Saa vääntää rautalangasta! :)
En ole koskaan ollut sen kummemmin kiinnostunut kierron pituudesta tms. Olen kyllä kalenteriin merkannut menkkojen keston, mutta koskaan en ole esimerkiksi laskenut, että koskakohan on ovulaation aika.. Joten voisiko joku nyt vääntää ihan siitä rautalangasta, että miten nämä kaikki laskelmat tehdään...? *nolona punastelee*
Eikös kierron pituus lasketa ensimmäisestä vuotopäivästä lähtien siihen päivään kunnes seuraavat kuukautiset alkavat? Näin toimineena sain kaksien edellisten kuukautisten mukaan kierron pituudeksi 25 päivää. Vai kuinka pitkältä ajalta tätä tilastointia pitäisi tehdä, jotta kierron pituus selviää? Ovulaatio on sitten siinä puolivälissä...?
Ollaan yrittämässä pikku kakkosta (aiemmin poika 8/05) ja ensimmäinen kiertokerta vasta menossa. Jos nyt osaan kiertoni laskea kohdilleen, niin mun laskujen mukaan menkkojen ois pitänyt alkaa 5.8.07, eivät alkaneet, mutta tänään 12.8.07 on tullut jo yksi siteellinen vuotoa. Toinen menossa, en ole vielä käynyt katsomassa kuinka paljon vuotoa tähän siteeseen on tullut, mutta olettaisin kyllä, että menkat ne nyt sitten alkoivat.
Kuinka paljon vuotoa alkuraskaudessa ylipäänsä voisi tulla? Kannattaako tehdä testiä vai suosista odotella seuraavaa ovulaatiota?
Ensimmäisen kohdalla tärppäsi heti ja jotenkin toivoin, että toinenkin saisi alkunsa yhtä kivuttomasti, mutta kyllähän sen tietää, että kun oikein alkaa toivomaan ja yrittämään, niin ei varmasti tule raskaaksi... En ole syönyt pillereitä edellisen raskauden jälkeen, vaan ollaan käytetty kondomia, joten ei ainakaan pitäisi olla hormonit siinä mielessä sekaisin.
Kiitos etukäteen kaikille rautalangan vääntäjille! :)
Kommentit (4)
mäkin oon ollu ihan pihalla noista oviksista ja kierroista sun muista aina.
ensimmäinen lapsi syntyi lokak-03.
yrittämättä.
nyt kun on aika kova vauvakuume, toisesta haaveillut jo jonkin aikaa, on alkanut tutkia noita kiertoja, oviksia jne...
eli ressaan ihan liikaa tän asian kanssa!
pitäisi antaa mennä omalla painollaan.
ja jotenkin, tuntuu että nyt kun seksiä pitäisi olla usein, sitä ei ole kun kerran/kaks kuussa!
ei sillä että se kyllästyttäisi tai muuta, mutta, no, toinen ei ole kotona tai on vieraita yökylässä tms.
mutta kai tämä tästä!
Vuoto on jatkunut, joten tuskinpa tässä raskaana ainakaan ollaan.. Mutta mistäs tietää onko kyseessä keskenmeno vai normaali kuukautisvuoto? Pitäisiköhän sittenkin käydä ostamassa se testi..??
Jotenkin olin jo tuntevinani jonkinlaisia tuntemuksia.. Ehkä sitä vaan toivoi niin paljon, että alkaa päässä viiraamaan. Yleensä kyllä menkkani ovat olleet ekana päivänä todella kipeet ja sitten ei mitään. Nyt on ollut pientä " juilimista" pari päivää.
Jos vaikka olisikin keskenmeno, niin onko aina syytä käydä lääkärissä vai voiko vain itse " todeta tilanteen" ?
jos vuoto loppuu, eikä mitään erikoisia tuntemuksia tai hajuja jää jäljelle..
Toivotaan seuraavaan kiertoon plussaa:)
Ihan oikein olet kierron pituuden laskenut. Siis kp 1 on aina menkkojen eka päivä. Ovulaatio on 10-18 päivää ennen menkkoja. 14 on yleensä aika vakio, mutta esim mulla 16-18 päivää ennen. Mulla on kyllä muutenkin aika pitkä kierto, 32-36 päivää.
Joskus oon kuullut, että jos on lyhyt kierto (25pv tai alle) tai pitkä (yli 35) voi olla ettei ovuloi kunnolla. Tikuttelu siis auttais varmaan. Myös muita keinoja ovulaation tunnistamiseen on. Esim täällä: http://metku.net/~pesu/ovulaationtunnistaminen.php on hyviä vinkkejä.
Raskaudenaikaisista vuodoista en osaa sanoa mitään, kun en ole koskaan ollut raskaana.
Onnea oviksen bongailuun!
-pk