Onko pienten lasten äidin vaikea saada töitä?
Kannattaako työhakemuksessa mainita suoraan lapsista?
Kommentit (7)
Olen nyt hoitovapaan loppuessa hakenut neljään koulutustani ja kokemustani vastaavaan työpaikkaan ja päässyt aina haastatteluun.
Kaikissa haastatteluissa on kysytty lasten ikää, joissain jopa turvaverkostoa jne. Yhtään näistä paikoista en ole saanut. En tiedä, onko vika perhetilanteessa vai teenkö haastattelussa jotain väärin.
Olen melko sanavalmis, kaunis ja osaan käsitellä ihmisiä kun ollaan naamat vastakkain.
Mutta haastatteluun olen päässyt työttömänä ollessani ehkä yhteen kymmenestä paikasta johon olen hakemuksen pistänyt.
kertoisitko lastesi iän ja onko turvaverkostoa jos lapset vaikka sairastuu?
Vierailija:
Kaikissa haastatteluissa on kysytty lasten ikää, joissain jopa turvaverkostoa jne.
Multa kysyttiin turvaverkostoa kun hain kouluun. Kun ei ole sitä niin eihän sitä ansaitse sitten mitään opiskelupaikkaakaan tai töitä... Kaikki vaan niille joilla on asiat muutenkin jo hyvin. (tilitystä)
Viimeksi kerroin lasten olevan " tarhaiässä" , jolloin haastattelija pyysi tarkennusta. Kerroin heidän olevan 1- ja 3-vuotiaat. Turvaverkko löytyy, eli siitä on helppo kertoa.
En siis todellakaan tiedä, mihin nämä työnsaantiyritykset tyssäävät. Joku tuossa edellä mainitsi olevansa sosiaalinen, kaunis, sanavalmis jne. No - niin minäkin ja olen saanut haastatteluissa siitä kehujakin (luonnollisuudesta ja sanavalmiudesta siis - ei kauneudesta!) ja silti on aina valittu joku muu.
Pariin paikkaan olen saanut hyvät perusteet, miksei valittu (puuttuu esim. b-to-b -osaamista), välillä perusteet ovat tuntuneet keksityltä. Kerran esim. hain hyvinkin paljon nykyistä työtäni vastaavaan tehtävään ja sain hylkäyksen perusteluksi sen, että yritys oli kesken rekrytointiprosessin huomannutkin tarvitsevansa työntekjän, jolla on taitto-ohjelmien tuntemusta. No, ihan ok; mutta olisivat säästäneet aika monen hakijan aikaa ja vaivaa kun olisivat ennen työpaikkailmoituksen väsäämistä miettineet, mitä oikeasti tarvitsevat.
minulla on lapsi. Haastattelussa ei kysytty. Minut valittiin vakituiseen virkaan ja työhöntulotarkistuksen lomakkeeseen merkitsin, että minulla on yksi lapsi.
Mieheni oli kertonut yhdessä haastattelussa että hänellä on pieni lapsi
ja suhtautuminen oli nuivaa. Jatkossa ei maininnut enää haastatteluissa lapsesta mitään ja sai vakituisen työpaikan.
Julmaa sinänsä, mutta vakituiset työpaikat oli " pakko" saada!
Ja olen kyllä työhakemuksessa ilmaissut olevani sen ja sen ikäisten lasten äiti.