Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaikki jotka kiinnostunut mun " läpsimisestä"

29.07.2007 |

Ehkä käytin väärää sanaa. Mut tarkoitin sitä et sormilla näpsäytän tytön sormille. ELI en kovaa enkä suinkaan LYÖ avokämmenellä. Oon sellaisella alalla et tiedän kyl mitä on lapsen pahoinpitely ja oon myös nähnyt todella PAHOINPIDELTYJÄ lapsia sekä ollut hoitamassa heitä. Jos nykysäännösten mukaan mennään ni myös tarpeeksi kova huutaminen on lapsen pahoinpitelyä, et silleen. Mielipiteitä saa olla ja pitääki olla mut en välitä ku tiedän etten PAHOINPITELE LASTANI.

Olen itse oppinut silleen (itse olen myös saanut selkääni, sitä en tee lapsilleni eli en toista kotona opittua) ja myös isommat lapseni ovat oppineet eivätkä he rakasta minua varmasti sen vähempää ku erillaisella kasvatuksella olisivat rakastaneet.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
31.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta kysäisen: Jos miehenne ei millään suostu lopettamaan tupakointia, piereskelyä tms. läppäättekö häntä sormille ihan vaan kiinnittääksenne miehen huomion johonkin muuhun? Sanokaa nyt hyvät ihmiset, miksi on sallittua lasta kasvattaessa _edes kevyesti_ läppäistä sormille, kun ei niin tehdä missään muussakaan kanssakäymisessä???

Vierailija
2/52 |
31.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

divaani: Kyllä se miehen tupakoiniti on hänen asiansa... en mene lapsianikaan läpsimään jos aikuisena tupakkaan sortuuvat :)

Je piereskelystä en läpsi miestäni enkä lapsiani :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
31.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys ei ollut minulle, mutta pakko vastata, että kyllä mulla saattaa tulla näpäytettyä miestä sormille, jos tulee esim. väärässä paikassa tai väärään aikaan lääppimään ja hiplailemaan :) Tämä näpäytys on tietysti enempi huumorimielessä, kuten myös miehen lääppiminen, mutta koska oli puhe siitä, voisiko missään tilanteessa näpäyttää sormille, niin kyllä meillä ainakin näin on käynyt. Näpäytys on kevyt eikä siinä ole mitään väkivaltaista, kovakouraisempaa toimintaa on kun halaan miestäni lujaa.

Ja itse aiheeseen. En näpäyttäisi, läpsäisisi, antaisi tukkapöllyä jne. lapselleni saati vauvalle, mutta tavallaan ymmärrän, jos joku niin tekee. Itse olen saanut lapsena tukkapöllyä, ei ollut hauskaa, mutta enpä siitä erityisemmin kärsinytkään. Omat lapseni aion kasvattaa ilman fyysistä kuritusta, mutten suinkaan ilman kuria tai rajoja! Meillä tulee olemaan kohtuullisen tiukat rajat, mutta ne pyritään asettamaan lempeästi.

Ja nimimerkille S80 (tai vastaava): kaikki toiminta, mikä ei salli jonkun muun toiminnan toteuttamista, on kieltämistä. Rajojen asettaminen on täysin mahdotonta ilman kieltämistä, mutta se, kieltääkö karjumalla naama punaisena " EI JUMALAUTA" vai nostaako pois väärästä paikasta ja sanoo rauhallisesti " tämä ei ole leikkipaikka" (ja vaikka 50 kertaa jos on pakko), on eri juttu. Jos ei kielletä millään tavalla tarkoittaa, että kaikki on sallittua, mutta tapoja kieltää ja asettaa ne rajat on monia. Anteeksi, mutta oli pakko takertua tuohon, että " meillä ei kielletä ollenkaan" sillä kyllä teilläkin kielletään, mutta se tapahtuu pehmeällä tavalla (mikä on ihan hyvä tapa). ;)

Vierailija
4/52 |
31.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olen kyllä monet kerran läpsäissyt miestä käsille - joko vitsinä, tai kieltomielessä (" älä koske siihen kakkuun vielä" tms.), enkä todellakaan usko, että mies on kokenut sen väkivaltaisena käytöksenä. Mielestäni aikuisten kesken tuo on luontevaa. Sen sijaan vauva ei sitä ymmärrä, minkä vuoksi se on ihan turhaa. Mutten silti ikimaailmassa väittäisi, että se, siinä mittakaavassa kuin ap niin tekee, on lapsen pahoinpitelyä. Läpsiminen on mielestäni vaan epätoimiva ja ei-suositeltava kasvatusmenetelmä, ei sen enempää eikä vähempää.

