Kaikki jotka kiinnostunut mun " läpsimisestä"
Ehkä käytin väärää sanaa. Mut tarkoitin sitä et sormilla näpsäytän tytön sormille. ELI en kovaa enkä suinkaan LYÖ avokämmenellä. Oon sellaisella alalla et tiedän kyl mitä on lapsen pahoinpitely ja oon myös nähnyt todella PAHOINPIDELTYJÄ lapsia sekä ollut hoitamassa heitä. Jos nykysäännösten mukaan mennään ni myös tarpeeksi kova huutaminen on lapsen pahoinpitelyä, et silleen. Mielipiteitä saa olla ja pitääki olla mut en välitä ku tiedän etten PAHOINPITELE LASTANI.
Olen itse oppinut silleen (itse olen myös saanut selkääni, sitä en tee lapsilleni eli en toista kotona opittua) ja myös isommat lapseni ovat oppineet eivätkä he rakasta minua varmasti sen vähempää ku erillaisella kasvatuksella olisivat rakastaneet.
Kommentit (52)
Itse en kyllä järkyttynyt yllämainitusta, sillä mielestäni viestistä ei saanut sellaista kuvaa, että lasta kohdeltaisiin liian kovalla otteella. Lapsihan voisi sulkea silmänsä myös kovaäänisestä " ei" -kehoituksesta. Ja olen monesti nähnyt aikuisten käyttävän todella kovia otteita, kun nostavat lapsensa pois pahanteosta. Onko se kova tempaisu takaapäin, yllättäen, sitten jotenkin parempi?
Itse en läpsi enkä muutenkaan kannata mitään fyysisiä kurinpitokeinoja (olen saanut remmistä pienenä ja muistan miten kamalaa se oli), mutta sivustakatsojana tuntuu kyllä että kyseisessä tapauksessa tehdään kärpäsestä härkänen. Toki on tapauksia joissa lapsia selkeästi kohdellaan liian kovakouraisesti, mutta tuskin tämä on yksi niistä!
mutter-mommy - 29.07. 15:12 vastaa tähän viestiin (177/178)
Ensimmäinen kommenttini tähän ketjuun / asiaan, ja teen sen nimimerkilläni.
Et tietenkään anna tytön koskea johtoihin!
Mutta, siirrät tytön pois ja annat vaikka lelun käteen. Tai otat syliin ja menet leikkimään hänen vierelleen.
Et NÄPSÄYTÄ, vaan siirrät pois. Kun menee cd-levyihin, siirrät pois. Kun menee uudelleen, siirrät pois. Vaikka tuhat kertaa päivässä. Et näpsäytä. Et koskaan.
Kun lapsi pärryttää ruokaa, pyyhit sotkut ja syötät kunnes lapsi on kylläinen. Et jätä ruokailua kesken. Pieni lapsi sotkee aina.
Lapse motoriikka on kehittymätön, ei vauva osaa syödä siististi. Se on mahdotonta. Hän oppii sen aikanaan, vuosien kuluessa.
Kukaan ei ole seppä syntyessään.
Toivoisin sinun hieman miettivän kasvatusmenetelmiäsi. Ei, en sano että minä olisin täydellinen, mutta olen sentään tietoinen lapsieni kehitysasteista ja siitä, kuinka paljon voi vaatia minkäkin ikäiseltä lapselta.
Uteliaisuus, rajojen hakeminen ja ruokailun OPETTELEMINEN on sellaisia asioita, jotka jotka kuuluvat vauva-ja lapsuusikään.
Toivon, että keskustelisit vaikka kasvatusneuvolassa pehmeämmistä tavoista kasvautusasioihin..
Ehkä kasvaisit itsekin vastuullisempaan vanhemmuuteen. vanhemmuuteen ilman ruumiillista kuritusta.
hkäpä voisit vielä nousta pois siitä koneelta ja tulla takaisin kun lapsesi nukkuu? Tai on isänsä vahdittavana? Näin teen minäkin. Vahdin lasta kun hän touhuilee, nostan pois tuhat kertaa päivässä kielletyistä paikoista. Ohjaan huomiota muualle..
