Vuorotyötä tekevät äidit! Viettekö lapsenne aina aamuisin samaan aikaan hoitoon, riippumatta työvuorostanne?
Onko lapselle helpompaa mennä säännöllisesti joka aamu vaikkapa klo8 hoitoon, kuin että joskus menisi vasta klo11?
Kommentit (42)
et oo tainnut yövuoroja sitten pahemmin tehdä. Laspethan toki pitää pitää yövuoron jälkeen kotona tekemässä mitä sattuu sillä aikaa kun itse nukkuu univelkoja...vai käsititkö jotenkin jutun väärin.
Vierailija:
et oo tainnut yövuoroja sitten pahemmin tehdä. Laspethan toki pitää pitää yövuoron jälkeen kotona tekemässä mitä sattuu sillä aikaa kun itse nukkuu univelkoja...vai käsititkö jotenkin jutun väärin.
Ymmärrän toki että lapsen on perempi vanhemman yövuoron jälkeen parempi olla hoidossa kuin kotona väsyneen/nukkuvan vanhemman kanssa. Mutta mielestäni lapsi haetaan hoidosta siinä vaiheessa kun itse herätään, eikä omien shoppialujen ja huvitusten jälkeen.
Ihan sama kun että päästessäsi kahdelta töistä lähetkin ostoksille ja palaat hakemaan lapsen päiväkodilta neljän jälkeen.
No minä olen sitten kaikkein surkein äiti, kun vien lapset klo 9.00 hoitoon, vaikka iltavuoro alkaa 14.30, ja aamuvuoro alkaa 6.30, jolloin mies vie lapset klo 7.00:ksi. :)
Kaksoset ovat hoidossa eri paikoissa, toinen perhepäivähoitajalla ja toinen henkilökohtaisen avustajan kanssa päiväkodissa, molemmille ja varsinkin erityislapselle on tärkeää säännöllisyys, ja virikkeet päiväkodissa yms. ja minä hoidan juoksevat asiat, teen ruuan valmiiksi kotiin tuleville koululaisille ja miehelle päivällä, että saavat istua valmiiseen pöytään, hoidan erityislapsen apuvälineet sun muut asiat, ja saatan jopa ottaa pienet päikkärit, kyllä vain, sillä herään öisin 1-25 krt lapsen takia.
Meillä näin.
Mies menee töihin klo 8-10 ja pääsee töistä klo 16-17.00.
Itse teen kolmea vuoroa.
Lapset (1v10kk, 3v9kk) ovat hoidossa:
Jos menen aamuvuoroon (lähden kotoa klo 5.20), mies vie lapset hoitoon klo 7.30-8.30 (jos hänellä on kymmenen aamu, niin hän vie lapset viimeistään klo 9 hoitoon).
Haen lapset klo 13.30-14.30.
Jos menen iltavuoroon:
Vien lapset klo 10-11.00 (riippuu siitä, onko heillä mitään erityistä puuhaa sinä päivänä), vaikka menisinkin itse töihin klo 13-14. Lapset syövät ja nukkuvat päikkärit hoidossa. Kuopuksella on tarkka rytmi, hän nukahtaa päiväunille klo 12, aivan kuten hoidossakin ja mielestäni hänelle on parasta mennä hoitoon nukkumaan). Mies hakee lapset klo 16.30-17.30.
Jos menen yövuoroon lapset ovat kotona kanssani, mutta yövuoron jälkeen mies vie lapset hoitoon viimeistään klo yhdeksäksi ja haen itse lapset klo 13-14.00, kun herään.
Vierailija:
Aamuvuoroinani mies vie, koska hänen työaikansa alkaa myöhemmin (kl 8-9, minulla kl7), minä haen sitten töistä päästyäni.Iltavuoroinani vien kl 11 jos ei aamupäiväksi ole päiväkodissa mitään erityistä mihin lapsi haluaa osallistua, mies hakee tuolloin töistä päästyään.
Yövuoroinani mies vie lapsen hoitoon ja minä haen herättyäni, kl 14-15 paikkeilla. Joskus myöhemminkin jos on jotain hoidettavia asioita. pyrin sijoittamaan ne tuohon yövuoron perään.
Mutta tämä oli melkein kuin meidän hoitorumba. Ainoa vain, että miehen iltavuoropäivinä lapset viedään n. klo 10.15. Päiväkodin pyynnöstä. Ehtivät olla ulkona ennen ruokailua. Ja sujahtavat paremmin päiväkodin rytmiin.
