No niin, asuntojen hinnat lähti laskuun. Pidelkäähän stetsoneista
Kommentit (28)
kylllähän tuo ottaa päähän kun nyt just pitäs saada oma asunto myytyä!
Jos ette ole vielä ostanut, niin laskeehan se uudenkin asunnon hinta ihan vastaavasti. Näin väliraha pienenee. Olkaa vain tyytyväisiä!
kylllähän tuo ottaa päähän kun nyt just pitäs saada oma asunto myytyä!
Onneksi saatiin kaupaksi ennen kesää oma.
Rahat ovat jemmassa ja kasvavat korkoa. Nyt vaan odotellaan rauhassa, että hinnat tippuu ja sitten ostetaan halvalla asunto jostain konkurssihuutokaupasta.
joten eipä kosketa meitä just nyt.
kun maksukyky on kunnossa. Olettaen siis että talo/ asunto on perheen pysyväksi kodiksi ostettu, eikä keinottelumielessä. Meillä ei ainkaan ole näköpiirissä perheen talouden tiukentumista toistaiseksi, ja toisaalta koska muka voi olla ihan 100% varma, että mitään ei tapahdu? Ihme paniikinlietsontaa..
Jos ei osta ensin ja sitten ala myymään, ts. kahden asunnon loukku ehkä.
Paitsi jos tiedostaa että millä hintaa saa vanhan asuntonsa varmasti kaupaksi
eli ei yritäkään pyytää viimeisintä hintaa.
Ja jos maksukyky on kunnossa niin aivan sama. Nousuja ja laskuja tulee ja menee
Tehtiin edellisissä asuntokaupoissa niin hyvät tilit, että nyt ei tunnu niin kamalasti, jos ei saa asunnosta niin hyvää hintaa kuin vaikka vuosi sitten olisi saanut. Luultavasti joku asuntojen alennusmyynnistä innostunut joka tapauksessa ostaa tämän asunnon, koska tämä on kaikin puolin kiva kämppä. Ollaan ostamassa toista asuntoa vasta sitten, kun tämä on myyty ja kai se hinnan alennus tuntuu sitten siinäkin kaupassa.
Kesällä sain hiukan erilaisia vastauksia, kun yritin varoitella hintojen laskusta.
No, parhaiten nauraa se joka viimeksi nauraa
ap
Mutta tosiaan, eihän sellaisella asunnolla ole hintaa joka ei vaihda omistajaa, joten ei meidän kotimme hinta laske. Eikä sellaisen asunnon arvo tietenkään myöskään nouse, jota ei hintojen nousun jälkeen myydä.
hintaa. Pyynti on tosi ylihintainen. Nyt olivat vaihtaneet keväiset kuvat syksyisiksi, joten jonkun aikaa on jo myynnissä ollut. Mulla olisi tarvetta ostaa asunto ensi keväänä tai kesänä, kun haluan lähemmäs työpaikkaa....mutta kiire mulla ei ole, kun itsellä on aso, josta pääsee 3 kuukaudessa eroon. Säästelen tässä rahoja siiheksi, ettei tartte ottaa paljoa lainaa....
vai oliko sellainen tilanne, missä 70-80 luvulla rakennettujen kämppien hinnat alkoivat lähennellä uusien asuntojen hintoja? Ihan itse aiheutettua koko sotku, kun kaikki pitää saada heti ja nyt. Myyjät voi pyytää mitä sattuu (oikein luitte, myyjät! välittäjäthän myy sillä hinnalla, minkä myyjä määrää) ja toiset kahelit maksaa. Toivottavasti nyt jo jotain opimme. Olettehan varmaan huomanneet, että uusien hinnat eivät ole muuttuneet mihinkään, vielä...
hintojen laskua niin kauan kun minä olen asuntoasioita seurannut, ainakin 5 vuotta. Kyllä käänne tapahtui jo viime syksynä, nyt finanssikriisin myötä muutos on ollut tosi nopeaa. Jos tilanne elpyy talven aikana hinnat kääntyvät taas nousuun. 50% alennuksia nähdään vain jos Suomi syöksyy syvään lamaan. That's it.
Kesällä sain hiukan erilaisia vastauksia, kun yritin varoitella hintojen laskusta.
No, parhaiten nauraa se joka viimeksi nauraaap
ja laskevat edelleen, joten se kyllä piristää taas asuntokauppaa. Kunhan tämä kriisi on ohitse, tilanne korjaantuu.
ellei ole pakko. On toki aina niitä epätoivoisiakin mutta jos haluat just tietyn kohteen, niin älä laske sen varaan.
hintaa. Pyynti on tosi ylihintainen. Nyt olivat vaihtaneet keväiset kuvat syksyisiksi, joten jonkun aikaa on jo myynnissä ollut. Mulla olisi tarvetta ostaa asunto ensi keväänä tai kesänä, kun haluan lähemmäs työpaikkaa....mutta kiire mulla ei ole, kun itsellä on aso, josta pääsee 3 kuukaudessa eroon. Säästelen tässä rahoja siiheksi, ettei tartte ottaa paljoa lainaa....
Muutamia näkökulmia:
* ensinnäkin asuntojen hintojen lasku on suurimmalle osalle positiivista - vaikka oman asunnon hinta laskee, niin jos on vaihtamassa isompaan, niin sen hinta laskee ihan yhtä lailla ja euromääräisesti siis paljon enemmän ja tällöin tarvitaan vähemmän välirahaa
* ensiasunnonostajillehan tilanne kans paranee, samoin sijoitusasunnon ostejille
* ongelmia tulee vain niille, jotka joutuvat realisoimaan asunnon huonoon aikaan ja velkaa jää enemmän kuin mitä asunnon arvo on, esim. avioero voi moisen aiheuttaa
* tuota ylempää juttua en ymmärrä, että mukamas vanhat maksaisi saman verran kuin uudet - ei ainakaan täällä meidän alueella vaan saman kokoinen uusi maksaa vähintään 50-100t enemmän (eli paljon enemmän kuin vaikka putkiremontti) ja lisäksi uusien hinnat ne vasta ovatkin muuttuneet, olen nähnyt monia uusia myynnissä -15%, puhumattakaan siitä, mitä ihmiset ovat saaneet tingattua kahden keskisissä neuvotteluissa
kysynnän ja tarjonnan lain. Jos hinnat laskee vaikkapa 20% (mikä minusta on jo huimasti) patoutunut asunnonostotarve alkaa vähitellen purkautua. Jos korot laskee ja syvin kriisi vältetään Suomessa, se varmasti vauhdittaa asuntokauppaa. Varmaan tiedät että tällä hetkellä on monia muita kaltaisiasi taviksia ja piensijoittajia jotka säästävät asuntoon ja aikovat ostaa esim. sijoitusasunnon hintojen laskiessa. Keväästä asti asuntokauppa on ollut täysin jäissä, kyllä se taas jossain vaiheessa alkaa vetää.
a) meillä ei ole lainaa
b) meillä on rikkaat aviomiehet, joilla on 100% varmat työpaikat
c) asumme toisella planeetalle
EI KOSKE MEITÄ