Yhä useampi opettaja jättää opetustyön! Ei mikään ihme! Työ on raskasta ja palkka huono ja arvostusta on turha odottaa...
Yhä useampi pätevä opettaja jättää koulutyön jo muutaman vuoden kuluttua valmistumisestaan, ilmenee Opetusalan ammattijärjestön OAJ:n teettämästä selvityksestä.
Pääkaupunkiseudulla lähes joka kolmas opettaja jättää työnsä valmistumisen jälkeisinä muutamina vuosina ja koko maassa keskimäärin joka viides.
OAJ:n mukaan tilanne tarkoittaa käytännössä sitä, että yhä useampi oppilas ja opiskelija jää alkavana lukuvuonna ilman pätevän opettajan antamaa opetusta ja ohjausta.
OAJ:n puheenjohtajan Erkki Kangasniemen mukaan päällimmäisenä syynä opettajien laimeaan kiinnostukseen ammattiaan kohtaan on tyytymättömyys korkeaan koulutukseen ja työn vastuullisuuteen nähden vaatimattomaan palkkatasoon.
- Opettajatarve ei suinkaan vähene, kuten vielä muutama vuosi sitten ennustettiin, sillä koulutukseen tuleva ikäluokka onkin kääntymässä kasvuun. Kun tähän lisätään opettajien runsas siirtyminen eläkkeelle, pitää tosissaan etsiä lääkkeitä pätevien opettajien ja lastentarhanopettajien pysyttämiseksi opetus- ja kasvatustyössä, Kangasniemi sanoo.
Tilastokeskus tutki OAJ:n toimeksiannosta opettajaksi valmistuneiden työllisten sijoittumista vuosina 2001 - 2003.
YLE Uutiset
Kommentit (50)
Nämä kaikki jotka täällä aina valittaa kateellisina opettajien lomista pääsee toivon mukaan nyt kokeilemaan miten ihanaa se on.
t Äikänope, joka rakastaa työtään.
lisäksi he ovat ahneita paskiaisia, jotka varastavat sijaistensa palkat. Toisekseen kukaan heistä ei osaa opettaa, koska ei valmistele tunteja. Opettajat kohtelevat oppilaita epäoikeuksenmukaisesti ja ottavat oppilaita silmätikukseen. Näin olen oppinut tältä palstalta.
Ja siitä lomaedun kadehtimisesta vielä: Jos sitä pitkää kesälomaa ei olisi niin työn jättäisi taatusti vielä useampi, vaikka palkka olisi parempikin. Sen pitkän loman oikeasti tarvitsee palautumiseen.
He voivat istua rauhassa koneellaan kahvia siemaillen. Kenenkään kanssa ei tarvitse taistella päivän mittaan (vrt. yläkoululaisten ajaminen ulos pakko-ulkovälitunnilla.... yms.)
Saa istua perseellään kaiket päivät ja taukoja on päivässä useita. Tervetuloa sairaanhoitajan työhön jossa hyvä että ehtii edes syödä kerran päivässä. Palkasta nyt puhumattakaan...
kyllä muissakin ammateissa tarvittaisiin pitkä loma talvesta toipumiseen. Palkka on opettajilla päivätyöstä ihan ok ja työpäivät lyhyitä. keskellä vuottakin lomia vaikka kuinka. ei ,en halua itse sinne mutta en ymmärrä opettajien narinoita, kun noin monta etua kuitenkin. Muilla on vain 4-5 vkoa lomaa vuodessa, palkka sama tai huonompikin (sairaanhoitajat). kyllä kai he opintojen aikanakin näkevät mitä työ on, jos ei kiinnosta niin vaihtaa alaa. niinhän muutkin vaihtelevat jos ei enää kiinnosta. kaikkea ei voi saada.
En vaan ymmärrä miksi opettajat ei ole avoimesti iloisia lomistaan vaan selittelevät että tulee tarpeeseen. niinhän meillä muillakin!
mutta vastaan. kyllä mekin opetamme töissämme opiskelijoille ihan tarpeeksi ja vielä ilman lisäpalkkaa..
ei opettajan työ ole raskasta. ala-asteella päivät lyhyitä ja yläasteella opetetaan vain eri aineita. ei opetusta edes joka päivä koko päivää!
