Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistäköhän johtuu, että aikaisin vellit ym. kiinteät aloittaneet äidit

24.11.2005 |

täälläkin ovat juuri teinejä? (mm. Syyskukka ja NuoriÄiti) Miksiköhän juuri heille " neuvolassa käskettiin" antaa vellejä suunnilleen vastasyntyneelle.

Tuskin voi olla ihan sattumaakaan... Mietinpä vaan...

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
24.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on kyllä aika kaukaa haettua.

Meillä lähipiirissä asia on ihan päinvastoin. Lähempänä 30 ja sen yli saaneille (myös minulle) on osalle suositeltu kyllä vellejä ja kiinteitä erillaisista syistä, parikymppisille ja nuoremmille sukulaistytöille/naisille taas ei kellekkään.

Ja saattaahan olla, että nuoremmat naiset kysyvät täällä herkemmin neuvoa kiun vanhemmat. Neuvoa voi asialliseen sävyynkin vaikka olisi asiasta eri mieltä .

Mielestäni aika ikävään sävyyn kirjoitettu nuorista äideistä noi mietteet.

Vierailija
2/23 |
24.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi hyvää päivää sentää. Ei voi kyllä kuin nauraa näitä joitain kirjoituksia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
24.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. en mä kyllä itseäni teiniksi laskis.. oon siis kohta 28 ja meillä Santtu alkoi saamaan vellejä 1,5 kk ikäsenä ja nyt 3 kk:n ikäsenä syödään jo puuroa ja perunaa...

Tosin poika painaa nyt 3 kk:n ikäisenä 8,5 kg, niin ei oikein tuo maito riitä ruoaksi... Vellejä siirryin antamaan kun korviketta meni yli 1,5 litraa/vrk.

Jotkut vaan ON isompia ja tarvitsee enemmän, tietty kohtuudella ja jos vain vauvan vatsa kestää... =)

- Tartsa -

Vierailija
4/23 |
24.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintosuositukset ovat kyllä aika vauvakohtaisia, ei siihen kauhiasti tuo äidin ikä vaikuta.. Mutta, jos ei ole muuta miettimistä niin kyllä kai tuostakin asiasta jonkun teorian saa väännettyä.. Minä sain esikoisen ollessani 20v eikä meille suositeltu mitään kiinteitä alotettavaks ennen 4kk ikää...

Vierailija
5/23 |
24.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

armelias ap menee sitten peilin eteen harjoittelemaan sitä " toisen kenkiin astumista" ja ajattelemaan omaa napaa pitemmälle.

Hus, kasvamaan siittä!

Vierailija
6/23 |
24.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli 13-, 14-, 15-, 16-, 17-, 18-, ja 19-vuotiaat. Ihan vaan yleissivistystä sulle kolmekamua...

Vierailija
7/23 |
24.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekstailevat ja bilettävät niin paljon tai siitä, etteivät tiedä vauvan suolistosta mitään, eivät ole kouluja käyneet tai tai tai. Syitä voi olla monia!

;DDDD

Vierailija
8/23 |
24.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin täällä 30-40 vuotiaita teineiksi kehutaan :D ;D :D,

AP:ssa on selvää tohtoriainesta..

Vierailija
9/23 |
25.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

... vaikka vellin aloittaessani taisinkin olla vielä 36.

Mutta velliä en kyllä totisesti aloittanut neuvolan suosituksesta enkä yöunien takia vaan ihan pediatrikollegan kanssa keskusteltuani vakaasta harkinnasta lapsen todella pahan oksentelun ja siitä aiheutuneen huonon kasvun vuoksi.

Vierailija
10/23 |
25.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja itseäni en todellakaan teiniksi luettele (23v.) vaikka mullekkin kehoitettiin vellien antamista jo 2kk:n iässä... Aloitin noin 2,5kk:n iässä ja kiinteät aloitin ihan omalla järjellä ja neitiä " kuunnellen" jo 3kk:n iässä...

Teini on teini ja nuori on nuori!!! =)

Ja minkähän he (ap:n mainitsemat henkilöt) sille mitään voivat jos ovat nuoria ja heidän neuvola tätinsä kehoittaa vellien antamisen aikaisemmin kuin suositus on...

