diipadaapaa =(, surullista
stressi pahempaa kuin tupakointi?
parempi polttaa silloin?
ei se haittaa jos vaan poltan jämät?
Täytyy sanoa että vähämpä te ihmiset aivojanne käytätte.
Tupakan savu sisältää:
ammoniakki ¿ asetoni ¿ bentseeni ¿ bentsopyreeni ¿ DDT ¿ elohopea ¿ formaldehydi ¿ hiilimonoksidi (häkä) ¿ kromi ¿ metanoli ¿ nikkeli ¿ nikotiini ¿ nitrosoamiinit ¿ radioaktiivinen polonium-210 ¿ sinkki ¿ syanidi ¿ tolueeni ¿ typen oksidit ¿ vinyylikloridi
Suurin osa on elimistöön kerääntyviä aineita. Tulee myös muualta kuin tupakasta tietenkin. Riippuen elintavoistasi.
Se sama " happi" joka sinun elimistössäsi kulkee, kulkee myös lapsesi kautta sikiön ollessa napanuoralla yhteydessä sinuun... Että tätä kautta teet joka kerta lapsellesi happivajetta kun poltat. Samoin kuin itsellesi.
Lapsen elimistöön kulkee se sama kökkö mikä omaasikin.
Itsekkyyttä on polttaa raskausaikana. Täytyy olla tahtoa ja suojeluvaistoa äidillä sen verran.
-itsekin poltin/poltan epäsäännöllisesti mutta EN TODELLAKAAN raskausaikana-
Kommentit (3)
koska et saastuta vain itseäsi, vaan myös muita. Ja että vieläpä syntymätöntä lasta. Ja että jaksat vouhottaa! Valntasi on MINÄ, eikä lapsesi, niinkuin kaiken järjen mukaan pitäisi olla. Lapsi voi näyttää ja vaikuttaa terveeltä syntyessään, mutta monen muun pahan lisäksi vastustuskyky on alhaisempi ja vaikuttaa sairauksien syntyyn vielä aikuisiälläkin. Asia ei ole vain tupakoivien äitien keskeinen, me veronmaksajat kustannamme sinun aiheuttamasi vammat itsellesi ja lapsillesi. Jaaha,joopa, jassoo, niinpä ja mitä muita aloitteita sinulla olikaan!
" Olenpa joskus minäkin ollut typerä ja poltellut.a2
Jokaisen savukkeen jälkeen sikiö potee hapenpuutetta. Ensin " sätkii" kohdussa ja sitten valahtaa veltoksi joksikin aikaa...
Mitäpä tähän sanomista!?
Itse olen 5. kuulla ja vähentänyt tupakoinnin 1/pv. Ja koetan nyt siitäkin luopua. Ei ole helppoa ja tunnen syyllisyyden joka kerran kun poltan. Mutta olen tyytyväinen jo tästä mihin olen pystynyt!
Tupakkariippuvuus on verrattavissa huumeriippuvuuteen, eli ei ole mikään pikku juttu päästä eroon. Eikä mielestäni voi sanoa että ei ajattele ollenkaan muuta kuin itseään jos ei pysty kuin seinään lopettamaan.
Eli en oikeuta millään lailla kenenkään tupakoivan raskaana, mutten silti tulisi tänne tuomitsemaan ja haukkumaan sitä jolla tämä ongelma on juuri päällä...
Mitäpä se auttaa? Ei yhtään mitään.
Paras keino auttaa läheistä (tai vihamiestä) eróon tupakasta on tutkitun tiedon tarjoaminen kirjallisessa muodossa.
Ja sinulle pitäisi tästä varmaan antaa mitali... Et varmasti ole koskaan tehnyt mitään muutakaan mistä voisi olla haittaa... Teurastit naapurin kissat toksoplasmoosiriskin takia? Jätit syömättä joka ainoa ruoka-aineen neuvolan vältettävien ruokien listalta? Söit foolihappoa ja raskausvitamiineja puoli vuotta ennen raskuden yrittämistä? Turha nostaa itse toisten yläpuolelle, kaikilla meillä on heikkoutemme. Itselläni myös (tosin ei enää tupakka, mutta moni muu).