Avuttomuuden huippu? Palokunta pelasti tytön kiipeilytelineestä.
Palomiehet pelastivat pikkutytön kiipeilytelineestä
2-vuotias pikkutyttö jäi torstaina aamulla jumiin kiipeilytelineeseen Kivelän sairaalaa vastapäätä olevassa leikkipuistossa.
- Lapsi oli noin 2,5 metrin korkeudessa, eikä sitten päässyt sieltä itse pois, Helsingin pelastuslaitokselta kerrotaan.
Pikkutyttö oli puistossa isoäitinsä kanssa, kun hän kiipesi puistossa olevan isoille lapsille tarkoitetun leikkitelineen katolle. Kun isoäitikään ei saanut lasta alas, hän soitti palokunnan apuun.
- Pojat kävivät sitten hakemassa lapsen alas sieltä. Se oli nopea keikka, pelastuslaitos kommentoi aamun tehtäväänsä
------------------------------------------------------------------------------
Tää on just tätä: soitetaan heti hätänumeroon, kun ei muutakaan keksitä. Hätänumeroon soitetaan kun on oikea hätä, tässä tilanteessa mummeli olisi voinut ihan itse kiivetä sinne telineeseen hakemaan lapsen alas, tai pyytää jotain ohikulkijaa... ei sinne kovin vaikeaa voi olla päästä, jos kerran parivuotiaskin pääsi kiipeämään!
Kommentit (94)
T: palomiehen vaimo (jonka mies sanoi tästä tapauksesta kuultuaan että vittu joo)
Vierailija:
Ikävä kyllä sen palokunnan on PAKKO mennä paikalle vaikka hälytys on aiheeton!Ei ne valkkaa hälytyksiään vaikka haluaisivatkin.
tästä sen näkee kun vanhukset tekee lapsia niin ei niistä pystytä huolehtimaan
Oltiin just mökillä ja kaksi aikuista vahti 2-vuotiasta kuin HAUKAT. Kaikki nuo lehtijutut hukkumisista mielessä. Ja SILTI tuli parin minuutin herpaantumisia, tsiisus missä poika on -hetkiä. Mitään ei sattunut, mutta ihan hyvin olisi voinut! Ei siinä tarvitse montaa minuuttia katsoa muualle saati mitään lehteä lukea.
Ja sitä vartenhan palokunta ja polisii ja lääkärit ja ambulanssit ON, että se tulee apuun KUN jotain sattuu. Ikinä ei tässä maailmassa tulla pääsemään siihen, ettei mitään satu koskaan. Jos reaktio avun tarpeessa oleviin on vittu, niin oisko aika vaihtaa alaa?
mutta reaktio täysin turhiin, ei palokunnalle kuuluviin hälytyksiin on kuulemma jokaisella " vittu" . Kun olisi ihan oikeitakin töitä tehtävänä.
T: se palomiehen vaimo
ihan helposti tuo alas kukaan ilman apua. Katso sinne katonrajaan. Siellä se istui.
hakea lapsesi 2,5 metrin korkeudesta alas, ja kuvittele vielä että ikää on 40 vuotta enempi ja vaivojakin ehkä...ihme pätemistä taas täällä, kun te ette voi tietää oliko oikeasti tarve vai ei.
Kun ei jutun mukaan saanut lasta alas. Ei siis pystynyt kiipeämään 2,5 metrin korkeudessa olevalle katolle ja apinan lailla tuomaan lasta alas. Kuvitellaan, että oli vieraalla paikkakunnalla, lasten vanhemmat jossain niin kaukana ettei siihen tilanteeseen pääse. Mitä siinä olis sitten pitänyt tehdä?
olisiko palomies ollut tyytyväinen jos mummo olisi lähtenyt kiipeämään ja mummo sekä lapsi olisi taittaneet niskansa tippuessaan alas? Tosi fiksun kuulonen mies muuten " Vittu joo...."
Varmaan on joo paljon turhia hälytyksiä mutta tämä ei sellaiselta kuulosta.
Olis voinut senkin ajan istua perseellään ja lukea Jallua.
Enkä todellakaan päästä omia lapsiani sellaisen ihmisen kanssa puistoilemaan, joka ei pysty lapsia kunnolla siellä kaitsemaan. Tai sitten olen itse ainakin korkeintaan viiden minuutin ja puhelimen päässä.
