Mukavaa väljyyttä elämiseen. Meillä se tehdään näin.
Teimme vastikään ylimääräisen lainanlyhennyksen asuntolainaamme, heti kun lainamme korkoa tarkastettiin ylöspäin. Olemme kotiuttaneet sijoituksiamme markkinoilta, joilla alkoi näkymään levottomuutta ja noilla rahoilla lyhensimme ylimääräistä 15 000 euroa asuntolainaamme. Meillä on annuiteettilaina ja kohdensimme lyhennyksen lainan pääomaan (ei siis korkoihin ja pääomaan niinkuin pankki mieluummin ottaisi lyhennyksen vastaan). Näin maksamme loppujenlopuksi vähemmän korkoja, sillä nythän korkoja kertyy 15 000 pienemmästä summasta.
Tarkoituksenamme on maksaa asunto velattomaksi 2-3 vuodessa. Omistamme kerrostalokolmiostamme nyt 3/4. Toivottavasti pian on tarjolla isompia asuntoja edullisemmin. Meidän on silloin hyvä lähteä asuntokaupoille. Saamme kolmiostamme rahaa sen minkä saamme. Ei haittaa, vaikka asuntojen hinnat laskisivatkin, onhan asuntomme silloin velaton ja meillä on varaa vaikka menettää myyntihinnassa jos saamme edullisemmin isomman asunnon.
Ihanne tilanteessa isompaan asuntooon vaihtaminen voisi osua saumaan, jossa korot olisivat taas laskusuunnassa. Silloin kun uuden lainan määrä olisi suurimmillaan, niin korkojakin joutuisi maksamaan taas vähemmän ja kun korot nousisivat voisimme tehdä taas ylimääräisiä lyhennyksiä.
Ei kannata ottaa liian suurta asuntolainaa. Silloin ei pysty itse hyötymään suhdanteiden vaihtumisesta. Inflaatiokin voi olla nousussa juuri heidän vuoksensa, jotka ovat eläneet yli varojensa.
Nyt pitää vielä miettiä pörssikurssien suuntaa. Milloin olisi oikea aika ostaa? Ketään spekuloimassa minun kanssani? Minulla on joitakin sijoituksia vielä jäljellä. Menkööt ylös ja alas ihan rauhassa, ovat tosin olleet vakaassa nousussa edelleen. Osinkotuotto noissa on ollut 4-5% luokkaa ja se riittää minulle.
Kommentit (43)
Olen siis ollut sijoitusneuvojan administraattorina. Sijoitusneuvojani on kirjoilla tuolla veroparatiisissa ja hän toimii ulkomailla itsenäisenä yrittäjänä.
Hän on tänä kesänä, tarkalleen sanottuna heinäkuussa, kotiuttanut kaikkien asiakkaittensa osakkeet ja laittanut rahat tilille. Hän uskoo, että jouluun mennessä kurssit romahtavat. Ja silloin lähetään ostokierrokselle taas.
Aika näyttää. Tähän mennessä hän on ollut hyvä sijoitusneuvoja.
vaihdoimme tähän nykyiseen v 2005. Olen kotiäiti, joka tekee perheen sijoituspäätöksiä. Ollaan keskituloisia. Olisimme keski-hyvätuloisia jos minäkin kävisin palkkatöissä, sillä oma palkkani ei olisi edes keskitasoa, valitettavasti.
Ap
meidän pieni kolmio maksoi 2 vuotta sitten 329 000 euroa. Eikä me olla sitä vieläkään maksettu, kyllä suurin osa on pankin.
Vaikka kaveripiiri on korkeasti koulutettua ja ns. hyvissä ammateissa, niin jok ikinen maksaa vuosikausia omaa kolmiotaan tai rivarinpätkää.
Näytä mulle se perheenäiti (tai -isä), joka ostelee pk-seudulla kolmioita käteisellä.
Vierailija:
Kaikki ei asu noin ahtaasti =D
Kuinka paljon olitte säästänyt sitä varten? Olivatko vanhemmat tukeneet teitä? Mikä on keskituloinen?
omaa pääomaa vuosi yliopistosta valmistumisemme jälkeen, jolloin toisella meistä oli vakituinen työ ja toisella määräaikainen. Takaajiksi saatiin sukulaisia, mutta itse olemme kaiken maksaneet ja perintöjä tms emme ole saaneet. Maksoimme takaajat vapaiksi ennätysvauhtia, josta he ilahtuivat kovin ja loppu asumisura ollankin menty sitten omin voimin eteenpäin. En kerro enempää henkilökohtaisista asioistamme.
Ap
erottaa toiseen lainaan (lainaa käsitellään pankissa kuitenkin yhtenä kokonaisuutena marginaaleineen ym). Näin voi itse päättää maksaa takaajien osuuden pois nopeammin kuin muunlainan esim ylimääräisellä lyhennyksellä.
Ap
Eikös tuo ole juuri se hui, hui, mistä täällä varoitellaan?
Asuntonne on ilmeisesti edulliselta alueelta. Teillä saa olla paljon finanssivaroja, että taktiikkanne on fiksumpi kuin minun ja mieheni.
Ostimme velkarahalla kaksion hyvältä alueelta vuonna 1998 ja myimme sen vuonna 2005. Ostimme tilalle 200 neliön okt:n hyvältä alueelta. Lainaa meillä on nyt 250 000 euroa, mutta asunnon arvo on noin 600te. Lisäksi on sijoituksia pahan päivän varalle (3 * nettopalkkamme korkorahastossa, 6 * kertaa nettopalkka eläkevakuutuksessa, suoria osakkeita ja osakerahastoja jonkin verran). Perheemme nettotulot ovat noin 6300 euroa.
