Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mistä syystä on ok ottaa vapaata koulusta?

Vierailija
27.07.2007 |

alla keskutellaan etelänlomasta mutta mulla olis tiedossa 2-3kk työmatka Ranskaan. Käytännössä on pakko lähteä, muuten en voi tehdä sitä tutkimusta joka työnäni on. jos en tee tätä saan jättää hyvästit koko uralle, sillä jos jätän tämän kesken, en taatusti enää saa rahoitusta mistään millekään muullekaan. Niistä kilpaillaan aika rajusti ja kilpailijoina on tarpeeksi sellaistakin väkeä, joka hoitaa työnsä kunnolla.

Haluaisin ottaa perheen mukaan. En halua lähteä yksin ikävöimään enkä halua jättää heitä tänne keskenään ikävöimään. Mies voi ottaa töistä palkatonta, vaikka se viekin talouden kuralle. Mutta meillä on 3.-luokkalainen lapsi.

Hänen oppimisestaan matkan aikana en ole huolissani. Itse asiassa minä hänet tähänkin asti olen opettanut, sillä hänellä on lukihäiriö eikä hän ole ns " opettajan suosiossa" , vaan pikemminkin syntipukki, joka ohitetaan opetuksssa ja jota syytetään kaikesta hankaluudesta luokassa. Hän ei opi asioita tunnilla, koska opettaja ei viitsi ottaa lukihäiriötä huomioon sen vertaa että pilkkoisi ohjeensa palasiksi, puhumattakaan että vastaisi hänen kysymyksiinsä kun hän pyytää lisäohjeita tai selvennystä - minä opetan sitten illalla kotona. En myöskään olisi huolissani työmoraalista: joutuisi hän ne asiat kuitenkin opiskelemaan. Mutta sen takia osin epäröin että sitten hän varmaan olisi vielä enemmän syntipukkina, kun olisi 2 kuukautta kotiopetuksessa ulkomailla.

Minkä takia koulusta voi olla poissa?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehtori

Vierailija
2/21 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä Ransakassa jos noinkin kauan olette.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai ei ainakaan halua uskoa että joskus lasten oppiminen on kuin onkin lähinnä vanhempien ansiota.

On niitä tapauksia. Minä olen erityisopettaja ja näen niitä aika usein, kun ne lähettävät " vaikeat tapauksensa" minulle opetettavaksi. Eivät ne aina niin vaikeita loppujen lopuksi ole, kemiat vain eivät ole sopineet yhteen opettajan kanssa.

Vierailija
4/21 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi se lapsesikin on olla poissa sieltä hel_etin esikartanosta.

Vierailija
5/21 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monestako koulusta sulla on kokemusta??

Vierailija
6/21 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en minä mitään tiedä. Mutta kakkonenhan sanoo olevansa lehtori.

Vierailija
7/21 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pidät lastasi syntipukkina koulussa?

En kyllä usko että kolmen kuukauden aikana lapsi oppisi yhtään mitään ranskalaisessa koulussa kun ei sanaakaan ymmärrä.

Vierailija
8/21 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuvaili lapsensa koulutilanteen tavalla, joka kertoi enemmänkin hänen omista asenteistaan koulua ja opettajaa kohtaan. Valmiiksi kielteinen asenne ei houkuta keskustelemaan. Itse kysymyshän koski ihan toista asiaa. -2

Vierailija
9/21 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten se nykyään käytännössä hoidetaan, mutta varmaankin kouluvirasto osaa kertoa proseduurin.

Vierailija
10/21 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa sulla omat ennakkoluulot värittää tapaa, jolla luet näistä asioista!

Vierailija
11/21 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

toki voisin laittaa lapsen kouluun siellä ranskassa, mutta me olisimme menossa kohtuullisen pienelle paikkakunnalle, jolla ei ole kansainvälistä koulua. Sitäpaitsi lapsen englanninkielikään ei ole vielä ihan sitä tasoa että sillä tehokkaasti opiskelisi. Niinpä kotikoulu on se oppimisen kannalta järkevin vaihtoehto.

Ja kakkoselle: asenteeni on kieltämättä tätä nykyä aika nyreä. Se on kuitenkin kehittynyt ihan tämän opettajan toimien takia: lapsen mennessä kouluun odotin kaikkea hyvää ja suhtauduin avoimesti. Näin tässä sittemmin on vain käynyt, en en usko tämän kyseisen opettajan ammattitaitoon lainkaan. Varmaan muut opettajat ovat ihan hyviä,, ja ehkä tämä yksikin niille joiden kanssa tykkää tehdä töitä, mutta minkäs teet kun tilanne on tämä. Juu, ja on keskusteltu, mutta ei sillä mitään vaikutusta ole ollut.

Vierailija
12/21 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokanopettajan valta ei edes yllä päättämään yli viikon mittaisista lomista. Opettajan kanssa joutuisit kyllä sopimaan loman aikana suoritettavista asioista. Uskoisin kyllä, että alaluokkien asiat on mahdollista käydä läpi oppikirjojen avulla, kunhan vanhemmat sitoutuvat tehtävään. Liikunnan ja käsityön ym. suorittaminen pitäisi sopia erikseen. -2

Vierailija
13/21 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä ymmärrä ollenkaan, miksi monet ottivat niin negatiivisen kannan kirjoitukseesi ja asenteisiisi.

t. luokanopettaja, jota tämä kirjoitus ei ollenkaan loukannut

Vierailija:

toki voisin laittaa lapsen kouluun siellä ranskassa, mutta me olisimme menossa kohtuullisen pienelle paikkakunnalle, jolla ei ole kansainvälistä koulua. Sitäpaitsi lapsen englanninkielikään ei ole vielä ihan sitä tasoa että sillä tehokkaasti opiskelisi. Niinpä kotikoulu on se oppimisen kannalta järkevin vaihtoehto.

