*** MAALIKSET ' 05 uuteen viikkoon! ***
Kommentit (25)
Se on taas uusi viikko alkanut. Aika menee kyllä hurjaa vauhtia, viikko on lopussa ennen kuin huomaakaan...
Kiitokset Tuulialle ja Kalamamille tsempin toivotteluista reisaamiseen! Pendolinolla pääsee täältä 1,5 tunnissa, IC vie 1 h 45 minuuttia. Ei minusta paha rasti ollenkaan, kun ottaa sen siltä kannalta, että on pari tuntia omaa aikaa... On meinaan ihan kiva käydä hakemassa aamukahvit ravintolavaunusta ja juoda ne sitten iiiihan rauhassa - kukaan ei huutele, että " äitiiiii, lisää maitoooo" ;-) Junassa saa tehtyä töitä todella hyvin, joten se on myös hyvä juttu. Vielä keväällä tein kaiket illat lasten nukkumaanmenon jälkeen hommia (siis luin työpapereita), nyt teen sen saman junassa, ja illat ovat vapaat... No, täytyy myöntää, että toisaalta nämä etäpäivät (olen tänään kotitöissä) on myös kivoja, kun ei tarvitse aamulla lähteä rehautumaan mihinkään ;-)
Viikonloppu meni meillä vauhdilla. Lauantaina veljeni piti bileet, ja siellä tuli oltua sitten ihan aamuyöhön asti. Olin onneksi fiksusti, eli eilenkin toimintakykyinen... Lapset olivat vanhempieni mökillä yökylässä, ja minäkin menin sitten eiliseksi päiväksi sinne saunomaan ja uimaan. Muksut olivat uiskennelleet koko lauantai-iltapäivän ja illan, välillä oli oikein pitänyt komentaa pois vedestä...
Päivähoidosta oli keskustelua. Kaipaisin kyllä minäkin vähän avarakatseisuutta äideiltä - se, mikä sopii yhdelle, ei varmasti sovi toiselle. Meillä on ihan hyvät kokemukset siitä, että esikoinen jatkoi osa-aikaisesti hoidossa. Nuutti viihtyi hoidossa hyvin, ja sai kyllä sellaista aktiviteettia, jota minä en olisi pystynyt järjestämään. Saana kun vielä oli sellainen tissitakiainen, että olisi syönyt koko ajan, ja päikkärit olivat välillä sitä 45 minuutin pätkää, niin että minä olin ihan helisemässä, kun neiti oli koko ajan väsynyt ja kärttyisä, niin olisi siinä Nuutilla kyllä ollut todella " hauskaa" olla kotona kaiket ajat. Ja kun poika aina lähti hyvillä mielin hoitoon (ja välillä vapaapäivänä kyseli, että koska pääsee takaisin), niin en jaksa uskoa, että toinen ratkaisu olisi meillä ollut parempi. No, minähän tietysti tein kyllä vähän töitäkin äitiyslomalla, joten siksikin hoito oli tarpeen. Mutta pohdimme kyllä asiaa pitkään ja hartaasti ennen Saanan syntymää, eli mikään itsestäänselvyys hoito ei ollut. Joka tapauksessa Tuulialle voisi sanoa, että ajattele kokonaiskuvaa, ts. se, millä kuviolla koko perhe voi paremmin, on se oikea ratkaisu. Ja jos hoitopäivät ovat noinkin lyhyitä, niin en oikein tiedä, miksi se samanmittainen kerhopäivä olisi niin paljon parempi kuin päiväkodin päivä... No, se siitä.
Olikohan muuta... Ai niin, Pippandiille piti sanoa, että teillä tuo sisaruspari on kyllä samaa sorttia kuin meillä... Meilläkin Nuutti tulee lähes joka yö väliin, Saana ei juuri koskaan. Samon Nuutti on suhteellisen arka vedessä (nyt on rohkaistunut jonkin verran, kun oli talvella uimakoulussa), kun taas Saana on lähes uhkarohkea...
Nyt lopetan tämän romaanin ja jatkan työntekoa...
Terhi
Enpä ole taas pitkiin aikoihin saanut aikaiseksi tänne kirjoitella, mutta teidän jutut käyn lukemassa melkein päivittäin :)
En tietenkään muista mistä täällä on ollut juttua, joten kirjoitan mitä mieleen sattuu tulemaan.
Meidän neiti tuntuu jo kovin isolta tytöltä, ja vauvakuume alkaa nostella päätään... Mutta vielä pitäisi vähän aikaa malttaa. Parin viikon päästä muutamme Helsinkiin, ja edessä olisi vielä pari vuotta opiskelua.
Neiti on n. 96cm pitkä ja painaa n. 13kg. Vaatekoko on tällä hetkellä 98/104. Paidat on pääsääntöisesti kokoa 104 ja housut 98. Kengät on kokoa 25-26. Minun silmissäni ihan sopusuhtainen tyttönen, en tiedä mitä neuvolan käppyrät sanovat.
