Milloin teillä alkaneet ns. harjoitussupistelut?
Milloin teillä alkaneet ns. harjoitussupistelut ja kuinka usein niitä on ollut?
Tunsin ensimmäiset ns. harjoitussupistelut noin vkolla 20, ja siitä asti niitä ihan kiitettävästi ollut. Supistelut ovat kivuttomia, mutta huomaan kun sellainen tulee. Liikkeellä ollessa en huomaa juurikaan supistelu, vaikka toki niitä silloinkin varmaan on, mutta levossa huomaan ne aina, levossa noita saattaa olla noin tunnin välein.
Kerroinkin näistä ke neuvolassa, sain neuvolan jälkeen käydä neuvolalääkärin luona. Kohdun tilanne tarkistettiin, kaikki ok, ei ole pehmentänyt kohdun suuta ja kaulan pituus kuulemma ok.
Minua jäikin askarruttamaan, että miten usein näitä ns kivuttomia harjoitussuppareita saa olla? Onko teillä tietoa.
Neuvolasta sain vain ohjeeksi, että jos supistelut tulevat kipujen kanssa niin ottaa yhteyttä. Lääkäri toki laittoi minut sairaslomalle koko loppu ajaksi. Olen raskaassa kolmivuorotyössä. Arveli, että töissä ollessa joutuisi muuten tarkastelemaan kohdun tilannetta usein.
Juuri kun on päässyt keskenmenon pelosta niin alka pelko, etä pienokainen syntyy liian aikaisin. Toivottavasti kyse ei ole siitä, että supparit pysyvät vielä pitkään kivuttomina, eivätkä vaikuta juurikaan kohdun tilanteeseen vielä viikkoihin.
-Eikka ja nöpönenä 22+1-
Kommentit (10)
Mulla nyt kolmas raskaus (rv 28+3) ja jokaisessa supistellut n. rv 15 lähtien. Esikoisesta sain lepomääräyksen rv 22 ja supistuksenestolääkkeet. Lepo auttoi ja lapsi syntyi rv 39+6. Kuopuksen kanssa ei enää voinutkaan jäädä pedin pohjalle..esikoinenhan piti hoitaa. Piti kumarrella, kyykkiä ja nostaa. Ja aina supisti! Kukaan ei kuitenkaan reagoinut valituksiini, koska esikko syntyi ajallaan. Kävin kuopuksesta yksityisellä tarkistuttamassa kohdunsuun rv 30, ja kaikki oli hyvin. Tämän jälkeen en välittänyt supistuksista, vaan ajattelin, ettei ne tehoa. Kuopus syntyi kuitenkin nopeasti (alle 2h ja meiltä synnäriin matkaa yli tunti..juuri ehdittiin) ja jo rv 36+1. Eli jotain tapahtui tuon kuuden viikon aikana. Neuvoni onkin, että jos olette kovia supistelijoita, niin vaatikaa seuraamaan sitä kohdunsuun tilannetta säännöllisesti, vaikkei supparit olisikaan kivuliaita. rv 30 jälkeen vauvakin painaa jo melkoisesti ja rasittaa kohdunsuuta. Tässä raskaudessa säännölliset seurannat aloitettu jo rv 17. Vielä ei rv 25 ollut tapahtunut kohdunsuulla mitään, ens viikolla taas kontrolli, sitten nähdään tilanne taas :)
Pointti on; vaatikaa hoitoa!
Caius tällä haavaa rv 28+3
Kiitos vastauksistanne, helpotitte oloani kovasti. Jos supistelut jatkuvat yhtä säännöllisinä pyydän jo aiemmin kohdunsuun tarkistusta. Neuvolassa oli puhe, että seuraava tarkistus olisi vasta vkolla 30.
Eikka ja nöpönenä 22+1
Tungen nyt tähän kyselyyn mukaan, vaikken olekaan ihan varma.. Olisikohan minullakin nämä jotakin harj.supistuksia sitten, olen nyt rv 16+2?
Olen ollut kovasti huolissaan näistä, ne tulevat aina levossa, joskus ehkä jos tekee jotain raskaampaa. Mutta yöllä saatan herätä kerran tai kaksi siihen, kun supistaa, mutta kivuttomia ne ovat tähän mennessä ainakin olleet.
