Lapsen kaverilla rumat tavat, vinkkejä pliis!
Tässä pari esimerkkiä, joissa olen epätietoinen mitä pitäisi tehdä. Olemme lähdössä rannalle. Kaveri soittaa tyttärelle, joka kertoo ettei voi nyt tulla. Menee muutama minuutti, kun kaverin äiti soittaa ja kysyy niin olitteko lähdössä rannalle oletteko kauan jne. Yks kaks käsitän, että tenava on esittänyt asian siinä valossa, että olemme kerjänneet kaveria mukaan. Oma tenava on silmät selällään, no enkä pyytänyt!! (Ja itsekin kuulin puhelun, joten totta, ei pyytänyt). Näitä samantyyppisiä epäselvyyksiä on aivan jatkuvasti. Lapsen vanhemmat vaan aina että no hihi Maijuli taisi ymmärtää väärin. Johon tyttö kiljuu ja rääkyy hillittömästi enkä ymmärtänyt, toi sanoi, miksi mä en pääse/saa/voi milloin mitäkin.... byhyyyyyyyy ja katsoo minua anovasti, johon tenavan vanhemmat, no jos nyt Anne on sitä mieltä, etti voi tällä kertaa josain syystä tulla mukaan, niin .... katso sitä sun pitää nyt kysyä Annelta voiko tulla mukaan vai ei. (Tässä vaiheessa nousee savu meikäläisen korvista). Tämä epeli olisi yötä päivää yhdessä ilman mitään omaan kotiin menemistä. Tyyliin olemme menossa ostamaan reppua omallemme, hän pakkautuu mukaan, sanon no tule vaan ja seuraus on että kuiskaa lapsellemme kysy voisko teidän äiti ostaa mullekin uuden repun. Tämä kaveri pitää minua varmasti varsinaisena p:aisena kun joudun yhden tapaamisen aikana sanomaan kaiken tämän, älä pengo käsilaukkuani, ei ei voida irrottaa turvaistuinta jotta voit istua siinä, ostettiin jo jätskit, ei enempää, ei kun mennään yhtä matkaa, en voi ostaa sulle sitä lelua, et voi tulla yöksi ja meille ei nyt voi tulla on myöhä me menemme nyt kotiin, en voi jättää sinua Sinille kun ei ole vanhempiesi kanssa sovittu, meidän lapset eivät saa lainata rahaa, mitä etsit sieltä kaapilta, hei meillä lapset menevät nyt nukkumaan hyvää yötä, ai saat olla vielä meillä.... hmmmm no meillä mennään nyt nukkumaan, älä jää meidän pihakiikkuun äitisi huolestuu.....
Kommentit (31)
Vierailija:
Sullahan ei ole mikään tarve olla mukava tuolle lapselle, olet just niin paskamainen kuin vaaditaan.
ei mikään tarve. Vittuile vaan sille kakaralle. Nolaa se vaikka jossain. Käyttäydy sitä kohtaan niin kuin av:lla käyttäydyt. Kyllä se siitä kun vähän kouluttaa. Kyllä lapsi ymmärtää vihjeen kun olet vaan riittävän paskamainen. Sullahan aikuisena ei ole mitään syytä olla lapselle mukava!
Olen vanhimman tyttäreni kanssa törmännyt vastaavaan tapaukseen. Perhe, jossa lapset saavat sanella ihan kaiken: ruokailuajat, kotiintuloajat, mitä ostetaan yms.
On tylsää olla kamala akka, mutta ole silti (niin minäkin tein). Meidän tapauksessa tämä ajattelematon äiti saattoi vielä laittaa tinkausviestejä tytön puolesta vaikka minä olisin jo sanonut selvästi tytölle EI.
Tyttö olisi tullut kanssa mukaamme ihan joka paikkaan: kauppaan, uimaan, mummolaan, lääkäriin ja ystäville. Joskus hän toki olikin mukana, mutta kauhean hankalaa se oli. Minulla on kolme kauniisti käyttäytyvää lasta ja heidän kanssaan on niin helppo ja kiva mennä minne vain. Tämä tyttö kun tuli mukaan, niin kaikki muuttui kauhean hankalaksi. Jatkuvaa narinaa, tinkaamista, kiukuttelua, pyyntöä pyynnön perään. Ihmeellinen tenava, enpä muuta osaa sanoa.
Tietenkin tähän kuvioon kuuluu se, että meidän tyttö ei ole ikinä päässyt heidän mukaansa minnekään...
Tenava venyttelee rajoja joka kohdassa, virittelee omia kuvioitaan kaiken aikaa.
Viimeisin on että hän oli meillä kylässä äsken. Tyttäreni luokkakaveri Sanna soitti ja pyysi heille. Tytär kieltäytyi ja muutakaan yhteistä aikaa ei tuntunut ennen koulunalkua löytyvän, mutta juttelivat pienen hetken ja sanoi että kiva nähdä sitten taas koulussa pitkästä aikaa. No tämä rumatapainen on eri koulussa, joten ei tunne tätä koulukaveria. Kuitenkin hän kysyi kuka soitti, missä asuu, tunteeko hän tuon kaverin jne. Tyttäreni selitti kuka kaveri soitti ja missä päin asuu. Kohta rumatapainen sanoikin, mä en voi olla sun kaa illalla koska mä meen hakemaan Sannaa. Puhelussa oli tullut ilmi, että Sanna ei voi enää illalla tavata tättäremme kanssa koska heidän perhe on lähdössä uimaan. Niinpä tämä rumatapainen keräsi yks kaks kimpsunsa ja kampsunsa, jätti ison leikin korjaamatta, koska hänen on PAKKO mennä nyt tällä sekunnilla kotiin muuten äiti suuttuu ja lähti kotoaan toisesta suunnasta hakemaan uimavehkeet. Äsken pirautti tyttärelle oliko sen Sannan talo vaalenakeltainen jossa on valkoiset rappuset.... Että hei vaan Sannan äiti, Sanna sai uuden kaverin!
