Tammimammat!!
heips kaikille! on ollut hiljaiseloa meidän ketjussa, joten päätin aloitella uutta, kunt toi entinen oli jo kilometrin pituinen..
nyt on sitten rakenneultra takana ja mieli erittäin helpottunut;kaikki näytti oikein hyvältä.Ja olo on oikein hyvä muutenkin.
Nyt vaan pitää keskittyä masun kasvatteluun, joka ei vielä suuren suuri ole. Entisillä vaatteillakin vielä mennään.
Mitä teille muille kuuluu?
kyselee heetu rv 19 +5
Kommentit (121)
Taas alkaa olla yksi työviikko takanapäin ja edessä ei enää olekaan montaa viikkoa..
Huomenna jysähtää sitten meille rv 30! Aika on mennyt kuin siivillä;todella uskomatonta.Eipä sitä olisi esim. vuosi sitten osannut edes unelmoida niin monen keskenmenon ja hoitopettymysten jälkeen juuri mistään.
Onneksi sitä ei tiedäkään, mitä elämä tuo tullessaan, mutta tämä on ollut meille suuri ilo ja lahja.
Mukavaa viikonloppua kaikille,rentoudutaan ja nautitaan olosta!
heetu
Viikko 23 on alkanut. Eilen oli neuvola; hemoglobiini oli pudonnut..
Pitänee aloittaa raudan popsiminen.Olo edelleen hyvä ja masussa tuntuu päivittäin kuperkeikkoja.
Mitä teille muille kuuluu?
Täällä pyörähdettiin tänään taas uudelle viikolle, uudelle kuukaudelle ja aivan uusille viikkojen alkunumeroille, rv 20+0! Niin se vain aika menee ja puolivälin krouvissa mennään:)
Masu on kasvanut, eikä raskautta enää oikein voi salaillakaan... Toisaalta töissä monet ei varmaan vielä tiedä, kun nämä miesten kokoluokituksilla ja miesten malleilla tehdyt työvaatteet peittää masun aika hyvin tuolla tehtaalla liikuttaessa. Tosin kellään tässä omassa piirissä ei ole jäänyt epäselväksi mikä tuolla masussa möngertää... ;) Mammavaatteisiin siirryin n. rv 17.
Liikkeitäkin olen jo jonku viikon tuntenut. Varsinkin illalla, kun laittaa maate ja levähtelee niin tuntee pienen polskimisen. Ihana tunne! Rakastan niin tätä masua, että melkein jo eräänä iltana miehelle itkeskelin (kummia tunneryöppyjä välillä...), että en halua tästä luopua, vaikka tottakai sen vauvan haluan sylii, mutta kun massukin on niin ihana...!!! Hullua...
Viime viikolla mulla oli neuvola, muistaakseni rv19+0. Hemoglobiini oli tullut rytinällä alaspäin edellisen kerran 131:stä 119:ään. Verenpaineet oli taas aika alhaalla, 100/55. Vauvan syke oli 140. Mites teillä on ollut? Siitäkin kun päättelevät muka vauvan sukupuolta.... Mitä muuta... ööö... Painoa oli tullut koko raskausaikana 2kg. Viikon päästä olisi rakenneultra.
Pahoinvointi mulla on alkanut hellittää, mutta tosiaan silti viime viikolakin olen oksentanut. Välillä aamulla ja illalla. Nyt tosin taitaa jo viimeisestä oksusta olla aikaa... Oliskohan ollut torstaiaamuna... Ja nyt on jo tiistai!!! Jihaa!!!
