Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Odottava äiti voi syödä maksamakkaraa (IL)

Vierailija
15.08.2007 |

Odottava äiti voi syödä maksamakkaraa

15.8.2007 12:24

Maksan syöntiä koskevat suositukset lievenevät.

Maksan sisältämä A-vitamiini saattaa lisätä suurina annoksina sikiövaurioiden ja keskenmenon riskiä.

Elintarviketurvallisuusviraston Eviran tekemän tuoreen riskiarvioinnin perusteella kohtuullinen maksamakkaran ja maksapasteijan käyttö on kuitenkin turvallista raskauden aikana.

Sen sijaan maksaruokien, kuten maksapihvien ja -laatikon syönti, saattaa altistaa suuremmille annoksille A-vitamiinia kuin pidetään turvallisena odotusaikana.

STT

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottavat äidit vauhkoontuvat kaikesta mahdollisesta, vaikka oikeasti maksamakkarassakaan ei maksaa ole juuri nimeksikään.

Vierailija
2/16 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi ei saa syödä pateita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja maksamakkaraa ruisleivän päälle (varsinainen rautapaukku!!)

Nuo suositukset koskevat ihan maalaisjärjellä ajattelevia, ei kai kenenkään ainoa ravinnonlähde ole maksa....

Ja kaikki kolme lastanikin näyttäisivät olevat normaalimpia kuin vanhempanasa ;-)

Vierailija
4/16 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

aseteta.

Vierailija
5/16 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin silloinkaan ei ollut maksansyöntikieltoa. Sitä piti rajoittaa, mutta ei maksaa tarvinnut kokonaan jättää pois.

Ihan kuin ihmisillä olisi jotenkin vaikea ymmärtää eroa kiellon ja rajoituksen välillä. Jos maksasta saa liikaa A-vitamiinia, niin sehän tarkoittaa sitä, ettei pieni määrä ole vielä liikaa. Sen sijaan ei tarvita kuin yksi listeria-bakteerilla saastunut ruoka-aine, niin sikiö vammautuu pysyvästi.

Vierailija
6/16 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

MAKSA (A-vit, RASKASMETALLIT)

Eli maksassa on myös raskasmetalleja, joita on muuten myös poronlihassakin joidenkin kalaruokien lisäksi.

Vierailija
7/16 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papereitasi siis ei ole päivitetty Eviran uusien suositusten mukaiseksi vielä. Maksassa on Eviran mukaan kadmiumia ja lyijyä, mutta saanti nousee haitalliseksi vain jos maksaa syödään pääruokana. Pienet annokset maksapasteijaa tai -makkaraa eivät uuden arvioinnin mukaan aiheuta riskiä.

http: //www. evira. fi/portal/fi/elintarvikkeet/ajankohtaista/?id=659

Vierailija
8/16 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" kyllä mä söin sitä ja tätä/poltin ja ihan terve lapsi tuli" . No eihän se jokaiselle sikiölle pahaa tee, oli kyseessä mikä tahansa aine! Ihan tiedoksi vaan että A-vitamiini suurina annoksina on erittäin pahasti teratogeeninen eli siis aiheuttaa kehityshäiriöitä. Tämä asia on ihan samalla sivulla mainittu oppikirjassani mm tupakoinnin ja alkoholin kanssa. Ja se tupakointi ei aiheuta läheskään yhtä pahaa kuin suuret annokset A-vitamiinia...Kun katsotte elintarviketietopankista maksan A-vitamiinipitoisuudet niin huomatte on sitä on todella suuret määrät verrattuna mihinkään muuhun ruokaan.

Itse en ainakaan halua tieten tahtoen aiheuttaa lapselleni kehitysvammaa. Jos voin riskin minimoida, niin teen sen. Voitte mun puolesta vetää sitä maksalaatikkoa vaikka joka päivä, voitte samalla sitten polttaa tupakaa ja juoda pari paukkuakin, sekä käyttää vahvoja lääkkeitä. Eri asia on syödä puoli maksalaatikkoa esim kerran raskaudessa, tuskin siitä on kauheasti haittaa. Mutta siis järki käteen, on ne ohjeet yleensä syystä asetettu..