Vapaapäivinä lapset pysyy kotona. Yövuorojen jälkeen haetaan n. 14.45. Mies laittaa herätyksen 14.15, pesee hampaat, juopasee kahvit, lukasee lehden ja hakee lapset (pk viiden minuutin päässä).
Kunhan esikoinen aloittaa esikoulun, pitää sitten varmaan iltavuoropäivinä kuitenkin viedä vähän aikaisemmin hoitoon. Ja vapaapäivinä - ehkä - esikoinen kuitenkin eskariin. Onneksi sinne on vielä aikaa.
niinpä pystymme viemään lapset hoitoon aina samoihin aikoihin ja myös hakemaan, tavallisesti 7.30 - 16.30. Jos mulla on aamuvuoro mies vie lapset ja minä haen ja iltavuoropäivinä minä vien, mies hakee. Me ollaan katsottu säännöllisen päivärytmin olevan tärkeämpi meidän lapsille kuin mahdollisimman lyhyen hoitopäivän - siksi pidämme tästä rytmistä kiinni, vaikka satunnaisina päivinä voisinkin hakea lapset jo kolmelta hoidosta. Lapset ovat hoidossa myös niinä arkipäivinä (noin 1-2 kertaa / kk) kun itselläni on vapaapäivä ja menenkin viikonloppuna töihin (silloin taas mies tietysti hoitaa lapset).
Mutta äideiltä se on kiellettyä. ;)
iltavuoroon menen klo 13, minä hoidan aamupäiväulkoilun lasten kanssa, lapset menevät hoitoon 11.30 (päiväkodin toivomuksesta ei saa viedä päikkäriaikaan eli klo 12 jälkeen), mies hakee heidät klo 16
Tottakai yövuoron jälkeen pitää nukkua!!
Vierailija:
Mutta äideiltä se on kiellettyä. ;)
t. 39
p. s. melkein voisin veikata, että jos itse olisin vuorotyössä, en raskis juoda kahvia yövuoron jälkeen herättyäni, vaan ryntäisin typeränä kanana hakeen lapset heti hoidosta.
Tosin olen miettinyt, pitäiskö olla säännöllinen, mutta näin nyt mennään. Iltavuoro alkaa yleensä lo 14, vien lapsen klo 11.00, eli syömään ja päikkäreille. Aamuvuoro alkaa klo 7.00, isä yleensä vie klo 7.15 tai hänen ollessa työmatkoilla vien 6.30. Aamuvuorosta haen klo 15.30. Iltavuoropäivänä isä hakee klo 17.00. Ensimmäisenä yövuoropäivänä lapsi on aamupäivän, isä vie(yövuoroja monta peräjälkeen, joten katson parhaimmaksi nukkua aamulla pitkään, rytmiä yritän siis kääntää jo etukäteen). Yövuoron jälkeen isä vie ja minä haen, kun herään eli n. 16.30 (tulee kamalan pitkä päivä lapselle). Viimeisenä yövuorona haen jo klo 12.00 (yritän taas kääntää rytmiä takas...) Pitkille hoitopäiville(lapsi siis vasta 1,5 v.) vastapainoksi saamme pitää lapsen kanssa yhteisiä viikkovapaita:) On siinä vuororyössä puolensakin... Hoitopäiviä kertyy kuukaudessa n.16.
viimeistään 9.30 alkavaan toimintatuokoioon. Vaikka siis itse menisin töihin vasta klo 14. Kaiken huippu on, että lapset meillä nauttivat näistä kiireettömistä aamuista äidin kanssa. En ole siis taipunut päiväkodin tahtoon. Sen verran aikaisemmin vien, että lapset ehtivät leikkiä ennen päikkäreitä. ymmärrän kyllä, ettei lapsista ole lainkaan kiva mennä nukkumaan suoraan päiväkodissa. Jokaisen perheen kannattaa punnita itse eri toimintatapojen välillä. Ei missään nimessä kannata luottaa sokeasti ammattilaistenkaan mielipiteisiin. Ja hoitopäiviä meillä on max 3 viikossa, eikä ole lapset ikinä kinuneet vapaapäivinä hoitoon. Mielestäni on kyllä mahtavaa, että lapset viihtyvät kotonakin. Vuoden päästä tilanne valitettavasti muuttuu, kun yksi lapsista lähtee eskariin.
yksi yö takana. Koska koululaiset ovat vielä kotona ja pitävät pientä ääntä kotona yksin touhuillessaan, en itse saa nukuttua. Eilen ei tullu päiväunista mitään ja tänään sain nukuttua ruhtinaalliset 3h ja kohta pitää mennä lääkäriin yhden lapsen kanssa. Edessä on vielä 3 yötä joista yksi mitaltaan 11h ja 2 yötä 14h. Jos minun pitäisi nämä päivät hoitaa kotona koko päivän vielä 2 pk-ikäistä lasta haluaisi tuskin kukaan teistä jättää omaistensa henkeä minun käsiin.
