Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miten me saadaan 4v. syömään itse?

Vierailija
28.07.2007 |

En nyt sitten kaipaa mitään haukkuja, että miksei meidän niiiiin iso lapsi syö itse.. Kun ei syö niin ei syö. kaikki ruuat pitäisi syöttää. Ainoastaan pari eri keittoa saattaa syödä itse.

Mikään uhkaus ei auta, on mielummin vaikka viikon syömättä, mutta ite ei syö.

On laitettu lempi leluja " arestiin" , on ollut itse arestissa, on ollut syömättä ja mennyt nälkäisenä nukkumaan.

Syöminen kestää syötettynäkin aina hirveän kauan, mylttäsee vaan ruokaa suussa eikä nielaise. Kaikki muu elämä sujuu ihan hirmuisen hyvin ja on todella reipas lapsi mutta tuo syöminen saa pinnan kireälle koko perheellä.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
28.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä tuon ikäisen täytyy liikuttaa lusikkaa jo itse. Nälkä varmasti ajaa syömään ennemmin tahi myöhemmin. Nälkään ei luole, jos ruokaa on tarjolla.

Vierailija
2/12 |
28.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki on syöneet itse jo reilu vuoden ikäisestä... ihmettelen, miksi olette syöttäneet nelivuotiaaksi asti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
28.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä kyllähän 4-vuotiaan täytyy jo syödä itse.

Meillä alettiin syömään itse heti kun oli 1-vuotissynttärit vietetty.

Ei lapsi itseään nälkään tapa.

Pidät vaan huolen ettei saa sitten mahaa täytettyä muulla tavoin.

Tsemppiä!

Vierailija
4/12 |
28.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiksi se syöttäminen pois. Ei se loputtomiin voi pantata eikä nälkään kuole. Sitähän se haluaa että

annatte periksi kun hän panttaa syömistä. Oletteko

kokeilleet kannustamisen kautta? esim tarrataulusysteemillä tms?

Vierailija
5/12 |
28.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vähän samalainen tapaus,syötänkin jo on kiire tmv mutta tällalailla saimme just 4v täyttäneen syömään itse:

-ensin ostettiin yhdessä " ison pojan" ruokailuvermeet,sai itse valita haarukan,veitsen,lusikan,lautasen ja lasin. kokoajan kehuttiin kuinka hyvä niillä on sitten itse syödä ja kuinka hienoa on kun poika on jo niin iso,että saa omat lautaset yms yms

-lapsi ruokapöytään ja sanoin kiltisti ja ystävällisesti,että nousta ei saa vasta kun on syönyt,jätin lapsen keittiöön syömään itse ja sanoin,et äitipä käy tuossa tekeen hommia (ja menin muka lajitteleen pyykkiä) yms ja " katotaanpa kumpi on ekana valmis,sinä syönyt vai äiti tehnyt työt" jne

Muutenkin tän ikäiset on aika kilpailuhenkisiä,kannattaa käyttää sitä hyväksi :)

Vierailija
6/12 |
28.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa auttaa, meillä TÄYSIN samanlaista 3v kanssa. Hitaasti syö syötettäessäkin, ja lopulta alkaa kakoa jo. Hmm

No jogurtin ja muroja syö itse pääsääntöisesti jo, lämpimän ruuan ainoastaan jos on todella kova nälkä, ja silti vinkuu samalla että " syötä äiti loput edes" :(

Leipää ei syö ollenkaan.

Muuten todella helppo ja ikäisekseen reipas ja kehittynyt taitava muksu. Syöminen vaan on hankalaa, alle vuoden iässä söi kaikkea reippaasti, sittemmin alkanut nirsoilemaan, esim puuroista ei mene muut ku ne " vauvojen valmispuurot 5-8kk" , tavallisesta kaurapuurosta kieltäytyy ja yökkää jos valmispuurossakaan on yhtään kökköjä/paloja. Puuron syö toisina aamuina nykyään jo itse tosin...

No, teilatkaa sitten minut ja ap :)

Vierailija
7/12 |
28.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hän aivan varmasti joku päivä huomaa, että ruokaa ei tule suuhun jos ei itse syö.

Vierailija
8/12 |
28.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sensijaan useastakin lapsesta, jotka jollain tapaa hyppyyttää vanhempiaan...

sanot, että puoli tuntia aikaa syödä ruoka, näytät kellosta viisarit jotta ymmärtää ja olet syöttämättä. Jos ei syö, niin sitten ei. Jos uhkaat ja kuitenkin syötät niin lapsihan vetää sinua kuin pässiä narussa.

Vierailija
9/12 |
28.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä muiden kanssa, ehdottomasti antaa nälän tehdä tehtävänsä, kyllä lapsi syö kun ei syötä. Teette karhunpalveluksen lapselle, jos syötätte, saattaa tuntua julmalta pitää lasta nälässä, mutta ettehän te sitä lasta käy koulussa tai tarhassakaan syöttämässä, ja sitä vaikeampaa on päästä syöttötavasta eroon, mitä vanhemmaksi lapsi kasvaa.

Vierailija
10/12 |
28.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun se ei tosiaankaan ole niin helppoa, että vaan lakkaa syöttämästä. Varsinkaan, jos lapsi on jo valmiiksi alipainoinen, kuten tod. näk. on, jos syömisen kanssa on hankaluuksia? Meillä vasta vajaa 3 v, ja syö kyllä itse, mutta todella vähän ja on todella nirso. Ja paino laahaa alakäyrillä, on muutenkin pienikokoinen :(. Olen todella paljon tämän asian kanssa kamppaillut, ja todennut, että joillekin lapsille se syöminen vain on hyvin vaikea asia, ilmeisesti siihen liittyy joitain syviä, psykologisia pelkoja tms.

Ei ehkä Suomessa kukaan lapsi kuole ruokapöydän viereen, mutta olen kuullut tapauksista, joissa on jouduttu letkuruokintaan ja jossa lapsen kasvu ja kehitys voi häiriintyä. Että sanoisin, että ruokaan suht normaalisti suhtautuvalle lapselle tuo nälässä pitäminen voisi toimia, mutta jos kyseessä on lapsi, jolla on selvästi vaikeuksia syömisen kanssa, en ole ihan varma, onko kyseessä oikea keino.

Syöminen on myös sellainen asia, joka toistuu vie sujuessaankin paljon aikaa arjessa. Niinpä ymmärrän sitä, että jokaisesta ruokailusta ei voi tehdä jotain arjen oppimistilannetta. Silloin tilanne johtaa helposti siihen, että koko perheen elämä alkaa pyöriä sen syömisen ympärillä, jolloin ruokailutilanteista tulee entistä painostavampia, mikä taas ei edesauta ongelman selvittämistä.

Vierailija
11/12 |
28.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee syömisestä ohjelmanumeroa.

Vierailija
12/12 |
28.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanotte vaan että kaikki syö itse ja jos joku ei syö niin ruoka viedään tietyn ajan jälkeen pois. Ilman mitään shownumeroa.

Kun olette kokeilleet tätä siirrytte vaiheeseen kaksi jolloin

kerrot lapselle että täytyy mennä lääkärin tutkimuksiin ja selvitetään miksi ei syö. Kerrot että yleensä hänen ikäisensä syö jo itse elleivät ole sairaita. ellei ala syömään todellakin viet sen lapsen lääkäriin