Vierailija
9/16 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen laatima? KUinka ajantasaisia tiedot ovat?

Minua ihmetyttää mistä se a-vitamiini sinne maksaan tulee. Itse sianlihan tuottajana tiedän, että sianrehuissa ei ole enää aikoihin ollut a-vitamiinia siinä määrin kuin aiemminkin mainitun kohun aikoihin. Kohun myötä a-vitamiinimäärät romahtivat sianrehuissa ja sen kautta myös sianmaksassa.

Joten minua kiinnostaa miksi edelleen maksassa väitetään olevan a-vitamiinia suuria määriä, ja mihin tämä väite perustuu.

Vierailija
10/16 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalilla maalaisjärjellä varustettu tietää kyllä, että jos satunnaisesti syö maksamakkaraa raskauden aikana, ei siitä ole mitään haittaa. Maksaa on siinä niin vähän.

Vierailija:

" kyllä mä söin sitä ja tätä/poltin ja ihan terve lapsi tuli" . No eihän se jokaiselle sikiölle pahaa tee, oli kyseessä mikä tahansa aine! Ihan tiedoksi vaan että A-vitamiini suurina annoksina on erittäin pahasti teratogeeninen eli siis aiheuttaa kehityshäiriöitä. Tämä asia on ihan samalla sivulla mainittu oppikirjassani mm tupakoinnin ja alkoholin kanssa. Ja se tupakointi ei aiheuta läheskään yhtä pahaa kuin suuret annokset A-vitamiinia...Kun katsotte elintarviketietopankista maksan A-vitamiinipitoisuudet niin huomatte on sitä on todella suuret määrät verrattuna mihinkään muuhun ruokaan.

Itse en ainakaan halua tieten tahtoen aiheuttaa lapselleni kehitysvammaa. Jos voin riskin minimoida, niin teen sen. Voitte mun puolesta vetää sitä maksalaatikkoa vaikka joka päivä, voitte samalla sitten polttaa tupakaa ja juoda pari paukkuakin, sekä käyttää vahvoja lääkkeitä. Eri asia on syödä puoli maksalaatikkoa esim kerran raskaudessa, tuskin siitä on kauheasti haittaa. Mutta siis järki käteen, on ne ohjeet yleensä syystä asetettu..

Vierailija
11/16 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksaruuat-ei ollenkaan (joka tarkoittaa, että esim. maksamakkaraa voi syödä, kuhan ei syä päivittäin.) -selostettiin erikseen sulussa oleva

Vierailija
12/16 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. Maksaa eritoten meni runsaasti...

Vierailija
13/16 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolikas maksalaatikko kerran parissa viikossa ei sisällä maksaa kovinkaan paljon.

Vierailija
14/16 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka raskauden kohdalla iski jossain vaiheessa hillitön maksanhimo. Söin maksalaatikkoa ja välillä maksamakkaraa. Meidän neuvolassa ei kyllä kielletty mitään ruoka-aineita. Kaikkea kohtuudella, sanottiin.

Vierailija
15/16 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin ne neuvolan laput on varmaan jostain 80-luvulta joita loputtomasti kopioidaan. Sitten koneella (siis kirjoituskoneella) on lisätty jossain vaiheessa vaikkapa tuorejuustot. Ja se kielto seisoo siellä hamaan maailmantappiin vaikka asiantila muuttuisi kuinka.

Näin on esim. maksan kohdalla.

Ja sitten odottavat äidit eivät tajua mitä eroa on lusikallisella ja kilolla tai silloin tällöin vähän vai joka päivä kaksi pötköä maksamakkaraa.

Vierailija
16/16 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi sitä ei suositella syötäväksi suuria määriä.