Koneelle tulen kun tiedän, että minulla on siihen aikaa, toisinsanoen silloin, kun ei ole vauvaa/taaperoa/leikki-ikäistä vahdittavana.
Ja vauvaa voi vahtia lelumatolla, vaikka se olisi siirrettynä kylpyhuoneen lattialle.
Terveisin mutter-mommy,
neljän lapsen äiti, nuorin lapsista 7kk. (joka päristää ruokaa, ryömii vauhdilla kiellettyihin paikkoihin.. mutta joka EI koskaan tule saamaan näpsäytyksiä)
birgit2:
.
NYT TYTTÖ ON MENOSSA TIETOKONEEN JOHTOIHIN. ANNANKO MENNÄ JA SAADA SÄHÄRIN??? JOS PAHOINPITELISIN NIIN EHKÄ??? AI NIIN MEILLÄ ON VALITETTAVASTI SEN VERRAN PIENI ASUNTO ET EI OO MAHDOLLISTA SIIRTÄÄ TAVAROITA MUUALLE. JOS SIIRRÄN TYTÖN LELUMATON NIIN SIT EI PYSTYTÄ YHTÄÄN VAHTIMAAN.
t: BIRGIT
[color=deeppink] Tuo yllä oleva on siis kopioitua.. [/color]
Ja nyt jatkan. Jos siis olet sellaisella alalla, jossa törmäät eri kasvatustapoihin ja niiden tuloksiin, pitäisi sinun tietää että kaikenlainen ruumiillinen kuritus on lapselle pahasta! Ja kaikenlisäksi laitonta.
En ymmärrä mikä on saanut sinun silmäsi sumentumaan oman lapsesi kohdalla..?
Väsymys Masentuneisuus? Parisuhteen ongelmat? Mikä?
Mikään, ei mikään, anna oikeutta alkaa lasta näpsimään.
Tämä sinun pitäisi ammatti-ihmisenä(?) tietää.
Ja eritoten äitinä.
Edelleen olen sitä mieltä että sinun kannattaisi mennä keskustelemaan ammattiauttajan kanssa, esim kasvatus- ja perheneuvola on oiva paikka.
Ei tarvitse hävetä myöntää, jos olet väsynyt tai muutoin hetkellisesti kykenemätön pitkäjänteiseen kasvatukseen (ilman väkivaltaa, jota siis ruumiillinen kuritus kaikessa muodossaan on).
Tulet saamaan apua kasvatukseen, ohjeita arjesta selviytymiseen, ohjeita lapsen opastukseen. Saat paremmat avut mahdollisuuden lämpimään kasvatukseen joka poikii varmasti myös paremmat lähtökohdat lämpimään suhteeseen lapsiisi myös silloin kun he ovat itse aikuisia. Muista, että nyt olet luomassa lapsillesi pohjaa koko heidän elämälleen, pohjaa heidän omiin suhteisiin, heidän omaan perhe-elämään tulevaisuudessa.
terkuin -mm-
-mm-
Kaiken lisäksi se on täysin turhaakin: ei puolen vuoden ikäinen vauva vielä osaa olla tuhma, eikä ymmärrä lainkaan mistä häntä rankaistaan. Se, joka muuta väittää, on väärässä.
Mitä siihen tulee, että isommat lapsesi rakastavat sinua: tottakai he rakastavat. Olet heidän äitinsä. Mutta kasvatusmenetelmäsi ovat silti vääriä, jos ja kun ne pitävät sisällään minkäänlaista fyysistä rangaistusta.
Sinua on itseäsi lapsena pahoinpidelty. Tajuatko, että teet sitä samaa omille lapsillesi? Lapsen kurittaminen fyysisesti on rikos, se on pahoinpitelyä. Voit selittää itsellesi asian eri tavalla, mutta silti se, mitä teet, on pahoinpitelyä. Eikä se, ettet lyö kovaa, tee näpsäyttelystä yhtään sen hyväksyttävämpää.
