Tammimammat!!
heips kaikille! on ollut hiljaiseloa meidän ketjussa, joten päätin aloitella uutta, kunt toi entinen oli jo kilometrin pituinen..
nyt on sitten rakenneultra takana ja mieli erittäin helpottunut;kaikki näytti oikein hyvältä.Ja olo on oikein hyvä muutenkin.
Nyt vaan pitää keskittyä masun kasvatteluun, joka ei vielä suuren suuri ole. Entisillä vaatteillakin vielä mennään.
Mitä teille muille kuuluu?
kyselee heetu rv 19 +5
Kommentit (121)
Heippa vaan kaikille, vihdoinkin ajattelin kirjoitella kun tuo rakenneultrakin on jo ohi. Kaikki oli pienellä hyvin ja nyt itsekin jaksaa alkaa jo iloitsemaan tuosta kasvavasta masusta ja kun vihdoinkin voi jo sanoa päivittäin tuntevansa pikkuruisia potkuja. Eli jalkapalloilija tulossa ja ultraaja sanoi, että varma poika on. Nyt olen ostanut pelkkiä poikien juttuja, mutta jos nyt sattuisi tyttö tulemaan niin sitten olisi sinistä päällä neidillä:) Ei se haittaa!
Ensimmäiset mammavaatteet alkaa jäädä jo pieneksi, eli kiloja kertyy... Nyt pitäisi vielä saada talveksi tarpeeksi isoja lämpimiä vaatteita, kun tuolla pihalla tarvii sen verran paljon liikuskella. Pitäisi vaan katsoa, että esim. takkia voi pitää joskus muulloinkin kun raskaana, vaikeampi juttu..
Jaksamista
terkuin Tähtisumu ja Masu-rusina rv 21+4
Meidän vauveli myllertää jatkuvasti; yöllä,aamulla, päivällä , illalla.
ihmettelen vaan, eikö hän koskaan nuku?Onko muuten kellään muulla yhtä toimeliasta masuasukkia?
Tänään rv 24!!!
Vauva oli kääntynyt jo raivotarjontaan ja sen paino on 2 kg.Ja muutenkin kaikki on hyvin.
Työpäivät ne vähenee vähenemistään, ei oikein usko todeksi, että parin viikon päästä sitä ollaan sit vapaita työelämästä...
Olo on hyvä ja onnellinen, toivottavasti teillä muillakin.
heetu rv 32 + 3
Mulla on kanssa vatsassa aika myllerrys. Aina kun rauhoittuu, niin alkaa kova meno. Mä luin just jostain, että vauva potkii 3-20 kertaa tunnissa keskimäärin. Mä laskin just illansuussa vartissa varmaan 20 liikettä.
Oma olo kohtuullinen, väsyn helposti. Muuten ok.
wannabemummy rv 23+2
En edes muista, koska olen viimeksi tänne kirjoittanut. Paljon on varmaan tapahtunut sen jälkeen. Rakenneultrassa kaikki oli hyvin. Sukupuoltaan ei tosin suostunut näyttämään, risti jalkansa hyvin tiukasti :)
Omista housuista ei ole aikoihin enää mennyt yhdetkään jalkaan, ihan äitiyshousujen varassa ollaan. Onneksi mieheltä voi lainata vaatteita näin kotioloissa. Olen muutenkin pienikokoinen ja harvat vaatteistani ovat löysiä, joten siksikin varmaan tuntuu, että vaatteet käyvät pieniksi. Ei tuo maha silti raskaana olevien naisten joukossa varmasti mikään älyttömän iso ole. Vieraat ihmiset sanoivat vielä kuukausi sitten, että onpas sinulla pieni maha viikkoihin nähden. Nauratti kovasti, kun kaikki tutut taas kauhistelevat, että miten sun maha on noin kauheesti kasvanut. Itsestäkin se tuntuu isolta, kun ei mitään mahaa ole koskaan aikaisemmin oikein ollut.
Vaunuista teemme huomenna ostopäätöksen, ne odottavat siihen asti. Nyt se päätös on kuitenkin jo tehtävä, kun ensi vuoden mallit ovat saapuneet ja tämän viime vuoden mallin saa nyt sen verran halvemmalla. Vaatteita en ole vauvalle itse ostanut, mutta tulevaa mummoa ei niin vain hillitäkään. Niinpä vauvalla on jo hyvin vaatteita varastossa. Niin, varsinkin kun äitiyspakkauskin on jo haettu. Minusta se oli aivan ihana. Ja mikä parasta, ilmainen.
