***Syyssissien ke-to***
Alotan nyt sit tän kahen päivän pinon kun siitä oli puhetta.
Kommentit (56)
Tsemppiä kovasti töihin ja jäähän sairikselle, jos kovin jatkuu stressaavana. Ei tuo kuulosta kovin herkulta! Vauva etusijalle!
Täällä vauvalla ei näytä olevan mitään kiirettä syntyä. Suppareita ei ole ollut pitkään aikaan. Kuumuus ahdistaa ja olenkin paljon lepäillyt tuulettimen alla ja lueskellut ahkerasti Vauva-, Perhe-, Odotus-, 2 Plus ja 9kk-lehtiä. Meillä ei ilmastointi toimi ollenkaan ja sisällä on nytkin 29astetta. Se on ilmastointilaitteen uusiminen edessä.
Hyvin olen voinut, ei särkyjä tms. Maha laskeutui su ja nyt on helpompi hengittää. Vessassa täytyy tosin useammin ravata. Kovasti vauva potkii pitkin päivää. Kävin neuvolassa ti ja siellä kaikki arvot hyvin. Sf-mitta 32 ja painoa tullut nyt 16kg lähtöpainosta.
Synnytys ei pelota. Varmaan käy samoin kuin esikoisen synnytyksessä, et paniikki iskee, kun kivuliaat supistukset tihenee ja helpottaa, kun saa epiduraalin.
Edea+Pikkis 36+2
Ottin maitohappobakteerejä koko esikoisen raskauden aikana (oikeasti join Gefilus piimä päivittäin), luin jostain että lapsellä ei tule sitten korvatulehtusta. No eipä ole meidän poika sairas ollut. Nykyään juo hän itse vaan Gefilus piimä ja minä olen ottanut niitä tabuja raskauden alusta asti. Vatsaa toimii ja uskon parantavan vastustuskykyä. Eli ottakaa vaan! Vauvelille sitten hyvät Rela-tipat.
Oltiin rannalla ehkä n. 3min. Kun saatiin peitto hiekalle, niin alkoi hirveä ukkostamine ja satoi kaatamalla. Että piknik pidettiin sisällä, oli aika hauska syödää retki-eväitä:)
Turvotuksen hoitoon vaan hirveästi vettä. Juo niin paljon kun jaksat, niin minulle neuvolassa sanottiin. Ja kävelee aina vähän väliä jos jaksat + jalat ylös kun lepäät.
Uskomatonta, jo toinen pikkuinen on maailmaan päässyt...:) Olin kyllä ihan varma, että Pippurimamma on se, joka ensimmäisenä meistä synnyttää...:)
Nyt sai tuosta Hansun synnytyksestä vähän itsellekin " kannustusta tän saikun suhteen" ... Olipa fiksusti sanottu... Eli joskus tuossa taannoin, kun Hansukin töissä oli taisimme sitä pohtia, että pitäiskö jo jäädä saikulle jne... Hansu taisi jäädä joku viikko tai pari ennen mua. Eli varmaan ihan hyvä, että päätin nyt tiistaina näin!! Ei sillä, lääkäri kyllä tänään sanoi, että viikkoja on sen verran, ettei mitään hätää, vaikka nyt syntyiskin... Mutta pienihän se vielä olisi kuitenkin. Niin, että Colis ihan rauhassa vain, jos siltä tuntuu, stressi ei todella ole hyväksi, vaikka ei supisteliskaan.
Niin tosissaan kävin neuvolalääkärillä tänään hakee sen saikkutodistuksen ja teki hän sitten samalla sisätutkimuksenkin. Kohdunsuu oli vielä kiinteä, kaulan pituus 3cm. Viimeksi ollut yli 3, joten vähän kertoi supistusten tehneen työtään. Tosin EI mitään jakoa vielä noilla mitoilla, että olisi tulossa (ainakaan noin teoriassa...:)).