Vierailija
5/52 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskomattomia juttuja täällä. On se ihme, ettei aikuinen ihminen keksi muita kasvatuskeinoja kuin esim. läpsiminen, vaikka lapsi olisikin tekemässä jotain vaarallista. Miksi tarvii läppäistä, että lapsen huomio kiinnittyy kädessä olevaa kasvinlehteen? Onko todellakin niin vaikea ottaa se lehti lapsen kädestä, laskeutua lapsen tasolle, näyttää lehteä hänelle ja sanoa painokkaasti " EI" ? Ilmeisesti läpsiminen on oikotie niille, jotka eivät viitsi muita keinoja miettiä. Esim. äitini läppäisi 11kk vanhaa tyttöäni, joka oli rääpimässä huonekasvia. Kovin täytyy laiska olla, kun ei viitsinyt nostaa takapuoltaan tuolista ja lasta pois kasvin luota. Äitini sai kyllä kuulla kunniansa ja kaivoin vielä kaikki vanhat luurangot kaapista, eipä sen jälkeen ole lapsiani läpsinyt kertaakaan. Kummasti se vanhakin oppii, kun vaan haluaa.

Alia ja muksut 4v ja 2x9kk

Vierailija
6/52 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä on täällä saanut lukea ääripäästä toiseen asiasta, mutta paras kirjoitus oli HANin, hän sanoi juuri sen mitä itse ajattelen ja miten meillä toimitaan. Tää on sellanen asia mistä ei varmaan kauheesti voi keskustella, kun " riita" tulee aina. Ihmiset on erilaisia ja kaikilla on erilaiset kasvatustavat...eiköhän tän asian vois jo antaa olla.

Vierailija
7/52 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pihalla olen siitä, mistä tämä ilmeisesti suurta kohua aiheuttanut juttu on saanut alkunsa enkä viitsinyt läheskään koko ketjua lukea enkä sen kummemmin ota kantaa aiheeseen. Mutta kun tässä nyt kovasti kasvatusasioista keskustellaan, niin tekee mieli kysyä mielipidettänne seuraavaan:

Millaisen kasvatuksen on mielestänne saaneet nämä nykyajan nuoret miehet (ja myös jotkut nuoret naiset), jotka humalassa lähtevät auton rattiin ja kun saavat poliisit peräänsä, niin lähtevät hulluna kaahaamaan karkuun? Eivät välitä tuon taivaallista siitä, että aiheuttavat kammottavia vaaratilanteita muille. Näyttää että tänä kesänä on joka ikisen päivän lehdessä monta juttua näistä kaahareista ympäri Suomea. Ja kuinka kauheasti on niitä tapauksia, että mieshenkilö ajaa päin rekkaa (onneksi yleensä päin rekkaa, kun rekkakuski harvemmin loukkaantuu). Mutta niitäkin tapauksia on, että ajetaan vaan toista henkilöautoa päin ja monta ihmistä kuolee. Mikä ihme tässä nykymaailmassa on oikein vialla? Tähän kun vielä lisätään kaiken maailman pedofiilit, raiskaajat, väkivaltaiset hullut ym. ym. ym. Meno on kyllä kuin villissä lännessä konsanaan. Mahtaneeko olla koskaan enää toivoa paremmasta.

Tätä asiaa olen viime aikoina mietiskellyt ja ajattelin, että pistänpä asiasta tähän kasvatuskeskusteluun. Millaisia mielipiteitä mahtaa ihmisillä olla? Ja täähän on kyllä todellakin niin alkuperäisen asian vierestä, joten jättäkää huomiotta, jos esitin kysymykseni niin pahasti väärään paikkaan ;-).

