Minkälaisia kantoreppuja teillä on käytössä 6-12 kuisilla vauvoilla ?
Hankinnassa olisi helppo ja muuntuva kantoreppu. Retkeillään ja kävellään paljon metsissä ja tulossa on kahden viikon etelänmatka. Minkälaista kantoreppua suosittelisit ? Kiitos ;)
Kommentit (13)
ja varmasti myös nykymallisessa patpumissa, kun siinä saa pään tuettua. 6-12 kuukauden ikäiselle ergo ja patapum on ihan parhaita, jaksaa kantaa vaikka kuinka pitkään, kannoin itse aikanaan tyttöä noin puolivuotiaana, liki 9 kliloisena, 15 kilometrin kävelyn, jossa oli melkoisesti nousua, ekan puoliskon etupuolella ja loput selässä eikä rasittanut tippakaan. Ton ikäisenä nukahti Ergoon aina melkein välittomästi. Kehikollisia kantorinkkoja (kuten deuter) en harkitsisi tuon ikäiselle kuin ihan oikealle vaellukselle. Sitten kun painoa alkaa olla jo reilusti yli kymmenen kiloa en itse enää mukavasti jaksaa kantaa yli tuntia putkeen, mikä sekin on aina riittänyt matkoilla ja tavallisilla retkillä.
Jos reppua ei ikinä mitenkään ole tarkoitus käyttää kaupungilla, jolloin se olisi hyvä saada pakattua pieneen tilaan ja matkakohteenne on kuuma voi myös harkita rinkkaa, sillä kantoreppu on yli 30 asteen lämmössä hiostava varsinkin isompaa lasta kantaessa, kun lapsi on niin tiivisti kantajaa vasten
Tuosta paikkareista kannettaessa: meillakin 9kk neiti kylla nukahtaa hyvin helposti Ergoon, kun ollaan liikenteessa. Paan ja kasvot saa hupulla hyvin suojaan.
Meillä Deuterin rinkka, mutta sillä ei enään patikoidessa paljon tarvetta ole. Eli lapsi (4v., n.15kg) kävelee jo itse paljon, välillä käy hetken huilaamassa, kun ei ihan 7-10 kilometrin patikointeja itse vielä jaksa. =) Eli olemme vähän harkinneet luopumista tuosta rinkasta, jos vaihtaisi kantoreppuun, mutta kannattaako? Rinkka ollut tosi hyvä, ei hiosta ja paino jakaantuu hyvin.
ja painoa tytöllä juurikin 15 kiloa (kotivaalla) ja aivan hyvin häntä jaksa kantaa melkein tunnin ja hiostavuus on siis ergossa ongelma vasta ihan kuumalla eli ei käytännössä ikinä Suomen oloissa.
jos ei koko päivää enää tarvitse kantaa, niin Ergo tai patapum on hyvä lisäapu, kun se kulkee ihan päivärepussa eväiden yms, kanssa.
Tällä hetkellä käytössä on ergo ja deuterin rinkka. Jos molempia halutaan kantaa, riippuu matkasta kumpi istuu kummassa. Isompi (n. 15kg) jo kävelee halutessaan pitkiä matkoja, joten lepopaikkana on silloin ergo, koska rinkassa kantaminen on kuitenkin pitkillä matkoilla mukavampaa. Jos tuntuu, ettei isompi sitten haluakaan kävellä (ihania nämä uhmaikäiset) vaihdetaan pienempi ergoon, koska lyhyempi ja varsinkin lyhytjalkaisempi on helpompi ergossa ja pitkät jalat taas rinkassa. Ja ergo tosiaan on hyvä matkoilla hätävarana. Ergoa meillä käytettiin noin 8kk eteenpäin eli sen jälkeen kun kantoliina alkoi tuntua hankalalta.