Meillä muuten hajos eilen auto!!! Siinä meni just pari kuukautta sitten takuu umpeen, joten toivon mukaan, ei mikään iso remontti ole tulossa... Toi sama vika (moottorivalo syttyy ja sit koko auto sammuu..) on korjattu takuuhuoltona jo ainakin 2 tai 3 kertaa -ja nyt näköjään taas. Mä en tajua, että kun kuitenkin on kyse ´05 autosta, että miten siinä voi olla noin paljon vikoja... Vinkkinä vaan, ettei kannata Citikkaa ostaa...=) Onneks nyt mies pääsee pyörällä töihin, mutta vähän vaikeaahan tuo kaupassa yms. käyminen tässä nyt on... Varsinkin kun siihen auton olemassa oloon on niin tottunut...;)
Mutta nyt näyttäis pyykkikone pesseen. tuli aika omanapaista kirjoitusta (sorge), ensi kerralla sitten paremmin=)
Poklo ja Papu 34+1
Teidän muiden innostamana mullekin on tullu tavaks pyörähtää sillon tällön tuossa lähikirpparilla. Harvakseltaan sieltä mitään kelpuutan kun usein on mielestäni kalliitakin vaatteet kuntoonsa nähden. Mutta tänään löysin taas kaksi ihanaa vaatetta, toinen 56cm ja toinen 62cm. Voi että kun tietäis kumpi tuolla masussa asustaa, tyttö vai poika. Niin paljon oli ihania hyväkuntosia vaatteita tytöille, että teki mieli jotain ostaa mutta en kuitenkaan uskaltanut.
Maitohappobakteereista uskon minäkin olevan oikeaa hyötyä äidille ja vauvalle, mutta enpä silti oo saanu ite aikaseks niitä napsia. :( Korvatulehdusten lisäks ne voi ehkäistä lapsen allergioita.
Joku pohti että mistä tietää jos lapsivettä tihkuu. Samaa täälläki välillä pähkäillään, kun jatkuvasti valuu jotain. En usko että ois lapsivettä, mutta mistä sen TIETÄÄ.
Tää kuumuus uuvuttaa meillä sekä minut että esikoisen. Aamulla käytiin vähän ulkona, mutta eipä oo sen jälkeen tehny mieli. Varsinkaan, ku hissi on rempassa ja me asutaan 5. kerroksessa! En ihan lähde 11kg poikaa kantamaan rappusia ja ulkoilemaan ilman rattaita. Meillä ei missään edes infottu että hissiä tullaan huoltamaan. Just kerettiin alta pois sillon aamulla ku tultiin sisälle, nimittäin heti meidän perässä tuli korjausmies joka tokas että kävipä teillä hyvä tuuri. No niin kävi. Voin vain kuvitella sitä supistusten ja selkäkivun määrää jos oisin pojan kantanu rappusia ylös. Ja sitä huudon määrää ku pojan ois pitäny ruveta päiväunille sisälle eikä rattaisiin parvekkeelle. :)
Samanlainen taidan olla kuumuuden suhteen kuin Uma. Kestän huonosti. Lämmöstä nautin kyllä, mutta kuumuus vie voimat pois ja tekee huonon olon. On meitä ihmisiä niin moneen lähtöön, toiset sit nauttii täysillä kuten Rakkausvauva. Nauttikaahan! Mä nautin siitä että meidän kämppä on ainakin vielä vähän viileämpi kuin ulkoilma.
Illalla tulee muutamia ihmisiä miehen synttärikahveille. Toivottavasti meidän kämppä ei oo ihan sauna sitten. Ainakin suunniteltiin kaikki tarjottavat niin, ettei mun tarvii lämmittää uunia mihinkään.
Colatoffeellapa on todella nuiva tilanne töissä. Voi että mä vihaan tuommoista käytöstä työnantajilta, siis sekä tuota sekuntikellojuttua että sitä työkaverisi lomautusta... Puuuuh! Siitä vain saikulle, mun mielestä sun ei tarvi kärvistellä siellä väkisin loppuun asti.
Ja teidän nimipohdinnoista, Luka Markus kuulostaa kivalta. Meillä varmaan toimitaan kans noin että minä ja mies molemmat tahoillamme etsitään mieluisia nimiä ja sit katsotaan yhdessä mitä on saatu kasaan.