Vierailija
8/52 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mini-05:

Lapsemme ukki uhkasi kesällä taaperoamme kolme kertaa tukkapöllyllä ja luunapilla, kun lapsi ei halunnut istua hänen sylissään. Ja hän olisi sen varmasti tehnyt, mutta kielsin aika jyrkästi. Loppujen lopuksi haukkui minut liian lepsuksi miniäksi kun en anna lasta kurittaa. Tulee kuulemma liian lepsuja lapsia. Lopputulos se, että emme anna näiden isovanhempien tulla enää meille toviin. Annetaanpa ajan kulua ja katsotaan, miten jatko.

No huh huh!! Ja sitten ihmettelee, kun lapsi ei halua sylissä istua... miksiköhän?! Tuolla tavallahan sitä rakennetaankin kelpo suhde lastenlasten ja isovanhempien välille... Itse pitäisin aika pitkään hajurakoa!

Vierailija
9/52 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

K@tju:

Siis hyvänen aika, täällä moni pitää luunappia ja kurittamista yhtenä ja samana asiana...

Kyllä mielestäni siinä vaiheessa on jollain mennyt joku vähän pieleen jos näin ajattelee.

Jaa, minusta taas on mennyt jokin pieleen, jos pitäisi näitä jotenkin ratkaisevasti erilaisina...

Vierailija
10/52 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heinä76:

Jotenkin hassua, miten aikuiset ihmiset alkaa vouhkata tuolla tavalla. Kirjoituksista kuuluu läpi uho ja raivo. ...

Aihe on sen verran tärkeä ja tunteita herättävä (onneksi!), että minun mielestäni on aihettakin " vouhkata" - sen voi tietysti tehdä toisia loukkaamatta.

Heinä76:

En kuitenkaan usko että siitä nyt aiheutuisi jotain traumoja vauvalle, joten turha kai siitä on vouhkata jos jonkun mielestä tuollainen on soveliasta. Niin kauan kun ei oikeasti satuteta ketään, on toisten tekemisten vouhkaaminen aika outoa, oli asiasta mitä mieltä tahansa.

Minä taas vakaasti uskon, että tuollainen (jo) aiheuttaa traumoja lapselle, isommallekin kuin vauvalle! Enkä usko näin ihan pelkkiin omiin tuntemuksiini perustuen, vaan esim. kirjallisuuden ja tutkimuksen valossa. Nuo traumat eivät välttämättä todellakaan ole helposti näkyvillä tai havaittavissa. Ne saattavat myöhemmin aiheuttaa mm. paniikkihäiriöitä, masennusta, turvattomuutta ihmissuhteissa jne. Kerrasta kukaan ei tuollaista traumaa saa, mutta toistuvasti koettuna ne horjuttavat vauvan rakentuvaa perusturvallisuutta, mikä ei ole ihan pikkuasia!

Vierailija
11/52 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän tekisitte tilanteessa,jos lapsi tarraa silmälaseihin kiinni? Käytätte pelkkää kieltosanaa,johon lapsi vastaa nauramalla ja vääntää 600 euron lasit solmuun, vai kiellätte ja otette kädestä kiinni napakasti ennen kuin lapsi on kerennyt vääntää lasit solmuun? Tämä kysymys on lähinnä niille jotka ehdottomasti kieltävät luunapin yms. " kurituksen" lapsen missään ikävaiheessa, mutta toki kaikki voivat vastata.

Vierailija
12/52 |
03.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

julivia:

Mitähän tekisitte tilanteessa,jos lapsi tarraa silmälaseihin kiinni? Käytätte pelkkää kieltosanaa,johon lapsi vastaa nauramalla ja vääntää 600 euron lasit solmuun, vai kiellätte ja otette kädestä kiinni napakasti ennen kuin lapsi on kerennyt vääntää lasit solmuun? Tämä kysymys on lähinnä niille jotka ehdottomasti kieltävät luunapin yms. " kurituksen" lapsen missään ikävaiheessa, mutta toki kaikki voivat vastata.

Kyllä mun mielestä pystyy lapsen irrottamaan silmälaseista tms tai estämään niihin tarttumisen varsin hyvin ilman luunappeja tai näpäytykisä!! Eihän koskettaminen sentään kiellettyä ole!

