Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teette päivisin?

08.08.2007 |

Kertokaa millainen päivärutiini teillä on? Meillä lapsi nukkuu yöt hyvin ja herää siinä 9-10 aikaan. Syömme aamupalan, katsomme telkkaria. Poka leikkii. Puemme päälle ja lähdemme ulos. Yleensä käymme kaupassa tai leikimme hiekkalaatikolla. Tulemme kotiin syömme, katsomme telkkua, poika leikkii ja mie siivoan. Eikä siinä sen erikoisempaa siihen asti kun poika menee nukkumaan 9 maissa. Itaisin kun on omaa aikaa luen tai touhuan jotain mitä päivisin ei lapsen kanssa pysty. Hemmottelen itseäni tai soittelen maraton puheluita ystäville =) Itsestä tuntuu arki tosi tylsältä. Kertokaa omasta arjestanne ja antakaa vinkkejä mitä voisi päivisin touhuta.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
08.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika herää yleensä n. 8.00 aikaan, joskus myöhemminkin jos esim. helle on yöllä valvottanut tms. Pääsääntöisesti kyllä nukkuu yöt hyvin.

Heräämisen jälkeen aamiainen, ja mahdollisesti katsomme sivusilmällä Serranos- sarjaa. ;D Sitten pihalle leikkikentälle; hiekkalaatikolle, keinumaan yms. Kun on tarpeeksi leikitty, niin kävelemme tuohon lähikauppaan, jos tarvis, siis poikakin kävelee, ei jaksa istua vaunuissa. Hän siis 1,5 v.

Sitten lounas ja päikyt.

Päikkyjen jälkeen välipala ja taas ulos, paitsi jos tosi huono ilma, niin sitte sisällä leikkiä. Sitten päivällinen.

Ja taas päivällisen jälkeen vielä ulos.

Vielä sisällä leikkiä ja sitten onkin jo iltahommien aika. Kylpy tai suihku, iltapala, hampien pesu, ja nukutus.

:)

Nuo samat rutiinit on hoiti sitten isä tai äiti. Hoidamme pojan kotona, vaikka molemmat ovat työssä ja mies myös opiskelee.

Mies ehkä kuitenkin ulkoilee enemmän pojan kans kuin minä.

Päiviin tuo vaihtelua esim, että käydään pidemmällä vaunuilemassa kaupassa, käydään kyläilemässä, hyvä aika on päikkyjen ja välipalan jälkeen, tai meillä käy vieraita. Tai mennään yhdessä tuttujen kanssa puistoon, johonkin eriin kuin oman pihan puistoon. Voi käydä kirjastossa yms...

Koko perhe käymme sitten kaupungilla, torilla, yms.

Syksyllä minä aloitan pojan kanssa taas kerhoilun kerran viikossa.

Tämmöstä meillä suunnilleen...:)

Niin ja suosittuja sisäleikkejä meillä on; majaleikki, piirtely ja värittäminen, legot yms.

Vierailija
2/5 |
09.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotitöitä tulee yleensä tehtyä silloin kun poika on päikyillä tai esim. pyykkejä saatan laitella pojan kanssa yhdessä. Hän ojentaa ja minä laitan kuivumaan. ;)

Ja usein kun me molemmat vanhemmat olemme kotona, niin toinen tekee kotihommia ja toinen on pojan kans.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme lasta, 4v9kk,3v8kk ja 7kk.

Meillä herätään n.klo7,aamupala ja aamuhommat,leikkimistä sisällä klo9 asti,sitten ulos tunniksi, kymmenen aikaan keitän puuron isommille,kuopus nukkuu päikkärit n.10-12,syö herättyään. Välipala klo13,sen jälkeen usein ulkoilemme. Päivällistä syömme klo15.30-16 jonka jälkeen kuopus menee toisille päikäreille. isommat katsovat lasten ohjelmia. klo18 jälkeen ulkoilemme,ja klo19 aikaan sisälle iltapuuron keittoon ja klo20 nukkumaan.

Talvella ulkoille 1-2kertaa päivässä,illalla emme mene enää ulos vaan leikimme sisällä. Pesen pyykkiä melkein joka päivä,nuorimmainen on kestoissa.Siivoan silloin kun näyttää sen tarvatta olevan. Talevlla käymme perhekerhossa ja isommat päiväkerhossa.

Vierailija
4/5 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset 4v, 2v ja 1kk. Isommat herää aamulla 6.30-7.00, vauva nukkuu yleensä vielä hetken ja kerkeän sopivasti laittamaan aamupalaa isommille ja itsellekkin. 4v katsoo yleensä aamupiirrettyjä ja leikkivät, minä hoidan vauvan imetykset ja vaipanvaihdot. Jos edellisen päivän ruokaa ei ole jäänyt, teen ruuan valmiiksi. Pyykin pesua ja siivousta, että olisi suht siistiä kun tullaan ulkoa sisälle takasin.

