Yleistävä ja stereotyyppinen sisustusketju! Mitä on kenenkin kotona?
Kommentit (97)
ei ole yhtään aitoa mattoa, vain jotain perusnukkamattoja, yksivärisiä. vaaleat alcantarasohvat, kirsikanväriset kirjahyllyt, pöydät, yms. kiinalaisin kirjoitusmerkein koristetut verhot ja keittiö aivan täynnä enemmän tai vähemmän tarpeellisia vekottimia;)
viininpunaisen ja okran värinen makuuhuone koska lämpimänsävyisessä huoneessa on kivempi nukkua.
ei marimekkoa, iittalaa eikä pentikiä.
osuiko yhtään arviointiisi?
Graafikon koti on valkoinen,
verhoina Marimekon Kivet.
Landepaukuilla on pirttipöytä.
Tyylitajuiset sekottavat eri tyylejä, eivätkä kehystä julisteita seinälle.
Superjunteilla on jättisuuri viuhka seinällä sängyn päädyssä, Sotka-hyllyt täynnä Tiimarin "koriste-esineitä".
Hihii, noi viuhkat seinällä on kyllä ihan kauheita :D Samoin seinillä roikkuvat matkamuistoseinälautaset ja muut hirvitykset mitä on selkä vääränä roudattu Kanarialta, Kyprokselta, Kreetalta jne. Yäk.
Löytyykö täältä ketään jolta ei löydy edes yhtä näistä kotoa esillä tai kaapin perukoilla: Aalto-maljakko, Mariskooli, Kivi-tuikku? Mulla on semmoinen käsitys että noilta on hyvin vaikea välttyä, jostain saa lahjaksi kuitenkin tms. Multa löytyy kaikkia noita, osa kaapissa piilossa. En raaski heivatakaan :)
on trash-perheellä telkkari, maalarinvalkoiset seinät, muovimattolattia, nallepuh-matto ja joku toosi ihku lasten lamppu ihan Prismasta. Kaikki verhot, pussilakanat jne. on kirjavia ja eri kuviolla. Hirveästi halpisleluja.
Alemmin koulutetulla keskiluokalla on mahdollisesti maalatut seinät ja nallepuh tai muumibroodia. yhteensopivat lastenlausteet on hommattu todennäköisimmin ikeasta. Pojille on autoja ja automatto, tytöille nukkeja, ja myös sisustuksen värit on päätetty sukupuolen perusteella.
Ylemmin koulutetulla keskiluokalla on sukupuolineurtaali väritys, puiset kalusteet ja retrohenkeä sisustuksessa. Lelujen määrää on pyritty tietoisesti vähentämään. Toivottavaa on, että lelut ovat puisia ja vanehmpien vanhoja.
Eliitillä on sen näköiset lastenhuoneet kuin niissä ei asuisi ketään ja desingkalusteita. Sisustus on tehty suunnittelijan, eikä lasten maun mukaan, esimerkiksi ikkuinoissa ei ole verhoja tms. Leluja on noin kaksi, joista toinen on Brion iso mäyräkoira.
[ Aalto-maljakko, Mariskooli, Kivi-tuikku? Mulla on semmoinen käsitys että noilta on hyvin vaikea välttyä, jostain saa lahjaksi kuitenkin tms. Multa löytyy kaikkia noita, osa kaapissa piilossa. En raaski heivatakaan :)
meiltä löydy, eikä Kivituikkuja, mutta ihan itse ostettu Mariskooli on..
Mä taidan olla outo suomalainen kun en voi sietää suurinta osaa Marimekon tuotteista. Varsinkin ne vaatteet on kuin sirkuspellen vaatekaapista, raitaa, palloa, hurjia värejä. Silmiin sattuu kun näkee joskus jollain viittä eri marimekon kuosia yllään ja asusteissaan :O On raitapaitaa, pallohametta, unikkokassi, päärynähattu jne jne. KAUHEEN näköistä. :)
[ Aalto-maljakko, Mariskooli, Kivi-tuikku? Mulla on semmoinen käsitys että noilta on hyvin vaikea välttyä, jostain saa lahjaksi kuitenkin tms. Multa löytyy kaikkia noita, osa kaapissa piilossa. En raaski heivatakaan :)
Tarkoitin sitä että ne on oikeita kansallisesineitä, joka kodista löytyy :)
mutta mariskooleilta en ole välttynyt. Ja itse asiassa... nehän näyttää aika kivoilta. Sopii meidän vanhojen huonekalujen ja retrokankaiden (myönnetään, marimekkokuosia) joukkoon. Mutta ei kiitos unikolle!
Ja kaikki huonekalut ovat tunnettuja klassikoita, joilla ei voi mennä pieleen. Eli sanalla sanoen helvetin tylsää ja riskitöntä.
