Mukavaa väljyyttä elämiseen. Meillä se tehdään näin.
Teimme vastikään ylimääräisen lainanlyhennyksen asuntolainaamme, heti kun lainamme korkoa tarkastettiin ylöspäin. Olemme kotiuttaneet sijoituksiamme markkinoilta, joilla alkoi näkymään levottomuutta ja noilla rahoilla lyhensimme ylimääräistä 15 000 euroa asuntolainaamme. Meillä on annuiteettilaina ja kohdensimme lyhennyksen lainan pääomaan (ei siis korkoihin ja pääomaan niinkuin pankki mieluummin ottaisi lyhennyksen vastaan). Näin maksamme loppujenlopuksi vähemmän korkoja, sillä nythän korkoja kertyy 15 000 pienemmästä summasta.
Tarkoituksenamme on maksaa asunto velattomaksi 2-3 vuodessa. Omistamme kerrostalokolmiostamme nyt 3/4. Toivottavasti pian on tarjolla isompia asuntoja edullisemmin. Meidän on silloin hyvä lähteä asuntokaupoille. Saamme kolmiostamme rahaa sen minkä saamme. Ei haittaa, vaikka asuntojen hinnat laskisivatkin, onhan asuntomme silloin velaton ja meillä on varaa vaikka menettää myyntihinnassa jos saamme edullisemmin isomman asunnon.
Ihanne tilanteessa isompaan asuntooon vaihtaminen voisi osua saumaan, jossa korot olisivat taas laskusuunnassa. Silloin kun uuden lainan määrä olisi suurimmillaan, niin korkojakin joutuisi maksamaan taas vähemmän ja kun korot nousisivat voisimme tehdä taas ylimääräisiä lyhennyksiä.
Ei kannata ottaa liian suurta asuntolainaa. Silloin ei pysty itse hyötymään suhdanteiden vaihtumisesta. Inflaatiokin voi olla nousussa juuri heidän vuoksensa, jotka ovat eläneet yli varojensa.
Nyt pitää vielä miettiä pörssikurssien suuntaa. Milloin olisi oikea aika ostaa? Ketään spekuloimassa minun kanssani? Minulla on joitakin sijoituksia vielä jäljellä. Menkööt ylös ja alas ihan rauhassa, ovat tosin olleet vakaassa nousussa edelleen. Osinkotuotto noissa on ollut 4-5% luokkaa ja se riittää minulle.
Kommentit (43)
En nyt ihan ymmärrä, mitä ihmeellistä tässä on?
Tavallaan tekee toisin kuin muut, kun alattelee talouttaan vuosikymmenien tähtäimellä. Tarvitaan onneakin matkaan, mutta jos alunperinkin on kuluttanut liikaa, niin eipä jätä paljoakaan itselleen päätäntävaltaa. Pankki päättää puolestasi.
Ap
mutta turha nyt kuvitella olevansa niin ihmeellinen!
Me säästetään koko ajan sijoituksiin tarkoituksena ostaa lapsillekin vielä asunnot. Oma kämppä on jo velaton. Meillä ja melkein kaikilla tutuilla.
Ei siis todellakaan mitään omaperäistä...
Toki on niitä, jotka alhaisten korkojen huumassa ottivat isomman palan kuin jaksavat niellä, mutta suurin osa asuntolainan ottajista on ottanut omalle taloudelleen sopivan, kohtuullisen lainan. Nuo 300 000 - 400 000 lainojen ottajat on ihan marginaalitapauksia.
-4-
Toisaalta kaikista olennaisin seikka on sen ensiasunnon hankinnan ajankohta. Jos sen onnistuu ajoittamaan laskevan hintatason aikaan, niin sitä parempi ennuste elinkaarivarallisuutta ajatellen.
