ELOKUISET MA 6.8.07
Kommentit (29)
Tänäänhän se laskettu aika sitten olisi, viikot tasan 40+0. Eikä merkkiäkään lähestyvästä synnytyksestä.. Kyllä alkaa olla meikämamma jo niiiiiin kypsä tähän olotilaan. Maha on niin täynnä pelkkää vauvaa, että tuntuu jo tosi ahdistavalta tuossa ylämahassakin !
Ei supistuksia, välillä vaan tuolla alapäässä vihloo ja tulee puukoniskuja. Mukavasti tälle viikolle vielä luvattu kamalaa hellettä, niin ei ainakaan mun oloani yhtään auta =(
Esikko syntyi 40+4, joten jospa tämä kakkonenkin kuitenkin sitten tämän viikon aikana putkahtaisi, toivossa on hyvä elää...
Helteistä viikkoa kaikille ja koitetaan vielä jaksaa.
lion+lionbaby, joka ei halua tulla mahasta ulos.
Tosi kurjaa tuo yöllinen valvominen ja odottaminen. Ihmeen erilaisia nämä loppuvaiheetkin voivat meillä olla. Itse kun sain viimeksikin nukuttua yöt ihan loppuun asti ja supistukset ja muut tulivat kuvaan vasta synnytyspäivän aamuna. Samaa rataa taitaa mennä nyt toisellakin kerralla...
Siedettävää päivää kaikille valvomisista huolimatta!
Hannele9 rv 39+5
Aamuyöllä tuli taas valvottua puolitoista tuntia.. Ei millään löytynyt sopivaa asentoa, missä olisi voinut nukkua.. Varsin ärsyttävää.. Onneksi sitten saa aamulla nukuttua jos haluaa..
Huh hellettä.. Pitäisi lasten kanssa hakeutua veden ääreen.. Uimaan en enää otse uskalla mennä kun kohdunsuu auki, mutta pääasia, että lapsilla mukavaa..
Huomenna neuvola.. Painoa tullut varsin mukavasti lisää.. Lauantaina tuli herkuteltua häissä ja eilen rippijuhlissa.. HUI!
Piiu ja vauva 37+3
Aikamoista odotusta nämä viimeiset hetket todellakin ovat. Nyt vielä iski nämä helteet päälle, joten ei tuo yläkerran herra ainakaan helpota meikäläisten viimeisiä hetkiä.
Yöt menee aika samaa rataa, kun vessassa ramppaan melkein joka yö samaan aikaan. Turvtusta on ollut tässä viimeisen viikon ihan liikaa. En ainakaan musita, että esikoisen kanssa olisi tällaista ollut, mutta hänhän syntyi keskelle paukkupakkasia.
Taitaa meilläkin mennä yli, vaikka pitkään olin ihan varma, että tulee ajallaan, kuten esikoinenkin.
Jaksamista vain kaikille!
Cola 39+4
No nyt ne supistukset tosiaan on hävinneet taas jonnekkin. Eilen innostuin leikkaamaan puskia ja ajattelin että se ehkiminen saa varmasti aikaan kurjan ön. Vaan mitä viellä, nukuin kuin tukki, yhdellä vessa käynnillä. Nyt olo mitä mainioin. Sunnitelmissa josko rantaan lähtisi lasten kanssa kun on tätä hellettä ja esikoisellakin vielä tämä viikko kesälomaa ennen koulun alkua. Miehelläkin alkoi tänään loma joten vauva saa tulla milloin lystää.
Tsemppiä teille jotka kärvistelette ja h-hetki jo lähellä. Itse en usko että mitään tapahtuu vielä pariin vikkoon vaikka välillä supistellutkin hurjasti. Eipä tässä sitten sen kummempaa ole kirjoitettavana eilisen illan älkeen.
Aurinkoista päivää ja koittakaahan kestää.
aliisa ja ylläri rv 38 tasan (la 20.8)
Ei saatu viikonloppuna vauvauutisia...no mutta jos ne tulee vähän jälkijunassa sitte :) Luulin jo että kaikki muut ovat menneet synnärille ja jättäneet mut tänne yksikseen...mutta taitaa tuo viikonloppu olla sellasta perheaikaa..
