Syöttekö aina koko perhe yhdessä säännöllisinä ruoka-aikoina?
Olen potenut huonoa omaatuntoa siitä, että vaikka meillä lapselle annetaan ruokaa fiksusti ja oikeina ruoka-aikoina, meillä harvoin istutaan koko porukka pöydässä. Vanhemmat syövät mitä sattuu ja usein illalla tietokoneella tai jopa telkkarin ääressä. Annamme siis huonon mallin. Pitäisi varmaan terästäytyä ja syödä itsekin ateria-aikoina ja vain sellaista, minkä lapsenkin katse kestää (ts. ei salaa sellaisia herkkuja, joita ei anna lapselle)
Kommentit (103)
Kouluissa ja tarhassa on lounas tosi aikaisin, ja päiväkotien välipala on aikaisin ja usein aika kevyt. En voi kuvitella että koko pitkän illan aikana kotona riittäisi pelkkä iltapala. Meillä lapsilla on kamala nälkä heti kun päiväkodista kotiin tullaan. Tosi nopeasti pitää saada ruoka pöytään.
Yleensä klo 17 syödään päivällistä koko perhe yhdessä, iltapalaa lapset syö n 19.30. Silloin ei enää itselläni tai miehelläni ole nälkä, mutta istutaan lasten seurana.
aamupala, lounas, välipala ja iltapala MUTTA EI kahta lämmintä ruokaa päivässä...siis sekä lounasta ja päivällistä. Päivällisen korvaa iltapala, joka on jotain kevyempää ei mitään perunaa ja kastiketta. Kai mun lapset on jotenkin kummia, kun eivät urheilunkaan jälkeen ala vaatia mitään hirveitä aterioita. Ottavat iltapalaa (johon siis kuuluu esim. voileipää, puuroa tms.)
Jos tarhassa tai koulussa on ollut inhokkiruokaa saa kotona iltapalan, mutta ei mun lapset ainakaan koskaan ole valittanut että inhoavat jotain ruokaa.
Ollaan erittäin terveitä ja normaalipainoisia.
Päiväkodissa ja kouluissa lounas on usein jo klo 11. Pärjääkö teidän lapset tosiaan sillä + välipaloilla koko pitkän iltapäivän, illan ja yön. Meidän lapsilla on ainakin hirveä nälkä päiväkodin jälken.
viikolla kukaan meistä ei syö sekä lounasta ja päivällistä.
klo 15. Aamulla syövät runsaan aamupalan. Iltapala on noin klo 19-19.30 ja nukkumaan menevät viimeistään klo 20.30.
Ainakin tähän asti ovat pärjänneet aamupalalla, lounaalla, välipalalla ja iltapalalla. Voihan tähän muutos tulla, mutta nyt mennään näillä eväillä eteenpäin.
Saiko viestistäni sen käsityksen, että meillä syödään vaan lounas?
joten kai sitä voi sanoa lämpimäksi ateriaksi, eikö?
Jos sen sijaan koko ilta pitää elää voileivillä, on se minusta etenkin lasten kohdalla aika arveluttavaa. Ravintohan koostuu silloin melkein yksinomaan hiilihydraateista (ja rasvasta, jos leivät voidellaan).
Parempi olisi, jos illallakin voisi syödä jonkun proteiinipitoisen aterian.
Jos tämän perheen lapset tulevat meille illalla kylään, ovat he aina nälkäisiä ruokapöydässä.
Siis näille lounaan + päivällisen = kaksi lämmintä ateriaa kauhistelijoille.
Elimistön kannaltahan tuo 5 säännöllistä ateriaa on paljon parempi kuin yksi/kaksi hillitöntä + pikkuvälipaloja.
Ja tosiaan, mulla ainakin kroppa tykkää paljon enemmän tästä säännöllisestä rytmistä, lasten syömiset sujuu paremmin ja meillä syödään aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala. Ei jättiannoksia vaan aina sopivasti, vähän kerrallaan.
T. joku sivulta 1 jonka perheellä yhteiset ruoka-ajat kotona (kaikilla läsnäolevilla = toinen vanhempi saattaa olla töissä)
jotka hösöttävät ruokapöydän jotenkin automaattisesti avaavan kommunikoinnin.