Mies oottaa myös vauvaa innolla. Rakastan niin kun mies viimeistään illalla ennen nukkumaan menoa paijaa masuani:)
Me ostettiin tässä jo vaunut ja... Ei pitänyt vielä hätiköidä, mutta... Oli hyvässä tarjouksessa. Ostettiin Emmaljungan Duo Edget. Emmaljungat oli kyllä tosi kalliit (vaikka kyllä niillä muillakin joillakin hintaa oli...) Emmaljungat vaan tuntui meidän käteen parhaimmilta ja miellyttivät silmääkin! Vaunut ei ole vielä kotona, maksoin niistä vaan varausmaksun ja pitävät niitä kaupassa niin kauan kuin haluamme. Ostettiin myös eräältä täältä töistä Akta Gracon kaukalo ja niihin ne City-rattaat sekä sitteri. Ne on jo kotona. Oli kaksi vuotta vanhat ja todellakin kuin uudet! En olisi noita rattaita tarvinnut, mutta sattui myymään koko paketin hintaan 100¿ ja uuden kaukalon hinta on jo sen n. 189¿. Sen kaukalonhan saa niihin rattaisiin kiinni, että kylläpä se menee vaikka kauppareissuilla ja muilla reissuilla vauva-aikana. Vielä pitäisi hankkia sänky. Oon ihaillut Brion Moon Lux -sänkyä, sellaisilla littanoilla pinnoilla. Toisaalta niitäkin on ollut muutama käytettynä tarjolla, ei tosin just tuota Moon Luxia. En ole vaan yhtään vielä nähnyt, että minkä kuntoisia. Mummot ja papat kuitenkin kyselee jouluna, että mitä hankkia, niin sinne oon jättänyt ammeen ja siihen jalustan, jommat kummat voi hankkia sen. Mites teidän hoitopöydät? Meille ei yksinkertaisesti mahdu ja oon miettinyt sellaista pinnasängyn päälle tulevaa irtotasoa, kokemuksia, kommentteja puolesta/vastaan? Myös pesukoneen päälle oon miettinyt hoitoalustaa, mutta sinne ei kyllä saa mahtumaan mitään tavaraa, että ne olisi sitten kuitenkin makkarissa...
Helmiina ja Piiperöinen rv 20+0
PS: Onko muilla ollut jo kuinka monta kertaa lääkärineuvola ja sisätutkimuksia? Mulla ei edelleenkään ole ollut yhtään läääkärineuvolaa taikka sisätutkimusta! Onko outoa???
Hei kaikille!
Miten voitte? Onko jo paksu olo?Mulla tuli vkonloppuna sellaisia oksennuksen (anteeksi) makuisia röyhtäisyjä suuhun. Tosi epämiellyttävää...
Ja hemppari on taas tippunu,taitaa vauveli varastaa kaikki mun rautavarastot. Pitänee jatkaa raudan popsimista.
Muuten olo ok, ja maha tuntuu nyt todellakin kasvavan!
hyviä vointeja kaikille! heetu
Heipä hei!
Täällä on mennyt kutakuinkin ihan hyvin. Tänä aamuna tosin luulin sitten, että maailmanloppu tulee... Kolmeen otteeseen huimasi ja pyörrytti niin kovasti, kun nousin sängystä, että piti istahtaa ja hengitellä rauhassa. Sitten olo helpottui ja pääsin kuin pääsinkin popsimaan vähän aamupalaa ja ei muuta kuin hirveessä kaaressa kaikki ulos. Ja tosiaan mulla nyt rv28+0.... Just just... Vähän aikaa siinä taas vedet silmissä arvoin, että mitä tehdä. Lähdin sitten ajamaan töihin, kun olo vähän helpottui. Nyt on taas aivan loisto olo!
Ensi viikolla olisi neuvola, tiistaina. Ensi viikolla loppuviikosta lähdetään miehen kanssa kaksistaan vähän lomailemaan. Muutamaksi päiväksi vain, kylpyläreissu. Ihanaa! Odotan reissua jo niin kovasti! Ajattelin ottaa ainakin kasvohoidon ja jalkahoidon siellä. Jokin hierontakin voisi olla mukava. Töiden piti loppua huomenna, mutta sopimusta nyt ilmeisesti jatketaan vielä kuukaudella. Oli kuitenkin mukava, kun esimies totesi, että jos tuntuu pahalta enkä pysty, niin oma ja vauvan hyvinvointi on tärkeintä. Kyllä tämän aamuisen jälkeen taas mietin pääni puhki jatkaako vai ei. Kuitenkin olen jo aiemmin lupautunut jatkamaan... Että kehtaako tuota enää peruakaan? Ja tuleeko siitä sitten karenssia, jos peruu?