Lämpö on tosiaan kohoamassa eikä täälläkään helpotusta saada uimisesta ku auki ollaan jo viikkoja oltu...turvoksissa oon...naama on ihan kamalan näkönen (itku pääsee) sormet niin pökkelöt ettei veri niissä kulje ku puutuvat koko ajan vaikka kuinka niitä yrittää jumpata..jaloista ei kannata edes puhua :( ja kello ei ole ku kymmenen vasta...Yöllä piti taas herätä painajaiseen...ärsyttävän todentuntuisia unia jotka jää sitte hormoonihirmun päähän pyörimään..onneksi kuitenki uni voitti!
Västis: nyt oot kyllä lähteny vauvapuuhiin...saadaankohan pian vauvauutisia :) en taida tulla ihan heti perässä vaikka aamulla ku kahvia miehelleni keitin valu reisiäni pitkin jotain märkää...taitaa vaan tuo runsas valkkari tehä tepposiaan eikä toivottu lapsivesi lirahdellukkaan...supparit on kyllä nyt tullu jo aamuun mukaan eli jos se vaikka tästä..(taitaa edelleen olla toiveajattelua)
Aurinkoista maanantain jatkoa kaikille! Palaillaan!
Nani76 ja Vilperi 38+2 (la 18.8)
Joku mainitsi noista puheluista ja itselleni niitä alkoi tossa viikonloppuna tulla jo vähän riesaksi asti. Tiedän kyllä, että nämä ystävien & sukulaisten kyselyt ovat sitä positiivista myötäelämistä ja intoa, mutta kun puheluita tulee ainakin 10 päivässä ja tekstiviestit päälle. Olen yrittänyt painottaa, että ilmoitan kyllä ihan varmasti sitte kun...
Supistusten saralla tapahtuu vähän - viime yönä ensimmäinen oikein kunnon kivulias supistus, mutta vain 1 kpl siis!!! Eihän yksi saa aikaan muuta, kuin turhan innostumisen ja heräämisen kello 4 yöllä ;)
Ihanaa lukea, kuinka muutkin ovat kovassa järjestelypuuskassa ;) Itselläni on nyt koti tiptop ja pääosin hyvinkin kevyt ja energinen olo.
Tässä vielä yhdestä kirjasesta listaa merkeistä " kun synnytys lähestyy" :
- Alaselkää jäytää kipu (kuukautisia edeltävä olo)
- Ennakoivat supistukset voimistuvat
- Lievä ripuli (kohdun toiminta tyhjentää suolistoa synnytystä varten)
- Keventynyt olo (vauva laskeutuu pikkulantioon 1-2 vkoa ennen s.)
- Energiapuuska (väsymys katoaa ja sinut valtaa " pesäntekovimma" )
- Ärsyyntyvyys ja kärsimättömyys lisääntyy (vauva saisi jo tulla!!)
Aurinkoista maanantaita kaikille :)
odottaja-75 Rv 41+0
Tosi kiva listaus Odottaja-75...ja mullahan täyttyy noi kaikki!!!! Olisiko tämä ihan oikeasti syntymästtä piakkoin...heh..energiapuuskaat vaan on tosi puuskia eli loppuvat ennen ku kerkiän koko kämpän siivota...vaikka tässä kämpässä tätä siivottavaa kyllä riittää ku makkareitaki on viis+oleskelu-ja pesutilat eli ei mun puuskilla saada putipuhdasta...
Vaikka eihän mulla vielä hätä ole synnyttämisen suhteen vaikka ihan valmis oon ku onhan tässä porukassa monet jo paljon pitemmällä ja yli la:nki
Eli tsempit vaan meille kaikille!
Nani taas
karvaasti voin vain todeta, että jollakin tuo merkkaa, jollakin ei. Itselläni siis vauva laskeutui 3 viikkoa sitten. Limatulppa lähti 2,5 nviikkoa sitten. Perjantaina vauva laskeutui niin alas, että rintojen alle mahtuu kämmen koko leveydeltään ja alkoi tulla vaaleanpunaista valkovuotoa. Vauva painaa kaikki amahdollisia hermoja alhaalla niin, etten välillä voi liikuttaa jalkojani. Mikään ei maistu, hermo on kireällä. Supparit eivät kuitenkaan tule tarpeeksi kovina tai säännöllisinä. Ulos ei voi mennä noiden jalkajuttujen takia. Kättäriltä sanoivat, että 2 vrk:n sisällä näillä oireilla luulisis synnytyksen lakavan. Mutta itse epäilen vahvasti. Tässä vaan kärvistellään ja kärvistellään. Ei mennyt esikoisen kanssa samaa rataa missään vaiheessa, että todella erilaisia voivat raskaudet ja synnytykset olla.
tsemppiä kaikille kanssakärvisteliojöille...
