Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömyyspäivärahasta: miten suuret pitää puolison tulojen olla, jotta pienentävät toisen rahaa.

Vierailija
27.07.2007 |

Minä valmistuin ammattiin, hoidin lastani pari vuotta, sitten vuoden sairaspäivärahalla ja nyt ajattelin ilmoittautua työttömäksi. Mieheni tienaa 2500/kk. Saanko minä mitään työkkäristä?

Miten se menee. Saanko ensin muutaman sata päivää semmoista, mihin puolison tulot ei vaikuta ja sitten alan saada semmoista rutiköyhien rahaa, jota saa, ellei puolisokin köyhä?

Toivottavasti joku tietää.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

johonkin erikoistyövoimaneuvojalle ja juuri niin kuin ehdotitte, hakeutua johonkin työkokeiluun. Ihan hyviä ideoita teillä.

Lääkärini ajatus oli, että olisin päässyt kuntoutustutkimukseen kelan kautta ja sitten työkokeiluun, mutta ilmeisesti tämä ei kelalle sopinut. (Tuli sentyylinen päätös sieltä tänään.)

Minulla on kävelyä hieman rajoittava ongelma nivelissä ja silmissä myös ongelma, että en pysty pitkää aikaa tekemään tarkkaa työtä, kuten näyttöpäätteellä joutuu. Pari vuotta sitten valmistuin yliopistosta. Soveltuvaa työtä on hankala löytää. On varmaankin totta, että ei vapailta markkinoilta kannata aloittaa, kuten kirjoititte.

ap

Vierailija
22/25 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan jokin sosiaalinen yritys olisi hyvä työpaikka aluksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on sosiaalinen yritys ja miten sellaiseen pääsee?

Vierailija
24/25 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntoutustutkimus ei ole välttämätön. Lääkärisi (erikoislääkäri) voi kirjoittaa sinulle hakemuksen kuntoutusRAHASTA, ei kuntoutustuesta (joka on väliaikainen eläke). Eli hän arvioi, mihin koulutukseen susta olisi ja sinä, itse ja työkkärin avulla esimerkiksi etsitte sen sopivan koulutuksen. Kaikesta tästä voit saada neuvoja KELAsta, lähetä esimerkiksi kysymys netin kautta tai mene käymään.

Kela voi maksaa sun elannon ja koulutuksen ihan normaalissa oppilaitoksessa tai sitten voit saada kuntoutusrahaa työkokeiluun, esim. just sosiaaliseen yrityksen (sellainen, joka palkkaa osittain työkykyisiä ja tekee yhteistyötä viranomaisten kanssa).

Hanki faktat selville. Kelalta kysyt ensiksi ja sitten lääkäriltäsi. Kela itse velvottaa sut työkykyselvitykseen, JOS lääkärin ja sun laatima kuntoutusrahahakemus ei mene läpi, vaan haluavat eka tutkia (tietty voit saada kielteisenkin päätöksen, mutta tuskin).

Terveisin toinen sairas, joka hakee juuri kuntoutusrahaa yliopisto-opintojen suorittamiseen loppuun, eipähän tartte opintuella kitkutella ja on joustoa, jos sairauteni pahenee.

Vierailija
25/25 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin kannattaa sitten varmaankin yrittää toimia. ap