Nythän on huono aika ostaa ensiasunto, ainakin pk-seudulla. Mutta kohta (ehkä jo puolen vuoden päästä) helpottaa.
pitemmällä tähtäimellä suunnittelevia. Ajatus saada kaikki materia heti lainarahalla (omakotitalo, lomamatkat, kaksi autoa, kalliit harrastukset...) ei ole kestävä. Ei sitä voi perustella sillä, että onpahan kaikki heti ja ehtii nauttimaan kaikesta kauemmin. Jos mitoittaa lainanhoitokykynsä väärin, niin siitä seuraa vielä unettomia öitä.
Ap
miten onnistui lyhennyksen kohdistaminen lainan pääomaan, jos pankki haluaisi mieluummin kohdistaa korkoihin ja pääomaan. Sanoitteko vain, että näin me tehdään?
Meillä sama harkinnassa, tosin vuodenvaihteessa irtoaa vaan muutama tonni. Pankista olen kysynyt ja lyhennyksiä saa tehdä milloin vain, mutta aprikoin tuota pääoman ja koron juttua.
Jos ostatte asunnon loppuelämäksi-mentaliteetilla, niin se on yksi hailee, miten asuntojen hinnat laskevat tai nousevat. En suoraan sanottuna tajua, miten voi olla hienoa asua velattomassa asunnossa, jonka arvo on vaikka nyt kaksinkertaistunut, jos ei ole aikomustakaan siitä muuttaa. Mitä jos sen asunnon arvo sitten laskee vaikka puoleen? Onko se sitten jotenkin vähemmän hienoa asua sellaisessa asunnossa?
onnistui vain menemällä itse pankkiin ja ilmoittamalla, että haluamme tehdä näin. Muuten netin kautta olisi onnistunut lyhennyksen suuntaaminen samalla korkoihin ja pääomaan. Siirrä siis rahat sopivalle tilille ja mene pankkiin. Saat kuitin lyhennyksestäsi.
Ap
Niitä vaan harmittaa kun kaikkien elämä ei ole sitä ainaista lapsilisien odottelua.
t. 17
260 neliöö puolen hehtaarin tontilla on meille sitä asumisen ja elämisen väljyyttä =)
on asunnon arvo todennäköisesti 20 vuoden päästä jotain muuta. Palkkakehitys on nouseva. Tänään otettu 300 000 euron laina ei 20 vuoden kuluttua tule vaikuttamaan kovin isolta, lisäksi se on useimpien pk-seudun lainaajien kohdalla melkeinpä maksettu kokonaan pois.
Tämä kaikki on niin kiinni tulotasosta ja urakehitysmahdollisuuksista. Takahikiällä niitä ei ole ja esim. sairaanhoitajien palkat eivät tule koskaan olemaan hääppöisiä. Suomessa on paljon perheitä, joissa nettotulot ovat vähintään 7000 euroa. Sillä rahalla makselee ihan leppoisasti 300 000 euron asuntolainaa...
Yöunet eivät ole menneet. Vakuutuksilla on ostettu mielenrauhaa. Mitä todennäköisemmin tulemme vielä (valitettavasti, mieluummin nauttisin vanhempien ja appivanhempien seurasta) perimään muutaman asunnon pk-seudulta tulevaisuudessa.
mistä päättelit minun odottelevan lapsilisiä? Ne sijoitetaan kuukausittain.
Ärsytti vaan kovasti ap:n etusormea heristelevä ja lapsllinen tyyli. Olisi kiva tietää tauustoja. Missä velaton asunto on, paljon siihen on itse säästetty, mikä on perheen ansiotaso ja koulutus?
Vasta näiden tietojen perusteella osaisi arvostaa kokonaisratkaisua...
- 20-
tämä kolmiomme. Täytyy vain pitää huolta siitä, ettei säilyttele mitään turhaa ja raaskii luopua tavarasta esim antamalla ylimääräiset UFF:lle. Perheellämme on oikein kotoisaa näin. Kaunis koti, elämä järjestyksessä ja vähemmän siivottavaa. Onkin hyvä olla tyyttyväinen siihen mihin itsellä on varaa.
Ap
Kun muut myyvät, on hyvä hetki ostaa.