Ihan älytöntä, että vauva voisi syntyä noin kolmen kuukauden päästä ja olla silti jo täysiaikainen. Aika on mennyt tajuttoman nopeasti. Eikä mikään ihme, aloitin syksyllä uudessa työpaikassa ja ihan eri toimenkuvassa kuin aikaisemmin. Kiirettä on pitänyt.
Ainoa, mikä on hieman varjostanut tätä raskautta viime aikoina, ovat rasituksen aiheuttamat kovat alavatsakivut, sellaiset kuukautiskivun tyyppiset. En voi kumarrella ollenkaan. Imurointi on jäänyt kokonan miehelle. Pahimmillaan olen joutunut soittamaan miehen kesken kävelylenkin hakemaan, kun en ole kipujen vuoksi pystynyt jatkamaan. Ensi viikolla käyn lääkärin tarkistuksessa näiden kipujen vuoksi. Tosin ne ovat nyt helpottaneet, kun olen välttänyt kaikkea sitä, mikä näitä kipuja on aiheuttanut. Aina sitä ei kuitenkaan voi tietää ennakolta, mistä niitä tulee. Ja jos ne ehtivät äityä pahaksi ennen lepäämään pääsemistä, niiden loppuminen kestää. Toivottavasti ensi viikolla selviää, mitä nuo kivut ovat ja ennen kaikkea, ovatko ne vaarallisia.
Keltainen rv:lla 25
Onkohan mulle tulossa vauvakuume, kun tykkään lukea odottajien juttuja. Joo ei vielä, kuopus valvotti viime yönä klo 3.30 asti ja aamulla oli herätys klo 6.
Mutta siis takana 2 tosi hankalaa odotusta selkäsärkyjen ja selän/lantion " hajoamisen" vuoksi. Tukivyötä ja varsinaisia tukihousuja en voinut käyttää, koska ne painoi nivusiin ja sitten meni reidetkin turraksi. Minulle oli kuitenkin iso apu ihan hm:n vuoden 2005 mallistossa ainakin olleista housuista, joissa oli napakka leveä vyötärökaistale, joka meni mukavasti mahan alle. Mutta mikä vielä parempi, sellainen äitiystuubi, joka on napakkaa neulosta sekin. Sillä pystyi säätelemään sopivan tuen mahalle ja selälle ja ainuttakaan paitaa ei tarvinnut ostaa, kun jatkoin tällä tuubilla paidanhelmoja. Oli ihan fiksun näköinenkin, ei yhtään hassu. Tuki tosi hyvin ja lämmitti selkää talvella. Nyt sitten kesällä käytin sitä tuubia minihameena, kun ei ole tuota mahaa enää! Suosittelen! Onnellista odotusta teille!
Terveisiä täältäkin. Mulla on sellainen tunne, että vatsa ei enää yhtään isommaksi voi kasvaa, mutta kyllä se kai nyt vielä kasvaa.
Veriarvot hiukan parantuneet ja ehkä olokin on tässä hiukan helpottanut.
Mulla on nukkuminen katkonaista, käyn vessassa kolme-neljä kertaa yössä. Taidan herätä siihen, että olen kääntymässä ja käyn sitten samalla vessassa ja juon. Karsea jano koko ajan. Tyynyvirityksiä mulla on vaikka millä mitalla. Mies jo valittaakin, ettähän ei yletä nukkuessa minuun kun aina tulee tyynyjä vastaan.
Vaunuvalinnat meillä on loppusuoralla. Ollaan itse asiassa kahden vaunun mallissa. Ostettiin jo sellaiset pikkurattaat, joihin saa turvakaukalon helposti kiinni. Ne on shoppailu/kaupunkirattaat. Sitten on ostamatta vielä ihan kunnon vaunut, jolla voi jyryyttää loskassa ja hiekkateillä. Muutenkin lapsella on tarvikkeet kasassa. Melkein voisi sanoa, että kaiken mitä nyt ostaa, on vaan turhuutta. Ei se silti estänyt mua tänään ostamassa taas paria uutta potkaria.
Äitiyspakkauspäätös tuli eilen, 2 viikkoa toimitusaikaa. Yli kuukauden ne tuotakin miettivät. Äitiysrahasta ei ole vielä tietoa, mutta sillä ei niin kiirettä, kun mulla juoksee vielä palkka kolme kuukautta.
