Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miten pärjätään kotihoidon tuella?

Vierailija
29.07.2007 |

nyt en kysy tyhmyyttäni vaan ihan silkasta uteliaisuudesta: miten pärjäätte hoitovapaalla? onko teillä keikkatöitä? onko mies rikas? onko omistusasuntoa?

ja ennen kaikkea: kuinka paljon teillä menee rahaa arjen pyörittämiseen?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähänkin on vastannut moni että hyvin pärjää, pitää vaan ottaa se pää pois sieltä perseestä ja miettiä mihin rahansa oikeasti laittaa!

Vierailija
22/39 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on työtön, heillä on 100 neliön omistusasunto, kaikki sisustus pitää ollaa viimeisen päälle ja kaikki lakanata ja vaatteet marimekkoa yms.

Illallisella syövät lohen sisäfilettä ja aurinkokuivattuja tomaatteja.

Joo, onpa kumma kun tekee tiukkaa :D

Ihan joutuvat aurinkolomat jättämään, kuinka hirveää! Ja nyt se haluaa uudet Puustellin keittiökaapit, ehhehee!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

KArkasi.

Mies on saa bruttona 2100e/kk+ kulukorvaukset mm. kilometrit osa- ja kokopäivärahat, ruokarahan. Mahdollisista ylitöistä sitten erikseen.

Itse saan kotihoidontuen ja pienen lisäosan, kotihoidontuen sisaruslisän ja kuntalisän jossa myös sisaruslisä.

Sitten lapsilisät, jotka vielä menee lastenvaate+ muihin hankintoihin. Kun palaan töihin talletetaan ne lapsille.

Asumme omistus (pankin) asunnossa

Lainaan 530e/kk

vastike (kaikkineen) 260e/kk

puhelin 50-60e/kk miehellä työpuhelin

vakuutukset vuodessa n 1000e/kaikkineen

Ruokaan menevää rahaa en ole koskaan laskenut.

Sitten kaikki muu vaatteet, kengät, vaipat, kampaajat...

Emme tupakoi ja juomme kohtuudella.

Hyvin kyllä on pärjätty =)

Vierailija
24/39 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskeisessä asemassa näyttäisi vastausten perusteella olevan mies joka tienaa edes keskiansioiden verran.

otin muuten juuri pään pois persiistä ja tadaa! emme ole edelleenkään yhtään rikkaampia.

Vierailija
25/39 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap: et ole vastannut, miksi miehesi ei hae uutta työpaikkaa?

Vierailija
26/39 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vastaan vielä: mies toki hakee uutta työpaikkaa, mutta sen löytymisen varaan en voi laskea. olisin tyhmä jos tekisin niin!

tällä hetkellä tilanne on tämä ja näillä eväillä yritetään etiäppäin!

Vierailija
27/39 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos mies pienipalkkainen niin hänen kannattaisi ennemmin jäädä. Tai sit ette jää kumpikaan. Mun mielestä lasten kotihoito yhden ikävuoden jälkeen on ihan yliarvostettua.

Vierailija
28/39 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

kiitos! olin miettinyt epätoivoissani että myisin asunnon. myyntivoitolla voisimme elää ainakin vuoden ilman, että menisin töihin. vuokralla asumistahan tuetaan 75% joten asumismenot pienenisivät radikaalisti.

miehen tulot ovat tällä hetkellä 900 miinus verot ja työpaikka on kovin epävarma. tai ainakaan itse en luottaisi hetkeäkään työn jatkumiseen.

lisäksi minulla on vielä 2800¿ kulutusluottoa jota kadun syvästi. kun saan sen maksettua pois, olemmekin jo paljon selvemmillä vesillä!

Vierailija
29/39 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yh. Asumistukea en saa, joten hoitoraha, hoitolisä ja kaupungin elatustuki menevät vuorkaan. Lapsilisällä elämme. Minulle lapsi on kuitenkin sen verran tärkeä että ennemmin elän pienemmällä summalla kun laitan pienen lapsen tai vauvan hoitoon.

Vierailija
30/39 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miten pärjää pelkällä lapsilisällä?! olen pelkkänä korvana (tai silmänä!).

Vierailija
31/39 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia 42 ei saa asumistukea? Ja kyllähän sitä pärjää ja pärjää, kun pakko on. Minä kahden 2v yh ja vuokran jälkeen rahaa jää noin 600¿ siitä maksan sähköt, netin, puhelimen, lehdet, ruoat, vaipat ym. Poltan ja käyn viihteelläkin suhteellisen usein. Vaatteet ostan alesta ja usein kirppareilta. Kaikkihan on kuitenkin aika suhteellista. Riippuu varmaan pitkälti siitä, mihin on tottunut, että pärjääkö. Mulla ei ainakaan valittamista.. =)

Vierailija
32/39 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kotihoidontuella (kaksi alle 3v lasta) ja mies opiskelee.

Saan kotihoidontukea käteen 440e. Mies saa opintotukea käteen 230e. Lisäksi saamme lapsilisät ja asumistukea ja mies käy iltatöissä koulun ohella. Yhteistulomme kuukaudessa ovat käteen 1600e.

Vuokra ja sähkö nielevät tuosta 880e (asumme pääkaupunkiseudulla), ruokiin, vaippoihin ja vessapaperiin jne menee keskimäärin 400e, nettiin 20e, puhelimiin 20e, bensiiniin 150e (mies käy töissä ja koulussa autolla, matkoihin menisi muuten yli tunti per suunta). Lisäksi terveyskuluihin varaamme 30e/kk, vaatteisiin 50e (sisältää siis kaikki vaatteemme).