Mielestäni tämä strategia on ollut hyvä, eiväktä yöunet ole todellakaan vaarassa.
olisi ollut vuokralla asuminen ja säästäminen. Oli meillä tosin joitakin pörssisijoituksia, mutta niihin emme tuolloin koskeneet ja opintolainoja emme olleet ottaneetkaan. Sukulaiset olisivat tukeneet tosipaikan tullen, joten sekin lisäsi uskallustamme.
Todellinen lainanmaksukykymme oli tuplaten sen mitä pankki vaati, että hyvin alkoi laina lyhenemään v 1999. Kantakaupungissa, jossa työpaikkammekin sijaitsevat ei tarvita omaa autoa ym kuluja säästyi. Ei ollut lapsiakaan vielä silloin. Niin ja aloitimme asumisen isosta yksiöstä. Harmi, että piti myydä yksiö pois, mutta emme halunneet ottaa isompaa lainaakaan, niin täytyihän se sitten myydä.
Ap
Harmittaa kun en itse ole osannut hoitaa talouttani noin hyvin. Olisi pitänyt olla hereillä talousasioiden suhteen jo heti lukion jälkeen.
Olen nyt 30v, lapsia kolme, yo-koulutus, huonopalkkainen työ, omistusasunto (4h + k), josta miehen kanssa yhdessä lainaa lähes 180 000 eli paljon. Ei sijoituksia (paitsi minimaalinen vakuutussäästämisjuttu). Asunto- ja opintolainaa on. Onneksi ei autolainaa tms.
Mutta mistäs sitä tietää. Tarjonta on ainakin parantunut.
En ymmärä sijoitamisesta, mutta asuntokaupoilla on jo vuosia voinut tavallinenkin ihminen tehdä hyviä voittoja. Olen vaihtanut pienen, halvalla ostetun asunnon pieneen perhe-asuntoon juuri ennen hintojen jyrkkää nousua. Myin sen nyt kun ainakin tilapäinen hintakatto tuli vastaan. 150 000 euroa kädessä entisellä tyhjätaskulla ja eikun isompaa ostamaan. Ilman lainaa ei tietysti vieläkään selviä, mutta ei tarvitse pelätä elämänmuutoksia, asunnon arvon vaihteluja, koronnousuja niin paljon. Ja väljyyttä on.
jäät auton alle ennen kuin saatta lisää väljyyttä elämiseen? Elämää voi suunnitella myös suhdanteiden mukaan pelaillen mutta ihmiset ovat erilaisia. Meille ainakin tärkeintä on nauttia elämästä tässä ja nyt, kohtuuden rajoissa kuitenkin. Se, joka haluaa nauttia suhdanteista, kuten sanoit, nauttikoon rauhassa. Kaikkihan me saamme tyydytyksemme hieman eri asioista. Minusta taas on ihana istua oman kauniin talon kuistilla ihailemassa ruusuloistoa. Aion istua siinä vielä monta vuotta, jos elämä suo. Minulla ei ole aikomustakaan nauttia suhdanteista. Laina on pyritty mitoittamaan niin, että se kestäisi elämän kolhut. Jos ei kestä, niin se ei kuitenkaan ole niin suuri, etteikö talon arvo huonommassakin tilanteessa sitä kattaisi. Voi olla, että häviämme taloudellisesti mutta muuten saamme elämäämme juuri sitä, mitä haluamme ;).
Vierailija:
erottaa toiseen lainaan (lainaa käsitellään pankissa kuitenkin yhtenä kokonaisuutena marginaaleineen ym). Näin voi itse päättää maksaa takaajien osuuden pois nopeammin kuin muunlainan esim ylimääräisellä lyhennyksellä.Ap
Myin 4h+k asuntoni 180000e ja ostin kaksion 98000e (helsingissä). Myyntivoittoa jäi paljon ja lainasummaksi jäi 30000e. Näin ostin itseni ulos mahdollisilta romahduksilta =). Ja järjestely on väliaikainen, kahden vuoden kuluttua tilanteeni on ihan toinen ja olen omakotitalon omistaja Uudellamaalla.
joten minusta ei ole istuksimaan ylihintaisen talon terassille. Hävettäisi oma tyhmyys liikaa.
En aio muuttaa enää koskaan. Ja jos kuitenkin on pakko, niin naapurikorttelissa odottaa sitä varten nätti kaksio. Kyllä siinä varmaan 80-vuotiaana leskenä ihan mielellään asustaa.
Siis jos mulla on 100 000 velkapääomaa ja teen ylimääräisen 10 000 euron lyhennyksen niin eikö mulla sen jälkeen ole 90 000 velkapääoma?
Kysyy tyhmä jonka asuntolaina-ajoista on jo vuosia mutta joka silloin ainakin lyhensi aina ylimääräisillä lyhennyksillä pääomaa, ei korkoja.
Ei se nyt mikään salaisuus ole :-)
Me onneksi rakensimme tämän talon, juuri ennen kuin hinnat pomsahtivat, eli voimme asua väljästi välittämättä suhtanteista :-)
Eli lainaa on todella vähän ja uusi talo alla. Eli ap. sinä olet jälkijunassa, noiden ideoittesi kanssa.
Sehän on ilmeinen finanssinero. Hyvä että tulee valistamaan tyhmiä.