Sellaista tänne..
Helmiina ja Piiperöinen rv 28+0
Hei vain,
nythän kaikilla tuntuu menevän aika hyvin. Alkuraskauden vaivat takanapäin ja loppu ei vielä ahdista. Vatsat kasvavat ja vauvat potkivat.
Mä olen vähän höpsö ja olen alkanut puhumaan vauvalle aika paljon. Olen kertonut hänelle, että saa potkia niin paljon kuin haluaa ja että äiti tulee aina hyvälle mielelle kun vauva potkii.
Joku kyseli siitä neuvolalääkäristä. Mulla on eka 20.9. jolloin mulla on 24 viikkoa täynnä. Mä en usko, että mulla olisi silloinkaan vielä ellei mulla olisi näitä perussairauksia. Mulla on toi lääkäri suoraan naistenklinikalle, omassa neuvolassa en ole lääkäriä tavannut ollenkaan. Tosin en varmaan tapaakaan, kun mulla on siis tosiaan tuo naistenklinikka sitten.
Onko kenelläkään vielä puhuttu mitään äitiysrahasta, paketista tai synnytysvalmennuksista neuvolassa? Mulla on ensi kerralla kolmen viikon kuluttua sellaista tiedossa.
wannabemummy rv 21+5
Tänään ollu niin hankalaa töissä, että soitin jo neuvolaankin. On ollut aamusta asti lantio niin puuduksissa ja muutenkin raskas olo. Oisin mieluusti lähtenyt muutamaksi päivää kotiin huilimaan, mutta ei herunut saikkua päivääkään. Täällä sitä kärvistellään ja välillä yritetään käydä jalottelemassa, ettei tulisi tunnetta ettei ole koko jalkoja enää... Ikävää, kun päätteen ääressä suurimmaksi osaksi työskentelen kuitenkin. Aamullakin piti sitten taas oksentaa... kauhea valitusvirsi, mutta sellaista tänne tänään...
Helmiina ja Piiperöinen, joka melskaa kuin viimeistä päivää massussa:)
sama tilanne. Olin eilen siinä hengessä että ihana keskiraskaus. Tänään tuli n töihin normaaliin aikaan vähän kahdeksan jälkeen hyvin nukutun yön jälkeen. Puoli kymmenen aikaan alkoi armoton väsymys. Mun oli pakko käydä lepäämässä/nukkumassa työterveysasemalla. Mutta eipä tästä työnteosta tänään näy paljoa tulevan. Loppuviiikko onkin sitten taas työmatkaa.
Noihin lonkkavaivoihin. Mä käytän istuaessani sellaista pientä tyynyä takapuolen/ristiselän alla. Se helpottaa jonkin verran. Tää on ihan ikeasta ostettu matkatyyny.
Sellaista tukivyötä en voi käyttää istuessani, se on epämukava. Mulla työterveyslääkäri määräsi minut fysioterapiaan noiden lonkka/selkäkipujen vuoksi. Ihan normaalia löystymiskipua, mutta eipä niistäkään tarvitse kärsiä jos ei ole pakko. Mulla on nyt sekä hierontaa (aivan ihanaa!) ja sitten myös jumppaliikkeitä. Olen muutaman kerran käynyt ja tuntuu helpottavan.
Netistäkin voi löytyä jotain jumppaliikkeitä ja meidän paikkakunnalla ainakin neuvola suosittelee ihan urheiluseuran äitijumppaakin. Mä en ole kyllä vielä käynyt.
Hei vain kaikille,
jouduin sitten sairaslomalle ja lopuksi aikaa. Veriarvot, erityisesti hemoglobiini, ovat surkeita eivätkä ole nousussa. Aika lailla kotona kuhkin, vaikka ei missään vuodelevossa tarvitse ollakaan. Väsyttää vaan niin paljon, että kovin kummoisia ponnistuksia en kykene tekemään.