Vierailija
11/23 |
25.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä tapauksessa sinun käsityksesi on pielessä. Nimittäin tämä asia on ihan yksiselitteinen (teini=teen). Onko sinusta siis ihminen ensin teini ja sitten vasta nuori..? Mielenkiintoista :D Ihan tiedoksesi tämäkin: teini = 13-19-vuotias, nuori = 15-29-vuotias (nämä ihan yleisesti käytettyjä termejä esim. tilastollisessa tutkimuksessa)

Sanaa " kehoittaa" ei muuten ole olemassakaan - se on " kehottaa" . Taisi sitten sinullakin jäädä koulut vähän kesken...

Vierailija
12/23 |
25.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää muistaa että KAIKKI asiat ovat yksilöllisiä: Niin myös lapsen ruoan tarve ja aiempi kiinteiden aloitus. Minun kohdallani esim. esikoispoika alkoi litkiä niin hirveitä määriä maitoa ja oksensi sitten, samoin painoa alkoi tulla aika paljon joten kiinteät aloitettiin siinä 3 kk ikäisenä. Ei ollut mitään mieltä venytyttää lapsen vatsalaukkua maidolla ja antaa oksentaa sitten.

Vellejä ei meidän neuvolassa suositeltu ollenkaan! Itse niitä annoin ja olenkin sitä mieltä että jokainen äiti saa päättää tasan tarkkaan oman lapsensa asiat, myös ravintoasiat!!

t. beal rv 35+6 ja taaperopoika 1 v 3kk

Vierailija
13/23 |
25.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Danatyttö:

Siinä tapauksessa sinun käsityksesi on pielessä. Nimittäin tämä asia on ihan yksiselitteinen (teini=teen). Onko sinusta siis ihminen ensin teini ja sitten vasta nuori..? Mielenkiintoista :D Ihan tiedoksesi tämäkin: teini = 13-19-vuotias, nuori = 15-29-vuotias (nämä ihan yleisesti käytettyjä termejä esim. tilastollisessa tutkimuksessa)

Sanaa " kehoittaa" ei muuten ole olemassakaan - se on " kehottaa" . Taisi sitten sinullakin jäädä koulut vähän kesken...

Kyllä mun käsityksieni mukaan SUOMESSA teiniksi luokitellaan 13-16-vuotiaat, no joo ehkä tuo 17-vuotias on myös TEINI mutta nuori " aikuinen" on taas 18-25-vuotias... 25-vuotiaasta ylöspäin eivät ole enää luokitellusti nuoria vaan aikuisia!!!

Suomessahan tuo täysi-ikäisyyden raja on tuo 18-vuotias...

Ja jollei tällä palstalla saa puhua murrette, " kehoittaa" niin voi voi jollet sanaa ymmärrä...

Ja eipä ole mulla koulut jääny kesken, vaan kun ei oikeen kiinnosta kirjoitella mitään kirjakielistä tekstiä!!!

Vierailija
14/23 |
25.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä velliä annettiin hieman vajaa 3 kuukautisena ja sosetta hieman päälle 3 kuukautisena. Molemmat ihan neuvolan ohjeiden mukaan tässä sen enempää selittämättä miksi ( olisi niin pitkä tarina).

En ole teini enkä nuori vaan 33 v ja tällaisia neuvoja silti neuvolasta sain. Mielestäni äidin iällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa minkälaisia neuvoja neuvolasta saa tai miten lastaan hoitaa. Nuoret äidit ovat mielestäni ihan yhtä " hyviä" ja rakastavia äitejä siinä missä vähän vanhemmatkin. Äitejä on toki erilaisia, " huonojakin" , mutta kyllä niitä löytyy vanhemmistakin äideistä.

Vierailija
15/23 |
25.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini-sanahan otettiin alunperin käyttöön Suomessa kuvaamaan oppikoululaisia/lyseolaisia (aika hyvin haarukassa 13-19 v.) ja sittemmin sen merkitys laajeni kuvaamaan sanan alkuperäistä tarkoitusta eli 13-19-vuotiaita nuoria myös meillä täällä Suomessa. Kuten hyvin tiedät lyseo = nykyinen lukio eli 16-19-vuotiaat.

SINUN käsitykselläsi ei tällaisessa asiassa ole mitään merkitystä, koska tähän ON olemassa myös ihan oikea vastaus...

Ja todellakin, jos vaikka tehdään kyselytutkimus NUORILLE, niin siinä vastaajat ovat 15-29-vuotiaita. Sitä se substantiivi " nuori" suomenkielessä virallisesti ihmisryhmänä tarkoittaa. Adjekiivina sana " nuori" on toki hyvinkin subjektiivinen ja riippuu sanan käyttäjästä.