Tyttö on ollut hyväuninen noin 1-vuotiaasta lähtien (sitä edeltävää aikaa en halua edes muistella..) Nykyään nukahtaa illalla klo 21-22, ja herää aamulla klo 8-9. Päikkäreiden pituus vaihtelee tunnista kahteen.
Nyt täytyy lopettaa. Kirjoitelkaahan muutkin taustailijat :)
Vein taas tänään Henrin tarhaan. Hieman tuntui pahalta kun pikkuinen sanoi, että leikkii tänään kotona. Reippaasti kuitenkin lähti tarhaan ja kaikki meni hyvin kunnes tajusi, että menee taas sinne uuteen ryhmään. Se täti on hänelle vielä niin vieras. Jäi itkemään mun perään kun lähdin mutta oli jo rauhoittunut noin kahden minuutin kuluttua kun kävelin heidän ikkunan ohi. Oli päässyt vanhan hoitajansa syliin. Tää hoitaja oli palannut lomalta ja oli ilmeisesti tullut katsomaan vanhoja hoidokkejaan.
Kyllä tunsin itseni julmaksi ja kamalaksi äidiksi. Henri on aina tykännyt olla tarhassa ja on innoissaan selittänyt, mitä päivällä on tapahtunut. Nyt kuitenkin tuo uusi täti ja uusi ryhmä vaatii sopeutumista ja vielä se, että olen vauvan kanssa kotona. En kuitenkaan luovuta vielä. Oli meinaan perjantaina tosi hyvällä tuulella koko illan kun tuli tarhasta ja sanoi tarhassa olleen kivaa. Sanoi myös menevänsä ensi viikolla uudelleen.
Henri tykkää jo leikkiä kavereiden kanssa ja siinä on yksi syy, miksi häntä tarhaan vien. Samalla oppii ryhmässä toimimista ja sääntöjä. Niitä en samalla tavalla pysty missään kerhossa opettamaan. Ja tosiaan vielä tuo, että on aina tykännyt olla tarhassa.
Mutta miski tunnen syyllisyyttä hoitoon viemisestä? Ehkä juuri siksi kun täällä palstallakin tuomitaan niin jyrkästi ne äidit, jotka vievät lapsensa hoitoon kun kotona on vauva. Mutta eikö ole parempi, että lapsi saa leikkiä ja touhuta muiden kanssa sillä aikaa kun vauva roikkuu äidin tississä kiinni? Ja äiti jaksaa sitten paremmin illalla leikkiä lapsensa kanssa kun on saanut päivällä hieman levätä.
Kiva kuitenkin oli lukea, että ainakin osa teistä ei tuomitse lapsen hoitoon viemistä ja ainakin Kua sanoi että Kaisa olisi osa-aikahoidossa jos perheeseen tulisi vauva.
En minäkään Henriä nyt kokoaikahoitoon veisi, tää 11 pv kuukaudessa on hyvä ratkaisu meille ja hän on noin 6h kerrallaan hoidossa.
Tulipas paljon teksitiä tästä asiasta mutta tää juttu nyt vaan mietityttää. Tuulialla taitaa olla samanlaisia mietteitä.
Meillä on ristiäiset nyt sunnuntaina. Pitäis nyt tilata kakku ja mennä etsimään kivoja servettejä ja haluan myös samanlaisia vaaleansinisiä sydänkekesejä, joita Henrin ristiäisissä myös oli.
Olin päättänyt, että en kerro vauvan nimeä etukäteen kenellekään muulle kuin kummeille, jotta he saa etukäteen kaivertaa kummilusikan. Mutta äiti niin eilen uteli nimeä, että kerroin lopulta. Oli täysin yllättynyt. Saa nähdä, miten muut reagoi sunnuntaina. Tässä maalisten porukassa on yksi nimikaima : )
Ehkä me lähdetään vauvan kanssa nyt kävellen kauppaan. Lähikaupasta ei saada mitä halutaan joten prismaan on noin 40 min. kävelymatka. Tulee hyvä vaunulenkki kun aikaa menee edestakaisin noin tunti ja 20 min. Sit syödään ja kahden jälkeen haetaan Henri kotiin.
G: Onkos muuten kellään 2,5 vuoden neuvolaa??? Täällä Turussa on nyt jätetty 2v neuvola pois (tosin Henri ehti siellä käydä) ja nyt on uutena tuo 2,5v neuvola. Saatiin tarhasta kahden sivun mittainen kyselykaavake, jossa kysellään kaikkea lapsen taitoihin ja tapoihin liittyvää. Tarha täyttää samanlaisen kaavakkeen ja ist katotaan, onko meiän rastit samoissa kohdissa. Kiva vaan kun Henri ehtii olla tuossa ryhmässä osa-aikaAisena 3 viikkoa ja sen perusteella lappu täytetään... Paljon pitäsi sen lapun mukaan tämän ikäisen jo osata...
Mutta nyt sinne kauppaan. Aurinkoista päivää!