Kävin lääkärillä, joka tarkisti (maanantaina) kohdunsuun tilanteen ja muutenkin sanoi että kaikki on siellä hyvin. Katsoi vielä ultralla ja siellä se pieni nukkui, syke oli levollinen. Välillä säpsähteli. :) Mutta pelottaa silti aivan hirveästi, tämä on ensimmäiseni, enkä tiedä miltä pitäisi milloinkin tuntua. Terveydenhoitaja sen sijaan oli kamalan huolissaan näistä (ei neuvolan th), ja sanoi että näitä (suppareita) ei kyllä pitäisi vielä olla tässä vaiheessa. Ketä nyt sitten uskoa?
sämpyläinen 16+2
Minulla alkoi supistella jo rv 10 ja olin pari viikkoa sairaslomalla, kun kivuttomia suppareita alkoi tulla ihan vähän väliä, pienimmästäkin rasituksesta. Nyt ne on sen jälkeen pysyneet pois jo 5 viikkoa. Minulla on taustalla kaksosraskaus, jossa rv 22 huomattiin kohdunsuun auenneen ja rv 24 synnytin täyslevosta huolimatta.
Kannattaa kyllä vaatia seurantaa, jos supistuksia tulee tosi paljon tai jos ne muuttuu kivuliaiksi tai säännöllisiksi. Toisaalta liian usein ei kannata sinne alas kurkkia ja sorkkia, sillä sekin voi aktivoida supistuksia.
Viimeksi uskoin, kun vakuuteltiin, ettei kivuttomat supparit tee mitään, mutta enää ei mene tämä selitys läpi. Itse saa kyllä pitää puoliaan ja vaatia seurantaa.
Laru rv 16+1
esikoista odotan ja kokemukset nämä:
Kivuttomat supistukset alkoivat täysin levossa rankan työviikon jälkeen rv 15+ ja jatkuivat koko sunnuntaipäivän. Lopulta kyllästyin makoiluun ja lähdin kävelylenkille - supparit jäivät siltä päivää sinne.
Seuraavana päivänä soitin neuvolaan, jossa erittäin rauhallinen ja asiantunteva th käski ottaa vähän rauhallisemmin mutta koska vuotoa tm. hälyyttävää ei ollut, odotin seuraavaa normaalineuvolaani kolmen päivän päähän. Tosiasiahan on, että jos sikiöllä on jokin hätä niin noilla viikoilla ei mitään voida tehdä kuin korkeintaan antaa supistuksia estävää lääkitystä.
Tuosta asti supparit jatkuivatkin päivittäisinä aina n. rv 30 asti. Viime viikkoina tila on käynyt vauvelilla vähiin ja liikkeet vähenneet. Samalla supistelutilanne on rauhoittunut eli kohtu reagoi selkeästi liikkeisiin supistelulla + tietty omiin ponnisteluihini ja liialliseen vauhtiin.
Rv 26 lääkärineuvolassa kohdunsuu oli lyhentynyt 2,5 cm,m utta edelleen kiinni ja kohdunkaula kiinteä. Sairaslomaa ei ole vielä kertaakaan edes ehdotettu. Teen toimistotyötä, josta välillä singahtelen opetushommiin jne.
Seuraava lääkärineuvola rv 36.
Äidilläni supparit alkoivat vastaavasti aikaisin. Siskoani (esikoinen) odottaessaan hän pysyi silti töissä loppuun asti. Minun kohdallani paikat pehmisivät nopeammin ja hän oli rv 20 alkaen saikulla. Molemmat olemme kuitenkin syntyneet täysiaikaisina rv 39.
...kivuliaat supistukset tai vuodot on sitten aina eri juttu,mutta mulla tämä on edelleen kivutonta eikä vuotoja ole koko raskauden aikana ollut tippaakaan.
Minulla toinen raskaus menossa, nyt rv 36+2. Kivuttomia suppareita alkoi tulla joskus rv 16-17. Itse sitä pelästyin. Esikoista odottaessa ei ollut edes näitä harjoitussuppareita, vasta vkolla 40 alkoi kunnon supparit kun synnytys käynnistyi. Mutta nyt näitä kivuttomia, joskin ikävän tuntuisia, suppareita tuli jo näin aikaisin. Yleensä niitä tuli kun vähän enemmän tai kovemmin jotain teki, pyöräily, lenkkeily yms. Loppuivat kyllä heti, kun rauhoituin.
Vkon 25 aikoihin alkoivat supparit muuttua kipeiksi. Välillä tuli tosi kipeitäkin. Labrassa otettiin silloin kaikki mahd. testit, joskus joku tulehdus voi aiheuttaa supisteluja. Siitä asti olen nyt levossa ollut. Toosii rauhassa ottanut, en lenkkeillyt, en nostellut mitään, en siivonnut. yms. Silloin oli kova hätä, ettei vauva vaan synny. Kovat supistelut jäivät levolla pois. Mutta tosi herkkänä on supistelemaan. Rv 32 lääkäri teki sisätutkimuksen, kaikki mallillaan, ei mitään muutoksia kohdunsuulla.
