Miksi sh:t marisevat matalasta keskipalkastaan?
Taas tuota palkkakeskustelua seuratessani alkaa korpeamaan, että kun sh:t aina vinkuvat matalasta peruspalkastaan, mikä lienee n. 1600-1700 ¿/kk (korjatkaa ihmeessä, jos olen väärässä). Se, mikä asiassa tympii, on se ettei puhuta _todellisista_ keskipalkoista ja vuosituloista; en tunne yhtään hoitsua, joka tekisi töitä vain toimistoaikaan eli lisät muodostanevat palkasta kuitenkin melko suuren osan?
Ja tämä aloitus ei mitenkään ole tarkoitettu väheksymään tai aliarvioimaan mitään/ketään, jos löytyy sh joka tekee 8-16 töitä ja saa tuon perustienestin, niin ilmoittautukaa... ;)
Kommentit (70)
Vierailija:
Sellasta se on, ammatinvalinta
jakso). Ei sillä, etteikö bussinkuljettajan työkin olisi hetkistä, fyysisestikin rasittavaa/puuduttavaa, jne. mutta niin on sh:n ja heidän kyllä kuuluisi saada parempaa palkkaa!
eikä muutaman sinun kaverinkaan
Niin kuin ei sinunkaan alkoholiongelmasi jää hoitamatta minun ammatinvalinnastani johtuen.
Jos et tiennyt hoitajien palkkatasosta ennen koulutukseen hakeutumista, niin onko se yhteiskunnan vika?
Tästä syystä juuri hoitajista on pula ja pula senkun pahenee.
Kuka tahaansa kelpuutetaan hoitamaan vanhuksia, sairaita ja lapsia. Mutta kuka tahaansa ei voi vahtia paperikonetta, tietokoneen näyttöä, myydä jotain turhanpäivästä konsultaatiota.
Vierailija:
niin onko se yhteiskunnan vika?
loppuisi työntekijät. Mutta ei se mene niin, aina tulee joku, joka on valmis tekemään työtä. Jos suomalaiset kyllästyvät, työvoima tulee muualta.
Mutta miksi kaikki sitten valittavat, kun lääkäri tai hoitaja ei puhu kunnolla Suomea?
Vierailija:
Kuka tahaansa kelpuutetaan hoitamaan vanhuksia, sairaita ja lapsia. Mutta kuka tahaansa ei voi vahtia paperikonetta, tietokoneen näyttöä, myydä jotain turhanpäivästä konsultaatiota.Vierailija:
niin onko se yhteiskunnan vika?
Se toki on väärin, ja heikentää jokaisen turvaa hoitoon joutuessaan. Sehän tiedetään, että suurella osalla hoitajista on vakavia matemaattisia puutteita.
Vierailija:
Mutta miksi kaikki sitten valittavat, kun lääkäri tai hoitaja ei puhu kunnolla Suomea?
Niin mitä sitten että valittaa?
Vierailija:
vastuu hengestä on suhteellinen käsite, sillä mikään terveyden- eikä sairaanhoito takaa hengissä pysymistä.Sairaanhoitajien palkat ovat samalla tasolla kuin opistoasteen ja AMK koulutuksen muillakin aloilla. Jos haluaa olla sairaanhoitaja sitä työtä täytyy kyetä tekemään sillä hinnalla. Samoin, jos on insinööri, täytyy kyetä niihin palkkoihin sovittamaan menonsa, mitä siellä on tarjolla.
Sellasta se on, ammatinvalinta
osaa niitä töitä muutkin tehdä kuin vain ne, jotka tällä hetkellä ovat työssä
Sairaanhoidossa on ihmeellinen käsitys yhteiskunnasta, että rahaa maksettaisiin siitä, kuinka hyvin hoivaa toista.
Suomessa on markkinatalous, joka määrää hinnan. Jos hinta ei sovi työntekijälle, hän hakeutukoon muualle. Jos koko massa hakeutuu muualle, ne korvataan toisilla työntekijöillä.
Jos koko keskiasteen koulutuksen saaneiden reservin palkkoja nostetaan 500 eurolla ja saman aikaisesti nostetaan veroja noin 50% työtuloista, niin olen kanssanne samaa mieltä, että näin voidaan tehdä. Muutoin se olisi kansantaloudellinen katastrofi, eikä silloin olemassa olevatkaan hoitajat saisi pitää työpaikkojaan.
Ulkomaalaisten ammattitaitoa/koulutusta on vaikea seuloa. Kieliongelmat aiheuttavat väärinkäsityksiä, puhumattakaan kulttuurieroista.
Itsekkään en kyllä usko, että hoitajat saavat kovin kummoista palkankorotusta, koska talous ei sitä kestä. Luulen, että Suomessakin mennään vähitellen USA:n malliin. Eli rikkaat hoidattavat itsensä vakuutusten turvin yksityisellä, jossa on varaa maksaa kunnon palkkoja. Köyhemmät taas joutuvat turvautumaan julkiseen, jonka taso tulee tulevaisuudessa olemaan olematon.
t: sh
itse olette valmiita romauttamaan sairaanhoitoa absurdeilla palkkavaatimuksilla ja sitten itkette, että kun hoidon taso on niin ja näin
ja mieltei tappaneet, niin ovat olleet aivan supisuomalaisia imbesillejä
Kärsii varmasti, mutta vain väliaikaisesti. Tilanne helpottaa kun saadaan luotua uudenlaiset koulutuskanavat ja hyvä ulkomaalaisrekrytointi.
Näinhän se meni Englannissakin.
Suomalaisuuteni ansiosta pääsen todennäkoisesti esimiestehtäviin. Ja todellakaan kaikki ulkomaalaiset eivät ole huonoja hoitajia, vaikka niitäkin on. itse olen työskennellyt todella taitavan virolaisen ja venäläisen hoitajan kanssa. Mutta ne ennakkoluulot, ne ennakkoluulot!
t: se edellinen sh
Ei läheskään kaikki sht ole vastuussa ihmishengestä. Monet tekevät ihan perushoitotyötä tai siis useimmat. Arvokasta sekin, mutta ei nyt liioitella kuitenkaan.
Vierailija:
vastuusta ihmishengistä, siitä tässä on kyse.
kokonaisuus näkemykset ovat niin eri tasolla
ensin puhutaan palkoista, sitten siitä, ettei kukaan muu voi tätä työtä tehdä kuin " me" ja sitten vielä, että englannissa on paljon sairaalabakteereja " muuten" by the way, viittaus kenties siihen, että suomalaiset hoitsut olisivat ne sinne vieneet
kaikkien aivollisten sairaanhoitajien psta
ei iltoja, ei viikonloppuja, ei pyhiä -> ei lisiä.
Ota pää pepustasi niin voisi sinullekin selvitä muutama asia. Hoitajia on töissä mm. poleilla tai terveyskeskuksissa jolloin oikeasti mitään ekstraa ei tule.