Vauvahankintoja olen tehnyt, tosin täysin online. Mutta kaikkea saa näköjään verkosta. Olen nyt ostanut jonkin verran vaatteita, kestovaippatarvikkeita ja ostinpa just lakanatkin vauvan sänkyyn. Vaunut edelleen ostamatta, ehkä ensi viikolla päästäisiin miehen kanssa kauppaan. Niitä en uskalla verkosta ostaa ainakaan kylmilteen kun haluaisi nähdä ja kokeilla niitä luonnossa ensin. Kun vaunut ja turvakaukalo saadaan hankittua, niin ainakin joku määrä tarvikkeita alkaa olla olemaan.
Aika hassua noista vaatteista, että ei oikein tiedä mitä tarvitsee. Olen nyt hommannut sekä body-pukuja että potkuhousuja. En juuri ole paitoja ostanut, mutta niitä taitaa olla siinä äitiyspakkauksessa. Samoin en puolipotkuhousuja (uusi sana opittu!) en ole hommannut. Omista vaatteistaan sitä yleensä tietää, että tarvitseeko paitoja vai housuja ja on muutenkin tarkemmat speksit.
Vauva liikkuu paljon ja se on mukavaa. Seuraava neuvola on vasta ensi viikolla.
Äitiyspakkaus ei ole vielä tullut. Tosin veikkaan, että se voi tulla aika myöhässä. Mulla menee se äitiysrahapäätös ilmeisesti vuoden 2007 tulojen mukaan ja tässä odotellaan nyt vielä marraskuun palkkatietoja. Työnantaja on laittanut hakemuksen eteenpäin, mutta sitä pitää siis vielä täydentää. Laitoin siihen lomakkeeseen, että pakkauksen voi lähettää erikseen, mutta taitavat käsitellä ne silti yhdessä. Kelan webbisivuilla se asiointimahdollisuus on pois käytöstä tänään ja huomenna, joten en sieltäkään voi tilannetta tarkistaa. Tulee kuin tulee.
Onko teillä kenelläkään mahdollinen tuleva lakko vaikuttanut millään lailla neuvola-, äitiyspoliklinikka- tai lääkärikäynteihin? Minulla ei ainakaan vielä ole ja aikoja on varattu eteenpäin.
Hyviä vointeja kaikille
wannabemummy
Enpä ole palstoilla käynyt pariin kuukauteen ja olikin kiva lueskella teidän kirjoituksia pitkästä aikaa. Uskomatonta keskenmenojen ja hoitojen jälkeen olla tässä tilanteessa. Mulla on edelleen epätodellinen olo, onko meille tosiaan tulossa vauva?!? Kyllä se ainakin päivittäin tuolla masussa potkii kovasti =o) Ja masu on jo selvästi iso. Painoakin on tullut 9kg.
Täällä kaikki sujuu mukavasti. Nyt on tosin öisin alkanut särkeä lonkkia (ei sentään kuitenkaan ihan joka yö). Olen myös alkanut herätä vessakeikoille ja koirakin on jo niihin niin tottunut, että ei jaksa korvaansa edes lotkauttaa mun öisistä keikkumisista. Samoin aina kun kääntää kylkeä, niin tietysti herään.
Onko muilla kokemuksia auttaako tyyny jalkojen välissä öisiin lonkkakipuihin? Kuulin jostain tämmöisen vinkin. Mulla se auttaa välillä, välillä ei, koska potkin tyynyn jonnekin jalkopäähän.
Olin syyskuussa 3 viikkoa saikulla töistä, kun oli töissä niin stressaava tilanne. Silloin mulla oli supistustuntemuksia, mutta onneksi ne eivät saaneet aikaan mitään. Edelleen huomaan, että jos on liian kiire tai en muista levätä niin saattaa tulla pientä jomotusta. Se on hyvä muistutus, että kannattaa ottaa rennommin.
Lakosta: Mua kyllä hiukan kauhistuttaa toi lakko, jos vauva vaikka päättäisikin syntyä jo ennenaikaisesti... Saisimmeko hoitoa, missä ja minkälaista? Tai vaikuttaako lakko neuvola-aikoihin? Mitä muut ajattelette lakosta?