Dumle oli kommentoinu mun suonikohjuhätään. Mäkin luulin ensin että se on jotain seksistä johtuvaa, joku nirhauma tms aristus mutta eipä ollut. Ja Rakkausvauvakin oli kommentoinu sinne ku pistin erikseen kysymystä noista suonikohjuista, kiitos vain. Hei sanoiko ne neuvolassa mitään sitä Scheriproctista? Toivotaan ettei tuo nyt ihan mahdottomaksi mene. Tuntuu niin hullulta että olo voi nyt olla niin paljon tukalampi ja kipeämpi kuin mitä alapää koskaan oli esikoisen synnytyksen jäljiltä. Mutta sillonhan mä olinkin joku kummajainen ku en ollu kipeä juuri ollenkaan.
Haikarapolska, tuntuuko se hassulta tietää etukäteen millon viimeistään sun vauva syntyy? Me muut ku odotetaan vain näitä perinteisiä merkkejä...
Voi Pippurimammaa, kyllä mäkin täältä etäältä jännitän että miten homma etenee vai eteenekö mitenkään! Hassua miten sitä myötäelää vaikka oikeesti ihmiset on ihan tuntemattomia.
Peikkoäet kirjotti kyllä täyttä asiaa synnytyksestä ja kivusta ja peloista. Mä ite yritän ajatella just noin, että se kipu on ajallisesti niin rajallinen. Ja yritän muistaa, että vaikka synnytys kestäis pitkään (esikoisen kohdalla mulla kesti sen 24h) niin siitä sitä PAHINTA kipua oli suhteellisen vähän. Muutenkin mä yritän nyt tsempata itteeni, että on epätodennäköistä että toisen synnytyksen kohdalla kestäis yhtä pitkään, ja että vaikka kestäiskin, niin kyllä mä siitä selviän ku oon jo kerran selvinny. No, edelleen mä pelkään että mitä jos joudun perätilasynnytykseen... sitä en osaa kuvitella ollenkaan.
Mies kuunteli tänään aamulla korva kiinni masussa vauvelin sydänääniä, kuulemma tosi helposti ja selvästi kuului. Mikäs ihme se, kun vauvan selkä pullistu melkein mahasta läpi. Vauvalla oli myös hikka, joten hyvin helppo oli päätellä mistä kohdasta mahaa kannattaa yrittää kuuntelua. :) Mä oon melkein kateellinen ku en ite voi kuunnella, en ihan saa korvaani kiinni tuohon ulokkeeseen jota mahaksi kutsutaan. :D
No nyt häippäsen tästä koneelta, koittakaan nauttia ja sietää näitä lämpöjä!
Siivoamiseen mennyt lähes kok päivä, kun pitää pitää taukoja koko ajan.. Mutta tulihan nyt hieman nurkkia siistittyä.. Täytyy kyllä myöntää, että koville otti.. Sai olla viimeinen siivous yksin tässä tilassa. Onneksi on tuota porukkaa.. =)
Sain vauvan vaunut valmiiksi tuohon eteiseen.. Joten eikun tervetuloa vaavi vatsan tälle puolen! =)
Ensimmäinen koulupäivä oli mennyt oikein mukavasti kaikilla lapsilla.. Olivat hyvillä mielin kun kotiutuivat..
Mutta nyt lähdettävä keskimmäisen harrastusten pariin sekä maalikauppaan..
Kiitos hyvistä vinkeistä Apinaemo ja Kewa. Etenkin tuo Rela-tipoista muistuttaminen lämmitti mieltä, nimittäin ne sekä keittosuolatipat on vielä vauvalle hankkimatta apteekista. Tänäänkin kyllä kaupungilla pyörähdin, kun vein tytöt kampaajalle, mutta eipä käynyt taas mielen vieressäkään piipahtaa apoteekissa. Muutenkin mun aivot on kyllä aivan narikassa, liekö raskaus tai tää helle pehmittänyt, mutta kuljin kahteen eri otteeseen postinkin ohitse ja unohdin postittaa pari kirjettä, jotka on kulkeneet laukussa matkassa jo viikon...Blääh ja puh.
Colis, jää ihmeessä sinäkin jo saikulle. Kyllä tuollainen turvotus jaloissa ja muu raskauden aiheuttama olotila ovat todellakin täysin riittävä syy s-lomaan. Kurjaa, että joudut vielä kestämään kaikenlaista epäasiallista kommentointiakin. Poklo jo jäikin, mutta aikooko Typykkä jaksaa ahertaa loppuun asti? Helteet ei ainakaan tuota työtekoa yhtään helpota. Itse tässä jo kaksi kuukautta kotona olleena nostan hattua teille urheille työläisille. Musta ei todellakaan ole enää pitkään aikaan ollut moneenkaan asiaan.