Ei ne kulissit kuulkaa riitä!
Anoppilassa mätetään yhdessä ruokaa napaan viidesti päivässä, mutta mitään kommunikointiyhteyttä ei ole koskaan ollut.
jotka hösöttävät ruokapöydän jotenkin automaattisesti avaavan kommunikoinnin.
Ei ne kulissit kuulkaa riitä!Anoppilassa mätetään yhdessä ruokaa napaan viidesti päivässä, mutta mitään kommunikointiyhteyttä ei ole koskaan ollut.
niin eihän se saman pöydän ääreen istuminen auta. Sääliksi vain käy tällaisia perheitä.
Anoppilassa mätetään yhdessä ruokaa napaan viidesti päivässä, mutta mitään kommunikointiyhteyttä ei ole koskaan ollut.
Tuskin voit anopistasi kuitenkaan kovin paljon yleistää meidän muiden elämään.
Ja edelleen: osoittaa aika suppeaa ajatusmaailmaa, jos kuvittelee että kaikki mitä muut tekevät eri tavalla kuin sinä, olisi kulissia. Mikä olisi sinusta "oikeampi" tapa syödä? Mikä olisi "oikeampi" tapa viettää ilta-aikaa yhdessä? Siis sellainen, joka ei ole kulissia.
Minä ja lapset syömme yhdessä aamupalan, lounaan ja välipalan.
Koko perhe syömme yhdessä päivällisen.
Iltapalan syö monesti lapset tai sitten jompi kumpi vanhemmista lasten kanssa. Harvoin olemme kumpiki mieheni kanssa siihen aikaan kotona.
Jaa-a. No meille ainakin _riittää_ se, että me itse nautimme yhdessä syömisestä. Jos se sinusta on kulissi, niin voi voi.
Mikään ei varmaan automaattisesti avaa kommunikointia, mutta hyvä alku on varmaan se, että kommunikoinnille on paikka ja aikaa. Jos jokainen syö yksinään missä lystää, sekö sitä kommunikointia paremmin edistäisi?
että kommunikoinen ei vaadi ruokaa!
76, et edelleenkään siis tajua, että kommunikoinen ei vaadi ruokaa!
Vaan on fakta, että minulla on nälkä illalla, samoin on miehellä ja lapsilla. --> Tarvitsemme ruokaa ja haluamme syödä kunnolla.
Looginen seuraus: koska haluamme olla jonkun hetken päivästä myös kiireettä yhdessä, syömme iltaisin yhdessä. Syötävä kun on joka tapauksessa. Luonteva seuraus: pöydässä jutellaan. Ei ehkä mistään synnyistä syvistä, vaan ihan tavallisista asioista. Mikä vika tässä on? Mikä sua nyppii?
Niin, ja usko tai älä: joskus saatetaan (ehkä vahingossa) kommunikoida ilman ruokaakin!
ettet ehdi olla perheesi kanssa muuten yhdessä?? Järkyttävää.
meillä ei lapset ole halunneet muuta kuin tuon iltapalan.
Voin minä alkaa laittamaan päivällistä, jos alkavat sitä pyytämään. Siis jos huomaan, että ovat niin nälkäisiä että tarvitsevat kaksi lämmintä ateriaa päivässä.
Puuro on toki lämmintä, eli jos saivarrellaan niin kyllä meillä sitten syödään kaksi LÄMMINTÄ ateriaa päivässä. Ja leipää ei meillä puputeta, ruisleivän päälle tulee meillä jotain leikkelettä, juustoa ja kasviksia, sen lisäksi iltapalalla on tarjolla joko mysliä tai puuroa, jogurttia, hedelmiä, mutta ei perunaa, pastaa ja muita hiilarilähteitä. Me ei myöskään olla mitään karppaajia, ikuisia laihduttajia, kasvissyöjiä tms. Ihan tavallinen perhe, jossa vaan on se erikoisuus, ettei viikolla talossa laiteta toista lämmintä ruokaa.
Ilmeisesti viestini herätti mammojen sisäiset kauhut siitä, että nyt jossain perheessä lapset joutuvat olemaan ilman kahta ravitsevaa lämmintä ateriaa päivässä. Ja että meillä iltaisin syötäisiin vaan leipää...