Onko teillä kenelläkään mahdollinen tuleva lakko vaikuttanut millään lailla neuvola-, äitiyspoliklinikka- tai lääkärikäynteihin? Minulla ei ainakaan vielä ole ja aikoja on varattu eteenpäin.
Viikkoja on siis 29+x.... En ikinä muista tarkkoja päiviä. Mutta 30. viikko jo menossa. Uskomatonta!!
t. Humaus ja Masuasukki
Tänään kävin jo kattelemassa erilaisia vaunuvaihtoehtoja; täähän on vaikeampaa kuin autokaupassa!...No, onneksi aikaa vielä on kaiken hommaamiseen.
Pitäsi aloittaa tuosta vaatepuolesta itselle,kovin käy vähiin tuo työvaaterepertuaari.
masu tuntuu nyt todella kasvavan;siellä se nuppu nyt tekee tilaa itselleen.Olo on muuten oikein hyvä.
Mukavaa viikonloppua kaikille, toivottelee heetu rv 22 + 6
Lapsi potkii hyvin, mutta nyt on uusi paikka kokeilussa. Hän potkii tai nyrkkeilee mun virtsarakkoa. Se on kivuliasta ja samalla aiheuttaa äkillisen tarpeen mennä vessaan. Hauskaa miten vauvan liikkeen voivat olla niin tuntuvia, vaikka aika pieni kaveri hän vielä onkin.
Muuten menee aika hissukseen kotona, pieniä hommia olen tehnyt.
Hemoglobiinitsekkaus on keskiviikkona, veikkaan että ei ole lähtenyt nousuun lisäkuureista huolimatta. Oltiin eilen kaupassa ja mummot meni rollaattoreilla musta ohise, niin hidasta mun vauhti on. Saa nähdä voidaanko hemoglobiinille mitään tehdä.
Oletteko jo hommanneet vaunut? Meillä on _vieläkin_ hommaamatta, pakko ryhtyä siihen tällä viikolla.
wannabemummy rv 30+4
Hei vaan kaikille!
meidän vaaveli on kyllä yksi duracel-tapaus; tömistys ja potkinta vaan jatkuu ja jatkuu...en tiedä nukkuuko tuo tyyppi ollenkaan..
Huomenna on neuvola ja katsotaan miten on hempparin laita tällä kertaa.
Ostin vkonlopulla ensimmäiset bodyt ja paidat, ja kai sitä on ostettava myös toppahaalari kun tuohon kelan paketin haalariin vauva kyllä hukkuu. Sit olisi aloitettava lapsen huoneen maalaus ja tapetointi/sisustuspuuhat pikkuhiljaa.
olo on muuten oikein hyvä, masu kasvaa (niinkuin pitääkin tässä vaiheessa..)
Mukavaa viikkoa kaikille! toivottelee heetu
Hei vaan kaikille!
Kylläpä piristää, kun tulee valkoista taivaalta!
Kävin tänään neuvolassa;hemppari oli noussut huimasti.Se näköjään sahaa ylös ja alas. Jatkan kuitenkin raudan popsimista.
Painoa on kertynyt jo huimat 10 kg! Ja vielä pitäis kasvaa 2 kk!Ei kyllä tunnu siltä, että olisi niin paljon ylimääräistä kannettavaa.
Tänään tulee sänky ja hoitopöytä.Vaavin huone alkaa sitten muotoutua pikkuhiljaa.
Mukavaa vointia kaikille!
Heippa tammimammat! Tähän joukkoon voisin kuulua itsekin, mutta kirjoittelen ensikoissa vaan kuitenkin.