Kun kaveri soittaa, olet jo etukäteen opettanut lapsellesi että sinä hoidat puhumisen eli sanot selkeän EI:n. Et ota mukaan mihinkään.
Kun tulee teille, aloitat vierailun sääntöjen kertauksella. Eli sanot jos haluat leikkiä meillä niin teet näin ja sitten kerrot sääntösi, yksinkertaiset ja selkeät.
Voit myös ilmoittaa äidilleen että toimit näin, ei tule sitten kurjia väärinymmärtämisiä.
Ole tiukka ja napakka, nyt ei kaivata turhaa ystävällisyyttä ja mielistelyä. Tuon kaiken voit tehdä olematta kuitenkaan ilkeä.
Nolottaa melkein sanoa, mutta meidän lapset käyttäytyvät uskomattoman kauniisti verrattuna tuohon tenavaan. Tuntuu, että tämä kaveri keksii aina jonkun aiheen mistä tulee eripuraa ja vaikea tilanne. Hän haluaa yks kaksi jotakin mitä tahansa jotakin muuta kuin mikä on sopivaa tai mitä on tarjolla. Jos hän ei saa toteuttaa itseään täysin rinnoin hän haluaa kesken reissun kotiin ja sitten hän keksaisee jonkun valheen miksi (äiti soitti, mun pitää mennä, sisko on haettava kaverilta mitä vaan). No en tietenkään lähde häntä viemään kesken kaiken mihin ään, mutta kurjaa oman lapseni kannalta että kiva yhdessä olo päättyy aina outoon tilanteeseen. Jos ei m ihinkään muuhun, niin hän sanoo ei olla Ellan kanssa (pikkusisko). Ei puhuta sille mitään, älä säkään puhu. Mikä tätä neitiä vaivaa?
...se voi olla ihan sellaista rajatonta oloa, jos kotona ei ole sääntöjä. Tuo viittaa juuri siihen, että tyttö keksii äidin soittaneen ja valehtelee, että hänen pitää heti totella. Hän saa turvallisemman olon itselleen, kun uskottelee heillä olevan kaiken kunnossa. Hän ikäänkuin fantasioi äidin asettavan hänelle rajoja, voi ressupientä =´(
Toisaalta lapsen psyykkinen sairauskin voi oireilla noin. Lapsi saattaa oikeasti olla harhainen.
7
Tytär kärsii. Mies on sitä mieltä, että tuollaisia kavereita ei tarvitse sietää sano sille että ei tarvitse enää soitella. (Jämpti neuvo). Itse taas olen sitä mieltä, että jotenkin kurjaa olisi vaan torjua ja sulkea yksi lapsi ulkopuolelle. Lasten muille kavereille ei tarvitse enää tuon ikäisenä vastaavia ohjeita sanoa ei varsinkaan moneen kertaan eivätkä he todellakaan ala aikuisen kanssa taistelemaan ja manipuloimaan ja valehtelemaan... ehkä teille kaikille muille on päivän selvää miten hillittömän ihmisen kanssa toimitaan. Minulle ei ole. Koen aika vaikeaksi sanoa esim nämä: otatteko mehua, no en tiedä mitä marjoja tässä on heitin jo pullon roskiin, se on ulkoroskiksessa jo en voi mennä kaivamaan sitä, ei voi menn Ellakaan, otatko vai etkö, no ei ole muuta mehua, ette voi mennä ostamaan ... todellisuudessa olen joko huvittunut tai tekisi mieli sanoa, no h:tti ole ilman. Hänen äitinsä on kasvatusalan ammatissa ja on jotenkin aktiivisen oloinen kasvattaja. Illuusio säilyy kunnes tapaa tyttären.
niin helppoahan tuo on, senkun vain rajoitatte kanssakäymistä, jos muita kavereita on paljon.
Ja niihin tilanteisiin, kun kaveri on teillä, niin toi mehujuttu menisi helpommin niin, että jos aina kyselee mitä mehua on, niin sanot että et tiedä ja janoon voi juoda myös vettä, etkä lähde koko vedätykseen mukaan, ihan samalla tavalla kuin uhmaikäisten kanssa.
Minusta on kaunista käytöstä tarjota myös kylässä oleville kavereille mehua, kun omat lapset saavat, mutta ethän sä omillekaan lapsillesi lähtisi tuollaiseen teatteriin mukaan.
meillä on kans naapurissa " ongelmalapsi" . Mutta ei ehkä ihan noin hankala, ainakaan vielä!
Mutta mutta,tuo kuulostaa jo niin vakavalta että pitäisin tämän naapurinlapsen ja äitinsä kanssa kriisipalaverin ;), jossa sovitaan selvästi säännöt. Tsemiä!