Heissan pitkästä aikaa!
Hienoa, että wannabemummyllä on veriarvot ja sitä myöten vointikin vähän parantunut.
Huiii, miten tää aika oikeen juokseekaan. Seuraavaksi vuorossa joulukuiset, sitten ME!!! Ja eihän siitä ole kuin hetki, kun tänne puolelle päästiin...
Täällä raudan popsiminen on tainnut tehota, päivittäisiä päiväunia ei enää tarvita, tai sitten ne on siirtyneet alkuiltaan, kun mies leikkii pojan kanssa.. Mutta huimaukset ja pyörrytyksen tunteet on toivottavasti takana päin, ja tuntuu siltä, että oma pinnakin on taas paaaaljon pidempi (no se kyllä sietääkin venyä) kuin muutama kk sitten.
Toka lääkärinla oli muutama viikko sitten, kaikki oli ok. Täällä säästetään mm siitä, että toista nlalääkäriä ei automaattisesti tarjota uudelleensynnyttäjille. Voi jee, on siinäkin säästökohde! Onneksi mun nlatäti on niin ihana (kätilönä toiminut vanhempi täti), että sanoi, ettei hyväksy ko asiaa, ja kirjoittaa ilman muuta minun haluavan siihen lääkäriin, jos itsestä vaan yhtään siltä tuntuu. Ja vielä " kannusti" , että kun ed. raskaudessa sokeriarvot heitteli, ja lapsi oli aika iso, ja tässäkin on ennustettu isoa lasta... Ja tottakai minä sille lääkärille halusin. No, lapsen koostahan ei nyt vielä osattu mitään sanoa, katsotaan sitten myöhemmin, onko joku jättiläinen tulossa vai vaan sellanen 4,5kg. Viimeekshän viimehetkien käsikopelo+ultra ennusti n 3700g lasta, ja tulija olikin 4250g.
Sokeriarvot on onneksi olleet tosi hyvät nyt tässä raskaudessa, kerran olin sokerirasitustestissä, ja muutama viikko sitten oli paastoverensokeri. Kuulemma saan jatkaa samalla " dieetillä" :) Kiva, se mun dieetti tähän aikaan vuodesta (kuten muulloinkin) on kyllä aika suklaa- ja herkkupainotteinen...
Vatsa tuntuu todella valtavalta, suunnilleen sen kokoiselta, kun viimeks ihan loppusuoralla. Mies on sitä mieltä, että ihan varmasti syntyy ennen aikojaan, mutta itse en siihen usko. Kaipa se on samanlainen hidastelija kuin isoveljensäkin. Kumartelu on jo hankalaa, kenkien ja sukkien saaminen jalkaan aika tuskaa. Yöllä pitää pari kertaa rampata vessassa, ja lisäksi esikoinen on pari viikkoa nukkunut tosi huonosti. Kivuttomia supistuksia tulee aika paljon, niitä en muista että esikoisen kanssa olis tullut juuri ollenkaan. Supistus kestää aina 30s-1min, mutta onneksi siis ei tunnu kipeeltä. Pitkin päivää niitä kyllä tulee, niin levossa kuin rasituksessakin.
Mukavaa sunnuntain jatkoa kaikille!
Nanna rv 30+3
Heips!
kyllä se vaan on nyt uskottava, että äippäloma alkaa huomenna!
Vaikka tämän tiesi, tuli se silti niin yllättäen!
Huomisesta alkaa uudenlainen päivä/viikkojärjestys!
Aamulla heti neuvolaan ja sitä rataa.Ja sit jouluasioiden kimppuun.
Minä äippälomalle....uskomatonta..kai sen ymmärtää tuonnempana..
40 päivää laskettuun aikaan!
Voikaa hyvin! heetu
Hei kaikille!
Ihanaa, täällä ainakin on lunta :) On niin eri asia aamulla herätä, kun hämärässä näkyy valkoinen maa, kuin se ikävä harmaa kura. Melkein jo jouluinen olo :)
Heetulle onnittelut äippälomasta - eikös olekin ihanaa! Ja voi tuntua vähän oudoltakin, että ihanko totta - minä äitiyslomalla! Mulla äippäloma alkaa vasta 17.12. eikä se mitään muuta, kun kotosalla pojan kanssa olen. Tai oikeastaan muuttaa rahallisesti huomattavasti positiivisempaan suuntaan, ja se on paljon se! Vielä kun " tappelin" työnantajani kanssa siitä, kuuluuko minulle 3kk:n palkka kuten viimeeksi (nythän siis jäin suoraan hoitovapaalta äitiyslomalle, en tajunnut, että olis kannattanut olla välissä päivän " töissä" tai ees jollain lomalla). Onneksi en antanut periksi, vaan lakiystäväni avulla pystyin heittämään työnantajalle ennakkotapauksia aiheesta, ja sain kuin sainkin tuon palkan! Ja kun ei huimista palkoista todellakaan ole kysymys, niin eihän tuo työnantajalle tänä päivänä ole iso asia - työntekijälle kylläkin. Mutta kai se vaan pitää ekaks aina sanoa ei, ja olettaa, että siihen tyydytään...