Toivon, että katsot peiliin ja mietit olisiko toimintatavoissasi parantamisen varaa.
T: 1,5-vuotiaan ja kahden masuvauvan äiti Gia - ei suinkaan täydellinen, mutta parhaansa ilman ruumiillisia kurituskeinoja tekevä
Gia05:
" Kaiken lisäksi se on täysin turhaakin: ei puolen vuoden ikäinen vauva vielä osaa olla tuhma, eikä ymmärrä lainkaan mistä häntä rankaistaan. Se, joka muuta väittää, on väärässä."Mitenkähän meidän kaikki kolme poikaa sitten jo 1/2 vuoden iässä ovat oppineet yhdestä näpäytyksestä mitä ei saa tehdä..
Sun lapset on varmaan jälkeen jäänetä tai sitten meidän pojat on vaan niin fiksuja!!
Uskokoon ken tahtoo =) Tai sitten teillä on tosi vähän niitä kiellettyjä juttuja kotona.
Itse olisin huolissani siitä, jos lapseni ei vauvaiässä tai taaperona edes olisi yrittänyt tutkia ympäristöään, paitsi niitä omia lelujaan joihin on sallittua koskea. Uteliaisuus kun on luonnollista lapsille, sillä tavalla lapset oppii asioita.
P.S. Oikea kirjoitusmuoto on " jälkeenjääneitä" . Jos olisit niin fiksu kuin lapsesikin ovat, olisit tekstistäni ymmärtänyt että minulla on vasta yksi lapsi, ja kaksoset tulossa. Mitä ilmeisimmin fiksut lapsesi ovatkin siis tulleet isäänsä.
äippä05:
Mitenkähän meidän kaikki kolme poikaa sitten jo 1/2 vuoden iässä ovat oppineet yhdestä näpäytyksestä mitä ei saa tehdä..
Sun lapset on varmaan jälkeen jäänetä tai sitten meidän pojat on vaan niin fiksuja!!
Taitaa olla turha kyl kommentoida mitään koska jokaisella on erillaisia kasvatustapoja. Ja jos on yhtään erillainen ni sit on paska äiti lähes jokaisen silmissä.
Sit muutama kommentti joista minua tuolla av palstalla hakkaamisen tai pahoinpitelyn lisäksi syytettiin.
Joku oli käynyt tutkimassa tammikuisten kasvulistoja/tai lukenut viestin. On normaalia et isona syntynyt lapsi putoaa jossain vaiheessa omalle tasolleen. Meillä ei mennä kyl ees käyrien alapuolella. Toisin sanoen saa ruokaa ihan riittävästi; joko soseita tai maitoa/velliä.
Tämä ei kyl sinänsä kenellekään kuulu mut siitäkin " syytettiin" et isä joutuu lähtemään lasten kans mökille kun äiti käy töissä. Paheksuttiinko siinä viestissä sitä että käyn töissä (mies on hoitovapaalla pari kk) vai sitä että joutuvat lähtemään minun takia mökille. Mies tykkää touhuta lasten kans ja menevät usein vanhempieni mökille. Minä kun en pääse ku vaan vapaapäivinä.
Jos lapsi pelkäisi äitiään niin sen huomaisi kyl terkkari. Kehuu aina ku on hyväntuulinen lapsi ja huomaa et on saanut paljon rakkautta ja on ehditty paljon leikkiä pienen kans. Ei lapsi tykkäisi olla äidin sylissä jos pelkää. ps. Meillä on keski-ikäinen terkkari, ei mikään vastavalmistunut nuori tyttönen.
Jokainen, myös tammikuinen kyl voi ihan vapaasti arvostella, en ota nokkiini. Kuten jo aiemmin sanoin ni jokaisella on oikeus sanoa mielipiteensä. Minusta on ihan oikein et tammikuisten palstalla on sanottu reilusti jos ollaan eri mieltä. Ei siitä pidä kenenkään suuttua.
T: Birgit
Mutta...