T:gekko ja MAHA 38+2
Täällä sama homma...vauva on laskeutunu jo kuukausi sitten ja jatkaa vain laskeutumistaan, en tiedä miten se on edes mahdollista, maha on niin alhaalla että lapsen takapuoli on tuossa vähän napani yläpuolella...supistelee (on supistellu rv20 alkaen) koko ajan vahvemmin ja vahvemmin mutta ku tää on kolmas tiedän ettei näillä vielä synnytetä, valitettavasti...kirjoitin joskus viikkoja sitten etten kyllä jaksa näitten kipujen kanssa vielä viikkoja (jos yli menee) mutta näköjään sitä on vaan pakko..selkä on niin hajalla etten yöllä saa sitä suoraksi ku vessaan täytyy nousta...mutta esikoinen meni yli joten eiköhän tämäki mee ja se tarkoittaa sitä että kärvistellään täälläki vielä pitkään...
Nani edelleen
Tosiaan tuo viikonloppu taitaa olla vähän sellaista hiljaisempaa täällä sivuilla.
Vakiporukasta tuntuis muutama puuttuvan, jokohan kohta kuulemme heistä...
Täällä ei tapahdu oikein mitään:( Alapäässä viiltää aina välillä, mutta yhtään kunnollista supistusta ei ole tullut. Taitaa mennä yli tämäkin tapaus. Keskiviikkona menen sinne polille ja toivon kyllä, että alkaisivat käynnistelemään jo, mutta se on niin paljon esim. lääkäristä ja ruuhkasta kiinni.
Kuuma tosiaan, ulkona ei paljon huvittais olla, mutta ton nuoremman takia sielläkin pitäisi kärvistellä.
Jaksamisia kaikille helteistä huolimatta, muistakaa juoda paljon!
Leijonaemo 38+5 la 15.8
Täällä vielä, nyt jo luovutin, oon viikonlopun tätä synnyttänyt eikä tämä neitonen tahdo tulla ulos, joten ei väkisin.
Neuvolatäti sano että varmasti syntyy ennen keskiviikon neuvola käyntiä, mut ei taida, minähän lampsin vielä keskiviikkona aivan varmasti vielä neuvolaan.
Eilen illall supisteli 4min välein puolisen tuntia, mut sit lopahti. Alapäähän vihloo kävellessä. Kyllähän tätä lasta kantas, mutta rupeaa väsyttämään tämä kipu ja vihlonta ja odottaminnen.
Kiva muuten toi lista, pitäs kohta jos syntyä:)
itse olen asunnon laittanut tiptop kuntoon monta kertaa lähtöä varten, että on mukava tulla siistiin kotiin sairaalasta. Mutta taitaa keritä mies ja poika sotkea sillä välin...
Soitooja ja viestejä on tullut, joko, eikö ole mitään merkkejä jne.
Esikoisen aikaan niitä tuli vielä enemmän, mutta nyt ei niin onneks.
Taidan lähteä pihalle istumaan ja ottaa kahvikupposen mukaan ja nauttia vähän aikaan hiljasuudesta kun mies on mootoripyöräilee ja poika nukkuu:)
Palaillaan:)
Iivokki 40+3
Neuvolakuulumiset:
Rv: 40+3
Painonmuutos/vko: +900g
Turvotus: +
RR: 96/61
Pissat puhtaat
Sf-mittaa ei mitannut, koska vauvasta on jo tehty kokoarvio
Lapsivedenmäärä: N
Vauva on raivotarjonnassa, ja pää on kuulemma todella alhaalla, juuri ja juuri terkka tunsi vatsan päältä vauvan päätä ja ihmettelikin kun ei ole vielä lähtenyt tulemaan jo kokonaan ulos.