Vierailija
13/52 |
03.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän siihen mitään kuritusta tarvitse, että silmälasit saa lapselta! Tai jos tarttee, niin aivan vääränlaiset kasvatusmenetelmät!

Monta kertaa päivässä meillä lapsi on kiinni millon missäkin, laseissa ja hiuksissa...En kyllä ikimaailmassa häntä tuosta syystä tai mistäkään muusta syystä kurittaisi, kamalaa!

Vierailija
14/52 |
03.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leenis - 02.08. 22:05 vastaa tähän viestiin (5/49)

Tärkeä asia

Heinä76:

Jotenkin hassua, miten aikuiset ihmiset alkaa vouhkata tuolla tavalla. Kirjoituksista kuuluu läpi uho ja raivo. ...

Leenis: Aihe on sen verran tärkeä ja tunteita herättävä (onneksi!), että minun mielestäni on aihettakin " vouhkata" - sen voi tietysti tehdä toisia loukkaamatta.

:::::::::

Joo, aihe on tärkeä oikeasti enkä hyväksy missään tapauksessa mitään toisen satuttamista. Pahinta on lapsen satuttaminen. Mutta en myöskään ymmärrä miksi pitää hyökätä netin palstalla niin voimakkaasti toisen tekemisiin puuttuen. Vaikka olen itsekin voimakkaasti eri mieltä Birgitin kasvatusmetodeista kuten toivoakseni suurin osa äideistä, en tiedä mitä hyötyä siitä on jos alkaa tässä vouhkata ja syyllistää. Jos ihminen läpsii lastaan, hänellä ei ole kaikki kunnossa eikä siinä tilanteessa auta yhtään jos kaikki hyökkäävät kertoen miten huono äiti ap on. Eli mielestäni netin palsta ei ole oikea paikka tällaiselle. Itse en enää aio lukea koko ketjua.

Vierailija
15/52 |
03.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se lapsi siitä silloinkaan irti päästä, varsinkaan vauva vaan sinun on joka tapauksessa irroitettava hänen otteensa. Sehän on jo käynyt ilmi täällä keskusteluissa että lasta tulee kieltää, estää vahingoittamasta itseään ja toisiaan sekä tavaroita, mutta se kieltäminen ei saa tapahtua ruumiillisella eikä henkisellä väkivallalla. Monella nyky äidillä täällä näyttää olevan oikean ja väärän raja hämärtynyt. Jos on tarvetta kurittaa lastaan ruumiillisesti tai henkisesti olisi aihetta mennä keskustelemaan perheneuvolaan ja saamaan sieltä ohjausta oikean laiseen kasvattamiseen. Eikä sitä kannata pelätä että lapsi otettaisiin huostaan. Ohjaaminen ja neuvoninen on esisijaiset toimenpiteet, huostaanotta tapahtuu vain äärimmäisissä tilanteissa.

julivia:

Vierailija
16/52 |
03.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän melkein 11-kuukautinen neiti on ihmeen vähän ollut silmälaseistani kiinnostunut, mutta ei ole silti kauankaan, kun napakan otteen sangasta otti. Äkkiä tietysti omakin käsi sankaan kiinni, ettei pääse vääntämään ja siitä pikku hiljaa neidin otteen irroittaminen. Ei käynyt kyllä edes mielessäkään mikään rangaistus. Meillä olis varmaan isommatkin lapset ihan ihmeissään, jos alkaisin meidän " silmäterälle" luunappeja milloin mistäkin jaella. Läpsimisen suhteen ihan sama juttu.

Meillä on itse asiassa vuosien ja lasten mittaan huusholli muotoutunut mahdollisimman helpoksi. Pääsee siis itse helpommalla. CD-levyt on nostettu kaapin ylähyllylle ja kirjat on tainneet suurelta osin kulkeutua varastoon ja osa taitaa olla makuuhuoneen vetolaatikossa. En vaan enää viitsinyt niitä kerrasta toiseen, vuodesta toiseen laitella takaisin hyllyyn. Meillä ei mikään design-koti olekaan eikä sellaista kaivatakaan, mutta ymmärrän kyllä, että on paljon ihmisiä, joille tyylikäs koti on kaiken a ja o. Sit vaan täytyy jaksaa järjestellä, järjestellä ja järjestellä vauvan/taaperon jäljiltä.

