Tuli paha mieli pk:n henkilökunnan toiminnasta : (
Lapseni 3v on aloittanut viime ke päiväkodin.
On eloisa ja vilkaskin, myös puhe on viivästynyt.
Tänään minulle huoneen perältä huikattiin kun kysyin miten on mennyt, että joo " töni pienempää ja pihalla myös" , sanoimme lapselle että ei pienempää saa töniä.
Sanoin siihen , että me ollaan lähdetty siihen että ketään ei saa töniä..
Eivät katsoneet silmiin ja huutelivat nämä asiat sieltä metrien päästä, että muutkin vanhemmat kuulivat.
Ryhmässä on 3 poikaa ja ilmeisesti 15 tyttöä kaikki on erittäin rauhallisia melkein kuin lapösisotilaita. Meidän lapsi on sellainen Eemeli, ei paha mutta vilkas.
En tahdo, että lapsestani tulee silmätikku.
Ryhmä on 1-4 vuotiaiden.
Mitä tekisin? Tuntui niin pahalta kun olen vielä masentunut, että minuako tässä taas syytellään, etten ole kasvattanut, vaikka todellakin olen tehnyt kaikkeni ja pasifistina en hyväksy väkivaltaa missään muodossa.
Kommentit (49)
auttoipa paljon! Ja mitä tulee lapseeni niin on ihan normaali lapsi, sekin marginaali on aika leveä! Että kehtaat puhua 4päivän tarhauran jälkeen integroidusta paikasta vaan koska sinulla ei ole ollut kyseisen temperamentin omaavaa lasta!
Olettepa te itsekkäitä ja omahyväisiä! Toivottavasti saatte nautintoa!
Ihan suoraan sanon, että suurimalle osalle HAISTAKAA PITKÄ PASKA!
Mulla on saatanan paha mieli ja te täällä teette kilpaa pilaa mun elämällä ja lapseni asioilla! Kun kyse oli VAIN JA AINOASTAAN pk:n viestintätavoista!!!
KIITOS!
ap
Töniminen on vielä loppujenlopuksi ihan pientä, eikä paljoa tarvitse, mutta jotkut pk:n päivähoitajat ottavat senkin NIIN raskaasti, sillä sitten on taas yksi jatkuvasti (hetkellisesti) ohjattava lisää. Olen ollut muutamassakin päiväkodissa töissä, ja joidenkin hoitajien mielestä lähes kaikki pojat olivat ad/hd lapsia tms. Oma enkelimäinen 2,5-vuotiaani joutui juuri pois vauva-asemastaan perhepäivähoitajalla ja tönäisi jo ekana päivänä uuden tulokkaan, 11kk, maahan pari kertaa. Juttelimme tästä hoitajan kanssa hyvin rakentavasti että nyt taitaa olla mustasukkaisuutta ilmassa, ja keskustelin myös lapsen kanssa. Viikko meni, ja lapsi unohti koko mustasukkaisuutensa ja ihan itsekseen lakkasi tönimisen. Mutta aikuiset voivat tehdä asiasta todella ison.
Lapsi ei vielä osaa hallita fiiliksiään yhtään ja toiset lipsuvat silloin herkmeiin fyysiselle tasolle kuin toiset. Moni lapsi kokeilee töniä joskus, toiset 1-vuotiaana, toiset uhmaiässä. Se ei noin pienellä tarvitse olla oire yhtään mistään vaan se on kyvyttömyyttä toimia toisten kanssa kuten kuuluu, kyvyttömyyttä hallita hermojaan. Se vaatii opettelua, joten päiväkoti voi tehdä ap:n lapselle hyvää.
Muut lapset eivät todellakaan ole sotilaita, usko pois, kyllä siellä sattuu ja tapahtuu muillekin. Tiukka linja vaan asian kanssa ja anteeksipyynnöt aina.
Äläkä yritäkään tulla seuraavassa viestissä väittämään, että olet psykologi tai jotain, kun et kerran ole.
Lapsi ei ajattele noin monimutkaisesti, mutta hän ymmärtää ja muistaa vallan hyvin, että hänestä puhutaan kielteisiä asioita. On todella tärkeää pitää huolta, että lapsi saa kielteisen palautteen itsestään rakentavasti.
mutta oma mielipiteeni on se, että lapselta ei tule " painaa villaisella" omaa huonoa käytöstään, vaan on syytä osoittaa kaikin tavoin että muiden kiusaaminen tai muu ehdottomasti kielletty toiminta ei käy.
Jos huono palaute on liian rakentavaa saattaa lapselta jäädä koko asia ymmärtämättä.
Helpoimmin se käy kun lapselle sanotaan että teit väärin, älä tee sitä enää, se on kiellettyä.
Päiväkodin henkilökunnalle tönimiset jne. ovat niin arkipäivää että tuskin ovat tajunneet jonkun loukkaantuvan moisesta.
Tämä on mennyt jo ihan hulluille poluille tämä ketju.
En ole väittänyt etteikö lapseni käytös olisik ollut asiatonta ja väärin, mutta palaute tuli mielestäni epäammattimaisesti ja yksityisyyttä rikkoen.
Lapseni on 3v kyllä hän ymmärtää.. Ja painotan 4. päivä hoidossa ikinä elämässään!
ap
vaiheessa puuttuvat tönimiseen ELLEI se ole vakavaa ja jatkuvaa toistuvista kielloista huolimatta.
Ymmärrän tunteesi vanhempana, mutta sanon että nyt on hyvä hetki alkaa tottua siihen että omasta lapsestaan voi saada myös negatiivista palautetta, aina se tuntuu yhtä kurjalta, usko pois.
Voit keskustella lapsen kanssa kotona, teet varmasti parhaasi, kuten työntekijät päiväkodissa.
Hän ei pääse mummolaan koska on liian energinen (vertaavat esikoiseen joka oli kuin ajatus). On ollut vain minun kanssani ja omalla pihalla leikkii aika rajujakin leikkejä 6-12 vuotiaiden kanssa.
Kyllä kestän negatiivisen palautteen jos se annetaan asiallisesti nyt mielestäni ei niin toimittu. TÄSTÄ on ollut koko ajan kyse.
Ihminen nielee mitä vaan jos se kerrotaan hänelle korrektisti.
ap
En tiedä miltä sinusta tuntuu. Lapseni olivat päiväkodissa neljä vuotta eikä kertaakaan tönineet ketään, en osaa auttaa miten töniminen loppuisi kun omani ei töni.
Sen sanon että lopeta tässä asiassa kieriskely kokonaan - eihän kenenkään pää tuollaista kestä että vatvoo iltakauden pientä päiväkodissa tapahtunutta episodia.
Ota järki käteen, toivottavasti lapsesi saa puheterapiaa että voi kommunikoida sanallisesti. Olisiko integroitu päiväkoti ratkaisu ongelmaan ? Siellä on erityistä tukea tarvitsevia lapsia ja enemmän hoitohenkilökuntaa, ehkä jopa osaavampaa