Tänään oli nla, paino noussut liikaa, ja nyt ekaa kertaa sokeria pissassa... :( Joten se niistä jouluherkuista. Onneks nlatäti on tosi mukava, ei esitä asiaa mitenkään saarnaavasti, ja kyllähän mä tiedän itsekin, että niitä herkkuja on tullut vähän liikaa napsittua... Jos nyt sais pidettyä itsensä kurissa jouluun saakka, ja sit vois hetkeksi hellittää, ja taas sitten olla lujana. Se on siis mun plan :)
Vauva oli mahassa viistottain, pää vasemmalla, peppu ylempänä oikealla. Mutta jotenkin se ehkä on vähän alempana kuin vähän aikaa sitten, kun kävi hengityksen päälle, ja närästyskin oli lähes päivittäinen seuralainen. Nyt olo sikäli paljon helpompi. Liikkeetkin tuntuu erilaisilta, enemmän sellasta mönkimistä ja puskemista kuin suoria potkuja. Viihtyisköhän tuo nyt sitten selkä mun masunahkaa päin, jolloin potkut menis selkää kohden.
Missäs kaikki muut tammikuiset on? Olis tosi mukava tässä loppuvaiheessa kuulla muidenkin kuulumisia, ja sitten päästä ihan tosissaan jännittämään kaikkien puolesta!
Valkeita päiviä kaikille!
Nanna rv 31+5
Täällä sitä porskutellaan, mulla on kanssa alkamassa äitiysloma tällä viikolla. Tosin omalla kohdallani sairasloma muuttuu äitiyslomaksi, joten muutos ei ole niin kovin suuri. Minusta tuntuu kyllä siltä, että en ole vielä oikein ymmärtänyt, että tässä nyt ollaan kotona ainakin seuraava vuosi.
Viimeiset neuvolakuulumiset on, että lapsi on käsikopelolla mitattuna 2 kg tai himpun alle. Pää on jo aika alhaalla, joten mun kävely on melkoista lyllerrystä. Mahakin jo liki 32 senttiä, joten aika rantapallo on edessä. Lapsi on ollut raivotarjonnassa jo monta viikkoa, mutta ei kuulemma pidä vielä tuudittautua. Lapsivettä on sen verran paljon, että lapsi mahtuu kääntymään vielä moneen kertaan. Arvioivat neuvolassa, että lopullinen koko jää johonkin 3.2 kiloon, jos syntyy lasketun ajan aikoihin. Ei siis mikään jättiläinen, mutta varmaan ihan normaalikokoinen.
Äitiyspakkaus tuli tänään! Pitää vielä hakea postista. Ajattelin huomenissa ruveta pesemään lapsen vaatteita.
Äitiysrahapäätöstä en ole vielä saanut, mutta siihen menee vielä aikaa. Mulla lasketaan todennäköisesti marraskuun palkka siihen mukaan, joten se tieto lähti vasta viime viikolla Kelaan. Palkkaa mulle on tulossa kolme kuukautta, joten sinänsä äitiysrahapäätöksellä ei ole kiirettä. Tosin olisi kiva tietää mitä sieltä on tulossa.
Ajattelin kuitenkin nyt päivittää vielä vaatekaappia, kun vielä tienaa. Pitäisi ostaa takki, joka on lämpöinen ja joka pitää vettä, tuulta ja kosteutta. Samoin ajattelin ostaa saapikkaat samoilla ominaisuuksilla. Mulla on painoa tullut sen verran vähän eikä turvotusta vielä ollenkaan, että uskaltaa ostaa. Painoa on nyt muuten tullut vajaa kahdeksan kiloa.
Helpompi nyt on kuitenkin shopata kuin sitten kun lapsi on maailmassa.
