-:¦:-¿:*♫*:¿.-:¦:-¿* HELMINAUHA vko33 *¿-:¦:-¿:*' ♫*:¿-:¦:-
Viime viikon jutustelut: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=10957828&p=1&tmo…
Kasvupino: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=10930360&p=2&tmo…
Esittelypino: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10231732&p=14&tmode=1&smo…
♫ PALJON ONNEA ♫ helmet ½-vuotta!!
Ja edelleen lämmintä viikkoa kaikille tasapuolisesti,
t.H&Viivi (5,5kk)
Kommentit (28)
Heipä hei! Kirjoittelu on jäänytkin, töissä on kiirettä, muutto oli hoidettava eikä uudessa talossa ole vielä edes nettiä :) Jospa nyt pikaiseen kuitenkin galluppeihin vastailua..
RUOKAILU: meillä tytteli syöpöttelee vaihtelevasti syöttötuolissa ja sitterissä,miten milloinkin. Ruoka kuin ruoka kelpaa ja öisin nukutaan edelleen kellonympäri heräilemättä.
HAMPAAT: en ole havainnu että lihakirveitä vielä olisi, mutta välillä kyllä ' puree' ja tuntuu että saattaisi hyvinkin olla tuloillaan kun käy itselle kipeetä.
HIUKSET: käyn n. 2kk välein kampaajalla. Viimeksi tein radikaalin muutoksen ja leikkautin hiuksiani n. 35cm lyhemmäksi! Samalla värjättiin useemmilla väreillä ja jo on pirtsakka pää :) Edelleen on yli hartioiden pitkästi mutta totuttelua oli silti.. säästyypä hoitoainetta ;)
VAUVAN TAIDOT: kääntyilee vatsalleen ja selälleen- yleensä vain vasemman kautta. Kovasti yrittää istumaan muttei vielä tasapainoa ole niin paljon että itsekseen pystyssä pysyisi.
VAUVAKUUME: meillä ei ole eikä tule :D tosin viimeaikaisten lääkärikäyntien ja papakokeiden tulokset viittaa siihen ettei enempää tulisi vaikka haluaisikin jossain vaiheessa, mutta hyvä näinkin.
Aika menee kyllä kuin siivillä. Vastahan me tuskailtiin isoja mahoja ja sitä kun joidenkin pienokaisilla oli masuvaivoja parin-kolmen viikon iässä ja olivat NIIN pieniä. Kohta ne menee jo kouluun..ja rippileirille..täysi-ikäistyy ja muuttaa pois..
Jospa ei vielä ajattelisi noin pitkälle ;) tuntuu vaan että aika menee ihan siivillä.
Nyt palattava työn tekoon ja pian viikonlopun viettoon! Mukavaa viikonjatkoa kaikille
-Henna ja Melina 6kk 1vk-
Taas on viikonloppu..kyllä viikko menee niin ettei ehdi edes huomata!
Meillä on paripäivää ollut joku ihme känkkäränkkä kylässä..Peetulla siis.
Kovasti sitä tuntuu nukuttavan, paljon normaalia enemmän ja hereillä ollessa kiukuttaa joku asia vähän väliä.
Kävelytuoli on pieni helpotus, kun mies sääti sen niin matalalle, että poika pääsee sillä liikkumaan.
Mahtaako tulla hampaita vai mikälie kiukuttaa?!
Tai sit kasvaa niin kovaa kyytiä, että jatkuvasti nukuttaa!
Konttausasento on melkein opittu. Ihan yhtäkkiä senkin Peetu hoksasi. Siihen asti oli noussut eri aikaan pylly ja pää.. Kai se on sit pian sitä, että meillä käytetyin sana on EI ja vaarallisia tavaroita nostetaan korkeammalle...snif..mun pikkuvauva kasvaa LIIAN nopeasti!
Mukista juominen on ihan hirmu hauskaa!=)
Innostuu ihan hetkessä kun huomaa että saa juoda mukista ja sätkii ja potkii ja nauraa aina hörppyjen välissä!
Ulkoa kuuluu kova meteli..on mentävä kattoon kun noi isommat lapset alko majan rakennuspuuhiin ja naapurista on lapsia siinä mukana...kai joku löi vasaralla sormeen..
mammutti ja Peetu
Terve taas pitkästä aikaa!