Vierailija
16/23 |
25.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei viihtittäis nytten.

Vierailija
17/23 |
25.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli TEINI on tosiaankin 13-19-vuotias. Ja ihan oikein danatyttö vertasi esim. englannin " teen" -sanaan, ruotsissakin on " ton" (nitton=19, tonåring, teini-ikäinen). Nuorelle en ole kuullut ikämääristystä, mutta esim. tuo 15-29 kuulostaa ihan hyvältä - olen siis nuori :D .

Muuten en olekaan danatytön kanssa samoilla linjoilla. Vellien aloittaminen tuskin liittyy äidin ikään... Joillain voi olla se " hyvä syy" (lääkärin ohje tms.) mutta luullakseni moni myös aloittaa ne ihan turhaan, esim. jotta 2 kk vauva nukkuisi pidempiä pätkiä... Ja aika usein aloittaja voi olla myös itse 60-luvun lapsi, joka ajattelee, että kun silloinkin sain jauhovelliä 2-kuisena niin ei se haittaa nytkään...

No joo. Sohaisinpa lisää tätä ampiaispesää.

Vierailija
18/23 |
25.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

HALOO!!!! Nyt eletään jo 2000-lukua!!!

Tuo " teen" määrityshän on tullut Suomeen (ei tosiaankaan ole alunperin Suomalainen) joskus ajat sitten, mutta silloinhan Suomessakin oli täysi-ikäisyyden raja 21-vuotta.

Maailma elää ja muuttuu kannattaisi myös ihmisten muutua mukana...

Jokainenhan tuon sanan TEINI määrittää itse miten tykkää.

Mutta olen kyllä joidenkin kanssa samaa mieltä eli teini on nykypäivänä 13-17-vuotias, nuoriaikuinen taas 18-25-vuotias ja 25-vuotiaasta ylöspäin ollaan AIKUISIA (jos ollaan, ei siltä aina tunnu).

Teini on " lapsi" joka elää elämäsä käännekohdassa, eli murrosikä on tullut kuvioon... (minun mielästäni asia on näin)

No voihan vielä 50-vuotiaskin olla " ikiteini" jos vaan elää siihen tapaan, eli kaljat reppuun ja salaa puistoon juomaan!!! ;)

Ja mutsillehan ei kerrota mihin mennään ja mitä tehdään.. ;)

Vierailija
19/23 |
25.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidit jotka hakevat tietoa ja haluavat tarjota lapselleen parhaat mahdolliset lähtökohdat elämälle, tekevät niinkuin parasta on. Noudattavat suosituksia jotka perustuvat tutkimuksiin joilla on todettu tiettyjen asioiden olevan parasta vauvalle. Minua säälittää ihmiset jotka aloittavat kiinteät suositeltua aikaisemmin tai jotka huudattavat lapsiaan muutaman kuukauden iässä parempien yöunien toivossa. Suoraan sanottuna mielestäni sellaiset ihmiset ovat... tyhmiä.

Vierailija
20/23 |
25.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta virallisesti teini on 13-19 -vuotias. Piste.

Touhutoope05:

HALOO!!!! Nyt eletään jo 2000-lukua!!!

Tuo " teen" määrityshän on tullut Suomeen (ei tosiaankaan ole alunperin Suomalainen) joskus ajat sitten, mutta silloinhan Suomessakin oli täysi-ikäisyyden raja 21-vuotta.

Maailma elää ja muuttuu kannattaisi myös ihmisten muutua mukana...

Jokainenhan tuon sanan TEINI määrittää itse miten tykkää.

Mutta olen kyllä joidenkin kanssa samaa mieltä eli teini on nykypäivänä 13-17-vuotias, nuoriaikuinen taas 18-25-vuotias ja 25-vuotiaasta ylöspäin ollaan AIKUISIA (jos ollaan, ei siltä aina tunnu).

Teini on " lapsi" joka elää elämäsä käännekohdassa, eli murrosikä on tullut kuvioon... (minun mielästäni asia on näin)

No voihan vielä 50-vuotiaskin olla " ikiteini" jos vaan elää siihen tapaan, eli kaljat reppuun ja salaa puistoon juomaan!!! ;)

Ja mutsillehan ei kerrota mihin mennään ja mitä tehdään.. ;)