Tähän asti on tavoitteena ollut, että voi kun tulisi raskaaksi. Nyt alkaa vähitellen tuntua siltä, että lapsi oikeasti syntyy ja todennäköisesti aika piankin. Huh, hiukan pelottava ajatus.
wannabemummy rv 33+5
Heipä hei kaikille pitkästä aikaa!
Mullakin aloi sitten vapaus! Ei vielä äitiysloma, mutta työt loppui eilen ja nyt ollaan kotona. Aivan ihanaa. Oon tässä siivoillut ja laittanut joulua. Illalla mennään miehen ammattiliiton pikkujouluihin jouluaterialle. Sen jälkeen tullaan kotiin. Minusta ei sovi ison mahan kanssa biletellä, enkä jaksaisikaan, mutta ajattelin kuitenkin, että ruokaileminen siellä ei voi olla kiellettyä raskaana olevilta.
Mulla oli alkuviikosta neuvola. Verenpaine 100/62, sf-mitta 28cm, pissa puhdas, hemoglobiinia ei mitattu. Vauvan syke taas 140, ollut joka kerta sama. Juteltiin jo tulevasta synnytyksestä. Meillä myös ensimmäinen perhevalmennus nyt maanantaina 3.12 ja toinen ma 10.12. Synnärille mennään tutustumaan 18.12.
Joku edellä mainitsi lääkärineuvolasta... Juu, meilähän sitä ei ole ollenkaan ennen kuin n. rv37 synnytystapa-arvioinnin muodossa! Että on niinkö pirun huono säästökohde!!! Aivan hullua touhua! Mutta näin on. Ensisynnyttäjiä myöten.
Oksenteleeko teistä kukaan muu enää näillä viikoilla? Mullahan pahoinvointi ja oksentelu on jatkuneet aina viikolta 7 asti ja jatkuu edelleen. Nykyisin onneksi vähemmässä määrin. Tällä menneelllä viikolla oksensin kahtena töihinlähtö aamuna, toissa viikolla oksensinkin sitten kuutena aamuna... Vaihtelee suuresti, mutta tuntuu kyllä välillä pirun rankalta. Painoa on silti kertynyt n. 10kg. Mulla on silti aivan luksus hyvä olo aina noiden pahoinvointien välissä ja energiaakin riittää vaikka ja mihin!
Ensi viikolla pitäisi aloitella sellaista kaappien siivousrumbaa. Tehdä NYT VIIMEIN vauvan vaatteille tila kaappiin ja alkaa pesemään vaatteet ja laittamaan tarvikkeita valmiiksi. Sänky on ostettu, mutta ei kasattu, turvakaukalo löytyy ja niihin ne Gracon matkarattaat. Vaunut on ostettu ja osittain maksettu, ovat kaupassa jemmassa. Itkuhälyttimet on kirjoitettu " toiselle joulupukille" ja amme ja jalusta " toiselle joulupukille" . Hommattavana siis patja, hoitotaso (pinnasängyn päälle) ja siihen se alusta ja sitten jotain hoitotarvikkeita kuten vaippoja ja harsoja lisää, liivinsuojuksia... tutteja... Äitini aikoi laittaa jouluksi ammeen kanssa pesuöljyjä ja rasvoja, hän on farmaseuttina apteekissa.
Mutta, minäpäs lähden nyt puraisemaan jotain pientä. Ei passaa kovin syödä, niin illalla sitten...
Helmiina ja Piiperöinen rv32+3
Täällä sataa räntää, mulla on ollut ihan sisäpäivä koko päivän. Roskapussin kävin viemässä.
Meillä rupee olemaan kaikki kamppeet vauvalle kasassa. Vaunut saatiin viime viikolla ja laitoin ne tänään kasaan. Aika monta vipstaakia niissä oli, joten en ole joka vivun käyttötarkoituksesta aivan varma...
Vaatteita olen pessyt ja silittänyt. En tiedä kuinka tarpeellista se silitys on, ihan pehmeiltä ne tuntuvat silti. Siistimpiä tietysti ovat kaapissa kun ovat ihan sileitä.
Kaikenlaista pientä tietty voi vielä hommata. Ajattelin ostaa ruskovillasta ne rinnanlämmittimet ja kosteussuojat. Samoin sitä muovitettua froteeta pitää ehkä hommata vielä lisää. Jaa, ja sitten pitää ostaa varmaan vakstuuki tai joku muu suojakangas vaunujen alle. Meillä joudutaan pitämään vaunuja parkettilattialla ja siihen kohtaan ei saa mitenkään järkevästi mattoa. Vakstuuki on vielä helppo pestäkin, joten luulen sen olevan paras ratkaisu.