VOI LUOJA!!!! Älytöntä pilkun viilaamista!!
Minä muistan pienenä saaneeni luunappeja ym, joka johtui tasan siitä, että kiellettiin useamman kerran ilman tulosta. Eikä siitä mitään traumoja ole jäänyt.
Laki sanoo tietenkin, että kaikenlainen ruumiillinen kuritus on kielletty plaa plaa... Voishan se kuulostaa vähän hassulta, jos siellä olis, että pykälän sen sen mukaan 167:ssa momentissa näpsäytys sormille on sallittua, jos se ei ylitä sitä ja tätä voimaa...
Tuo AV puoli tuntuu muutenkin olevan lähinnä syyttely kuin keskustelu puoli, älä ap pahoita mieltäsi.
Minusta ainakin on huomattavasti ikävämpää kuulla, kun vanhempi sanoo lapselleen, että: " voi vitun idiootti, onko vikaa kuulossa vai ymmärryksessä, tajuatko lahopää olla menemättä sinne kukkaruukulle"
Näitäkin nimittäin on ihan älyttömän paljon..
Josko lopetettaiseen tämä keskustelu ja antaa jokaisen kasvattaa lapsensa niin kuin parhaaksi näkee. Jos kyse olisikin " pahoinpitelystä" , niin tuskin siihen auttaa täällä vatvominen.
Eiks oo ihmeellisen kilttejä poikia meillä, vaikka vikkaita onkin! Mulla oli koulussa äidinkieli 6 joten panen sen piikkiin ton kirjoitusvirheen!!
Jos lapset ois isäänsä tullu niin voi rassukoita!!
Gia05:
Uskokoon ken tahtoo =) Tai sitten teillä on tosi vähän niitä kiellettyjä juttuja kotona.
Itse olisin huolissani siitä, jos lapseni ei vauvaiässä tai taaperona edes olisi yrittänyt tutkia ympäristöään, paitsi niitä omia lelujaan joihin on sallittua koskea. Uteliaisuus kun on luonnollista lapsille, sillä tavalla lapset oppii asioita.
P.S. Oikea kirjoitusmuoto on " jälkeenjääneitä" . Jos olisit niin fiksu kuin lapsesikin ovat, olisit tekstistäni ymmärtänyt että minulla on vasta yksi lapsi, ja kaksoset tulossa. Mitä ilmeisimmin fiksut lapsesi ovatkin siis tulleet isäänsä.
Hissi ei kulje ullakolle asti. Valot palaa, vaan kukaan ei ole kotona. Ei säkenöi. Eikä ole ihan penaalin terävin kynä.
äippä05:
Eiks oo ihmeellisen kilttejä poikia meillä, vaikka vikkaita onkin! Mulla oli koulussa äidinkieli 6 joten panen sen piikkiin ton kirjoitusvirheen!!
äippä05:
Vai on se noin sääli, jos lapset isältään geenejä perineet? No sellaisen miehen kanssahan ne lapset on kannattanut tehdä, oujee... no, " vakka kantensa valitsee" ....
ei ole minkäänlainen fyysinen kuritus mitenkään hyväksyttävää. Eikä myöskään henkinen. Eihän aikustakaan saa näpäyttää, läpsäyttää, lyödä eikä muutenkaan kurittaa mistään syystä, miten siis pientä lasta voisi niin kohdella?? Sama koskee sitä henkistä puolta....
Meille syntyy pian 6. lapsi ja yhtäkään heistä EI olla näpäytetty, läpäytetty tms. Ihan yksi syy on se että minua kyllä kuritettiin pienenä niin henkisesti kuin fyysisestikin enkä aio sitä samaa tuottaa lapsilleni.
Ja toiseksi : en omista lapsiani enkä heidän kehojaan vaikka olen heidät synnyttänyt, joten minulla ei ole oikeutta tehdä mitään mikä loukkaa heitä tavalla tai toisella ! Sitä vastoin yritän kunnioittaa lapsiani mikä ei tarkoita vapaata kasvatusta vaan juuri mitä täällä moni on sanonutkin eli lapsen ohjaamista iälle sopivalla tavalla.
