Olenko ihan tyhmä, poikani on ostamassa asuntoa ja laina
jo pankista myönnetty. Tyttöystävä opiskelee ja poikani maksaa yksin lainaansa ja nyt tytön vanhemmat soittelee pojallemme ja meillekkin et tytön nimi pitää laittaa myös siihen et talo on sitten puoliksi omistuksessa vaikka tyttöystävä ei sitä maksakkaan ja ei edes asu siinä vaan hänellä oma opiskelija asunto. Tyttö ehkä muuttaa kyllä siihen jossain vaiheessa. Minusta missään nimessä ei siihen laiteta tytön nimeä eikä poikani mielestäkään. Kertokaa miten te lastanne neuvoisitte?
Kommentit (32)
Olemme silti ostaneet asunnon yhdessä, eikä minulla ole sellaisia tuloja kuin avomiehelläni. Pitääkö minunkin maksaa jotain lahjaveroa?
Jos on tarkoitus olla yhdessä pidempäänkin, niin mitä järkeä olisi ostaa asunto yksin? Selitä ny, kun en ymmärrä
Hehän joka tapauksessa asuvat erillään. Miksi toinen ei saisi asua omistusasunnossa ja lyhentää lainaa sillä aikaa? Kyllä se toinen voi siihen silti muuttaa kun elämäntilanne muuttuu, tai he voivat myydä sen ja käyttää kertyneen pääoman uuden yhteisen asunnon käsirahaan.
Jos ei asuta yhdessä niin luonnollisesti molemmat seurustelukumppanit maksavat pääsääntöisesti oman asumisensa itse ja voivat itse päättää haluamastaan asumismuodosta: onko se kerros- rivi, vai omakotitalo, asumisoikeus-, vuokra- vai omistusasunto.
Minusta tämä on täysin päivänselvä asia enkä ymmärrä mitä selittämistä tässä on.
voi muuten tulla todella epämieluisia yllätyksiä.
Ihmisellä itsellään pitää ainakin teoriassa olla maksukykyä hoitaa omissa nimissään olevat lainat. Meillä käytännössä hoidettu niin, että kaikki tuloni (kotihoidontuki + lapsilisät) laitan osaltani oman puoliskoni lainojen maksuun ja mies kustantaa elämisen. Tämä siis aivan teoriassa, käytännössä meillä on ihan yhteiset rahat. Mutta siis oma osuuteni (siis puolet) lainanlyhennyksistä ei saa olla sen isompi kuin mitä minulla on henkilökohtaisia tuloja mikäli haluamme omistaa asunnon fifty-fifty.
Aika sekavasti kirjoitettu...sori.
Jos hän maksaa asumisesta jotakin hän myös samalla makselee poikaystävänsä asunnon lainaa.
Mitä pojan sitten pitäisi tehdä? Jatkaa vuokralla asumista vain siksi, että sattuu seurustelemaan tytön kanssa, joka sattumoisin opiskelee. Eihän tuossa ajatuksessa ole yhtään mitään järkeä.
Jos pari jatkaa yhdessä, niin eihän sillä ole mitään väliä, kuka asunnon tässä vaiheessa omistaa. Omistajiksi voi myöhemmin vaihtaa molemmat puolisot, jos he eivät jostain syystä halua mennä naimisiin. Ja naimisiin menemällähän asia hoituu automaattisesti. Mitä väliä sillä siis siinä vaiheessa enää on, kuka asunnon aikanaan omisti.
Vierailija:
Mitä pojan sitten pitäisi tehdä? Jatkaa vuokralla asumista vain siksi, että sattuu seurustelemaan tytön kanssa, joka sattumoisin opiskelee. Eihän tuossa ajatuksessa ole yhtään mitään järkeä.Jos pari jatkaa yhdessä, niin eihän sillä ole mitään väliä, kuka asunnon tässä vaiheessa omistaa. Omistajiksi voi myöhemmin vaihtaa molemmat puolisot, jos he eivät jostain syystä halua mennä naimisiin. Ja naimisiin menemällähän asia hoituu automaattisesti. Mitä väliä sillä siis siinä vaiheessa enää on, kuka asunnon aikanaan omisti.
Omastaan kyllä. Eli jos haluaa äänivaltaa asunnon valintaan, niin sitten täytyy itse osallistua sen ostoon. Näin se vaan menee.
Sitten kun muutatte yhteen teillä on toki molemmilla sanasenne sanottavana siihen missä asutte. Mies voi vaikka muuttaa sinun omistusasuntoosi ja myydä omansa.
Kun jos kerran ehkä kenties joskus hamassa tulevaisuudessa muutat siihen itsekin niin haluat päättää millaisessa asunnossa asut... Haloo!
Saahan sen miehen poikamiesboksin sitä paitsi aina myytyä sitten kun elämäntilanne muuttuu ja asunnon pitäisikin miellyttää puolisoa ja lapsiakin.
On maksettava laina plus lahjaverot