Siivousasiatkin on meillä nyt kondiksessa. Tein tänä aamuna sopimuksen erään yrittäjän kanssa. Vakuutti mut ammattitaidollaan ja kemiatkin kohtasi heti. Asiaan varmasti vaikutti osittain myös se, että kuulin tästä naisesta hyvää palautetta erään tuttuni kanssa. Hän tulee jo ensi viikolla pesemään ikkunat ja seuraavalla viikolla tekee ison siivouksen täällä. Jatkossa käy sitten kerran kuukaudessa. Oli kiva kuulla molemmilta haastateltavina olleilta yrittäjiltä, että tilanne ei ollenkaan ole niin paha kuin omissa silmissäni näen ja itseasiassa koti on siisti. Tokihan mä pinnat pyyhin ja pidän järjestyksestä, mutta esim. tuo lattioiden moppaaminen ei kertakaikkiaan enää luonnistu. Mattojen tamppaamisesta puhumattakaan (saati pesusta).
Kiva, kun Uman ja Kewan mies jo palailee reissusta ja yhteistä arkea vauvan odotuksineen pääsee viettämään. Toivottavasti Kewa saat myös keskusteltua miehesi kanssa mieltä painavista asioista.
Mites Apinaemon miehen kotiinpaluu?
Sain koottua miehelle vihdoin sen isyyspakkauksenkin, tytöt myös osallistuivat lahjaan ostaen mm. kirjallisuutta. Eli huomenna kun juhlitaan miehen synttäreitä, mies saa avattavakseen rottinkisen korin, jossa mm. kirjat VAUVA-huoltajan opas, Vaippa-ihottumaa ja baby blues " Kovempaa kuin kuvitelmat" sarjiksen, Sisu-pastillieja, energiajuomaa, sikareita, Whisky pullon, CD, kondomeja, liukastusvoidetta, t-paita, ensikirja vauvan kanssa yhteisiin hetkiin yms. Suurin piirtein tässä ne mitä muistan :D. Kokoaminen oli tosi kivaa, varsinkin kun tehtiin se yhdessä tyttöjen kanssa. Kondomit ja liukkarit kyllä lisäsin myöhemmin itse ;).
Jaahas...nyt on mentävä. Vieraita tuloo. Palataan taas myöhemmin.
Haikarapolska ja neitokainen
Piti viettää päivä auringossa, mutta mulle iski yllättäen ihan kauhee siivousvimma ja purkasin kaikki kaapit keittiöstä yksitellen ja siivosin ja jynssäsin niitä. Kattilakaapit, astiakaapit ja yleinen romukaappi on nyt putipuhdas ja osa rojuista tuli heitettyä armosta menemään...joskus tulee säästettyä turhia roinia ja kuvittelee, että niitä joskus viä tarvis...sellasia roinia heitin siis menemään. Samalla tuli keitettyä vauvalle tutteja valmiiksi sairaalakassiin ja kotiinkin.
Siivousurakan jälkeen mahaa juimi ihan kauheesti ja löhösin kyljelläni jonkin aikaa...ohi meni...mutta oon ihan varma, että vauva laskeutui alas, koska maha on nyt ihan jalkapallo tossa edessä ja olo on kevyt...vessassa oon juossut tunnin välein!
Nyt pitää alkaa valmisteleen poikaa jalkkis treeneihin!
Risella rv 34+6
Risella:Kyllä se varmaan laskeutu jos on nyt helpompi hengittää ja siltä tuntuu/näyttää.Mulla tiphti viime sunnuntaina iltapisun jälkeen vaan yhtä´äkiä huomasin ettämaha näyttää pienemmälle ja sivuprofiilista huomasin sitten että alhaalla on.Helpompi hengittää mutta KOKO ajan rampattava vessassa ja sitten alkoi pikkuhiljaa liitoskivut jotka on nyt tosi kurjan tuntuiset:(
Tänään oli neuvola+Lääkäri.