Ihan sama vaikka lähes kaikilta niitä löytyy.
t. muotoilija
klassikkohuonekaluja perustellaan sillä, että "ne ovat laadukkaita ja kestäviä, ja miellyttävät silmää vuosikymmeniä". En väitä etteikö näin olisi, ja kyllä meillekin kelpaisi Artekista yksi jos toinenkin kaluste, mutta hassua kun aina samat jutut...
pystytty tekemään parin harppauksen mittainen luokkaretki ylöspäin, ainakin streotyyppi-kuvauksen mukaan.
Miltä sitten pitää näyttää muissa huoneissa? Pääsemmeköhän retkelle niissäkin? Kertokaapa siis, miltä näyttää ylemmän keskiluokan muissa huoneissa?
Täällä käsi pystyssä! Ei yhtään kivi-tuikkua, ei Aaltomaljakkoa eikä Mariskooliakaan! Eikä ole muuten mitään Unikkoakaan, ei sen puoleen muutakaan Marimekon tuottamaa.
Mitenköhän olenkin välttynyt niiltä...? :)
myös roskalavalöytöjä, antiikkia tai vanhoja tavaroita, itsesuunniteltuja outoja protoja, ikeaa yms. niiden klassikoiden kanssa. Eri aikakausien esineitä ja tyylejä sekoitettuna toisiinsa- mikä onkin nyt trendikästä.
Meillä taas on aaltomaljakkoja ja kivi-tuikkuja, mistä pidän kovasti.Ihan sama vaikka lähes kaikilta niitä löytyy.
t. muotoilija
Mä oon se joka otti tän kansallisesineasian puheeksi. Tarkennan vielä omaa kantaani, siis mun mielestä Mariskoolit on ihania, samoin Aalto-maljakoista pidän ja Kivi-tuikutkin ihan kivoja. Mulla on niitä niin paljon (nimenomaan Mariskooleja) että osa on kaapissa piilossa. Kai mä pelkään että musta saisi ihan pähkähullun vaikutelman jos ne kaikki kymmenkunta olisi hyllyssä esillä :D
Jos joku esine osoittautuu suosituksi niin onhan siihen yleensä hyvä syy. Itse en voi käsittää Pentikin suosiota, mä kelpuuttaisin suurimman osan niistä astioista vaan mökille.
Makuasioita, makuasioita :)
sisustuksessa on jonkin verran Ikeaa, perusväreinä valkoinen-ruskea-siniharmaa ja tehostevärinä punaista yms. Ja tytön huoneessa on pinkki seinä ja pojan vaaleansininen. Kääk. Ollaanko vähän kliseisiä?
Keskiluokka: pyrkimys jäljitellä skannon kuvastoa, ja jos raha ei riitä, niin turvaudutaan ikean mallistoon. Sävyt: vaaleaa, beigeä, tehostevärinä turkoosi tai punainen. Tytön huoneessa vaalenpunaiseksi maalattu seinä, pojan huoneessa vaaleansiniseksi maalattu.
Alemmat kansankerrokset: 80-luvun nahkasohva, siniset puffiverhot, puupanelia joka puolella, lastulevyhyllykkö
Ja kaikki huonekalut ovat tunnettuja klassikoita, joilla ei voi mennä pieleen. Eli sanalla sanoen helvetin tylsää ja riskitöntä.
Mä olen ihan kyllästynyt sisustuslehtien designkoteihin, ne on kaikki ihan samanlaisia. Nytpä mä olenkin vastapainoksi välillä lueskellut englantilaisia sisutuslehtiä, ihanan virkistäviä rimpsukoteja. Paitsi että englantilaisetkin näköjään on ruvenneet arvostamaan minimalistista sisustusta.
Täällä käsi pystyssä! Ei yhtään kivi-tuikkua, ei Aaltomaljakkoa eikä Mariskooliakaan! Eikä ole muuten mitään Unikkoakaan, ei sen puoleen muutakaan Marimekon tuottamaa.
Mitenköhän olenkin välttynyt niiltä...? :)
sataan kertaan. Sisustaminen on tylsää - ainakin nyt kun oma koti on valmis - ja onneksi voinkin nyt keskittyä ihan muuhun...en kaipaa mitään uutta tai vaihtelua (ehkä verhoissa ja kankaissa) , huonekalut yms on valittu niin että kestävät toivottavasti koko eliniän.
t. se muotoilija
Av-mamman kodin paras varuste onkin rikas mies. Ja ihan vakavasti ottaen av-mamma ei kyllä oikein voi ostaa noita merkkejä kun paljon kalliimpiakin on saatavilla. johan häntä luultaisiin köyhäksi!