LIIKKUMINEN: Samu on alkanut konttaamaan ja nyt noustaan polviseisontaan kaikkia mahdollisia tukia vasten, joten äiti on aika sidottu tällä hetkellä.... Ensin opittiin se istuminen ja pinsettiotetta harjoitellaan jatkuvasti. Yhtä kiire tuntuu olevan, niin kuin veljelläkin oli.
MAITO: Oma riittää, mut nyt kyllästyttää ainainen makuuhuoneimettäminen joten korvike otettiin sit kaiken jahkailun jälkeen eilen käyttöön. Ja kovaan kakkaan tuli heti helpotusta! Eikä mitään itkuja eikä kitinöitä =O, hyvä juttu. Tosin esikoinenkin reagoi allergisesti alussa hitaasti, nyt paljon herkemmin. Muuten syödään kaikkea paitsi sitä epäilytä porkkanaa, mangoa ja mansikkaa (siitä tuli huulen ympärille ihottuma kolmen päivän jälkeen).
Taas joku päivä lisää kuulumisa, maitoa pitää antaa ja laittaa aamu-unille.
T:Tea ja pojat
Meillä sitten luovuttiin lopullisesti tiistaina rinnasta. Keskiviikkona sain vielä huijattua tissille kun oma olo alkoi käydä tukalaksi (maitoa tuli), mutta sen jälkeen ei ole kelvannut enkä ole enää tarjonnutkaan. Viivi taisi päättää että on iso tyttö eikä ime enää tissiä =D Meillä mennään nyt sitten vallan pullomaidolla, Tutteli2:sta annan ja se pehmetti kakan oikein kunnolla.
Perjantaina käytiin neuvolassa ja täti oli sitä mieltä, että oli hyvä kun sain näinkin pitkään imetettyä eikä toista voi väkisin pakottaa ottaa jos ei huoli :) Todella kivat ja ymmärtäväiset kommentit. Terkkaria odottaessamme Viivi " luki" aika kovaäänisesti kirjaa. Ensi kuussa (7kk) mennään pituus/paino-kontrolliin, koska pituutta tullut vain 0,8cm ja painoa 30g lisää viime kuuhun. Viivin mitat nyt siis 66cm ja 6530g. Itse olen vastaavassa iässä ollut vain 63,4cm ja 5680g. Tässäpä terkan kommentit: Suloinen tyttö. Hyvin syö. Kasvukäyrät hieman laskussa. Tykkää lukea kirjoja. Imetys loppunut. Korvike käytössä - D-vit 3gtt [...täytyisi alkaa antaa...]. 2 hammasta tullut.
Ja galluppeja:
TURVAKAUKALO on edelleen käytössä. Seuraavana siis ostoslistalla turvaistuin (7kg+), täytynee hieman vertailla.
KAMPAAJA lla käyn erittäin harvoin.. Viimeksi joskus 3-4 vuotta sitten ja nyt tarvitsisi taas mennä tyvikasvua kun on viime vuoden heinäkuusta saakka kertynyt kivasti ja hiukset on aika huonossa kunnossa. Normaalisti värjään itse ja mies leikkaa latvat :)
VAUVAN HARRASTUKSET Huomenna alkaa perhekahvila, perjantaina esikko-ryhmä (muita alle 1-vuotiaita vauvoja nähdään) ja ollaan jonotuslistalla vauvojen värikylpyyn. Onkos kellään muuten kokemuksia tuosta värikylpyilystä? Mielestäni kuulosti kivalta vauvalle, kun pyysin toiminnasta lisätietoja :)
KÄVELYTUOLI on käytössä mummun luona kyläillessä. Siinä on kiva istuskella ja katsella. Viivi leikkii usein siinä pöytätasolla autoilla vaikka pehmoleluja yms olisi tarjolla (ne siis lentää ensimmäisinä lattialle).
Ja vielä hieman (.) kp38 nyt menossa, ei tätiä. Pyysin jo neuvolan ajanvarauksesta lähetteen labraan uuteen testiin, jos ens viikon torstaihin mennessä ei mitään tapahdu. Näillä näkymin raskaus aivan alussa ettei vielä näkynyt :):) Th:kin sanoi että lapsille tulisi kivat ikäerot, jotenka toivotaan ja odotetaan.. Olikos se mammutti kun sanoi, että kiva odotella menkkojen alkua ja jännätä? - Nimittäin tosi on.
Jaahas, nyt täytyykin poistua. Pitää hieman järjestellä pyykkejä yms pois näkyviltä, kun oman isäni pitäisi tulla tänään kylään. Toivoa sopii. Tänään tarjolla heille torttu-kahvit mikäli tulevat.
Mukavaa sunnuntaita,
t.H & Viivi (4pv vaille 6kk JO!!)
Heti ekaks kysymys;
Onko muilla tässä iässä (5-6kk) ilmennyt erityistä väsymystä, kiukuttelua ym.?
Meillä nukutaan päivän aikana paljon normaalia enemmän (entiseen verrattuna), n. parin tunnin välein on poika ihan sippi. Mulle ihan outoo, kun yleensä päikkärit on ollu 15-30min. ja muuten iloinen hymypoika ollu seurana. Nyt kiukuttaa vähänpäästä, ilmeiseti väsyttää tai sit ne hampaat vaivaa.
Kävelytuolissa Peetu viihtyy aika pitkiäkin aikoja ja " riehuu" kun saa eteensä leluja eli viskoo ne lattialle hetkessä, hyppii ja pomppii paikallaan.
Ootteko laittanu mitään mausteita ruokiin?
Aattelin pikkuhiljaa kokeilla jotain yrttejä esim. persiljaa ja tilliä...
No mutta nyt on taas mentävä
mammutti ja Peetu 5½kk
Hiukset, hampaat, ruoka, vauvan taidot, kävelytuoli, kiukuttelu
HIUKSET: Pitäis käydä 2 kk välein jotta säilyis ihmisen näkösenä, mut totuus lienee jotain 3-4 kk välein. Nyt tarttis varata aika et kävis ennen kaverin häitä.
HAMPAAT: Niitä on jo tehty monta viikkoa mut yhtäkään ei vielä näy, kuultaa vaan ikenen läpi. Poika huutaa vaan ja hieroo ikeniä nyrkillä, panadol helpottaa oloa vähän. Ja lusikalla syöminen tuntuun sattuvan ikeniin. Äitini sanoi että minä itkin samalla lailla 5 kk iästä lähtien mutta eka hammas tuli vasta 9 kk iässä! En kestä jos tätä jatkuu vielä 3 kk. Entisestä tyytyväisestä vauvasta on nimittäin tullut oikea kärttyilijä!
RUOKA: 3-4 kiinteää ateriaa menee päivässä. Aamulla ja illalla puuro+hedelmäsose, aamupäivällä kasvis tai lihasose ja iltapäivällä hedelmäsose. Muuten imetän. Ja varsinkin yöllä imetän. Noi yösyömiset alkaa jo ärsyttää nyt kun tietää et osittain se on vaan tapa. Kun mun koulu alkaa syksyllä, tarttis saada yöt vähän rauhallisemmiksi. Annoin muuten kerran vahingossa pojalle kylässä kaupan valmispuuroa (luumu-ohra-omena) ja huomasin vast jälkeen päin että siin oli 8 kk alkaen! Tiedättekö miks sitä ei sais aiemmin antaa kun oli ihan sileärakenteista kumminki. Ja kylhän ohraa ja luumua ja omenaa kaikkii saa antaa. No, eipä voi enää mitään.
VAUVAN TAIDOT: kääntyy, yrittää potkia jaloilla eteenpäin, kääntyy akselinsa ympäri 180 astetta, tarttuu esineisiin (ei pinsettiotetta lähelläkään) yhdellä kädellä, yrittää saada jalkoja konttausasentoon, istuu hetken syöttötuolissa. Käymme tosiaan fysioterapiassa kun pään hallinta ja muutenkin motoriikka on hiukan ollut ikätasoa jäljessä. Poika tosin syntyi rv 36.
KÄVELYTUOLI meiltä kiellettiin fysioterapeutin toimesta. On huono hitaasti kehittyville vauvoille koska ei tue kehitystä mitenkään.. Muilla kuulemma voi käyttää. Sama juttu hyppykiikun kanssa. Myös sitteri on pannassa meillä (sitä kieltoa ei kyl olla toteltu koska arjessa vähän hankalaa koska poika kääntyy heti selältä vatsalleen kun panee lattialle, ei kuitenkaan viihdy kauan eikä pääse itse takaisin.)
Ja KIUKUTTELUA siis todella on! Tiedä sitten johtuuko hampaista vai ei mutta joskus pännii. Yritän aina keksiä kauheesti ohjelmaa koska silloin kiukku tuntuu unohtuvan ja poika on kuin naantalin aurinko kun mennään kaupungille tai muskariin tai kutsun ihmisiä kylään. Ehkä äidin naama kyllästyttää.
Pikku-Myy ja poika torstaina jo 6 kk!
siitä, että olipas törkeää ruveta kunnan taholta arvostelemaan jos joku haluaa viedä lapsen hoitoon 9 kk iässä! Äitiyslomahan loppuu silloin eikä voida pitää itsestäänselvyytenä että kaikilla on varaa jäädä kotiin sen jälkeen. Itse voisin ainakin lapsen mummulleen viedä!
Meillä pohdittiin tätä myös taas eilen. Sitten huomasinkin kaupungin sivuilta, että päivähoitopaikkaa olis pitänyt hakea 4kk ennen hoidon alkua. Hups, marraskuun puoliväliinhän on enää kolme kuukautta. Töihin on kuitenkin pakko mennä mikäli mielin jatkaa työsopimustani ensi vuodelle. Eikä juuri valmistuneen talon lainakaan ole ihan pelkästä miehen pussista maksettavissa. Päätettiin nyt niin, että jätän miehelle viimeiset 2 vkoa vanhempainvapaasta, johon hän sitten saa päälle 2 vkoa isäkuukautta. Marraskuun alun olen kaksi viikkoa sitten palkattomalla virkavapaalla kun sijaiseni sopimus on jo kuun puolivälille enkä voi aiemminkaan töihin palata. Tällä järjestelyllä päästään joulukuun puoliväliin josta jotenkin keplottelemme pekkasilla ja joulun pyhillä niin että hoitopaikkaa kaivataan tammikuun alusta alkaen. Haikealta tuntuu, mutta täytyy vaan toivoa että saadaan mukava hoitaja.
Omalle äidilleni jättäisin vauvan hoitoon oitis, jos se olisi mahdollista, enkä siitä kokisi mitään tunnontuskia. Nyt lähinnä jännittää se, että miten omatoimiseksi neiti oppii loppuvuoden aikana: minkä verran alkaa syödä itse, päästäiskö pottailussa alkuun, oppiiko kävelemään tukea vasten jne. Jotekin tuntuu helpommalta jättää hoitoon mitä enemmän vauva osaa jo itse, vaikka ihan yhtä pienihän se silti on. Meillä kaupungin suhtautuminen pieniin hoitoon tulijoihin on nihkeää ihan käytännönsyistä: päivähoitopaikoista on pulaa ja mitä pienempiä hoidettavat ovat, sitä vähemmän yhdellä hoitajalla voi olla lapsia. Lisäksi maksimi hoitomaksu on 200e ja sanoivat että hoitopaikan todellinen kuukausikustannus on 600-700e. Eli olis tietty heidän kannalta kiva jos lapset hoidettais kotona.
Psykologin suusta sanottuna olen kuullut, että 9kk on hankala ikä aloittaa hoito siksi, että vierastuskausi on paha ja juuri tuossa iässä on usein jonkinlaista eroahdistusta ja lapsi oikein erityisesti roikkuu äidissään. Luulisin, että nämä jutut on kuitekin kovin yksilöllisiä eikä asiaa välttämättä yhtään auta hoitoon menon lykkääminen kuukaudella tai kahdella.
Nämä ei nyt ehkä hirveesti rohkaisseet, mutta itse ainakin suhtaudun tähän välttämättömänä pahana joten jossittelut sikseen.
Neuvolakuulumiset: Tasaisesti kasvaa, keskiarvovauva. mitat 66 cm ja 7425 g. Tuntuu hurjalta että isoimmat helmikset on jo toisella kymmenellä kilolla. Äidellä hauis kasvaa kanniskellessa :-) Meidän typy kasvaa täsmälleen samaa vauhtia kuin minä itse aikoinaan. Mitoissa on ollut eroa koko ajan max. sentti ja parisataa grammaa. (Esim. minä 6+kk iässä 65 cm ja 7400 g). Voisinpa melkeen arvata loppuvuoden kasvun. Seuraavaksi vasta lääkärineuvola 8kk.
Nyt nukkumaan!