Liitoskipuihin särkylääkettä pitäisi ottaa (aina kaikki vaan tuputtaa lääkettä lääkettä,otan jos tulee ihan sietämätön olo)
Pukamia mulla on kanssa.1 pepussa ja sitten tuo turvotus " tuolla" mikä ällöttää.Peräpukamaan hain apteekista rasvaa mutta sitä ei pidä käyttää häpyhuuliin.Turvotus on suurinta iltaisin kun on touhuillu kaikenlaista ja sitten seksin jälkeen (joka muuten meilläkin vielä vilkasta):)
pissa:puhdas
painet:119/75 ,eli ainakaan vielä myrkytyksen vaaraa!
sf-mitta:32,vaan??mutta keskikäyrillä vauva menee+masu.
painonmuutos:800g/viikko,mutta koko raskaus 6 1/2kg :))
RT ja liikket ++,syke 134.
Paino arvioista olluna puhetta.
Tämä vauva painoi rv 31+3 noin 1,7kg
rv 34+5 noin 2,5kg
Edellinen joka painoi syntyessään 42 viikolla 4kg,painoi näemmä viikolla 32+1 noin 2kg.
Nyt oliskin mies lähdössä kauppaan joten ryntään mukaan,palaillaan...
Ihanaa täällä sataa kaatamalla vettä! Mä nautin siitä.
Neuvolassa oli kaikki ok. Painoa tullu kilo viikossa,mut sano johtuvan tästä turvotuksesta ja nesteestä. verenpaine oli 110/60, hemppa hieman laskenu eli 117, kohdunpohjankorkeus 34!!! ja sykkeet 135-150. Ja sit terkka epäilee et poju on kääntyny perätilaan... ei oo ihan varma, mut tarkistaa tilanteen maanantaina. Ja sano mulle et ei luottas ultran painoarvioon, kuulemma käsikopelolla tuntuu isommalta kaverilta. Ois kuulemma jo niin iso et vois vaikka syntyä?!! Kumpaa nyt kannattaa uskoa? Kertokaa kokeneemmat.
Huomena pitäs käydä kattomassa veljen perhettä, ennekuin palaavat takas Ranskaan. Seuraavan kerran tulevat tänne vasta jouluks. No 1,5 vuotta ja muuttavat onneks takasin suomeen.Ikävä kun näkee lapsia niin harvoin. Ne kun kasvavat niin nopiasti. varsinkin eron huomaa heidän nuorimmaisestaan joka on nyt 9 kk.
Lauantai voikin olla puuduttavan pitkä kun odottaa sitä miestä. huomena tai viimistään silloin lauantaina pitäs selvitä tarkka kotiintulo päivä ja aika. Jollain lailla oikein jännittää hänen tulonsa. Ja on ihan pikkutyttömäinen olo,kun niin kovin odottaa sitä!
Mutta nyt on pakko mennä jatkamaan kutomista. Olen jääänyt ihan kutimien koukkuun. :)
Uma81+ Vesli 34+6
Mistä te naiset saatte energiaa siivota ja touhuta?!? Mä oon ollut koko päivän ihan kuollut, vaikka en ookaan tehnyt oikeastaan juuri mitään. Vaikka oikeesti olen oikea auringonpalvojaihminen, en nyt tykkää yhtään nyt tästä kuumuudesta :(
Oliskos sitten niin, että ne ketkä meistä on energiaa täynnä, synnyttääseuraavana? Eikös sitä sanota, että ennen synnytystä saa jonkun ihmeen latauksen siivota yms?
Omasta napasesta sen verran, että kävin eilen äitipolilla. Sillä kaikki ok. Sokerit siis vielä koholla ja pissastakin sitä löytyi. Verenpaineet erinomaiset, vauva kasvaa kuten aiemmin, 25%:n käyrällä eli tarkoittaa siis sitä, että pieni vauva on tulossa. Painoa nyt oli 2.5kg, kun viikkoja oli eilen siis 35+5. Istukan virtaukset kuitenkin ok.
2 viikon päästä taas uusi aika.