Sellaisia tarvikkeita, joita saa ihan lähikaupasta en ajatellut mitenkään erityisesti varastoon hommata määrissä. Meillä on lähin kauppa alle sadan metrin päässä, joten sinne pääsee kyllä ihan tarvittaessa jos esimerkiksi vanupuikkojen tarve yhtäkkiä ylittää normaalit varastot.
Ai niin, imetysrintaliivit on hommaamatta. Ajattelin tehdä niin, että ostan joskus välipäivien tienoilla yhdet. Silloin on pari viikkoa laskettuun aikaan. Sitten kun lapsi on maailmassa, niin mies sitten voi sen koon perusteella käydä ostamassa lisäkappaleita. Vaikea arvioida sitä kokoa.
pesänrakennusvietti on sen sijaan täydessä höyryssä. Lahjoitin just toista kuutiota tavaraa lähetyskirpputorille, joten kaapit ovat puolityhjiä ja siistejä. Tilasin myös suursiivouksen meille nyt joulun alle. Ohjelmassa on muun muassa lattioiden vahaukset ja muutenkin kaikkien nurkkien nuohous. Matot ovat menossa pesulaan. Verhot tuli pesetettyä loppukesästä, joten niille ei tarvitse tehdä mitään.
Millaisia teillä on muuten olleet ne vanhempainvalmennukset? Meillä oli pari sessiota ja ihan hyviä ne oli. Itku oli aika herkässä niitä synnytyskuvia katsoessa. Mä en varsinaista synnytystä ole kovin paljoa ajatellut, mutta se hetki kun lapsi toivottavasti lasketaan rinnalle on mulla mielessä koko ajan.
Mä olen lauleskellut myös lapselle nyt. Tosin mun lauluvalikoima on aika rajoittunut, ainakin ulkomuistista. Mä osaan ulkoa virsiä (kai niitä tankattiin koulussa niin paljon), maakuntalauluja (ditto), joululauluja (ditto), muutaman iskelmän ja ison kasan juomalauluja. Tällä hetkellä on suosikkina Juice Leskisen Katu täyttyy askelista, Soi kunniaksi luojan ja Karjalan heili. Pitää kai hommata joku laulukirja. Ostin jo sen PMMP:n puuhevosen, joten siitä voi hoilata mukana. Lastenlaulut eivät ole aktiivisessa muistissa.
Hyvää vointia vain kaikille.
wannabemummy
Neuvolassa on käyty tänään ja kaikki oli hienosti. Painon nousua pelkäsin, niin vain 200g/vko eli 400g edelliseen kertaan oli tullut lisää. Eilen ajattelin, että varmaanainakin 1,5kg/vko tullut lisää ja naureskelinkin miehelle, että jos ehdotan, että jätetään tällä kertaa vaa' alla käynti väliin, kun viimeksi jätettiin hemppa väliin... :D Jotenkin mulla on tuntunut niin jaloissakin raskaalta ja muutenkin olo kuin " mänkki-tynnyrillä" , niin ajattelin, että nyt on joulutortut tehneet tehtävänsä, mutta ei. Vauva on jo kiinnittynyt, pää tosi alhaalla lantiossa. Syke oli taas sama, 140. Verenpaine 100/65. Hemoglobiini 115. Mulla alkoi taas selällään maatessa heikottaa kauheesti ja terkkari kiikuttikin vettä ja piti välissä istuskella kahteenkin otteeseen ennenkö saatiin vauvaa tunnusteltua ja syke otettua. Niin ja halusin tarkistuttaa, että tihkuuko lapsivettä, kun housut on aina niin märkänä, mutta ei onneksi tihkunut. Se on vaan sitä niin vetistä valkovuotoa.
Muuten täällä kaikki hyvin. Kävin tänään jopa 1h kävelylenkinkin. Oli niin mukava pikku pakkanen ja aurinkokin näyttäytyi!
Eilen sain serkultani ison laatikollisen vauvan vaatteita, 56-68cm. Pitäisi ne alkaa pesemään ja järjestämään kaappiin. Myös äitiyspakkauksen vaatteet ja ne, mitä oon itse ostellut on pesemättä...
Sellaista tänne... Kirjoitelkaahan kuulumisia!