Tuon ikäisen olen nostanut x 1000 000 kielletystä paikasta pois. Samalla voi sanoa painokkaasti ei, mutta huutaa ei tarvitse. Lapsi ei tod.näk. ole kuuro. Isomman lapsen töllöntöistä ollaan sitten ihan juteltu ja kun samasta asiasta kyllä saa visunvarmaan puhua ja kieltää isompaakin ainakin 1000 kertaa.
Se on meidän äitien työtä. Lasten ohjaaminen. Ja peräänkuuluttaisin että aikuisen pitäisi käyttäytyä aikuisten tavoin : ei tiuskia lapselle, purkaa omaa voimattomuuttaan tuohon viattomaan olentoon.
Enkä lähde tässä nyt spekuloimaan birgitin käyttäytymistä kun en tiedä asiasta sen enempää kuin mitä täällä on juteltu ja kerrottu.
Ja vanhempien jaksamattomuuden takanahan voi olla väsymystä, masennusta, parisuhdeongelmia jne. Näihin kaikkiin on apua saatavilla, mutta ainahan se tarve ja apu eivät kohtaa :o/ Ja en tarkoita että birgitillä näitä olisi vaan ihan yleisesti löpisen.
Täällä tuskin kukaan tietää toisen perhetilannetta täysin ja siksi on melkoisen " vaarallista" alkaa arvostella ketään enkä tarkoita että sitä olisi täällä tehtykkään. Toivon että birgit saa tästä ketjusta ajattelemisen aihetta ja miettii tykönään toimintaansa.
väsynyttä sellaista... Ei oo paljon nukuttanu yöllä, n.1/2h. Sen verran tuli ajateltua noita jotka haukkuu vierailijana muttei uskalla tulla sit tänne kirjoittelemaan, kun on nimimerkit käytössä, vaikka lukevatki (sen kertoo luettujen viestien määrä) sekä sitä että joku tosiaan tunnistaa minut ja ilmoittaa lastensuojeluun. Ei siinä mitään jos olisi aihetta, eli todellakin Pahoinpitelisin lastani, silloin olisi aivan oikein. Harmittaa vaan jos saa viranomaiset niskaan (kun vielä tiedän työpuolelta että hekin ovat vain ihmisiä ja tekevät virheitä).
No nyt pitää yrittää herätä ettei " tapa" ketään töissä väärien lääkkeiden antamisella tms.
Kiitos teille jotka uskallatte kirjoittaa myös nimimerkkiä käyttäen ettekä piiloudu nimettömän taakse!
T: Birgit
En tarkoita mitään pahaa sinulle. Vaikka aika tulisesti olen kirjoittanutkin aiheesta.
Mutta rakastan lapsia yli kaiken ja minusta pienille hennoille lapsille ei saa tehdä mitään pahaa, maailma on tarpeeksi julma ja paha, miksi lisätä pienelle lapselle tuskaa äitinä tai isänä tai kuka niitä lapsia nyt milloinkin hoitaa. Yksi nipsaus on jo liikaa, minun mielestäni. Kun tulee miehen, ystävän, siskon tai vaikkapa äidin kanssa erimielisyyksiä, niin emme me toisia nipsauta, joten mikä oikeus on äidillä nipsauttaa heikompaa ja pienempää lasta? Ja mitä se muksu siitä oppii, äiti saa nipsauttaa tai vetää hiuksista Nico-Petteriä, mutta äiti sanoo " ei Nico-Petteri, sinä et saa tukistaa äitiä, etkä naapurin Jessicaa, mutta äiti saa tukistaa sinua, kun olet ilkeä" ->> mitä se lapsi tuosta oikeesti oppii.