Kalamami, Henri ja vauva 8 viikkoa
Ollaan välillä kotona käymässä. Kyllä on meidän perheellä mennyt lomasäät ihan nappiin tänä kesänä. Viime viikko oltiin asuntoautoilemassa Itä-Suomessa ja aurinko paistoi ihan koko viikon. Sitä ennen oltiin viikko Bulgariassa ja sielläkin aurinko paistoi koko viikon.
Lapset ovat uineet ja nauttineet lämmöstä viimeiset kaksi viikkoa. Asuntoautoreisussa välillä kyllä kiristi pinnaa, kun oli öisin liian kuuma. Autossa on kyllä ilmastointi, mutta vain ajon aikana. Iltaisin olikin sisällä +30, kun lapsia laitettiin nukkumaan. Bulgarian matkakin meni ihan hienosti, vaikka alkuun vähän pelkäsi lentoja Santun kanssa. Hyvin meni kannetavan dvd:n kanssa ja kotimatkalla olikin jo niin myöhä, että Santtu nukkui yli puolet matkasta. (nyt mulle tuli jotenkin sellainen olo, että kerroinkohan mä jo viime viikolla meidän matkasta....hmmmm.... pää lyö niin tyhjää).
Oltiin mekin siellä Tykkimäellä viime viikolla ja ihan innoissaan oli Santtukin. Kävi vaikka kuinka monessa laitteessa. Käytiin myös Punkaharjulla, Lieksassa, Kolilla,Kesälahdella, Imatralla ja Kotkassa.
Tällä viikolla käymme varmaan Turussa katsomassa mun siskoa ja ehkä poikkeamme Muumimaailmaan. Lauantaina on sitten vielä suvun rapujuhlat. Nam! Sitten se miehen loma onkin loppu ja arki alkaa. Mikä on myös ihan kivaa, kun lapset pääsevät puistoon ja kerhoon ja minä saan vähän sitä omaa aikaa. Eli kuntosalille mars!!!
Huomasin muuten myös saman asian, että kun on ollut jonkin aikaa pois kotoa lapsille kelpaa taas omat lelut hyvin. Meillä lapset on eilisestä leikkineet ihan onnessaan omassa huoneessa, eivät juuri käy hihassa nykimässä syliin. Tai esikoinen ja mies ovat Serenassa nyt päivällä, mutta Santtu leikkii ihan hiljaa itsekseen. Välillä piti ihan käydä katsomassa, että nukkuuko hän.
Kyllä tuli taas ihan niin omanapaista juttua, mutta kun en nyt oikein muista mitä täällä on kirjuuteltu viimeiset kaksi viikkoa.
Tai tulipa minullekin mieleeni se, että miten nyt puolipäiväinen tarhahoito eroaa kerhossa käymisestä? Meillä oli esikoinen aikoinaan pari kuukautta kokopäivätarhassa, kun Santtu syntyi ja olisin halunnut sitten jatkaa osapäiväistä, mutta samaan tarhaan ei olisi päässyt. Joten vein hänet sitten puistotädille 3h/pvä. Enkä totisesti ole moisesta huonoa omaatuntoa potenut. Tyttö viihtyi hyvin ja tykkäsi leikkiä muiden lasten kanssa. Nyt meidän Santtukin käy puistotädillä, enkä pode siitäkään huonoa omaatuntoa. Vaikka vien hänet sinne myös ihan oma mukavuuteni takia. Mun mielestä on ihan ainutlaatuista saada omaa aikaa 3/pvä, se ei tule toistumaan enää koskaan sen jälkeen kun menen töihin. En muutenkaan ymmärrä, miksei omaa elämää saisi helpottaa edes hiukan, jos se on mahdollista. Varsinkin, kun se ei ole lapsille kärsimystä olla pois kotoa muutaman tunnin päivässä. Niinpä niin, elämä ei niin kovin mustavalkoista, vaan kaikki tylillään.
T. lappu & Santtu (joka muuten leikki pihalla vesiletkulla valvomatta hetken aikaa ja kuten nyt arvata saattaa {näin jälkiviisaana} siirtyi sitten eteisen puolelle pesemään autoaan)
Aamu alkoi tietenkin tuttuun tapaan klo 5.50. Nyt näihin jo alkaa taas tottumaan. ;)
Mimmin eilinen hoitopäivä meni hyvin. Hieman oli itkuttanut ulkona, mutta oli mennyt ikävä hetkessä ohi. Tänään ei sitten tarvinut jäädä ollenkaan seuraksi, vaan tuumasi " äiti voi nyt lähteä" ja vilkutti. Katsotaan mitkä likan fiilikset, kun kohta jo haetaan pois.
Me käytiin kaupassa/lenkillä Moonan kanssa. Nyt sitten siivousta tiedossa. Heti jos yksikin päivä jää välistä imuroimatta, tää koti on tosi karseen näköinen. Eilen meinaan oltiin pappalassa uimassa ja grillailemassa iltapäivä.