Kenen äiti (siis mummo) muka on 40 v vanhempi? Ei mun ainakaan... mun äiti on mua 26 v vanhempi.
palomiehen vaimoko se siellä vastailee...
En ole kylläkään palomiehen vaimo, vaan hitsaajan.
Jos lapsi olisi ollut jonkun talon katolla, niin ymmärtäisin, mutta kyseessä oli leikkipuiston kiipeilyteline!
Oma äitini ei ole minua 40 vuotta vanhempi vaan 24 vuotta vanhempi, ja pääsee taatusti kiipeämään telineeseen yhtä ketterään kuin lapsenlapsensakin.
Vierailija:
hakea lapsesi 2,5 metrin korkeudesta alas, ja kuvittele vielä että ikää on 40 vuotta enempi ja vaivojakin ehkä...ihme pätemistä taas täällä, kun te ette voi tietää oliko oikeasti tarve vai ei.
Katolla on tyypillisesti räystäät ja niin edelleen. Sehän siinä onkin, että katolle meno on huomattavasti helpompaa kuin sieltä alastulo. Ja voin vaan kuvitella miten hankalaa se on, jos autettava on täysin yhteistyökyvytön, esim. pelkäävä pieni lapsi. Todellakaan ei ollut turha hälyytys.
minä en ainakaan möhömahani kanssa olisi lastani edes uskaltanut lähteä alas hakemaan. Puistoon kyllä mennään joka päivä.
Vahtia yrittäisin kyllä paremmin, mutta jos vahinko pääsisi tapahtumaan ja lapsi päätyisi paikkaan, mistä en saisi sitä alas, niin mitä muuta siinä voi tehdä kuin soittaa apua?
Siellä on kaksi telinettä mihin voi kiivetä: toiseen vie portaat ja liukumäkeä pääsee alas. Tämä yleensä se mihin pienemmät läpset kiipeilevät ja sieltä mummo olisi varmaan tytön saanut pois, jos ei olisi itse uskaltanut alas tulla. Toinen kiipeilyteline on huomattavasti korkeampi, johon kipeilevät pääasiassa vanhemmat lapset. Sinne pääsee joko pystysuoraa seinämää pitkin tai sitten hieman kaltevaa seinämää pitkin köyden avulla kiiveten (jos nyt ihan oikein muistan). En tiedä miten 2-vuotias on siis ylös päässyt, mutta ymmärrän hyvin ettei mummo ole häntä sieltä omin avuin alas saanut.
Jos ihminen on normaalipituinen, niin hänen ei täydy kuin kiivetä muutama tikasaskelma ylös ja nostaa kädet, niin yltää 2½m korkeudella olevaan lapseen.
Miten lapsi pääsi ylös jos ei päässyt alas? Ettei vaan mummolle olis iskenyt paniikki kun Janica lällättelee kiipeilytelineessä, ja soitti palokunnan hätävarjelun liioitteluna.
Onks niissäkin räystäät jne?
Vierailija:
Katolla on tyypillisesti räystäät ja niin edelleen. Sehän siinä onkin, että katolle meno on huomattavasti helpompaa kuin sieltä alastulo. Ja voin vaan kuvitella miten hankalaa se on, jos autettava on täysin yhteistyökyvytön, esim. pelkäävä pieni lapsi. Todellakaan ei ollut turha hälyytys.
Vierailija:
Mitäs jos ne askelmat olivat puolentoista metrin päässä ja mummon piti pitää samalla lapsesta kiinni ettei putoa. Saa olla melkoinen akrobaatti joka sen pystyy tekemään.
Siksi toisekseen, itse olen 171 cm pitkä - ja minullekin tuottaa vaikeuksia nostaa lapsi pois kun hän on reilut kaksi metriä korkealla katolla istuskelemassa. (Kokemusta on, lapsi on tosin 4-vuotias ja tykkää istuskella leikkimökkinsä katolla... minä pidän vahtia maassa ja otan kopin jos tipahtaa...)
Voin vain kuvitella kuinka hankalaa olisi mahdollisesti lyhyemmälle mummolle ottaa lapsi vielä korkeammalta katolta.