Tottakai lapset vaatii pitkää pinnaa ja kärsivällisyyttä, lapset sotkevat, lapset riehuvat, lapset nyrpistävät ruoalle, lapsilla tulee pissavahinkoja housuun, välillä tulee känkkäränkkäpäivä jne.. Tulee vaikeita hetkiä, mutta pitää muistaa, ettei lapsi (vaikka olisi 9v) osaa vielä kaikkea ja hän vasta opettelee elämään ja vanhemmilla on aika paljon siinä työtä, että lapsi oppii ne oikeat jutut elämässä...
En tiedä sinusta muita juttuja, kuin mitä oli AV:lla siinä pitkässä ketjussa ja yks threadi tammenterhoistasi tms jossa mainitsit ne 2 asiaa, mistä tulistuin ja sitten tämä.
birgit2:
väsynyttä sellaista... Ei oo paljon nukuttanu yöllä, n.1/2h. Sen verran tuli ajateltua noita jotka haukkuu vierailijana muttei uskalla tulla sit tänne kirjoittelemaan, kun on nimimerkit käytössä, vaikka lukevatki (sen kertoo luettujen viestien määrä) sekä sitä että joku tosiaan tunnistaa minut ja ilmoittaa lastensuojeluun. Ei siinä mitään jos olisi aihetta, eli todellakin Pahoinpitelisin lastani, silloin olisi aivan oikein. Harmittaa vaan jos saa viranomaiset niskaan (kun vielä tiedän työpuolelta että hekin ovat vain ihmisiä ja tekevät virheitä).
No nyt pitää yrittää herätä ettei " tapa" ketään töissä väärien lääkkeiden antamisella tms.
Kiitos teille jotka uskallatte kirjoittaa myös nimimerkkiä käyttäen ettekä piiloudu nimettömän taakse!T: Birgit
Ehkä sinä " alalla olevana" tiedät että kannattaisi keskustella aisasta neuvolassa tai perheneuvolassa.
kandivaihe:
Ja olen monesti nähnyt aikuisten käyttävän todella kovia otteita, kun nostavat lapsensa pois pahanteosta. Onko se kova tempaisu takaapäin, yllättäen, sitten jotenkin parempi?
äippä05:
Gia05:
" Kaiken lisäksi se on täysin turhaakin: ei puolen vuoden ikäinen vauva vielä osaa olla tuhma, eikä ymmärrä lainkaan mistä häntä rankaistaan. Se, joka muuta väittää, on väärässä."Mitenkähän meidän kaikki kolme poikaa sitten jo 1/2 vuoden iässä ovat oppineet yhdestä näpäytyksestä mitä ei saa tehdä..
että monen mielestä on vain kaksi tapaa kasvattaa. Ja ne ovat joko fyysinen väkivalta (oli nyt sitten lievää tai ei) tai henkinen väkivalta. Kyllähän lapsen voi kasvattaa muutenkin kuin nippaamalla, tukistamalla jne tai telkeämällä huoneeseen, huutamalla (ja huutamisella en tarkoita vähän ääntä korottaen vaan ihan oikeasti huutaen) jne.
Minusta lapsen kasvatuksessa on tärkeintä pitää omat hermot kurissa. Silloin ei tarvi sortua näihin ylilyönteihin.
pistetääs lusikka tähän soppaan...
Haluisin vaan näin aiheen ohella kysyä teiltä, jotka vastustatte sormille näpsäyttämistä ja kaikkea vastaavaa...
Että oletteko tosiaan sitä mieltä että ikinä/minkään ikäisenä lasta ei saa sormille näpsäyttää jos hellan nappulat ei saa olla rauhassa, kukat saa alituiseen kyytiä, sormet kerkeää kaikkeen kiellettyyn?!
Meinaa, itse 3 lapsen äitinä (joista 2 jo uhma ikäistä) olen huomannut, että nuo lapset ovat niin erilaisia! Toiselle saattaa riittää kieltäminen tai huomion siirtäminen muualle... mutta toinen saattaa vaan villiintyä ja ottaa tuon kukilta pois kiikuttamisen pelkkänä leikkinä. Vaikka vähän vihaisesti katsoisi ja napakasti kieltäisi saa vaan pelkät naurut vastineeksi...