Siitä sitten tähän tämän päivän omaan hen.koht aiheeseen. Eli PAINO, tämän voi jättää lukasematta=). Laitan kuitenkin tähän, jotta olen sitten joillekin ns. " tilivelvollinen" . No, juu eilen tosiaan grillattiin ja olo oli sitten aika ähky makkarasta, perunasta ja maissista. Jätskiä sitten vielä jälkkäriksi ja vot, että olikin hyvä olla. Oikeesti oli, mutta kuitenkin takaraivossa jäysti ajatus paino on jo noussut, paino on jo noussut ja lisää ahmitaan.
Nyt sitten kävin aamulla vaa' alla. Auts, lisää oli painoa todellakin tullut. Kuntoilut alkoi jo eilen, kävin 2 jumppaa peräkanaa. (pilates ja combat)
ja kaalikeitto porisee liedellä. Tässä nyt la asti pidän nesteenpoistopuhdistus kuurin ja sitten pisteen laskuun. Jos ei muu auta niin nöyränä takasin painonvartiohin. Leikkaus kuitenkin on siellä edessä tulevaisuudessa ja siihen mennessä tavoitepaino on saavutettava.
Lehtovi kuinkas siulla painon kanssa? Tiiätkö pääsenkö miten takasin painonvartioihin, kun olen jo sieltä kokonaan pois lähtenyt? Pitääkö maksaa aloitusmaksu vai saanko mennä uudestaan tuollasella tarjouslipulla? Tietääkö joku muu?
Nyt Moona ilmoitti, että on kakka..joten se on sitten taas menoa. Moro!
Tuulia
Moi taas,
mä ehdinkin kirjoitella näin päivisin, kun töissä on vieläkin rauhallista. Kotona en sitten koneella olekaan jaksanut käydä ollenkaan. Ollaan oltu illat ulkona, kun vielä riittää valoa ja lämpöä. Leikkipuistossa ei tosin ole vettä enää altaissa, mutta on siellä aika muutenkin kulunut. Ja ollaan oltu uimarannalla useasti.
Sunnuntaina Kaisa oppi uimaan käsipohjaa. Pari kertaa meni uppeluksiin, mutta osasi ilman apua nousta ylös. Oltiin miehen kanssa kyllä koko ajan jompi kumpi ihan vieressä. Likka oli ihan onnessaan.
Tarhassakin sujuu taas. Tai on siellä sujunut koko ajan, mutta siis eilen ei ollut tullut pissoja housuihin kertaakaan. Viime viikolla päivässä meni kolme paria vaatteita, kun jostain syystä Kaisa ei muistanut pyytää potalle. Mutta eilen oli jo muistanut. Toivon mukaan tänäänkin.
Me otettiin viime viikolla käyttöön tarrapalkinnot, kun haluttiin saada jotain positiivistakin kannustinta käyttöön. Tarran saa palkinnoksi hyvin sujuneista ilta- ja aamupesuista. Yhden kerran on sen jälkeen jäänyt tarra saamatta, joten parannus oli huima verrattuna entiseen. Sitä ennen Kaisa istui lähes joka ilta jäähyllä, kun iltapesu oli yhtä tappelua. Tänään kotona odottaakin sitten palkintona Muumin magneettikirja, kun ekat kymmenen tarraa on jo koossa.
Palataan taas,
kua ja Kaisa
Mulla oli pari vapaata peräkkäin ja hyödynnettiin ne käymällä ahkerasti uimassa. Tuossa aika lähellä on sellaiset hiekkakuopat, joissa käy paljon lapsiperheitä räpiköimässä. Tyttö touhotti menemään tuntitolkulla. Häntä ei kyllä vesi pelota pätkääkään, eikun naama veteen ja syöksyyn, eli sekunniksikaan ei voinut katsoa muualle. Itse olin lapsena hyvin arka veden suhteen, joten en pannut ollenkaan pahakseni, kun toinen riemuitsi pärskien.
En ole vielä ollut päiväkodin johtajan puheilla, mutta kyllä mulla olisi toivomuksena pitää maalistyttö hoidossa parina päivänä viikossa vuoden loppuun asti, mikäli mahdollista, senkin jälkeen kun jään itse äitiyslomalle. Jos tuleva taapero on samanlainen iltayöhuutaja kuin siskonsa, olisi mullekin kohtuullista saada parina päivänä viikossa päiväunet. Ja näin suunnitellessani ajattelen mielestäni koko perheen jaksamista.
Meillä oli neuvola viimeksi kaksi-, ja seuraavaksi kolmivuotiaana. Hammashoitaja oli yksi-ja seuraavan kerran kolmivuotiaana. Näissä taitaa olla eroja jopa saman kaupungin sisällä.
Vielä taidan ehtiä katsomaan huomisen sääennusteen tv:sta
---> Korvapuustit
Emiliakaan ei yhtään pelkää vettä uidessa tai siis jos ollaan oltu rannalla tai maauimalassa mutta ei niin tykkää suihkusta ainakaan kotona tai kun tuolla kerrostalon yhteissaunassa vuorollamme ollaan käyty.