Syke oli 140 ja liikeet +
Seuraavaa neuvolaaikaa en enään saanut, koska pe on taas äippäpolille aika.
Olikos se Nani joka myös aamusta luuli jo että lapsivettä lirahtelee? Täällä alkoi aamu samalla tapaa. Nousin sängystä ylös ja jotain lirahti ja siintä sitten vessaan ja kokoajan jotain valui ihan reisiäkin pitkin. Ei ollut kuitenkaan lapsivettä vaan tais olla vaan valkkaria ja luulen että oli mukana myös sitä kuuluisaa limatulppaakin. Samanlaista tuli koko eilisen iltapäivän. Saas nähdä merkkaako tuo nyt vielä mitään. Supparit on olleet heti aamusta aika kovia, ei kamalan kipeitä, mutta pientä polttoa esiintyy ja vatsa kiristyy niin tiukalle että hengittäminenkin on hankalaa :o Myös menkkamaista juilintaa on ollut eilisillasta asti tietyn väliajoin. Harmi vaan kun suppareissa ei ole vielä minkäänlaista säännöllisyyttä :/ Tänään mennään pitkälle kävelylle, jos se vaikka saisi vähän lisäpotkua näihin suppareihin. Paitsi saa nähdä mitä kävelystä tulee, kun viimeeksi mentiin pidemmälle lenkille, niin vatsasta rupesi katoamaan tunto, samoiten alaselstä. Se oli aika pelottavaa ja sit hetken aikaa istahdettuani tunto rupesi palautumaan. Ei se tunto missään vaiheessa kokonaan ehtinyt kadota, mutta tuosta navasta alaspäin oli ihmee tunnotonta seutua. Varmana jotkut hermot joutu pursitukselle siinä kävellessä tjs. Oiskin pitänyt neuvolasta kysyä, mut ei tullut mieleen. Onko muilla esiintynyt vastaavaa?
Joko puheluita ja viestejä on alkanut jo pari vkoa sitten tulemaan, ei onneksi niin paljoa kun esikosta. Ehkä ihmiset nyt luottavat paremmin, että aion todellakin heille ilmoittaa vauvan syntymästä, enkä salata sitä heiltä. :D
Taas supparoi todella kireesti...vois muuttua jo kipeiksi nämäkin!!!
Koittakaahan kanssasisaret kestää ilmoja, itselle ei ihme kyllä tee ainakaan vielä pahaa nämä helteet, mitä nyt turvotuksessa heti huomaa, mutta ulkonakin viihtyy kunhan löytää varjoisen paikan.
Falz & Veijari 40+3
Kuten monilla muillakin,yö meni miten sattui.Nytkin väsyttää,sain pienet päikkäreille mutten saa unta helteen vuoksi.Ja jos nukun nyt,oon loppupäivän ihan sekasin.Joten cokista ja suklaata naamariin :) Ihme suklaahimo,en yleensä syö ja nyt pari päivää " elänyt" suklaalla (näkyy naamasta..)
Huomenna neuvola aamusta.Elättelin tosiaan kanssa toiveita että vaavi saapuisi ajallaan,mutta nyt alan alistua (taas) ajatukseen viikooista 42+jotain ja käynnistyksestä..voi kun lähtisi itsellään!!
Joku kirjotteli että kyllähän lasta kantaisi,mutta muut vaivat.Sama juttu,Noi jatkuvat supparit,viiltelyt,selkäkivut ym. on inhottavia.Viime yönä menin veskiin ja hetken kuvittelin et tuli lapsivedet,mutta jotenkin onnistuin pissimään housuun..Noloa :/
Ukko on kesälomalla mutta ei oikeen tunnu tajuavan tätä juttua,eli että tarvisin oikeesti jonkin verran apua..Touhuaa lähinnä omiaan ja murisee tekemättömistä töistä.Mites teillä muilla miehet on mukana kotitöissä,lastenhoidossa ym.?
Nyt taidan hetkeksi painua sohvalle kirjan kanssa ja kohta lasten kans pihalle.Jaksamisia,ihmiset!