Millä tavalla sitten opettaa lapselle ettei ole sallittua joitain asioita tehdä?!
Vapaa kasvatusko on sitten se oikea vaihtoehto?
Itse olen sitä mieltä, että ne rajat on rakkautta ja ne rajat tulee asettaa jo pienenä. Silloin kun lapsi alkaa liikkua ja keretä joka paikkaan... tutkii ympäristöä. Kyllä lapsen täytyy oppia ettei kaikkea saa tehdä! On myös niitä kiellettyjä asioita.
Sen verran kommentoin tuota 6 kk ikää, että toiset sen ikäiset vielä eivät liiku mihinkään, toiset kerkeävät joka paikaan. Noissa kehittymis asioissa kun on suuriakin eroja...
En todellakaan kannata lapsen kurittamista tai muuta fyysistä lapseen kohdistuvaa väkivaltaa!!! Mutta siis, mielenkiinnosta haluaisin tietää, miten sitten toimia vilkkaan ja itseppäisen lapsen kanssa joka vaan nauraa kielloille ja pistää ihan ranttaliksi pelkällä EI sanalla ?!
Entä sitten uhmaiässä?! Kun lapsi todella osaa kokeilla rajojaan?!
Missä vaiheessa ne rajat sitten teidän mielestänne tulee asettaa tiukemmiksi? Voi olla aika vaikeaa alkaa laittaa niitä rajoja pari vuotiaalle jos siihen saakka kiellot ei ole tepsineet ja on sitten saanut tehdä mitä vaan koska sormille ei saa näpsäyttää...
K@tju:
Että oletteko tosiaan sitä mieltä että ikinä/minkään ikäisenä lasta ei saa sormille näpsäyttää jos hellan nappulat ei saa olla rauhassa, kukat saa alituiseen kyytiä, sormet kerkeää kaikkeen kiellettyyn?!Millä tavalla sitten opettaa lapselle ettei ole sallittua joitain asioita tehdä?!
Vapaa kasvatusko on sitten se oikea vaihtoehto?
Onpa hyvä, että täällä käydään tällaista keskustelua, kun joillain on näköjään lapsenkasvatuksen perusasiat täysin hukassa. Tässä ketjussa on tullut useaan otteeseen esille sormille näpsimistä järkevämpiä tapoja osoittaa lapselle, ettei joidenkin asioiden tekeminen ole sallittua. Lähinnä asian kertominen ja selittäminen lapselle on mielestäni fiksu tapa osoittaa lapselle, ettei joidenkin asioiden tekeminen ole sallittua. Kyllä, lapselle pitää kertoa sama asia miljoonaan kertaan, tai hänet pitää esimerkiksi siirtää pois sähköjohtojen ulottumattomista. Mutta se on sallittava tapa toimia. Ja miksi lapsi muka ymmärtäisi helpommin ruumiillista kuritusta kuin suomen kieltä? Ja miten niin nuori lapsi, joka ei ymmärrä puhetta, ymmärtäisi ruumiillista kurittamista? Jonkin on täytynyt mennä pieleen jossain vaiheessa, jos äidin mielestä ainoa tapa saada kontakti lapseen on ruumiillinen kuritus.
Vielä lainaus huoltolain 1 §:stä kaikille muistin virkistämiseksi:
Laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta 8.4.1983/361
1 §
...
Lasta tulee kasvattaa siten, että lapsi saa osakseen ymmärtämystä, turvaa ja hellyyttä. Lasta ei saa alistaa, kurittaa ruumiillisesti eikä kohdella muulla tavoin loukkaavasti. Lapsen itsenäistymistä sekä kasvamista vastuullisuuteen ja aikuisuuteen tulee tukea ja edistää.
Meillä ainakin 1/2 poika oppi yhdestä näpäytyksestä, että kukka multaan ei mennä!
Ja te ketkä viette lapsenne rauhoittumaan omaan huoneeseen on myös laissa kiellettyä.
Sehän luetaan vapauden riistoksi!!!