Tunkeuduin tänne, kun huomasin wannabemummyn hb-tilanteen. Mulla on myös ongelmia matalan hb:n kanssa ja oon syönyt lisärautaa 200mg/vrk jo 2kk ja sitä ennenkin pitkään 100mg/vrk. Hb lähti kuitenkin nousuun vasta, kun oli tutkittu tarkkaan muita vitamiiniarvoja ja huomattu B12-vitamiinin olevan pohjalukemissa. Se vaikuttaa just raudan imeytymiseen. Syön siis nyt myös ison annoksen b-vitamiinia, sain sitä reseptillä (tosin kela ei korvaa). Hb on siinä sadan pintaan, eli ei järin korkea vieläkään, mutta parempi jo. Ferritiini eli rautavarastot on tutkittu myös, ja oli ennen b-vitamiinin aloitusta anemialukemissa. Nehän vielä täydentyy tosi hitaasti.
Toivottavasti saat hempan nousemaan, koska se kyllä parantaa vointia!
t. Vannis
Mulla on seurattu just noita imeytymisarvoja ja tähän asti niitä on pidetty ihan kohtuullisina, vaikka silti hemoglobiini on ollut surkea. Mulla on seuraavat laajat verikokeet nyt vielä tällä viikolla ja ensi viikolla sisätautilääkäri. Saa nähdä mitä sanovat. Olen koko raskauden ajan (ja jo itse asiassa ennenkin) ladyvita plussaa ja siinä on foolihappoa ja B-ryhmän vitamiineja vähintäänkin päivittäisannokset, joten määrien pitäisi riittää. Eri asia on käyttääkö kroppani sitä sitten hyväksi.
Neuvolassa otettiin eilen hemoglobiini ja se oli marginaalisesti nousussa. Saa nähdä lähteekö se nyt nousemaan.
Siis meille sanottiin rakenneultrassa naistenklinikalla, että poika on tulossa. Saimme monta pippeli-kuvaa ja kätilö sanoi syövänsä vaikka hattunsa ellei ole poika. Poika-olo mulla on ollutkin koko ajan, ja kaikki vauva-unet ennen raskauttakin olen nähnyt pojista.
Kun olen kertonut läheisille pojasta, niin jotkut ovat kovasti ruvenneet toppuuttelemaan, että älä vielä innostu, voi olla tyttökin. Nyt on sitten tosiaan ruvennut painamaan mieltä, että jos mielessäni odotan poikaa ja ostelen vaatteita yms ja sitten tuleekin tyttö, niin onkohan sitä ihan sekaisin. En taida nyt vähän aikaan uskaltaa ostaa mitään, kun rupesi niin vaivaamaan.
Ihan harmittaa, kun ihmiset on tollaisia ' ' besserwissereitä' ' ...
Onko teillä samoja mietteitä vai aiotteko ottaa sukupuolesta selvää? Mä en malttanut enää olla jännityksessä vaan halusin tietää asian rakenneultrassa. Mieskin jännitti niin kovasti, että pakkohan meidän oli se selvittää :)
Miten voitteOnko masu kasvanut?Millaisia fiiliksiä?
Nyt alkaa todellakin tuntua (ja näkyä)siltä , että olen raskaana!
Tänään puin päälleni ensimmäistä kertaa mammahousut! onpa jännä tunne.
Itse voi todella hyvin,vähän on ollut väsymystä alentuneen hempparin takia, mutta ei muuta ongelmaa.
Nautin olosta ja elosta,on tämä niin suurenmoista, tämä kaikki!
onnellinen heetu
Harmillista kuula, että tähtisumulla ja wannabemummyllä on jo hiukan probleemaa omassa olossa.Tämä on nyt sellaista elämänvaihetta, että kannattaa todellakin katsoa omaa napaa ja huolehtia omasta hyvinvoinnista.
Nyt sitten sitä mun napaa; oma olo on edelleen tosi hyvä.Mun hemppari lähti nousuun rautatablettien ansiosta, eikä muuta häikkää ole ollutkaan.Töissä olen jaksanut entiseen tahtiin. Itseäni hemmottelen hieronnoilla ja klassisen musiikin kuuntelulla. Olen onnekas, kun olen saanut nauttia tänne asti raskaudestani ilman suurempia vaivoja.Noh, vielähän tässä on pari kuukautta jäljellä...
kaikesta huolimatta mammat; iloitaan raskaudesta ja hidastetaan tahtia tarpeen vaatiessa!
heetu rv 29 +4