Vauvan koosta kun täällä on ollut puhetta, niin tuli mieleen, että
luin muuten tänään seiska lehdestä siitä Virpi Kätkästä, kun sehän odottaa vauvaa. Siinä muistaakseni luki, että sen vauvan painoarvio oli vkolla 38 vain 2.3kg!!! Aika pienen kokoinen, täytyy sanoa. Siinä jutussa oli, että olisi raskausmyrkytys ja ei voida vielä käynnistää, kun vauvan keuhkot ei ole vielä tarpeeksi kehittyneet. Hui, aika pelottavaa, kun kuitenkin laskettuun aikaan vaan 2 viikkoa. Olis mukava tietää, että miten tuota painoa + keuhkoja on kontrolloitu, koska mun mielestä nykyään keuhkojakin voidaan aika aikaisilta viikolta lähtien kypsytellä. Esim mun siskon vauva syntyi viikolla 29+1 ja ei tarvinnut lainkaan lisähappea, koska keuhkoja oli kypsytelty jo neljä viikkoa.
Nyt täytyy lähteä isompien lasten kanssa rannalle, tuli komentoo :)
Jaksuja kaikille! Ai niin ja Hansulle isoja onnitteluhaleja!
Mammavirtahepo 35+6
Taas tuli päivä vietettyä lasten kaa rannalla. Minä kyllä tykkään auringosta ja lämmöstä silloin, kun oikeasti vain löhöää ja palvoo sitä aurinkoa, mut jos jotain hommia tekee, kuumuus ahdistaa..
Varasin tänään ajan vyöhyketerapiaan, josta voi kuulemma olla apuja synnytystä ajatellen. Todella monet tutut ovat suositelleet, niin ajattelin kokeilla. Edellinen synnytys oli niin tuskallinen, että olen todellakin valmis kokeilemaan lähes ihan mitä vain.
Toisellekin " hierojalle" on aika odottamassa. Hän " löysäilee" synnytykseen vaikuttavia lihaksia ja muuta...ja näin mahdollisesti tekee synnytyksestä vähemmän kipeän. Tätäkin ovat monet tutut kokeilleet ja suositelleet. Joten kokeilenpas sitäkin.
Kun niistä vinkeistä oli puhetta, niin olen myös kuullut, että mangesiumista olisi myös apua synnytystä ajatellen. Itse olenkin syönyt sitä jo useamman kuukauden ajan yhtä päivässä ja nyt ajattelin tuplata annoksen, eli syödä kahta päivässä synnytykseen asti.. Ei kuulemma pitäisi olla haittaa ainakaan...ylimääräinen pitäisi poistua elimistöstä...
Mutta kannattaa toki tarkistaa asia ensin jostain!
ONNITTELUT HANSULLE JA KOKO PERHEELLE tyttösen johdosta!:)
-Äiskäliini83- Huomenna tasan rv 36
Ensinnäkin Umalle:Kiva kuulla että kohta miehesi sitten kotiutuu:)
Olosi on varmasti kuin pikkutytöllä:)Kerroin miehellenikin tässä jokunen päivä takaperin tilanteestasi eli hengessä ollaan mukana:)
Mammavirtahepo.Meille tuli yllättäin tänään 7 päivää näytenro ja luin kanssa jutun.Voi tsiiisus,kyllä on niin seiska juttuja taas.Miten muka ei ole keuhkot kypsyneet jos La aikaan on vaan 2viikkoa?!
Jos kerta masussa on vaarassa niin sitten vaavi ulos.
Mulla käynnistettiin myrkytyksen takia 38+5 prot+++ ja paineet n.150/90.vauva paino 3675g ja apg.pisteet heti 10.
Mun huonetoverilla viikkoja 36 ja vaavi reilu 2,5kg ja hyvät pisteet sai ja vaavin heti viereen.
Kaikki on tosin hyvin yksilöllistä mutta kyllä on seiska taas paisutellut juttua.Ainiin mun kaverin tutulla jouduttiin käynnistämään pikaisesti tulleen myrkytyksen takia rv26,tosi alhaiset viikot mutta onneksi heilläkin meni kaikki loppupeleissä hyvin!
Toivottavasti Virpilläkin ja vaavilla kaikki hyvin!
Coliksen töissä taas ikävyyksiä.Onneksi pääset pois sieltä pian !!
vaikka jäähän noi kalvamaan mieltä kaikki peeeeeee puheet ja kateellisuudet.
Pippurimammasta olisi kiva kuulla.
Synnytyskertomukset kiinnostaisivat myös.