Ja kakkoselle: asenteeni on kieltämättä tätä nykyä aika nyreä. Se on kuitenkin kehittynyt ihan tämän opettajan toimien takia: lapsen mennessä kouluun odotin kaikkea hyvää ja suhtauduin avoimesti. Näin tässä sittemmin on vain käynyt, en en usko tämän kyseisen opettajan ammattitaitoon lainkaan. Varmaan muut opettajat ovat ihan hyviä,, ja ehkä tämä yksikin niille joiden kanssa tykkää tehdä töitä, mutta minkäs teet kun tilanne on tämä. Juu, ja on keskusteltu, mutta ei sillä mitään vaikutusta ole ollut.

Vierailija
14/21 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskustele oman opettajan kanssa asiasta. Useimpien opettajien kanssa oikeasti voi keskustella. Tietenkään ei kannata mennä mitätöimään opettajan osaamista tai korostaa omaa ylivertaisuuttaan. Oman lapsen tuntemuksessahan me kaikki vanhemmat olemme ylivertaisia, opettjina oikeasti emme. Olen itse opettaja, mutta en voi taata osaamistani kuin oman aineeni kohdalta. Ainakaan enää alakoulun jälkeen.

Ja tuohon erityisoppimiseen. Monesti vain on se tilanne, että opettaja on ryhmänsä kanssa pulassa, kun samassa luokassa voi olla aivan huippuosaajia ja sitten niitä, jotka tarvitsevat runsaasti tukea. ON TODELLA VAIKEA OPETTAA MOLEMPIA TEHOKKAASTI YHTÄ AIKAA. Näitä erityisoppijoita voi lisäksi olla monetyyppisiä, ja tavallinen opettajankoulutus sisältää naurettavan vähän tietoa ja taitoa erityislasten opettamisesta. Itse koen usein suurta riittämättömyyttä tämän asian kanssa. haluaisin niin kovasti opettaa ja auttaa lukihäiriöisiä kouliunkäynnissä, mutta kun tämä ei isossa ryhmässä useinkaan onnistu. Ei siis muiltakaan opettajilta muissakaan aineissa. Vaikeasta lukihäiriöstä kärsivä ylipäätään hyötyisi pienryhmäopetuksesta. Olethan vaatinut lapsellesi avustajan luokkaan!

Vierailija
15/21 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 täydentää ed. viestiä.

Vierailija
16/21 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis rehtorin puheille. Katsotaanko se sitten lomaksi vai kotikouluksi? Haluaisin myös että lapsi säilyttäisi poissaolomme ajan oppilaspaikkansa vanhassa koulussa. Se varmaan on jokseenkin automaattista, kun vakituinen asuinpaikkamme säilyisi täällä?

Vierailija
17/21 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kyllä keskustellut opettajan kanssa useaan otteeseen tästä lukihäiriöasiasta. Aion keskustella myös tästä ranska-asiasta, mutta epäilen, että hänen tunteensa on jo automaattisestsi " Ei, taas tuo!"

17:n asenne on ihana. Hän myöntää, että kaipaa lisätukea erityisoppijoiden kanssa. Meidän opettajamme ei myönnä. Hän sanoo suoraan, ettei se ole hänen ongelmansa: hän opettaa tietyllä tavalla, se on oikea, ja jos lapsi ei pysty silllä oppimaan, vika on lapsessa. Niin varmaan onkin, mutta siitä sitten seuraa se mitä kuvasin ensimmäisessä viestissäni.

Opettaja pitää lastamme tyhmänä, koska hänellä on oppimisvaikeus. Sitä lapsi ei tosin ole, senkin on näiden parin vuoden aikaisten vaikeuksien kanssa taistellessa testattu ihan virallisesti.

Vierailija
18/21 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitan syksyn aina tutustumalla uusien oppilaiden taustatietoihin ja neuvottelen heidän opetuksestaan sitten erityisopettajan kanssa. Lukihäiriö on niin yleinen ja tuttu juttu, että on lähes uskomatonta, jos joku opettaja ei asiaa tunnista eikä tunne. Oppimisvaikeuksista voi keskustella myös suoraan erityisopettajan kanssa, jos oman opettajan kanssa käyty keskustelu ei ole tuottanut tulosta. Ap:n lapsellahan on diagnoosi, joten asiassa ei pitäisi olla mitään epäselvää. -2

Vierailija
19/21 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poissaoloista sovitaan aina tapauskohtaisesti. -2

Vierailija
20/21 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen verran nykyaikaisen opettajan tulee tietää, ettei lukihäiriö ole älyn ongelma. Olen yrittänyt omaksua sen asenteen, että minun tehtäväni on yrittää opettaa kaikkia lapsia, myös niitä, jotka työllistävät minua keskivertoa enemmän. Yhteistyö vanhempien kanssa on tärkeää.

Siksi en selviä työstäni helpolla, ja tuntuu pahalta, kun omaa ammattikuntaa haukutaan osaamattomaksi ja laiskakaksi ryhmäksi, jotka tekevät puolipäivätyötä täydellä palkalla.

Mun mielestä sä olet vahvoilla, koska olet kiinnostunut lapsesi oppimisesta ja olet valmis tekemään työtä sen eteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi