***Tammimammat-07 vko 33***
HeipS! Aloittelenpa tälle viikolle pinoa=) Kirjoittelen kohta lisää!!!
Kommentit (43)
sellaisesta " hauskasta" asiasta, että heti, kun saan yövaipan aamulla vaihdettua pois, niin viiden minuutin sisällä vaipassa on kakka. Annoin vauvan touhuta tänään lattialla viitisen minuuttia ennen vaipanvaihtoa, jotta saisi tämän perinteisen aamukakan punnerrettua. No, ei tapahtunut mitään ja vaihdoin pissivaipan pois. Tästä minuutti ja vaipassa oli kakka. Saattaa kakata aamupäivällä kolmekin kertaa aika lyhyen ajan sisällä...
Seidiina: olen ihan kateellinen kun teillä kakataan noin ahkerasti, ehkä teidän vauva ajattelee, että minähän en kakkaa kuin puhtaaseen vaippaa :-)
Meillä Levolac käytössä kun ei ole kakattu neljään päivään. Tänään tätyyy nostaa annosta.
Kuulostaa niin tutulta...yks pikkukakka--->vaihdan vaipan--->kuluu kolme minuuttia--->toinen pikkukakka--->vaihdan vaipan--->kuluu taas kolme minuuttia--->kolmas pikkukakka!!! Ja jos tyty on ilman vaippaa tai yritän kakattaa lavuaarilla tai potalla niin ei tapahdu yhtään mitään, ja usein aloittaa tän rumban, kun ois tarkoitus mennä ekoille päikkäreille...
[color=maroon]Oli ihan pakko käydä täällä kurkkaamassa ja mitäs löysinkään!! Taustailijoita on sitten riittäny ja piisannu. Heräs vaan kysymys mieleen, että miksi ihmeessä ette kirjotelleet tammiksiin??
Ja riitaa en tullu haastamaan. Ihan vaan uteliaisuuttani kysyn :)
Kaikkea hyvää toivotellen
Zatu ja Kossi (29.1)
Minäkin yllätyin kun näinkin pian löytyi uusi porukka tammimammoja...omasta puolestani voin vain sinulle vastailla ja mun oli ainakin jotenkin vaikea liittyä jo olemassaolevaan tiiviiseen poppooseen. Odotusaikana kirjoittelinkin, mutta loppuraskauden ja synnytyksen jälkeen se vaan jäi, en saanut aikaiseksi. Joten nyt tällaiseen uuteen ryhmään oli helppo rynnätä mukaan:)
Minä taas täällä:)
Juu, taustailijoita on varmaan piisannut. Meilläkin tällä ketjulla niitä varmaan on nyt useita. Eikä siinä sen kummempaa: saa taustailla tai kirjoitella, ihan miten vaan. Kenenkään ei ole pakko osallistua kirjoittamalla, jos ei halua.
Itse taustailin aikoinani yksinkertaisesti sen takia, ettei tullut heti vauvan synnyttyä kirjauduttua ketjuun. Aika kului, enkä ollut vieläkään kirjautunut. Siinä kävi sitten niin, etten enää " kehdannut" myöhemmässä vaiheessa tulla ryhmään mukaan. Ja toisaalta oli jotenkin vaikeaa hypätä ketjuun kesken kaiken, kun tuntui, että kaikki tuntevat jo toisensa tosi hyvin. Syynä ei siis ollut mitään tämän ihmeellisempää.
Mukavaa loppukesää myös sinulle!
Zatulle ja muillekin, itse kirjoittelen myös Yahoon puolelle, jonne perustettiin pian tammenterhojen katoamisen jälkeen yhteisö taustailijoille, sielläkin meitä tammimamoja on ihan kivasti. Että kyllähän näitä foorumeita tosiaan riittää ja varmasti moni kirjoittelee myös esim. kaksplussalla tai helistimellä.
Minä myös tulin tervehtimään taustailijoita!Mukava nähdä ja kuulla että olette saaneet näin ison poruksn kasaan ja kukaan ei ole jäänyt yksi!!!Hienoa!Ja itse kirjottelen tuonne yahoon. Mutta täällä käyn lukemassa ja joskus kommentoimassakin jotain. Mutta pärjäilkäähän!!!
Aurinkoista loppukesää kaikille tammimammoille ja terhoille!
t.Evelyn & " Eemeli" 6.1.07
ZATU: Kyllä ainakin minä kirjoittelin aina silloin tällöin myös vanhaan tammikuisten ketjuun. Ja ihan kivasti otettiin vastaan, vaikka myöhemmin liityinkin mukaan. Tosin blogiin ei tullut ikinä tultua mukaan, joten teidän siirtyessä muualle kirjoittelemaan jäi pieni aukko arkeen. Niinpä aloin tätä ketjua lueskelemaan.
Meillä ei helteet ole onneksi kovasti poikaa harmittaneet. Hiki päässä tosin ollaan jatkuvasti. Ainakin meillä poika hikoilee tukan litimäräksi jatkuvalla syötöllä.
Rauha maassa, tytöt nukkuu. Tosin täytyy itsekin kohta hiippailla nukkumaan, kun herättiin tänäänkin kuuden jälkeen. Ja melkein samoin tein oli esikoisella nälkä, joten täytyi ryhtyä puuron keittoon. Huomenaamulla on molemmilla aika hammashoitajalla. Toisella 2 v. tarkastus ja toisella 6 kk tarkastus. Menevät kivasti samalla kertaa.
Niin, Zatu, ihmettelit, että miksi mm. minä vain taustailin aiemmin. Vastaan samalla tavalla kuin joku muukin, että ns. valmiiseen porukkaan ei haluttanut " änkeytyä" mukaan. Sen takia aloin teidän hiljennyttyä huhuilemaan uutta porukkaa kasaan. Ja ihanaa, kun olette ja olemme niin monilukuisesti paikalla. :) Mun puolesta mukaan voi tulla kuka haluaa, uusi tai vanha. Ja taustaillakin saa, ihan vapaasti. Taustailukin on mielestäni oivallista vertaistuen saamista.
Suorastaan kuumaa on ollut sisällä. Edelleen olemme suunnitteluasteella sen ilmalämpöpumpun kanssa. Oliko kenelläkään kokemuksia ko. laitteesta.
Mutta kirjoittelen joku toinen kerta siihen esittelypinoon. Nyt täytyy oikeasti mennä nukkumaan. Kauniita unia kaikille.
No niin saatiinpas poitsu vihdoin nukahtaan! Melkosta möngerrystä oli taas.. :)
Aarolla oli kans tänään ensimmäinen hammaslääkäri. Tai hammashoitaja se taisi olla. Oli hauska käydä näyttämässä ikeniä, kun hampaita pojalla ei vielä ole yhtään! :) Onkos teidän muiden vauvoilla jo paljonkin hampaita? Entä oletteko käyneet jo hammashoitajalla? Se käynti-ikä taitaa aika paljon vaihdella paikkakunnittain.
Nasuliini81: Toivottavasti teidän poitsu on jo terve!! Ei ole kyllä yhtään kivaa, kun pienet sairastaa :(
Seidiina: Meillä on tuon kakkaamisen kanssa ihan samanlaista! Useimmiten tulee aina heti uuteen vaippaan :) Aamulla varsinkin. Kakkaa tulee muutenkin n. 3-4 kertaa päivässä.
Niin ja turvaistuimen hankinta alkaa meilläkin kohta oleen ajankohtasta. Poika ei oikein kovin hyvin enää viihdy kaukalossa. Alkaa oleen jo aika ahdas, ja onhan siellä vähän tylsää kun ei näe oikein mitään. Leluja meilläkin on aina pidemmillä reissuilla paljon mukana. Oon vähän koittanut turvaistuimia vertailla, mutta on se kyllä aika hankalaa. Toinen sanoo toista, ja toinen toista.. Ja kun nuo turvallisuustestien tuloksetkin tuntuu olevan vähän ristiriitasia. No on tässä vielä aikaa pähkäillä, kun varmaan pari kuukautta vielä koitetaan kaukalolla pärjätä.
Palaillaan taas! :) Hyvää yötä kaikille!
Heissan!
Mitäs muille tammimammoille ja vauvoille kuuluu?
Aamupäivä meni hammashoitajareissulla. Ihan ok oli molemmilla tytöillä. Pienellä tosin vasta yks hammas :)
Ostimme viime viikolla 2 v. tytölle Britaxin turvaistuimen ja vauva sai Gracon istuimen, jossa isosisko on istunut tähään asti.
Automatkat ovat menneet aina suht hyvin. Tänä kesänä ajettiin reilu 2000 km kuukauden aikana, kun molempien suvut asuu aika kaukana.
Onko täällä muita Turun seudulta? Vois vaikka joskus nähdä jossakin, jonne voi ottaa mukaan sekä taaperon että vauvan. Esim. seikkailupuistossa aamupäiväulkoilu tai jossain muualla. Ehdotuksia.
t. Äiti ja tytöt
Eilinen meni meillä vielä kuumeillessa, mutta tänään poitsu taas ollut oma touhukas itsensä:) Onneks mitään jälkitautiakaan tuo kuume ei jättänyt. Hyvä että parani, ollaan lähdössä huomenna viikonlopuksi Helsinkiin sukuloimaan ja olisi ollut kurjaa perua reissu. Sitä kun ei hirmu useesti tuu reissattua. Mites muilla? Joku kyseli miten viihdytään autossa. Meillä poitsu tykkää kovasti ja hereillä ollessaan höpisee ja touhuaa lelujen kanssa.
Meillä myös aamuisin kakataan pieni kikkare ja aina uuteen vaippaan...Pottaan ei meilläkään oo onnistuttu vaikka monesti aamuisin kokeiltu.
Meillä ei oo ollu mitään puhetta tuosta hammashoitajalla käynnistä, mutta ilmeisesti sieltä suunnalta tulee kutsu kun sen aika on.
Meillä on soseet alkanu pikkasen tökkimään, puuro ja hedelmät maistuu edelleen, mutta muut ei tahdo kelvata. Täytyis varmaan ottaa uusia makuja mukaan jos se auttais. Oma tekemät soseet tekevät myös huonommin kauppansa kuin kaupan. Otetaas aiheesta GALLUPPI: Mitä soseita vaavinne syö ja millasia olette itse tehneet.
Meillä menee peruna, porkkana, parsakaali, kukkakaali, maissi, luumu, persikka, mango ja nyt maistelussa broileri. Itse oon tehny muita paitsi broileria.
Mutta nyt kutsuu kauppa. Mukavaa viikonloppua jo nyt kaikille, olen netti pimennossa varmaan sunnuntaihin asti.
Kukkaset:Me ollaan heinäkuun puolessa välissä muutettu Turkuun,ja ois kyllä kiva tutustua teihin:)
Nyt ei oikeen ole jaksanut/pystynyt olemaan koneella kun tää pahoinvointi pistää niin väsyttämään..mut onnex kohta se taitaa loppua..mut nyt ei taas pysty olemaan kauemmin koneella kun pönttö kutsuu..
tytöt040507 ja masuvauva rv 10+3
meijän tammityttö kyllä silti öisinkin nykyää ei suostu heti ruveta nukkumaan kun on oppinut seisomaan,tekis sitä ihan kokoajan:)
Täällä on lapset saatu unille ja nyt vähän omaa aikaa ennen nukkumaan menoa.
SoseG: Tyttö on saanut jo hyvin monenlaista sosetta syödäkseen. Perunaa, porkkanaa, kukkakaalta, parsakaalta, broileria ja lihoja, marjoja, banaania, persikkaa, luumua, päärynää ym ym. eli melkein kaikkia makuja jo maisteltu ja vaihtelevalla menestyksellä. Luulen että nämä helteet ja hampaiden tulo nyt vähän vaikeuttavat tätä syöntiä.
Meillä tyttö kakkaa n. joka toinen päivä ja kakka on ihan normaalia, ei kovaa. Kaikki lapsemme ovat oleet " hyvämahaisia" . Meillä ei myöskään kellään ole minkäänlaisia allergioita, saa olla kiitollinen!
tytöt040507: Jaksamista sinne=)
Vanhaan tammikuisten ketjuun ei tullut lähdettyä mukaan ihan samoista syistä kuin muilla. Tähän uuteen oli helpompi alkaa tietysti kun kaikki olivat uusia. Eikäs tuo ensimmäinen kerta ole kun taustalaiset perustavat oman ryhmän=)
Ok, nyt nukkumaan! Hyvää viikonloppua kaikille!
myöhäisenä kukkujana tulin vielä täälä käymään. mies on reissussa ja pojan kanssa kahestaan ollaan päivä oltu. vissiin on päivän puhumiskiintiö vajeessa mulla ja sitä täyttelen :)
Leroulla tais olla myös huonosyöntinen vauva. Meillä vauvalle parhaiten ruoka maistuu, kun toisessa kädessä on näkkäri, toisessa oma lusikka ja sitten joku leikityttää ja höpöttää vieressä. eli varsinaista leipää ja sirkushuveja. ehkä juuri tuon painon nousun hidastumisen takia vähän stressaa, mutta ei oikeasti paljon. extra neuvola sen takia ens viikolla, mutta tuskin ne sielläkään mitään taikakeinoa syömiseen keksii.
Nyt ruoka-aineista on testattu porkkana, peruna, sipuli, tomaatti, kesäkurpitsa, herne, broileri, sika, riisi, kaura, banaani, prsikka, nekstariini, aprikoosi. siinä suurinpiirtein nykyinen ruokavalio ja 3 kk on nyt kiinteitä saanut. maissista näyttää saavan pieniä näppyjä, samoin ehkä päärynästä.
me ollaan myös paljon reissailtu vauvan kanssa. kaukalossa olo ahdistaa poikaa, noin sadan kilometrin jälkeen alkaa nykyisin kärttyämään. pienempänä jakso pidempään, kun nukkui enemmän. huomenna aion kokeilla ensimmäisen kerran junamatkustamista. mulla ei tietoa nuista turvaistuimista. on tosi mukava, jos niistä laitatte tänne mielipiteitä, niin helpottais omaa valintaa. myös hintoja olisi mukava kuulla.
hyvää viikonloppua kaikille!
Nokinenä ja mesopotamia
mutta en valita...helteet saa jo mun puolesta riittääkkin. En tiedä, mikä meidän tytyä vaivaa, kun on heräillyt jo muutamana päivänä reilusti ennen seiskaa, vaikka ennen nukkui helposti ainakin kahdeksaan. Niin ne rytmit vaan muuttuu. Pikaisesti kirjoittelen, sitten yritän saada tytyn jo ekoille päikkäreille.
SoseG: Meillä maistuu periaatteessa kaikki kasvikset ja hedelmät, kasvissoseita teen aika paljon itse, mutta hedelmäsoseet ostan aika pitkälti kaupasta. Marjoista mustikka maistuu tosi hyvin, sitä on meillä pakastin pullollaan, että varmasti riittää sekä äidille että tyttärelle:)
Lihoista menee broileri, sika ja nauta. Kaloista sei ja lohi. Niin ja riisi-, kaura-, ruis-, ohra- ja vehnäpuuro. Siinähän se meidän ruokavalio taitaa tällä hetkellä olla.
ReissuG: Aika vähän ollaan reissattu. Autossa kun ei ilmastointia ole, niin on jäänyt pari suunniteltua kesäreissua väliin helteiden takia. Tyty viihtyy kyllä ihan hyvin nyt kun hommattiin tuo istuin, mutta kaukalossa tuntui olevan vähän ahtaat paikat ja sen kyllä huomas äänensävystä.
Onkos täällä muita, jotka jo odottavat/haaveilevat seuraavasta vauvelista kuin tytöt040607? Täällä kieltämättä vähän jo kuumeillaan...katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Oikein mukavaa viikonloppua kaikille tammiksille!
Eilen illalla piti jo kirjoittaa kun isi syötti poikaa, vaan eipä kestänyt kauaakaan kun ¿se varmaan haluais tissille..¿ joten se siitä sitten taas. No jos nyt poika jaksaisi hetken touhuta lattialla..
Sosegalluppiin: Teen pääasiassa soseet itse, muutamia ollaan ostettu reissuun mukaan ja ettei tule sitten vaikeuksia jos ei syökään kaupan soseita. Olen tällaisenkin kuullut eräältä äidiltä. Mutta peruna, porkkana, parsakaali, kukkakaali, kesäkurpitsa, bataatti, possu, broileri, vadelma, mustikka, nektariini, persikka, banaani, aprikoosi, karviaismarja, puna-ja valkoherukka, vesimeloni, luumu ja viljoista kaura, vehnä ja ohra. Eli aikas paljon ollaan jo kokeiltu ja kaikkea poika syö hyvällä ruokahalulla, punaherukkaa kun maistoi, niin vähän irvistytti mutta heti halusi kuitenkin lisää :)
Turvaistuimista: Meillä on vielä käytössä kaukalo, mutta mielelläni kuulen myös mitä istuimista ollaan mieltä. Olen vähän katsellut sitä Britax Two Way Eliteä.
Viime yö oli ihmeellinen! Poika nukahti 19.30 ja söi kerran klo 2 ja sitten meinasi herätä 5.30, mutta otin viereen niin unta jatkettiin klo 7 asti! Olin kyllä aika ihmeissäni ja iloinen! Meillä kun öisin on heräilty 2-3 kertaa, toivottavasti nyt jatkuu yöt tällaisina.
Meillä poika ryömii ja siitä koittaa nousta ylös tukea vasten, on aika hankalan näköinen asento kun selkä kaarella ähisee mutta ei tajua koukistaa polvia mahan alle..
No nyt loppui kärsivällisyys, lähdetään ulkoilemaan kun on noin kaunis ilma eikä hirveän kuuma!
Pakko tulla tänne heti hehkuttaan, kun meidän muru oppi äsken nauramaan! :) Kovasti on hihkunut jo monta viikkoa, mutta naurua olen odottanut. Nyt sitten hekotteli oikein sydämensä kyllyydestä. Ihanaa kuunneltavaa! Ei voi muuta sanoa.
Eilen oli myös hämmästeltävää kun Aaro oppi nousemaan itse konttausasennosta istualleen. Toista kertaa ei ole vielä onnistunutkaan, mutta yrittää kovasti koko ajan.
Yöheräilyt on parina viime yönä vähän lisääntynyt. Ehkä se johtuu näistä uusien taitojen oppimisesta. Yölläkin poika kovasti koittaa heti kontata, kun herää :)
Tässäpä nämä tärkeimmät kuulumiset. Nyt ei ehdi kauempaa koneella olla.
HAUSKAA VIIKONLOPUN JATKOA KAIKILLE!
Ukkosyö takana. No, ei koko yö, mutta puolen yön jälkeen parisen tuntia satoi ja hetkisen aikaa salamoi ja ukkosti oikein kunnolla. Onneksi vauva veteli hirsiä mistään tietämättä. Jouduin imettämään yöllä ainakin neljä kertaa. (En ole ihan varma:) Poikaa yksinkertaisesti janotti. Makuuhuoneessa yhä lämmintä yli 26 astetta. Vaikka pidettiin illalla kaikki ovet ja ikkunat auki kauan aikaa, niin makuuhuoneessa ei ilma viilentynyt paljoakaan. Vauvalla pelkästään vaippa öisin ja ei puhettakaan peitosta. On kyllä aina potkinut peiton pois, oli lämpötila millainen tahansa.
Ensin vastaus kokogallupiin: vauva syntyi pari viikkoa ennen laskettua aikaa ja oli hiukkasen vajaa kolmikiloinen ja pituutta oli 51 cm. Puolivuotismitat: paino 7955 g ja pituus 70 cm. Turvakaukalosta ei ole vielä siirrytty istuimeen. Turvakaukalona on Britaxin Isofix ja jotain, en muista tarkkaan. Turvaistuin tulee olemaan varmaan myös Britaxin joku istuin. Poika viihtyy turvaistuimessa suht hyvin. Yleensä silmät alkaa painua kiinni jossain vaiheessa. Ollaan reissattu pohjoiseen päin muutaman kerran noin viiden tunnin reissuja, ja silloin olen syöttänyt pojan niin hyvin ennen matkaa, että ollaan ainakin alkumatka selvitty nukkumalla. Mutta otan kyllä kaikki mahdolliset leikkikalut mukaan näille pitkille reissuille varmuuden vuoksi. Lyhyemmät reissut menee ihan hyvin.