Toki mahtuu varmasti veemäisiä oppilaita mutta niin meilläkin hankalia potilaita, kaupassa hankalia asiakkaita jne.
Opettajia on niin paljon, että kyllä tulosta ja tulkintaa voidaan pitää validina; kyse ei ole siis yksittäisten henkilöiden mielipiteestä. Jossain on siis vikaa.
voi heittää ulos luokasta. Niin ainakin mun kouluaikana tehtiin.
Siksi siitä ei voi olla iloinen vapaasti.
Ja usko tai älä, moni opettaja tekee työtä lomallaankin. Minäkin olen joka kesä käynyt omalla kustannuksellani erilaisia koulutuksia. Koulutusten avulla jaksan taas syksyllä olla se ihana, innostava opettaja.
Minun opiskeluaikaista ystävistäni suurin osa käyttää masennuslääkkeitä. Nykyisistä työkavereistani en tiedä, kun emme puhu sellaisista asioista.
Perustelen nyt väitteeni: sinun työsi ei ole raskasta, koska minä sanon niin. No niin, mitenkäs nyt suu pannaan?
niinpä , elämä on täynnä valintoja. opettajilla hyvät lomat, keskivertopalkka. jollain toisella toinen asia hyvin..
Sehän olisikin ihanaa jos kaikilla kesät vapaata ja isot palkat. elämä vain ei mene niin.
itse en ole valinnut opettajan työtä koska en tunne paloa siihen suuntaan. ja olen hyväksynyt sen että jos haluan että on enempi lomaa , otan virkavapaata.
Olet totaalisesti väärällä alalla. Ehkä joku hiljainen kirjastotyö sopis sun hermoille paremmin jos et kestä oikuttelevia kakaroita.
minä perustin väitteeni ihan tuttujen opettajien työn seuraamiseen. toki onhan opettajiakin moneen junaan.
itse en opettajia kadehdi mutta en siedä että nyt alkanut taas se valitus kuinka loma loppuu ja loma kestänyt 2½ kk:)
Hyviä työpäiviä kuitenkin!
erilaista. Opettajan työ käy hermoille ja on emotionaalisesti raskasta. Hoitajat kuitenkin kohtaa ihmisen aika rajatussa tilanteessa suht lyhytkestoisesti. Noin keskimäärin. Hoitajan työ on fyysisesti varmasti raskaampaa ja ensiavussa tai leikkurissa vaatii paineensietokykyä jne. Fyysisestä puolesta kuitenkin vielä se, että ala- ja yläkoulun open hommat ei todellakaan ole " perseellään istumista" .
Minä vaihdoin kanssa hommia opesta " vaativaan" asiantuntijatyöhön, jossa palkka kaksinkertainen. Ja eipä stressaa ei, kun voi ihan aikuisten ihmisten kanssa järkevästi jutellen tienata leipänsä.
Se vielä, että open työssä lasten kanssa duunaaminen vielä oli ihan jees, mutta en viittinyt katella niitä idioottimaisia vanhempia, jotka kuvittelivat, että he ja heidän kullannuppunsa ovat " asiakkaita" ja että opettaja on ikään kuin myyjä, jonka tehtävä on mielistellä ja miellyttää näitä " asiakkaitaan" .
Tulkaa kokeilemaan, te urputtajat!
Heh heh. Niisä terveyskeskuksissa ja sairaaloissa, joissa itse olen vieraillut on hoitsuilla ollut kiire vain silloin, kun joku kantaa kakun henkilökunnan taukohuoneeseen.
Ikävämpi homma :(
Tosin täälläkin näkyy oikein hyvin se opettajien " arvostus" . Palkoista, lomista, työpäivistä ollaan niin katkeria, että happaman sitruunan lemun voi suorastaan aistia rivien välistä.