Emilian eka päiväkotipäivä oli mennyt tosi hyvin muuten mutta päiväunille oli mennyt ihan hyvin mut 5 minuutin jälkeen nostanu metelin eikä sit ollut niitä nukkunut. Tosin kotonakaan ei nuku mut yleensä nukkuu pitempiä yöunia. Tänään herätin hänet. Huomenna luultavasti nukkuu pitempään.
Tuulia ei kannata miettiä mitä muut on tosta mieltä ja ym mut oman jaksasemisi vuoksi on tätä ehdotettu sulle ja eikö se ol sit lapsen parhaaksikin kun lapsi tykkää ja äiti saa vaativasta lapsesta hetken hengähdys tauon.
T.Satu
Meil oli 2v lääkäri neuvola ja seuraava on vasta 3v siis virallinen. Ja hammashoitajalle oli samal reissulla käynti 2v :nä.
Heippa!
Suht ahkerasti olen kuulumisianne seuraillut, mutta oma kirjoittelu aina jää. Nyt tosin tiedossa 2 päivän sairasloma, niin voi kukkua yömyöhään ja on aikaa kirjoitellakin.
Lauri aloitti taas päiväkodin elokuun alussa ja kuinka ollakaan, nyt saatiin jo ensimmäinen tauti. Menossa siis flunssa + silmätulehdus, mistä syystä lääkäri " määräsi" kahdeksi päiväksi kotihoitoon. Täytyy kyllä myöntää, että yhtään ei haittaa. Ollaan lähdössä miehen kanssa viikonloppulomalle Budapestiin ja Lauri jää ensimmäistä kertaa yöhoitoon. Nyt voin onneksi viettää poitsun kanssa kaksi päivää kotona ennen reissuun lähtöä. Vähän meinaa kyllä jännittää Laurin puolesta tuo hoitoon jääminen, mutta onneksi isovanhemmat tulevat sentään tänne kotiin hoitamaan. Eiköhän se hyvin mene. Reissuun päätettiin lähteä vähän sillä periaatteella, että joku kahdenkeskinen loma on tehtävä ennen kuin alkaa kakkosen tulo olla ajankohtaista. Sekin projekti alkaa siis olla vireillä, mutta ei vielä sentään tuloillaan =)
Muuten Lauri voi ja kasvaa hyvin. Pituutta on jo 97/98 cm ja painoa reilu 15 kg. L oppi ajamaan kesän aikana pyörällä ja on asiasta tosi innoissaan. Ollaankin tehty jonkun verran pyöräretkiä sinne tänne... Myös uiminen kuuluu ehdottomiin suosikkeihin, niin kuin monella muullakin.
Pinoissa on ollut keskustelua ainakin päivähoidosta. Yhdyn niihin mammoihin, jotka päätyisivät pitämään esikoisen osa-aikaisessa hoidossa kakkosen synnyttyä. Tai riippuisi tietenkin esikoisen iästä ja päivähoidossa viihtymisestä. Mutta me päädyttäisiin joka tapauksessa tulevaisuudessa siihen vaihtoehtoon sekä esikoisen, äidin että vauvan viihtymisen ja jaksamisen kannalta. Mutta jokaisessa perheessä tilanne on erilainen ja kukin tekee parhaaksi katsomansa valinnat, siinä on toisten turha lähteä asiaa arvostelemaan.
Eipä tänne kummempia. Raportoin sitten kun on jotain uutisoitavaa =) Ja ehkäpä pinoudun vielä uudelleen tulevien s-lomapäivien aikana.
yökyöpeliterkuin Hurtta
Meillä ihan kauhea yö takana. Meillä on sitten ihka ensimmäinen oksennustauti. Mimmi ollut 2pv hoidossa ja ollaan nyt sitten saatu se flunssa tutustumiskäynneiltä ja nyt sitten jo mahatauti. Voi kiesus, kyllähän mie varauduin tähän, mutta liian kova tahti nyt näitten tautien suhteen.
Seuraavana tietty käy oksentamaan Moona ja sitten myö. Ja miulla kun olisi ollut viikonloppuna ystäväni polttarit ja lapset menossa sukujuhliin isänsä kanssa. Kaikki menee varmaankin sitten mönkään.
Raju tauti, kun Mimmi oksensi 8min ja 4min välein koko yön, klo 23.15-4.30. ja juuri oksensi sitten vielä mein sängyn. Ääh, luulin että oli mennyt jo ohi ja enkä pitänyt niin huolta missä kohtaa nukkuu. (sänky vuorattu kaikella mahollisella imukykyisellä) Miun unet viime yönä ruhtinaalliset 3h.
Mie tiesin, että tämä mein maalisporukka on avarakatseista eikä tuomitsevaa- mie en enää ole lukenut sitä pinoa. Ihmettelen miten jotkui voi todella olla noin jyrkkiä. Onneksi tämä meidän porukka on niin ihanaa. Kiitos siitä!!
Nyt pitää mennä..
T
Mulla on tänään vapaapäivä, mutta on niin paljon tehtävää, asioilla juoksemista, että vein lapset hoitoon. Tänään meni jo vähän kivuttomammin, Eeli itki ennen kuin lähdin vähän aikaa, mutta rauhoittui leikkimään ja Oona itki sillä hetkellä, kun annoin sylistä hoitotätin syliin, mut rauhoittui heti myös. Sitten kun lähdin, molemmat jäi leikkimään.