Yhdeksän aikoihin lähdetään viemään koira aamulenkille. 4v ajaa pyörällä, pienemmät on tuplarattaissa. Yleensä tehdään aamulla pitkä lenkki, n.45min. Tuodaan koira kotiin, ja lähdetään yleensä leikkipuistoon. Sieltä lähdetään ennen puolta kahtatoista kotiin ja tullaan käsienpesulle ja syömään.

Lounaan jälkeen 2v menee päikkäreille, ja nukkuu väh.1,5h. Isomman kanssa luetaan kirjaa, ja yleensä askartelee, maalaa vesiväreillä tai muovailee. Joskus kun ei jaksa keskittyä mihinkään muuhun saa katsoa videota. Tässä välissä saan itse käydä koneella tai lukea lehteä jos vauva nukkuu, muuten se onkin aika paljon imetystä ja vaipparallia.

Kun 2v herää on välipala-aika. Syövät ja leikkivät hetken, monesti myös haluavat piirtää. Sitten mennään vielä ulos koiran kanssa ja lenkin jälkeen kotipihalla leikkejä. Sisälle ruokaa tekemään jos ei ole jo aamulla tehty. Mies tulee n.15.30 töistä kotiin ja ennen viittä syödään ruoka ja sitten lapset saavat katsoa pikkukakkosen. Ilta leikitään, hoidetaan vauvaa ja iltapala syödään 19.00 jonka jälkeen pesulle, hampaiden pesut ja luetaan molemmille iltasadut. Nukkumaan viim.20.00. Vauva onkin meidän kanssa yleensä yhdeksään-puoli kymmeneen asti ennen kun menee yöunille, mies käyttää koiran iltalenkillä ja syödään iltapalaa ja katotaan telkkaria. 23.00 olen itekkin viimeistään valmis menemään nukkumaan.

Vierailija
5/5 |
18.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä herätään yleensä siinä puoli yhdeksän-yhdeksän maissa. Sitten käydään pisut ja aamupesut, puetaan ja hipsitään alakertaan aamiaiselle. Ensin ruokin mieheni ja lapseni, joka saa katsoa lastenohjelmia samalla kun syö. Ohjelmat ovat turkin kielisiä, joten kellonaika on se ratkaiseva tekijä siinä, miksi niitä katsotaan juuri aamupalan aikaan. Kun mieheni on lähtenyt töihin ja lapsi syönyt, istun itse syömään ja luen samalla lehden.

Syömäsession jälkeen teen ruuan valmiiksi jos tarvii. Jos ei tarvi, lähdetään ulos, kylään tai ruvetaan hommiin esim.silitys, pyykit, ompelu, siivous tms.Lapsi sompailee yleensä siellä, missä minäkin, eli jos touhuan kodinhoitohuoneessa, yleensä hänkin heiluu siellä milloin mitäkin tehden, laatikkoja tonkien, pyykkejä " järjestellen" , muka imuroiden tai lattiaharjen kanssa suihkien ympäri alakertaa.

Jos olemme menneet ulos, teemme pihatöitä, käymme lenkillä tai pyöräilemässä, tai vaan nautimme ulkoilusta omassa pihassa hiekkalaatikolla, keinuen ja palloilla leikkien.

Noin 12.30 tullaan pisuille ja syömään, jonka jälkeen taju lähtee yleensä molemmilta...

Paljon aikaa kuluu päivän mittaan myös siihen, kun lapsi tekee asioita itse.Harjoittelee syömistä, pukemista, riisumista, portaissa kiipeilyä ym.

Hän rakentelee dubloilla, piirtää, joskus maalataan ja askarrellaan, kun on esim. korttien tarvetta. Otan hänet paljolti myös mukaan esim. ruuanlaittoon ja leipomiseen. Itse kuorin ja pilkon perunat, puolitoista vuotias seisoo tuolilla vieressä ja laittaa palat kattilaan.Jos leivotaan, mittaan kuppiin ainekset ja hän saa laittaa ne kulhoon.

En ole kokenut arkea tylsäksi koskaan, joskin naapurustossa ei ole järin kotona olevia äitejä, joten aikuista juttuseuraa jään joskus kaipailemaan päivisin.

Päiväunien jälkeen meillä on sitten vielä ohjelmassa välipala, ulkoilua, lastenohjelmia kakkoselta, ja iltaruoka noin klo 18.00 jonka jälkeen iskäkin on yleensä kotiutunut, joten voimme lähteä kylään, meille saattaa tulla vieraita, menemme ulkoilemaan koko perhe, kenties kauppaan tai sitten jätän hetkeksi heidät kaksin ja luikin omille asioilleni ihan yksin, toisinaan pistän heidät ulos ja ryhdyn kotihommiin itsekseni, ja nautin kun saan yhdessä viuhahduksessa tehtyä miljoona asiaa, kun lapsen kanssa yhdessä niihin tuhraantuu koko päivä, ja nautin täysin siitä illuusiosta että olen tehokas!

Ilta puurot ja palat meillä aloitetaan siinä yhdeksän maissa, sitten suihkuun ja nukkumaan. Itse usein katselen vielä videoita tai esim. luen kun lapsi nukahtaa puoliyhdentoista jälkeen.Tai saatetaan istua vaikkapa tietsikalla mieheni kanssa yhdessä.