Vierailija
17/52 |
03.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos hän on tarttunut kiinni laseihini. Vai olenko väittänyt muuta? Kysyin vaan muiden mielipidettä,että mitä teette kyseessä olevassa tilanteessa. Kun tässä ketjussa tuntuu olevan kiellettyä myös tuo lapseen ylipäätään koskeminen sellaisissa tilanteissa missä lapsi tekee jotain kiellettyä. Teen juuri näin kuten tuossa aiemmassa kommentissakin kerrottiin,eli kiellän ja yritän pelastaa sangan,mutta olen jo moneen kertaan joutunut käydä oiottamassa lasini uudelleen,kun lapsellani on jo sen verran voimaa että hän on ne saanut väännettyä. Ei ole kivaa jos hän vääntää joku päivä sangan poikki.

Vierailija
18/52 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä se anna yhtään sen enempää oikeutta minkäänlaiseen fyysiseen kuritukseen. Sinun kohdallasi ei todellakaan voida puhua pahoinpitelystä, kaukana siitä, mutta ymmärrät kyllä varmaan itsekin että toimintasi aiheuttaa kummastusta monessa. Lapsesi on vasta vauva, joka tekee samoja asioita monta kertaa, vaikka kuinka kieltäisi. Ehkä se hermostuttaa, mutta sille ei vain mahda mitään. Vauvat eivät muista, ettei jotain asiaa saa tehdä. Turhaa siitä on sitten heitä rankaista. Siirrä mieluummin lapsesi pois kielettyjen tavaroiden luota tai nosta tavarat vähän ylemmäs. Mutta älä " läpsi" tai " näpäytä" tai miten ihmeessä toimintaasi kutsutkin.

Vierailija
19/52 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Mut tarkoitin sitä et sormilla näpsäytän tytön sormille. ELI en kovaa enkä suinkaan LYÖ avokämmenellä" ...

Kuule, mäkin oon sellasella alalla, että tiedän jo tuonkin olevan liikaa. Eikä siitä sitäpaitsi ole mitään hyötyä, vauvahan on vasta 1/2 vuotias! Luulisi sinunkin sen pahoinpideltyjä lapsia hoitaneena tietää!?!

Eikö sinulla todellakaan ole muita keinoja " kasvattaa" lasta?

Vierailija
20/52 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et nipsauta niin kovaa, että sattuu, miksi ylipäätään teet niin? Mikset sitten vain kanna pois pahanteosta? Mikä mielestäsi on se " kasvattava" tekijä tuossa tavassa? Häpeä vai kipu?

Vauvasi sulkee silmänsä, eikö se sinulle tee pahaa? Vauvasi varmasti rakastaa sinua, kuten muutkin lapsesi, mutta fyysistä otettasi hän pelkää, se on fakta.

" Jos nykysäännösten mukaan mennään ni myös tarpeeksi kova huutaminen on lapsen pahoinpitelyä, et silleen. "

KUKA on väittänyt, että lapselle huutaminen on oikein? Huudatko myös vauvalle? Voivoi..

" Mielipiteitä saa olla ja pitääki olla mut en välitä ku tiedän etten PAHOINPITELE LASTANI. "

Mietipä sanaa " pahoinpidellä" ! Siis pahoin pidellä. Sinähän pitelet vauvaasi pahoin, vain hyvänäköpitelyä se on kun nippailet käteen tutkimusmatkaansa tekevää pientä ihmistä??

" " ja myös isommat lapseni ovat oppineet eivätkä he rakasta minua varmasti sen vähempää ku erillaisella kasvatuksella olisivat rakastaneet.

[/quote]

"

Mutta MIKSI? Miksi satuttaa VAUVAA, kun fakta on, että vauva ei kasvatusta kaipaa. Lapsi tarvitsee ehdottomasti kuria ja jotkut lapset tiukempaa kuin toiset (voit uskoa että puhun kokemuksen rintaäänellä). Mutta satuttamista ei kaipaa yksikään lapsi, saati vauva!