Hankaluuksia on kyllä, kun molemmilla vuorotyö ja tavallinen päiväkoti lapsilla... Lähinnä miehen ja mun yhteinen aika on kortilla. No onneksi ollaan samassa työpaikassa, niin edes joskus nähdään :)
Mut nyt on pakko lähtee hoitaa asioita!
Rosa, hoidossa leikkivät Eeli ja Oona
Niin, enpä ole vähään aikaan kirjoitellut. Kotona en juuri koneella vietä enää aikaa, kun helmi on heti kovin mustis. Nyt, kun työt taas alkoivat, pääsen ehkä useammin koneelle. Eli täällä sitä taas hikoillaan sorvin ääressä!
Tuulia kyseli Painonvartioista. Voi, enpä tiiä auttaa, kun en muista yhtään onko niillä joku karenssiaika tms. Kaipa sitä voi vahanakin PV:läisenä uudelleenliittyä sillä kupongilla, mutta en sit tiiä et pitääkö olla joku tietty aika, kun ei ole käynyt ollenkaan. 6 viikkoahan se tai olla, et jos ei käy ollenkaan, niin ne poistaa rekisteristä tms. Oiskohan PV:n sivuilla jotain inhvoo.
Lasten koosta ollut puhetta. Mä en kyl yhtään tiiä, mitä Helmi painaa ja on pitkä. Tuossa syyskuun lopussa ois tarkotus mennä painokontrolliin, et sittenhän tuo selviää. Mut luulen että hän jo yli 12 kiloo on ja kaipa sitä pituuttakin on muutama sentti ´tullut sitten 2 v-neuvolan. Vaatteet on 86-98. 98:n paidoissa melko pitkät hihat vielä ja housut ihan liian isot, mutta 86 housut on jo ihan caprit.
Meillä päin ei tietääkseni ole 2,5 v-neuvollaa. Korjatkaa, jos olen väärässä!
Kertokaas mulle maailmanmatkaajat, kuinka pian saa passin? Ollaan lähdössä syyslomalla Kanadaan siskon vieraaksi ja eihän meillä mitään passeja ole. Kiva muuten, katselin netistä nuita lentovaihtoehtoja, niin pääsääntöisesti lennot kestää jotain 17 tuntia kaikkinensa. Ja vielä päälle se, että lentokentälle pitää mennä 2 h ennen lennon lähtöä. Kiva, kiva tuollaisen pienen uhmakimpun kanssa. Mukaan lähtee mun ja Helmin lisäksi minun isäni. Gorilla. Saa vahtia Helmiä.
Nyt pitää lopettaa. Alkaa INFO-tilaisuus. Moikka!
lehtovi ja Helmut
juu, mimmi oksentelee harvakseltaan. nyt taas toivoa, että juomat pysyy sisällä. moona oksensi kerran, nyt kakkaa useasti. oma olo ok, mies vähän valitteli, mutta onkin luulotautinen ;)
mummo oli onneksi käymässä ja viihdyti meitä.
nyt taas kutsu käy.
T
Aamu alkoi 7.15 eli ihan hyvät yöunet sain minäkin,kun kymmenen maissa menin nukkumaan.
Tänään ois vielä iltavuoro ja huomenna aamuun.Mulla on ollut kolmen illan putki, joista en tykkää yhtään.
Juuson elämään ei mitään ihmeitä kuulu.Kesän aikana puhe on kehittynyt niin huimasti, että puhuu jo monen sanan lauseita ja osaa taivutella esim.pappa ->papalla. Tosin löytyy vielä omiakin sanoja,just pyysi hannia eli banaania..... :)
Meillä jatkuu ensi viikolla taas muskari.Vielä jaksetaan kulkea,se on mun ja Juuson juttu ollut vauvasta asti.Juuso onkin tulevan ryhmän vanhimpia.Kulkeeko muut vielä muskarissa,jumpissa yms. vai riittääkö tarhassa olo?
Tuulialle pikaparanemisia ja toivottavasti viikonlopun suunnitelmat ei mene mönkään.
Myö aateltiin lähteä sunnuntaina Kalajoelle kylpylään,olla yksi yö.Mulla loppuu työt su:na yhdeltä ja maanantai on vapaa.Jopa mies raaskii ottaa töistä vapaata yhden päivän.
Nyt aamukahvia on saatava.
Suohomppeli81 ja hannia syövä Juuso
Terveisiä etätyöpäivältä! Mukavaa olla välillä kotonakin... Huomenna on sitten taas Helsinki-päivä, eli reissaamista tiedossa.
Kiva, kun täällä on viime aikoina käynyt vähän harvinaisempiakin kirjoittajia. On aina mukava kuulla kaikista maaliksista, vaikka sitten harvemminkin!