MagicaL 40+1
mä oon niin fiiliksissä =) mulla tuli äsken suppareita =)
minä joka kirjoitin viime viikolla että onko täällä muita ketä tuleva koitos jännittää ja on olo ettei vielä ole valmis jne... vaikka toista tässä odotellaan ja eka synnytys meni todella hyvin ja jäi hyvä maku suuhun.
mutta äsken siis tuli tosi outo olo kanasalaattia tehdessä ja sitten alko tulla supistuksia,itseasiassa aika tiuhasti ja voimakkaammin kerta kerralta n.6 varmaan.ne tietty lopahti ja massuun jäi vain jomotus ja mieto menkkakipu.mutta miten sitä voi heti tulla sellanen " jes-fiilis" =)
kyllä se luonto taas hoitaa tehtävänsä näköjään,ja olen edelleen ihan " hiprakassa" ja nauran täällä itsekseni =) hassua!
huh,tuli juotua varmaan litra vettä tossa ohessa,ja heti nousi hiki pintaan. kyllä siinä salaatti,kana ja sipulit ja feta saivatkin kyytiä ja meinas kipot ja kupot mennä sekaisin =) niin odottamatta tulivat.
no,eipä tästä se riemu repeä,voihan se olla tätä vaikka 4vkoa.mitä täällä kirjoituksia lukee niin monen monta on kärvistelijää, ja viikko tolkulla tullut supistuksia.
mullahan tuli tosi paljon suppareita rv 35+ synnytystapa-arvion jälkeen ja niukkaa verivuotoa 2pv mutta se meni kyllä ohi.sitten onkin ollut ihan ekstra hiljaista tuolla alakerrassa,lukuunottamatta ohimeneviä puukoniskuja jossain kohdunsuulla.
neitiniiskunen rv 37+4 (toistaiseksi into piukassa, varmaan huomenna taas maailman epävarmin olotila jälleen)
Plääh, täällä sitä ollaan edelleen. Lauantaina alkoi kivasti jo vähän supistelemaan ja ajattelin jo toiveikkaana, että nyt, mutta ei, ku ei. Yöllä heräilin supistuksiin, mutta ei ne eilisen aikana mihinkään muuttunu ja viime yön nukuin ku tukki. Ainoa, että yöllisen vessareissun jälkeen piti liikelaskentaa harrastaa, on niin yksittäisiä nuo vauvan liikkeet.
Hellettä piisaa, mutta ei oo vielä päässy pahemmin häiritsemään, eilen mies touhusi tytön kanssa ja tänään oltiin aamusta puistossa, ja nyt sisällä, jospa tämäkin päivä tästä. Puistossa on sopivasti tuota varjoa, että siellä kun pysyy, ei ongelmia. Kuumuus tekee vaan niin huonon olon äkkiä, ja ennenkaikkea aurinko.
Mutta supistuksia lähettelen kaikille!! Nyt tuli meinaan vieraita ;)
emma 39+3
Pinoudutaanpas sitten tällekin päivälle. :-)
Olin ulkona kävelemässä. Olen yrittänyt joka päivä tehdä jonkinmoisen lenkin, niin en pääse jäykistymään. Vauva painaa kävellessä kovasti alas ja virtsarakossa tuntuu välillä oikein viiltävää kipua, kun vauva punkee alas. Kävellessä tulee suppareita, mutta ei oikein muuten. Levossa saattaa olla jotain pientä menkkajomotusta.
Söin kasvimaalla herneitä. Söin niitä niin paljon, että saas nähdä vetääkö vatsan kuralle. Hyviä olivat!!! Näin kuumalla ei oikein tee mieli syödä mitään " kunnon ruokaa" eli jogurtilla ja vihanneksilla olen melkein elänyt. Ei unohdeta jäätelöä. ;-)
Huomenna taas neuvolaan...