Työttömät voisivat hoitaa ne lapsensa kotona, jotta me työtä tekevät saisimme nukkua rauhassa ja tehdä työmme hyvin.
mulla alkaa iltavuoro klo 14 ja sehän on jo unien aikaa. Kun menen ekaan yöhön, en yleensä vie lainkaan, mut jos pitkä putki tiedossa, mies vie aamupäiväksi, että saan nukkua. Samoin mies hakee klo 16 jälkeen ja nukun kyllä kotona koko päivän. (yleensä herään siihen kun tulevat)
kun menee suurinpiirtein samaan aikaan. Meillä yleensä 7-16 kun itse olen aamuvuorossa ja 8-17 kun olen illassa ja isi hakee. Vapaapäivinä kotona.
Panna nukkumaan heti klo 8 ja saada uni heti. Pompata pystyyn klo 13 ja samoilla unisilla silmillä hypätä auton rattiin ja hakea lapset. Sitten vasta saa juoda kahvin ja pestä hampaat.
Kyllä sitä nyt 5 tunnin unet pitää riittää ennen kuin menet tekemään seuraavaa yötä.
Hah, niin kauan kuin mammat pitää esikoisia virikehoidossa, saavat lapseni olla yövuoron jälkeen hoidossa normaali päivän. Kelloni ei ole soimassa. Herään kun herään ja juon kahvin rauhassa ja käyn suihkussa. Jos herään aikaisemmin, teen jopa ruoan valmiiksi. Jos herään myöhemmin, soitan miehelle, että tuo lapset tullessaan.
Vierailija:
30: mitä sä teet töiden jälkeen pari tuntia? Vai teetkö tosiaan noin pitkää päivää? Että kuudeks meet ja pääset vasta kolmen maissa?Minkä ikäset lapset sulla on? Aika pitkän päivän ovat tarhassa, jos 7-16..
aamuvuoropäivinä lapsi hoidossa klo 6-16, koska sattumoisin keskussairaalassamme aamuvuoro alkaa klo 7 ja autottomana matkani kestää sen tunnin.. kotiin pääsen kolmelta ja...
Pitäisi varmaan jäädä työttömäksi? Olisiko se hyvä?
kasi ei taida olla itse tehnyt yövuoroja?? Jos yön valvot, niin tietenkin sen jälkeen on päivällä nukuttava!! Eikä ihan pari tuntia korvaa yön juksemista.
Vierailija:
(kuinkahan paljon vielä yli?) vaikka olet itse kotona KOKO päivän????huh, huh
Itte teen 3- vuorotyötä: Aamulla vuoro alkaa 6 ja loppuu 14. Mies vie hoitoon aamulla klo 7. Ja haen töitten jälkeen puoli neljä, neljään mennessä viimestään kerkeen. Työmatka kestää 3 varttia ja siinä ehtii nopsaan käymään kaupassa.
Iltavuoro alkaa 14 ja loppuu klo 22. Vien lapset hoitoon puoli yhdeksitoista. Kerkee leikkiin, syömään ennen nukkumisia. En halua viedä lapsia suoraan nukkumaan. Mies hakee lapset klo 16 mennessä.
Yövuoroni alkaa klo 22 ja loppuu klo 6. Kerkeen kotiin antaan pusut lapsille ennenkö mies lähtee viemään hoitoon. Menen nukkumaan. Klo neljään mennessä lapset kotio. Jos tarkkaan laskee niin uniaikaa on klo seittemän ja kolmen välillä 8 tuntia. Sitten ehtii peseen perunat ja käymään suihkussa ennenkö hakee lapset!
Meille tämä sopii. Lapsilla on aika hyvin rytmi koossa ja kaikki saa nukkua ja syödä ajallaan. :D
Vierailija:
Siis täh?????täytyyhän yövuoron jälkeen nukkua,ei se unen tarve siitä vähene,että on tehnyt yöllä töitä....oon huomannu että jollain ihmisillä on just tälläsiä outoja käsityksiä...(en ole 8)