Minä olin eilen lasten kanssa sirkuksessa (Sirkus Florentino). Vähän pelkäsin ennakolta, mitä tuleman pitää, kun sirkusteltta oli tosi kälyisen näköinen... Mutta ohjelma yllätti iloisesti, eli minäkin viihdyin - ja lapset olivat ihan hurmaantuneita. Erityisesti vaikutti tulta nielevä mies (Nuutin suosikki) ja prinsessa-pelle (Saanan suosikki; oli siis pellepariskunta, joista nainen oli sellainen hieno leidi...). Sikakallista kyllä oli, mutta kun ei kesälomallakaan käyty muualla kuin Särkänniemessä, niin eipä tuo nyt sitten taloutta kaatanut.
Meillä on esikoisella huomenna 5-v. synttärit. Sunnuntaina pidetään sitten juhlat. Nuutti heitti pienen haasteen - kakun pitäisi nimittäin esittää Pókemonien Pikachua... Täytyy koettaa löytää jostain sopiva kuva, jonka perusteella sellaisen saisi tehtyä... Muut tarjottavatoiveet ovat sitten popcornia...
Neuvoloista on ollut puhe. Minä en tiedä tätä nykyisen kotikunnan systeemiä, pitääkin selvittää. Nuutille pitäisi kyllä varata 5-vuotisneuvola nyt heti, joten voin sitten samalla selvittää nuo " nuorisonkin" neuvolat.
Olikohan muuta... Tuulian perheelle pikaista paranemista, toivottavasti jäät itse tauditta eli pääset polttareihin! Ja muille aurinkoista loppuviikkoa!
kotona oleva Terhi ja hoidossa olevat muksut
Mimmikin on lopettanut ykäämisen, kuume nousi huikeisiin lukemiin, nyt vain pikkusen lämpöä. Mikään ruoka ei ole mennyt alas ja aika huonosti juo, mutta juo kuitenkin. Nyt nukkuu, väsynyt pikkuinen. Huominenkin tarha päivä jää välistä. Eikös se olekin niin, että pitää olla yks terve päivä ennenkuin voi mennä päiväkotiin?
Miulla olisi ohjelmassa kurkujen säilömistä, mutta nuo neidit on sellasia takiaisia ettei hetkeäkään voi olla näkymättömissä. Pitää nyt katsella, josko sitten illalla säilötään kun mies tulee kotiin.
Väsyttäisi kyllä miutakin, vaikka univelkoja sai viime yöllä vähän poistettua. Mimmi nukkui miun viekussa ja isi sitten Mimmin sängyssä ;), vahti moonaa, jos ois alkanut oksentelemaan.
Miekään en tiiä miten Mimmin neuvola. Oletan että mennään 2.5vuotis neuvolaan, kun samalla sitten Moona saa sen mpr-rokotteen. Jotain sellasta puhetta oli vissiinkin. Moona olisi päässyt johonkin rokotustutkimukseen, ja ois sitten saanut ilmaseksi sen vesirokkorokotteen. Hävitin vaan ne paperit, joten se meni nyt vähän ohi.
Moonalla avauti ihan uusi maailma, kun alkoi kävelemään. Mimmikin on ollut vähän ihmeissään- aika helposti meinaan kaataa Moonan nuri. Tuolleen sivumennen tönäsee. Sanojakin Moonalta tulee kaikuna varmaan parisen kymmentä. Aika epäselviä osa, mutta ihan ihmeellistä kuitenkin kuunnella.
Jospa mie yritän saahan tuon mein vaavan =) nukkumaan ja saisin ittekin otettua tirsat.
Tel, se tilinumero!
T
Ja terveisiä Helsingistä! Aamu alkoi kukonlaulun aikaan (tai ehkä jo ennen...) eli klo 4. Juna lähti 5.33 ja töissä olin sitten jo 7.33. Ihmeen vähän väsyttää, vaikka nukkumaanmeno venähti taas puoleen yhteentoista (pakko oli se Teho-osasto katsoa...). Olen ottanut tavakseni, että teen junassa töitä Riihimäelle ja nukun sitten puolisen tuntia. Auttaa kummasti jaksamiseen nuo lyhyetkin tirsat.
Meillä on nyt ilmennyt pahimmanlaatuinen nukahtamisongelma. Molemmat muksut kukkuvat illalla lähelle kymmentä. Ja minulla ja miehellä menee hermot, kun Saana kimittää ja huutelee huoneestaan koko ajan. Joko höpöttää itsekseen tai sitten huutaa meitä luokseen. Ei kyllä ole menty, jos ei ole oikea hätä. Mutta ärsyttää, kun neiti ei nukahda... Nuutti sentään on huoneessaan hiljaa ja makoilee sängyssä, joten on sillä lailla helpompi. Olen tässä nyt kahden vaiheilla, että onko kyse siitä, että kun on uusi hoitopaikka ja koti, eivät rytmit ole vielä ihan selkeät, ts. olisi muutoksen mukanaan tuomaa levottomuutta. Vai johtuuko siitä, että saavat hoidossa nukkua liian pitkään. Olen antanut hoitajalle ohjeet, että Nuutti lepää 20 minuuttia, ja jos on sinä aikana nukahtanut, annetaan nukkua max 40 minuuttia. Jos ei nukahda, saa nousta ylös. Saanan pitäisi saada nukkua max 1,5 h. Nuutti varmaan pärjäisi kokonaan ilmankin päikkäreitä, kun ei pph:lla nyt niin hirveästi tapahtumia ole... Saanan pitäisi saada kyllä nukkua, mutta arvon tässä sitä, että pitäisikö pyytää herättämään jo tunnin kuluttua tai jotain. No, ehkä katselen pari viikkoa vielä ja puhun sitten, jos tilanne ei korjaannu. Ärsyttävää tuollainen kukkuminen vain on, kun pelkään, että muksujen vuorokautinen uniannos ei ole riittävä, ja toisaalta jää myös se aikuisten " oma aika" lähes kokonaan pois.