Helmiina ja Piiperöinen rv 33+6
Niin, jäi vielä sanomatta, että perhevalmennukset on nyt takanapäin. Viikon päästä käynti synnärillä. Synnytystapa-arvio 3.1 ja seuraava neuvolakin jo ensi viikon perjantaina 21.12. JOulun takia olisi tullut kuulemma liian pitkä väli, niin otettiin mielummin vähän liiana aikaisin kuin myöhään...
Meilläkin kaikki hyvin. Mulla oli eilen synnytystapa-arviointi ja siellä oli kaikki hyvin. Lapsi on 2.6 kg ultrassa. Neuvolan käsikopeloarvio on samassa linjassa. Kaikki virtaukset olivat ok, samoin istukka ja lapsiveden määrä. Lapsi on oikeassa asennossa eikä kuulemma enää mahdu kääntymään perätilaan, kylkeänsä voi kääntää. Hyvä niin.
Oma olo on kohtuullisen ok. Kävelen kuin ankka, jalat levällään. Hauskan näköistä peilistä. Ainoa riesa on hiiva, taitaa olla neljäs kesän jälkeen. Toivottavasti ei jää pysyväksi riesaksi.
Lapsen tavarat alkavat olla kohdallaan. Mä olen jo pyykkirumban tehnyt.
Vielä ei ole sellainen tunne, että voi kun lapsi syntyisi pian. Toivottavasti sinnittelisi ensi vuoden puolelle, niin ei olisi sitten aina synttärit samaan aikaan kuin joulu eikä sitten aina myöskään luokan pienin.
wannabemummy rv 35+5
Kiva, että muillakin menee mukavasti!
Itselläni olo on oikein hyvä. Neuvolakäynti oli tänään, kaikki arvot ok. Pari viikkoa sittenhän sokerit oli koholla ja painoa tullut ihan liikaa, niin nyt kaikki oli taas mallillaan :) Ikävä homma vaan on se, että meidän pötikkä viihtyy mahassa tosi tukevasti viistotilassa! On ollut siinä jo vaikka kuinka kauan... jumissa raukka varmaan. Onneksi pää on sentään alempana kuin peppu, mutta voishan tuo kääntyä jo uomiinsa. Esikoinen oli tässä vaiheessa ollut jo pitkään mallikkaasti pää alaspäin. Toisaalta mun olo on vauvan asennosta johtuen tosi hyvä, ei henkeä ahdista eikä närästä. Muutaman kerran aamulla vauva on ollut pystyssä, ja heti ottaa henkeen ja hapot nousee suuhun. Jos parin viikon päästä vauva ei ole älynnyt kääntyä, niin sitten voi olla, että tulee lähete äitipolille käännösyritykseen. Vois kyllä kuvitella, että viistoasennosta käännös ei olisi niin kauhean kamala yritys kuin pää ylöspäin oleville, mutta mistäs sitä tietää. Tajuais nyt itse mennä oikein päin... Neuvolassa täti arvio vauvan olevan nyt 2,8-3kg, joten luulisi kohta olevan jo ahdasta...
Täälläkin on suurin osa pesurumbasta tehty, samoin tuplarattaat on hommattu, " terassi" vaunujen kankaat pesty, samoin turvakaukalon. Vielä pitäis rottinkikehto tuoda patjoineen kaikkineen sisään, vaikka luultavasti siitä aika nopeasti siirtyykin pinnasänkyyn. Tai todennäköisesti vauva aika paljon koisii meidän välissä, esikoisen kanssa yölliset imetykset sujui sillä tavalla ainakin tosi hyvin, kun itse en välttämättä ollut edes ihan hereillä toimituksen aikana... :)
Nyt pitää mennä leipomaan pojan kanssa pipareita! Palkinnoksi itselleni sitä, että sokerit oli ok :)
Talvea odotellen,
Nanna rv 33+5
Hei vaan kaikille!
Ajatelkaa, nyt sitten alamme olla kaikki loppusuoralla.Uskomatonta!En välillä vieläkään oikein tahdo uskoa, että näin se vaan on., vaikka kaikki on valmiina vauvaa varten ja onhan tässä oltu raskaana jo pitkä tovi.Aika on mennyt vaan niin vauhdilla, että voisin olla vielä muutaman kuukauden raskaana...ikävä on jo nyt tätä iki-ihanaa masua!
