Avuttomuuden huippu? Palokunta pelasti tytön kiipeilytelineestä.
Palomiehet pelastivat pikkutytön kiipeilytelineestä
2-vuotias pikkutyttö jäi torstaina aamulla jumiin kiipeilytelineeseen Kivelän sairaalaa vastapäätä olevassa leikkipuistossa.
- Lapsi oli noin 2,5 metrin korkeudessa, eikä sitten päässyt sieltä itse pois, Helsingin pelastuslaitokselta kerrotaan.
Pikkutyttö oli puistossa isoäitinsä kanssa, kun hän kiipesi puistossa olevan isoille lapsille tarkoitetun leikkitelineen katolle. Kun isoäitikään ei saanut lasta alas, hän soitti palokunnan apuun.
- Pojat kävivät sitten hakemassa lapsen alas sieltä. Se oli nopea keikka, pelastuslaitos kommentoi aamun tehtäväänsä
------------------------------------------------------------------------------
Tää on just tätä: soitetaan heti hätänumeroon, kun ei muutakaan keksitä. Hätänumeroon soitetaan kun on oikea hätä, tässä tilanteessa mummeli olisi voinut ihan itse kiivetä sinne telineeseen hakemaan lapsen alas, tai pyytää jotain ohikulkijaa... ei sinne kovin vaikeaa voi olla päästä, jos kerran parivuotiaskin pääsi kiipeämään!
Kommentit (94)
koko sen ajan, kun lapsi on punnertanut itseään sinne katolle? Ei ole voinut käydä ihan hetkessä.
Ei vanha mummo pysty kiipeämään kiipeilytelineeseen nostamaan 2-vuotiasta sieltä pois. Ei pystyisi oman lapsenikaan mummo, joka on jo aika huono liikkumaan.
Ei kaikki ole nuoria ja terveitä.
menkäähän mammat kokeilemaan miten onnistuu ja viekää mummot myös.
puolia pitkin sellaiseen telineeseen kuin apina. Siinä vaiheessa jos lapsi on yhteistyökykyinen eikä keksi ruveta minnekään katolle kiipeämään, niin saahan sen pois. Ei tainnu mummolle tulla mieleenkään, että lapsi vois katolle pyrkiä :).
jos olisivat sieltä yhdessä pudonneet.
Kaikkia vaaroja tässä maailmassa ei vaan arvaa ennakolta. Jossitella voi sitten oikein urakalla jälkeenpäin.
muistaakseni siinä pystysuorassa on pieniä koloja tai ulokkeita, joita pitkin pääsee kiipeämään. Korjatkaa, jos muistan ihan väärin. Oma poika vasta vähän alle 2v, eikä hänellä siis mitään mahdollisuuksia päästä ylös. Todella taitava tyttö ollut! Ja totuus on, että itse varmaan pääsisin ylös, mutta tuskin saisin lasta kannettua turvallisesti alas ellei olisi joku toinen aikuinen auttamassa.
Ihan hyvin on voinut mennä niin, että kaikki menee aluksi ihan hyvin. Lapsi pääsee telineeseen itse, tarkoitus on että liukuu alas liukumäkeä. Jos keksiikin ruveta kiipeämään katolle, mitä mummo voi siinä tehdä, jollei itse pääse telineeseen. Tai pääsee liian hitaasti, mukula on jo katolla ennen kuin ehtii hätiin!
mitkä sopii 2,5-vuotiaalle, mitkä ei.
Aika hankalaa saada lasta yksin alas tuollaisen kiipeilyseinän kautta, jos ei itse uskalla laskeutua. Saatikka sitten, jos on jo ikäihminen.
" Isoäitinsä kanssa puistossa ollut pikkutyttö päätti kokeilla isommille lapsille tarkoitettua kiipeilyseinää ja pääsi lyhyessä ajassa runsaan parimetrisen kiipeilytelineen kattotasanteelle. "
Kremppaa jos on niin en anna meidänkään isoisovanhemmille. Vain jos olen varma, että pääsevät tarvittaessa vaikka puuhun kiipeämään lapsen perässä.
antaa tehdä ja mitä ei :). Kun itse tiedätte kaikki asiat ja osaatte kaikkea mahdollista varoa. Loppujen lopuksi tästä jutusta kenellekään aiheutunut vahinko oli maksimaalisen pieni. Ainoat, jotka tästä kärsi, oli kontrollifriikki av-mammat, eli Nennat, joitten lapset ei saa mennä uloskaan ilman kypärää :DDDDDDDDDDDDDD.
Eipä ole meidän lapsia palokunta korjaillut puistoreissuilla.
ja annan kyllä hoitaa lastani. Mutta tuskin hänkään olisi päässyt tuonne kiipeilytelineeseen kiipeämään tai jos olisi, niin tuskin olisi saanut lasta turvallisesti alas. Ehkä en olisi saanut itsekään.
Mutta tämä tiedoksi sille, joka ihmetteli, kenen äiti on 40-vuotta vanhempi. Kaikki vaan eivät saa lapsia silloin kun haluavat ja sitten elämä voikin yllättää.
Ei niitä tulipaloja nyt niin paljoa ole, ettei yhtä tyttöä kerkiä telineestä noukkia:)
Turhaakin turhempia ovat yökyytikeikat (ambulanssi) jossa alkoholilla osuutta asiaan...
nm. mulla kans palomies kotona (ei se 1. vaimo kuitenkaan:)
Ensinnäkin, mummelihan on todellakin voinut olla sellaisessa kunnossa, ettei pysty kiipeämään tuollaiselle telineelle. Eikä silloin tarvitse mikään ihan rampa olla, leikkitelineet on tarkoitettu ketterille lapsille ja helpostihan niihin normaalipainoinen terve aikuinenkin kiipeää. Mutta ei läheskään kaikki kuusikymppiset mummot.
Näin ollen on typerää syyllistämistä kun jotkut sanovat, ettei lasta olisi saanut jättää mummolle hoitoon lainkaan. Ehkä mummo olisi voinut vahtia lasta vähän paremmin, se on totta, mutta hei, eihän tuossa mitään suuren suurta vahinkoa sattunut. Ei tippunut lapsi laiturin nokasta tms.
Mutta se mitä hieman uutisen tietojen perusteella ihmettelen on, että eikö tosiaan Helsingissä olevan puiston näköetäisyydeltä löytynyt yhden yhtä normaalia ohikulkevaa miestä, jolta mummo olisi apua voinut pyytää?? Ymmärrän, jos mummo olisi ollut lapsen kanssa metsässä ja lapsi olisi jotenkin mennyt puuhun, niin hankala olisi muuta tehdä kuin soittaa 112, mutta eikö nyt tosiaan ollut muita vaihtoehtoja?
Ainakaan tuosta jutusta ei käy ilmi, että mummo olisi ensin yrittänyt muita keinoja kuin 112, mutta voi toki olla, ettemme tiedä läheskään kaikkea.
että palokunta kävi mummoa auttamassa? Vai haluatko vain omaasi (ja mummosi) erinomaisuutta täällä korostaa. Munkin veli muuten on palomies ja sanoo aina että turhat keikat on hyviä keikkoja (siis ettei kuolleita/loukkaantuneita)
Ai niin ja mun äiti on mua 38 vuotta vanhempi.
niin silloin kaikki maailman muutkin mummot pystyy kiipeämään 2,5 metriin.