka. Sitä paitsi minusta on hienoa, kun meidän pph joskus tekee pihatöitä lasten kanssa, siivoilee kaappeja ja leipoo. Ainakin meidän 4-vuotiaan mielestä on paljon leikkipuistoja mielenkiintoisempaa seurata vaikka kasvien kasvua keväällä, kun ovat ensin istuttaneet tai tehdä vanhemmillee yllätyspullat, jotka tuo pussissa kotiin. Itse muistan pph:n opettaneen minut jopa tiskaamaan 5-vuotiaana. Se oli oikeasti tosi hauskaa ja olin siitä innostunut. Helpommallahan pph olisi päässyt, kun olisi itse tiskannut, joten arvostan sitä, että kärsivällisesti jaksoi opastaa minua lapsena kotitöihin myös. Oli sellainen vanhan ajan ihminen siinä suhteessa, että lapsena täytyy jotkut asiat oppia.
Tietysti meilläkin enimmäkseen pph tekee näitä normaaleja juttuja: leikkipuistoa, kirjan lukemista jne., mutta hyvä vaan välillä tehdä muitakin arkisia asioita.
Taidat olla yksityinen... Tänäpäivänä kaikilla on kiire, eikä nuorilla ole alkeellisiakaan taitoja ruuanlaiton ja omista asioista huolehtimisen suhteen. Mielestäni teen oikein kun otan omat/vieraat lapset arkiaskareisiin mukaan.
mitä sillä tarkotit? Tuota ateriakorvausta vai?
Ja kyllä näinhän on, että uusavuttomia vanhempiakin on. Siitäkään huolimatta en hoidokkeja ota tekemään komeroiden siivousta, koko talon imurointiin tai viikkosiivoukseen mukaan. En tiedä onko kohdalleni vain sattunut sitten perheitä, joissa siivotaan kotonakin, sillä hoidokkini eivät ole ollenkaan kiinnostuneita isommista siivouksista.
Vierailija:
Liian pitkää päivää teet jos tuollainen tilanne tulee. Tai sitten jätä lounas väliin ja sovi hoitajan kanssa, että tilalle saa iltaruokaa.
Siis jos lapsi on esim puoli kymmenestä kuuteen hoidossa, niin kyllä minun mielestäni siihen aikaan sattuu kaksi ruokaa. Aika pitkä aika lapsen olla ilman ruokaa, jos saa välipalan ja sitten seuraavan kerran iltaruuan kotona ehkä puoli seitsemältä..
Onko teillä minkäänlaista työnohjausta tai tiimejä? Saatteko kulukorvauksen lisäksi mitään avustusta hankintoihin, tai saako kunnalta hyvälaatuisia tavaroita lainalle?
t: kollega