" Pesänperustamishormoonihäiriö" on saanut minutkin siivoamaan kodista joka nurkan ja kaapit.Lisäksi olen paistanut, leiponut, sekä kotiin että vanhemmilleni, paketoinut lahjat, laittanut joulutavarat paikoilleen.Kuusi tulee maanantaina.
Nyt vain herkuttelen ja kuuntelen joululevyjä ja polttelen kynttilöitä.Ja nautiskelen olostani.Olen onnekas, että raskauteni on ollut näin helppo ja ihana.Kaikkien näiden vuosien ja epäonnen jälkeen...
Kaikkea hyvää teille mammat.Katsotaan, missä järjestyksessa tässä sitten synnytellään.
heetu rv 36 +6
Mukava kuulla, että täällä kaikilla menee hyvin. Mulla iski viikonloppuna pieni flunssan poikanen.. Tympeetä. Nenä vuotaa ja kurkku on vähän käheänä. Lämpöä ei kuitenkaan ole. Vähän on muutenkin välillä tukala olo, niin ei olisi tarvinnut vielä tätä räkätautia lisäksi.
Mulla pesukone on pyörinyt tiuhaan tahtiin. Silitellytkin olen kaikki lakanat ja vaatteet. Saa nähdä tuleeko jatkossa silitettyä, kun siihen touhuun oon tooooosi laiska ryhtymään...
Sunnuntaina koettiin vähän " kauhun hetkiä" ... Mulla oli tosi hyvä olo aamusta ja siinä sitten makoilin sohvalla ja katsoin jotain tv:stä. N. klo 11 maissa nousin siitä ylös ja samassa alkoi puskea oksennusta ihan olan takaa. Onneksi ehdin vessaan... Oksennuksen seassa oli silkkaa puhdasta verta ja veriklimppejä. Mies siinä sitten heti soittamaan äitiyspolille. Ei kuulemma huolta, jos lapsi liikkuu (ja liikkuihan se!!!) ja ei ole kuumetta. Kyseli, että oonko muuten oksentanut, mies raasu selitti, että kyllähän tuo on oksentanut koko raskauden ajan. Meinasi siellä toisessa päässä sitten, että on niin ruokatorvi rikkoontunut ja ärsyyntynyt, että verta tulee. Tosi ilkeen tuntoinen oli. Nyt kuitenkin veren tulo rauhoittunut, vaikka oksentanut olenkin...
Tänään meinattiin hakea vaunut ja ostaa pinnasänkyyn patja sekä hoitotason (pinnasängyn päällä) se pehmeä alusta. Mietin myös, että olisi ihana käydä miehen kanssa ulkona syömässä. Mahdollisesti vielä viimeisen kerran ennen vauvan syntymää. Vähän voisi vaikka " juhlistaa" mun äitiysloman alkua (alkoi lauantaina).
Seuraava neuvola on jo perjantaina. Suunnittelin loppuviikolle myös vähän joulusiivousta, mies on luvannut olla kaverina, kun en itse enää jaksa. Viimeksi siivotessa meni monta päivää ja piti huilia vähän väliä.
Mutta, nyt aamupalalle ja käväsemään pikku happihyppely. Oli eilen tullut niiiin iso kirje, ettei mahtunut postilaatikkoon, niin pitää hakea postista.
Helmiina ja Piiperöinen rv 34+6
Virtsarakkoon potkiminen on täälläkin tuttua! Aika oudolta tuntuu semmoinen. Pitää vaan olla vessaan lähtövalmis aikalailla koko ajan.
Mites te muut nukutte yönne? Mulla on nyt takana muutamia tosi huonosti nukuttuja öitä, kun lonkkia kivistää nukkuessa. Nyt on yöllä myös alkanut tosissaan tuntua, että on raskaana. Masua saa koko ajan järjestellä, että on mukava olo =o) Mutta ei se mitään, sen kyllä kestää kun tietää mistä se johtuu.
Meillä on vaunut jo valmiina kun ostettiin käytettynä tuttavilta. Hoitopöytä ja sänky saadaan sukulaisilta ja vaatteita ja kestovaippoja on tiedossa kasapäin. Mitään näistä ei olla kuitenkaan vielä meille asti saatu kun tuo huoneen järjestelykin on vielä niin vaiheessa.
Turvaistuin pitäisi myös hankkia. Mä ajattelin, että kohtapuoliin voisi ostaa ekat vaatteet vauvelille, semmoiset joissa voisi paketin sitten tammikuussa kotiin tuoda =o)
Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille,
t. Humaus ja masuasukki rv31+