T: Ona rv 39+3
Aiemmin laittamastani listasta vielä sen verran, että ovathan ne niin yleispäteviä juttuja, että varmaan monellakin voi kaikki sen kohdat täyttyä lopussa, mutta silti joutua jopa käynnistämään... Mutta ainakin itselle tuon lukeminen loi toivoa, että kyllä se sieltä lähtisi tulemaan omia aikojaan ;)
Ja toista / useampaa lastaan odottavat ovat varmasti oikeassa, että esikoisiaan odottaville niitä tiedustelu-puheluita tulee ehkä enemmän, kuin " konkareille" . Meillä lapsonen on vielä kaikenlisäksi kummankin suvuissa ensimmäinen lastenlapsi... On siis ensin kuunneltu sitä " haluan mummiksi" -höpötystä jo hyvä tovi ja nyt sitä ei malteta odottaa syntyväksi, kun ollaan niin innoissaan ;)
Onneksi mies on ollut koko raskausajan todella hyvä tuki ja vastaa nyt osaan näistä puheluistakin. Muutenkin täytyy kehaista, että mies on tehnyt huomattavasti normaalia enemmän kotitöitä ja jaksaa toisinaan jopa hieroa jalkoja ym. (pyynnöstä kuitenkin yleensä ;)
Ja sit viel siitä valkovuodosta - myös täällä lorahdellut ihan reilusti jo pidemmän aikaa. Aluksi säikähdinkin, että lapsivesiäkö se alkaa tihuttamaan ihan liian aikaisin, mutta tämä ylenpalttinen kosteus kuuluu kuulemma asiaan.
Nyt rannalle
odottaja-75 Rv 41+0
täällä vielä ollaan kans kasassa. minä ja masupallo tiiviisti tos edes .
nyt on hirveä hiki päällä kun olin lapsia uittamas ja sain selvitellä niiden riitoja. jäähylle piti laittaa. pitäis varmaan ottaa kylmä suihku ni helpotas vähän aikaa,
suppareista kunnon siis ei tietookaan. kovettumisia kyl tullu enemmän ja aia napakoita. masu menee ihan pieneks kovaks palloksi. niitä on enemmän nyt kun on viel näin kumakin kerran.
viel on hyvin mahd. et yli mennään tuon lasketun.
no eipä hätiä. taidan olla liian kärsimätön.
laskettuun aikaankin on viel viikko. mut mahdollista on et lähtee minä päivän tahansa tulemaan.
vähän ihmetyttää kun oli jo ihan täydet supparit päällä sillon 1.-2.8 ja sit loppuivatkin yllättäen , kun nämä kaks aikasempaa kyl tulivat sit kun homma lähti käyntiin mut niimpä saattavatkin olla erilaisia nämä.
juuri ajattelen kans et leijona luonne. minä päätän itse ja tulen kun minulle sattuu sopimaan.
no tarkkana täs odotellaan et josko pian alkaisivat tosissaan nuo supistelut uudelleen . viimeksi saivat aikaan jo ihan hyvän alun.
koittakaa jaksaa näinä helteisinä päivinä.ja otetaan ihan rauhallisesti.
voikaa hyvin.
huomen taas neuvolaan ja sit kuulumiset sieltäpäin.
äippä ja masuasukas nyt 39+ tasan
jo on aikoihin eletty, kun mun kroppani alkaa toimia yllättäen jo näin aikaisessa vaiheessa! Eli juu, koko yö on valvottu 7 min välein toistuvien supistusten ikeessä. Eikä siinä mitään, onnellinenhan meitsi moisesta on, vaan kun eivät kovene tai tihene, mutta nukkuakaan ei kivulta pysty. Puoli neljän pintaan nappasin Panadolia, ja neljän aikaan palasin petiin, johon nukahdin, kun kipu alkoi laantua - kuten myös supistustiheys. Ja mies lähti töihin ja kuopus heräsi klo 5.40! JA sitä rullaatia on ollut koko aamu. Maar täällä on melkoinen zombie äitinä! Onneksi oma äiti tulee pian auttelemaan. Ei tässä vielä hetkeen olla mhinkään lähdössä, mutta ehkäpä tällä kertaa ei kärvistelläkään ihan tuonne rv 42+ asti...
Rapuäidille, Västikselle, vauva2006:lle ja kaikille muille samassa tilanteessa kärvisteleville paaaaaljon sympatiaa ja tsemppiä. Helpottaa, kun tietää, ettei sinnittele yksin näitä öitä. Vaikka toisaalta tämänöiset kivut vetivät taas sellaiseen omaan transsitilaan, ettei paljon muusta tajunnut eikä välittänyt.
Poikaansa tulevaksi odotellen,
Vitanova rv 40+2