Nyt viikkoja siis jo reilu 36, eli vauva on periaatteessa jo valmis. Nyt onkin viimeisen viikon supistellut tosi kipeästi aina välillä. Ja olo alkaa olla todella tuskallinen.... Mutta kannattaa ottaa ne harjoitussupparitkin siinä mielessä tosissaan, että välttää semmoista tekemistä joka suppareita aiheuttaa. Ja toisilla näitä ns. harjoitussuppareita tulee paljon koko raskausajan. Eikä siihen taida olla ohjetta, miten usein niitä saa tulla.
Ehkä kannattaa neuvolasta kysellä, että olisko aiheellista sulkea nuo tulehdukset ym. pois. Tsempiä loppuodotukseen!
Ensimmäiset kivuttomat supistukset tunsin tässä, toisessa raskaudessa rv 15. Koska esikoinen oli syntynyt rv 35, uskon lääkäreiden suhtautumisen senkin takia olleen vakavaa. Ensimmäisen kerran olin sairaslomalla rv 22 tienoilla. Äitiysloma alkoi kuukausi sitten, sitä ennen ehdin olla sairaslomilla yhteensä noin kaksi kuukautta.
Kohdunsuu on pehmennyt ja kohdunkaula lyhentynyt jo kakkosella alkavilla viikoilla, mutta se on kai tavallista uudelleensynnyttäjillä. Nyt tuntuukin ironiselta, että ensin pelkään monta kuukautta, että vauva syntyy ennen aikojaan ja nyt sitten kärvistelen yli lasketun ajan. :-)
Minulla kaikki supistukset ovat tähän asti olleet kivuttomia. Nyt sitten rv 40 rukoillaan jo niitä kivuliaita versioita... Supistukset ovat tulleet lähinnä rasituksessa. Tosin istumatyö aiheutti niitä ts. niitä tuli ihan istuessakin.
Ilmeisesti, jos supistuksia tulee paljon tai muutenkin kuin levossa, jos niihin liittyy kipuja tai jos tulee vuotoja, kannattaa kiinnittää erityistä huomiota niihin. Minulla lepo selvästi vähensi supistuksia. Muistelen, että niitä saattoi tulla useita kymmeniä päivän mittaan. Itse en ole ollut vuodelevossa, vaan ihan hiippaillut kotona rauhassa ja harrastanut vähän hyötyliikuntaa.
Itsehän ei voi tietää, mitä muutoksia kivuttomatkaan supistukset aiheuttavat alakerrassa. Minä kyllä alkuperäisenä kysyjänä vaatisin, että kohdunsuu tarkistettaisiin useampaan kertaan.
Onnea matkaan!
Iituli rv 40+1
Minulla esikoista odottaessa alkoi jo rv12, sain oleilla normaalisti kunnes rv30 olikin sitten tilanne jo toinen: kivuttomat harjoitussupparit olivat kypsyttäneet paikat niin, että kohdunkaulaa ei ollut ja kohdunsuu 1cm auki. Pakkolepoon sitten jouduin (lapsi syntyi kuitenkin vasta 40+4, joten pakkolepo tepsi). Joten, seurailla kannattaa ja muistaa jutella neuvolassa asiasta.
Tuossa raskaudessa kivuttomia suppareita oli tosiaan jo rv12 ja päivittäin monia, puolesta välistä raskautta alkoi tahti kiihtyä ja rasitus sai aikaan jopa 30min kestosupistuksia (kivuttomia edelleen). Mitään vuotoa ei ollut missään vaiheessa. Edellisessä raskaudessa oli myös harjoitussuppareita, vähemmän eivätkä aiheuttaneet mitään muutoksia kohdunsuulla. Tämä nykyinen raskaus näyttää kulkevan onnellisia latuja myös: harjoitussupparit alkaneet, mutta vielä pysyneet muutamassa/pvä
tölökki 19+5
joskus 20 viikon jälkeen. 25-30 viikolla tuli hirveesti kivuttomia sekä kipeitä supistuksia ja jäin sairaslomalle. Nyt rv 32+ ja supistukset vähentyneet. Hurjimmillaan supisti kipeästi 30-60 sekuntia kerrallaan vartin välein parin tunnin ajan säännöllisesti, joka säikäytti kovasti. Kuitenkaan paikat ei auenneet mitä nyt kohdunsuu ulkopuolelta. Mutta se ei ole uudelleensynnyttäjällä paha juttu. Jostain syystä supistuksia tuli varsinkin silloin kun vauva potki alaspäin. nyt vauva on pää alaspäin tai poikittain eikä supistuksia tule enää niin herkästi, joskin joka päivä edelleen ja jos hiukankin rasittuu, myös kipeitä pitkiä. On varmasti kovin yksilöllistä, avaako supparit paikkoja vai ei. Mulle ei ainakaan niillä ole mitään vaikutusta, tosin en tiedä mitä olisi tapahtunut jos oisin jatkanut töissä ja nuo parin tunnin sarjat olisivat jatkuneet. Lepo ei koskaan ole pahitteeksi!