Voin kertoa, että pidin pitkään yllä sitä lounaan ja päivällisen "pyhää yhteyttä" eli laitoin kaksi kertaa päivässä lämpimän ruuan pöytään ja sen lisäksi syötiin aamiainen, välipalat ja iltapala (siis 5-6 kertaa päivässä). Seurauksena oli se, että lapset söivät iltaisin huonosti päivällistä ja heitä piti patistella syömään sitä. Nyt syövät 4 kertaa päivässä ravitsevasti ja hyvin, eikä koskaan tarvitse pakottaa syömään...
Me ei mennä kylään syömään, enkä lähetä lapsiani naapureihin kylästelemään heidän ruoka-aikoihinsa. Meillä saa ruokaa, jos on nälkä ja jos sitä pyytää. Mutta en silti ala pakottamaan lapsiani pöydän ääreen "oppimaan pöytätapoja, viettämään sosiaalista kanssakäymistä perheen kanssa" tai vaan sen takia että muiden mielestä on epänormaalia syödä VAIN 4 kertaa päivässä.
ettet ehdi olla perheesi kanssa muuten yhdessä?? Järkyttävää.
Pitääkin jäädä pois duunista, että olisi aikaa enemmän olla yhdessä. Ruoanlaitto tosin pitää varmaan lopettaa, koska yhdessä syöminen on valheellista kulissia. Niin että sittenhän sitä yhteistä aikaa - tehdä... niin tuota... mitäs se nyt olikaan - jää huomattavasti enemmän. Jee! Hyvä kun tässäkin asiassa tuli valaistuminen!
Klo 17.00, on teininkin tultava kotiin näyttäytymään ja samalla syömään. Toki voidaan joskus poikkeuksia tehdä, että ei me ihan olla kaavoihin kangistuneita, mutta yleensä me syödään aina yhdessä lämmin ruoka.
että osaisit olla heidän kanssaan muutenkin kuin tankaten??
meillä ei lapset ole halunneet muuta kuin tuon iltapalan.
Voin minä alkaa laittamaan päivällistä, jos alkavat sitä pyytämään. Siis jos huomaan, että ovat niin nälkäisiä että tarvitsevat kaksi lämmintä ateriaa päivässä.
Ilmeisesti viestini herätti mammojen sisäiset kauhut siitä, että nyt jossain perheessä lapset joutuvat olemaan ilman kahta ravitsevaa lämmintä ateriaa päivässä. Ja että meillä iltaisin syötäisiin vaan leipää...Voin kertoa, että pidin pitkään yllä sitä lounaan ja päivällisen "pyhää yhteyttä" eli laitoin kaksi kertaa päivässä lämpimän ruuan pöytään ja sen lisäksi syötiin aamiainen, välipalat ja iltapala (siis 5-6 kertaa päivässä). Seurauksena oli se, että lapset söivät iltaisin huonosti päivällistä ja heitä piti patistella syömään sitä. Nyt syövät 4 kertaa päivässä ravitsevasti ja hyvin, eikä koskaan tarvitse pakottaa syömään...
Jokainen tyylillään. Mä luulen, että moni ihan vilpittömästi ihmettelee, miten niin vähänkuuloisella syömisellä pärjää. Mutta ei sitä ole kritiikiksi tarkoitettu. Itse en pärjäisi, mutta kulutankin ihan valtavasti. Paitsi että käyn päivätyössä, urheilen todella paljon.
Ja juuri siksi meillä syödään päivällistä, ja vastauksena ap:n kysymykseen: kyllä, syödään yhdessä ja melkoisen säännöllisesti, eli aina puoli seitsemän ja puoli kahdeksan välillä (aika ei ole niin minuutin päälle). Eikä meillä ole kyse kulissien ylläpidosta vaan ihan käytännön arjen ylläpidosta. Ilman sarvia ja hampaita ;)
Päiväkodissa ja kouluissa lounas on usein jo klo 11. Pärjääkö teidän lapset tosiaan sillä + välipaloilla koko pitkän iltapäivän, illan ja yön. Meidän lapsilla on ainakin hirveä nälkä päiväkodin jälken.