Trikoinen Pikkuruun liina on tosi helppo sitoa, kun joustaa niin paljon. Lasta on liinassa tosi kevyt kantaa, itse tosin käytän vaan tuplaristisidontaa. Pian pitää vaihtaa liinaa, kun nyt jo 10 kg pojalla liina alkaa olla jo liian joustava.
ja neiti 6kk (painoa reilu 8kg) kulkee kivasti mukana. Vielä vatsan puolella, mutta kaipa vähitellen siirtyy selän puolelle. Itse jaksoin ihan hyvin kulkea vaikeakulkuisessa metsässä neiti patapumissa helteelläkin. Paljon juomaa eikä kovin pitkää taivalta kerrallaaan... Hiostaa kyllä reippaasti helteellä, kun ollaan masut vastakkain. Hiostavuusongelma oli kyllä vain lämpötilan ollessa yli 27 astetta ja maaston todella vaikeakulkuista eli hiki olisi tullut ilman kannettavaakin.
Tasamaastossa kävey lämpötilassa n. 25 astetta ei aiheuttanut sen suurempia hikoiluongelmia. Ei tietenkään kylmä pääse tulemaan ;)
- tiklu, typy 6kk ja poitsu 2v.
meillä ng ergo ollut käytössä n.5kk lähtien lähes päivittäisessä käytössä.todella mukava päällä hyvien säätöjen ja pehmusteiden ansiosta ja lapsi viihtyy!edessä pieni tasku johon saa esim.avaimet ja kännykän.pääntuki on helppo laittaa kun lapsi nukahtaa.ainut miinus on korkea hinta,mutta onhan sillä myös hyvä jälleenmyyntiarvo sitten kun omastaan haluaa luopua.yamoa olen myös lukenut kehuttavan.tekisi mieli kokeilla,mutta toisaalta kannattaako vaihto kuitenkaan,onko mainittavia eroja ergoon,jospa joku tietäisi?mutta siis ergoa voin lämpimästi suositella!
Meillä tyttö viihtyy Patapumissa, hinta on edullisempi kuin Ergossa ja sama idea kantamisessa. Kestovaippakaupasta tilasin :) Aikaisemminlla lapsilla ei ole kantoreppua eikä rintareppua ollut mutta nyt en luopuisi millään, loisto-ostos =)
Ergolla ollaan reissattu Thaimaan ja Turkin matkat (11kk ja 14 kk ikäisenä), aivan voittamaton kapistus mm. lentokentällä. Samoin poika kulkee paljon mukana metsälenkeillä reppuillen.
pitkä trikooliina, ERGO ja Wilkinet.
Tuon kokoiselle jos repun haluaa, niin suosittelen minäkin Ergoa tai Patapumia, niissä kantaa vielä reilusti isompaakin, jos selkä kestää :O)
joten paha sanoa tuosta mitään. Meillä oli menestyksekkäästi käytössä viikon reissulla Itävallan alpeilla vaelluksella Deuterin kakkonen (Kid II), tosin kolmonen oisi ollut vielä parempi.. Se oli lainassa. Nyt hankittiin itselle Vauden tuota kolmosta vastaava reppu. Hyvin toimii. Eilen olin pojan (11,5 kk) kanssa repulla koko päivän Tallinnassa :)
" Muuntuvaksi" en tuota rinkkaa/reppua kyllä haukkuisi mutta jos haluat liikkua luonnossa lapsen kanssa ympäri vuoden, niin nuo kaksi on kyllä loistovalintoja. Itse pidin Ergoa hieman " rempulana" eli jämäkkyyttä toivoin repulta: kun ollaan koko päivä liikenteessä niin lapsi voi ottaa päikkäritkin tuossa rinkassa.
taallakin, en vaihtaisi pois mistaan hinnasta, lentokentilla aivan ykkonen! Ergoon saa ostettua siihen sopivan pienen pussukan, jonka saa kiinni reppuun, kateva ostosilla, kun kantaa lasta viela edessa. Siihen on olemassa myos oma reppu, joka on suunniteltu sopimaan, kun lasta kantaa selassa.