Jäljelle jää kuukaudessa 50e ja se käytetään erittäin harkinnanvaraisesti joko säästötilille (mm. auton vakuutusta varten), koulukirjoihin, lehtiin, huvitteluun. Jos tulee yllättäviä pakollisia menoja kuten auton korjaaminen, ne menevät säästötililtä ja seuraavassa kuussa pihistellään.

Emme tilaa mitään lehtiä, kaikkien hiukset leikataan kotona, ostamme lähes kaikki vaatteet kirpputorilta, huonekalut kierrätyskeskuksesta tai käytettynä, emme syö ikinä ulkona, emme vuokraa videoita tai käy huvipuistoissa koskaan, emme remontoi, laitamme ruokaa mahdollisimman paljon itse ja leivon paljon, autoa käytetään vain yli 25km matkoilla, muuten mennään julkisilla (onneksi isovanhemmat asuvat samassa kaupungissa), ihan kaikki ehkäisystä alkaen halvimman mukaan. Meillä ei ole edes vakuutuksia, paitsi autolle ne pakolliset. Olemme tosi tarkkoja sähkön säästöstä eikä meillä käytetä kynttilöitä tulipaloriskin vuoksi. Rikkinäiset vaatteet korjataan, sama koskee huonekaluja ja mitä nyt itse osaa korjata.

Kyllä me ainakin pärjätään, vaikkei mitään ylimääräistä ole. Joskus tekisi mieli valittaa mutta opintolainaa voi ottaa jos on ehdoton paniikki.

Ainiin, sossusta saisi rahaa opintolainan ottamisen jälkeenkin, mutta koska meidän ei ole ehdoton pakko, emme sossun luukulle mene. Ylpeys se on köyhälläkin.

Vierailija
33/39 |
30.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen vuoksi olemme molemmat töissä.

Vierailija
34/39 |
30.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selityksenä on se, että ei osteta mitään luotolla koskaan eikä muutenkaan mitään turhaa. Kirppikset vaatettavat ja ruoka tehdään itse.

Vierailija
35/39 |
30.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitovapaalla on mahdollista tehdä iltakeikkaa vaikka kaupan kassalle. ihan kivaa vaihtelua kotona kökkimisen jälkeen: saat " omaa aikaa" (no, ei se mitään laatuaikaa ole, mutta eipähän roiku lauma kakaroita kintuissa koko ajan. ), saat nähdä muitakin aikuisia kuin naapurin riidanhaluisen mamman ja oman miehesi. siitä maksetaan ihan kohtuullisesti ja mieskin joutuu panostamaan lapsiin ihan uudella tavalla. tekee hyvää isä-lapsi-suhteelle...

Vierailija
36/39 |
30.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on syksyllä 3v täyttävä tyttö ja 8kk vauva.

Asumiskulut ovat 600(laina) + 300 euroa kuussa.

Vesimaksu on 56 euroa

ruokaan menee n. 550 euroa

puhelimet 20 euroa

harrastukset + siivooja ja lapsen kerho n. 300 euroa

Mies saa käteen n. 2600 euroa.

Vierailija
37/39 |
30.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yks joka elää kodinhoitotuella

430 käteen

2 elarit n.260

2 lapsilisä

Vuokra 470 josta itse maksan 110e

plus sit puh laskun ja muut menot

Ei ole miestä.

Kaikki menee mitkä tulee ja ain ei välttämättä edes riitä!

ps. Ihmettyttää muokin MIKSI ei 41 saa asumistukea?????!!!!

Vierailija
38/39 |
30.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oh, aika monella tulot yli 2000e, en usko että siinä vaiheessa mitään ongelmia pärjäämisen kanssa onkaan!

Meillä nettotulot n. 1300e/kk (2 aikuista 1 lapsi). Tiukkaa on. Kyllä meillä on jo nielty ylpeys käydä sossun luukulla. Etenkin sähkölaskuun tarvitaan aina apua, samoin jos sairastellaan paljon. Eka kerta oli pahin mutta nyt siihen on jo tottunut. Sitä paitsi eikö se juuri tälläisiä hetkiä varten ole tarkoitettu tuo yhteiskunnan apu?! Mieluummin lapsiperheille jotka hetkellisesti/satunnaisesti tarvitsevat rahallista tukea kuin juopoille. Ei minua ainakaan oo hävettänyt toimeentulotukea hakea, ainakaan kun tiedän että ei tätä kauaa kestä.

Aika hyviä säästövinkkejä olet jo saanutkin. Meil kanssa ostetaan kaikki vaatteet käytettynä, ei tilata lehtiä, ei käydä parturissa, ei ulkona syömässä yms. Kestovaippailukin tuo säästöä, vaikka ei jaksaisikaan kestoilla kuin yhden vaipan päivässä.

Tsemppiä! Uskon että tämä hoitovapaalla oleminen on kuitenkin vaivansa väärti =)

Vierailija
39/39 |
30.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen nettopalkka 2300¿/kk ei riitä. Asuntolainaa lyhennämme 1000¿/kk. Auto on velaton. Säästöjä on tileillä ja rahastoissa. Viimekertainen hoitovapaajakso verotti niitä hieman yli 10 000¿:lla. Mutta en kyllä keksi niille parempakaan käyttökohdetta. Emme joudu pihistelemään.