Supisteluja on vaan runsain mitoin.Paheni silloin su kun vaavi laskeutui.Nyt niitä on öisin ja päivisin tiheästikkin välillä.
Lääkärin tutkimuksessa selvisi että eivät ole kuitenkaan kuin vähän saaneet aikaiseksi jotakin eli kanavaa jäljellä 2-3cm,sormelle auki ja pehmeä.
Nyt iltapalan tekoon.
Nukkukaa sikeästi!
rakkausvauva on ollut masussa tänään 35 viikkoa ja 6 päivää.
Hansulle onnea prinsessan johdosta!!!
SYnnytyskertomusta..
Eli minullahan alkoi lapsivedet tihkua maaanantaina (tyoy syntyi siis lauantaina) ja jouduin sairaalaan. Ensimmäiset vuorokaudet vietin sängyssä vuodelevossa pienien viikkojen takia, antibioottia tiputeltiin 4 tunnin välein kanyylista. Siitä huolimatta crp alkoi pikku hiljaa kohota ja sainkin luvan liikkua torstaina. Pe-la yönä tuli 3 tunnin ajan säännöllisiä kipeähköjä supistuksia, mutta kohdunkaula pysyi vajaassa 2 cm:ssä ja suu vain reilun sentin auki. La aamuna alkoi nousta minulla kuume ja illan verikokeet osoittivat että tulehdusarvot nousee antibiootista huolimatta vauhdilla. Illan mittaan alkoi minulla myös kivuttomat supistukset tihentyä. 22 maissa tehtiin päätös että saliin ja tipalla aletaan käynnistellä. 23.15 salissa minulle laitettiin tippa, tällöin kohdunsuun tilanne sama kuin edellisen yön supistusten jälkeen. Pari minuuttia ennätti tippa tippua kun tuli ensimmäinen supistus ja heti perää toinen ja kolmas ja... Kätilö ennätti laittaa välineet valmiiksi ja oli ovella menossa käymään toisessa salissa kun minua alkoi oksettamaan ja halusin kivunlievitystä. Tässä vaiheessa myös mies tuli paikalle. Kätilö ehdotti sänkyyn siirtymistä, enkä pistänyt hanttiin, supistukset olivat vain niin kivuliaita etten meinannut kyetä siirtymään. kello oli n.23.40 kun siirryin sänkyyn. Kohdunsuun tilannetta kätilö kokeili ja 5cm auki, kaula hävinnyt !!! Pari supistusta ja alkoi ponnistuttamaan, kätilö tutki tilanteen ja sanoi että auki on, voit varovasti alkaa ponnistelemaan. En ennättänyt ponnistaa kuin kerran ja kätilö jo kielsi ponnistamasta, pää oli syntynyt! Toinen ponnistus kätilön ohjeesta ja myös vartalo syntyi. 23.51 9 pisteen prinsessa näki kohdun ulkopuolisen maailman. Pienistä viikoista johtuen hänet vietiin suoraan teholle lastenlääkärin tutkittavaksi, itse jäin kärvistelemään jälkeisten kanssa. Istukka ei meinannut irrota ja ilokaasun turvin kätilö sitä paineli irti.
Rankka synnytys, mutta onneksi nopeasti ohi! Saatiin kahvit ja yöpalaa saliin, minä kävin suihkussa ja sitten jo osasto kutsuikin nukkumaan. Yllättävän hyvin tuli uni silmään jo 3 tuntia synnytyksen jälkeen, vaikka tuntui että sitä kävi niin yli kierroksilla..
Hattara
Paljonkos sulla sit oli viikkoja kun prinsessanne syntyi? Miten hän nyt voi?
Onnea vielä ja jaksamisia!:)
Sadetta on ainakin satakunnassa.....tulis vielä se ukkonen et raikastuis, nyt on kun parhaimmillaan/pahimmillaan jossain etelän tropiikissa, varjossa + 28 ja vesisadetta, joten ei tartte edes liikahtaa kun on jo märkä..... mullakin on enää yksi vaivanen matto pesemättä ja sit kun vielä ikkunat ulkoapäin, ni johan alka olla kaikki valmista. Huomenna on äitiyspoli ja pitää kysästä onko paikat yhtään auennu, et missä vaiheessa pesen ikkunat....
maitohamsteri ja kirppu 36+1