Semmottista. Nyt ei muistu mieleen muuta... Kirjoitelkaahan ahkeraasti!
Ja Tuulia: koetan muistaa viikonloppuna laittaa sen tilinumeron. Minulla ei ole sitä täällä töissä mukana...
Mukavaa viikonloppua!
Terhi& Nuutti (tänään 5 v.) & Saana
Henri meni reippaana tarhaan, oli jo kiire päästä sinne. Oli vissiin liian tylsää eilen äidin kanssa kotona. Kiukutteli eilen koko päivän ja halusi koko ajan syliin. Oli aikas rasittava suoraan sanoen. Mutta tänä aamuna oli onneksi taas aivan ihana pieni poika. Niin reippaasti söi ja halusi lähteä heti tarhaan : )
Nyt me sit mennään vauvan kanssa kauppaan ja ruetaan leipomaan. Sunnuntaina kun on ne ristiäiset. Miehen mamma oli leiponut meille keksejäristiäisiin. Ihan kiva mut meille olis riittänyt yks laatu. Mä kun haluan ostaa sellasia vaaleansinisiä sydänkekesejä, joita oli myös Henrin ristiäisissä. Hän oli tehnyt sellasia pyöreitä keksejä, joissa on vihreä kirsikka keskellä. Ja ne keksit on kaikenlisäksi ihan pehmeitä. Pakko kai ne on pöytään laittaa. Ja sit oli maalannut sellasen lautasen joka pitää laittaa pöytään ja tietynainen liina ja kynttilänjalat pitää laittaa kans. Mä tässä just mietin, et KENEN ristiäiset ne on. Miksi mä en saa itse laittaa, mitä haluan?????
TEL kirjoitteli tuosta illalla myöhään kukkumisesta ja sängyssä huutelemisesta. Meillä oli kesällä samanlainen ongelma kun nukkui liikaa päikkäreitä. Kotona kun ei ollut tarpeeksi aktiviteettia niin ei ollut illalla tarpeeksi väsynyt. Nyt nukkuu hoidossa tunnin verran ja nukahtaa illalla hyvin. Meillä huudettiin kanssa lähemmäs klo 23 asti äitiä tasaisin väliajoin. Ei ollut kauhean kivaa.
Tuulian perheelle paranemista. Toivottavasti pääset viikonloppuna juhlimaan. Ettet vaan itse saa sitä oksutautia? Yöks. Muistan yhä sen alkuraskauden ajan ja loppuraskaudessa olleen oksutaudin...
Mutta nyt sinne kauppaan ennen kuin vauva vaatii taas ruokaa.
Kalamami, Henri ja pikkupoitsu - huomenna 2 kk!!!
Niin ne koulutkin sitten alkavat tällä viikolla. Täällä taisi alkaa jo tänään.
Eilinen päivä vietettiin mukavasti Mimmin kummien kanssa Tykkimäessä. Huih, miten sinne sai rahaa menemään. Mites sitten kun likat on isompi..;) Mimmi kävi rannekkeella vissiin yhdekän kertaan laitteessa, Moonakin oli karusellissä 2x ja safarijunassa. Miten ihania, kun olivat niin innossaan. Mimmilläkin oli jo kolmas kerta tänä kesänä, kun isovanhemmat veivät.
Aamu alkoi taas tuttuun tapaan klo 6. Moona on kyl ihme likka, nukkuu yöllä n.9h ja siihen päälle sitten n.30min päikkärit. Niillä se jaksoi eilisen reissunkin ihan hyvin. Eikä silti kitise turhia, onneksi.
Mimmi jäi tänään koko aamupäiväksi päiväkotiin. Reippaasti jaksoi herätä ja lähteä. Olin aamupalan ajan siinä viekussa ja sitten leikkihuoneeseen siirtyessä Mimmi ei miusta enää välittänyt pätkän vertaa, niin tuumasin, ettei miuta enään tarvittu. Katsotaan mitkä on tunnelmat, kun ruuan jälkeen haen hänet pois =)
Näin siis opetellen uuteen rytmiin/elämään menee tämä viikko.
Toivottavasti tuo mollukka jaksaa vielä paistaa.
Tuulia