Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mukavaa väljyyttä elämiseen. Meillä se tehdään näin.

Vierailija
16.08.2007 |

Teimme vastikään ylimääräisen lainanlyhennyksen asuntolainaamme, heti kun lainamme korkoa tarkastettiin ylöspäin. Olemme kotiuttaneet sijoituksiamme markkinoilta, joilla alkoi näkymään levottomuutta ja noilla rahoilla lyhensimme ylimääräistä 15 000 euroa asuntolainaamme. Meillä on annuiteettilaina ja kohdensimme lyhennyksen lainan pääomaan (ei siis korkoihin ja pääomaan niinkuin pankki mieluummin ottaisi lyhennyksen vastaan). Näin maksamme loppujenlopuksi vähemmän korkoja, sillä nythän korkoja kertyy 15 000 pienemmästä summasta.

Tarkoituksenamme on maksaa asunto velattomaksi 2-3 vuodessa. Omistamme kerrostalokolmiostamme nyt 3/4. Toivottavasti pian on tarjolla isompia asuntoja edullisemmin. Meidän on silloin hyvä lähteä asuntokaupoille. Saamme kolmiostamme rahaa sen minkä saamme. Ei haittaa, vaikka asuntojen hinnat laskisivatkin, onhan asuntomme silloin velaton ja meillä on varaa vaikka menettää myyntihinnassa jos saamme edullisemmin isomman asunnon.

Ihanne tilanteessa isompaan asuntooon vaihtaminen voisi osua saumaan, jossa korot olisivat taas laskusuunnassa. Silloin kun uuden lainan määrä olisi suurimmillaan, niin korkojakin joutuisi maksamaan taas vähemmän ja kun korot nousisivat voisimme tehdä taas ylimääräisiä lyhennyksiä.

Ei kannata ottaa liian suurta asuntolainaa. Silloin ei pysty itse hyötymään suhdanteiden vaihtumisesta. Inflaatiokin voi olla nousussa juuri heidän vuoksensa, jotka ovat eläneet yli varojensa.

Nyt pitää vielä miettiä pörssikurssien suuntaa. Milloin olisi oikea aika ostaa? Ketään spekuloimassa minun kanssani? Minulla on joitakin sijoituksia vielä jäljellä. Menkööt ylös ja alas ihan rauhassa, ovat tosin olleet vakaassa nousussa edelleen. Osinkotuotto noissa on ollut 4-5% luokkaa ja se riittää minulle.

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

1997 430000mk omaa pääomaa ei ollut kuin 10000mk joten ns. oma osuus otettiin toisesta pankista kuin toinen laina. Pikkulaina maksettiin pois parissa vuodessa ja sen jälkeen lyhennettiin loppulaina siten että lainan takaisin maksuksi tuli 8 vuotta. Nyt myytiin rivari pois 158 000¿ ja nyt asustellaan uudessa omakotitalossa.

Vierailija
42/43 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ainakin meillä ylimääräisen lyhennyksen kohdistaminen lainan pääomaan onnistui vain menemällä itse pankkiin ja ilmoittamalla, että haluamme tehdä näin. Muuten netin kautta olisi onnistunut lyhennyksen suuntaaminen samalla korkoihin ja pääomaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kun luulin ymmärtäväni jotain raha-asioista, niin tässä ketjussa kyllä putosin korkealta ja kovaa...

Siis mitä tuo tarkoitti, että onnistuitte lyhentämään lainan pääomaa? Mikä teillä olisi ollut se " normaali" käytäntö? Olisiko pankin idea ollut, että maksatte ennakkoon teidän kuukausieriä? Mikä lainatyyppi teillä on?

Niin ja miksi sijoittaa asuntoon, jos luulee, että asuntojen hinnat tippuu? Miksette muuta omasta asunnostanne vuokralle ja osta sitten muutaman vuoden päästä sitä isompaa asuntoa?

*itsekin kyllä asuu hyvin vastaavassa elämäntilanteessa, mutta en ole kyllä älynnyt tuolla tapaa asiaa ajatella kuin ap*

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi