Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt AV-mamma kyllä pillastuu mutta kysyn silti: Au Pair + lapset päivähoidossa

Vierailija
27.07.2007 |

Teemme mieheni kanssa molemmat pitkää työpäivää mutta emme haluaisi että lapset joutuvat olemaan päiväkodissa maksimiajat (klo 8-16). Olemme miettineet sellaista vaihtoehtoa että lapset olisivat puolipäiväisesti hoidossa ja meillä olisi sen lisäksi Au pair -tyttö (mieheni kotimaasta Keski-Euroopasta).

Au pairillahan ei voi teettää 8 tunnin työpäivää vaan olen ymmärtänyt että 6 tuntia on maksimipäivän pituus. Ajattelimme että lapset olisivat hoidossa klo 8-13. Au Pairin työaika olisi klo 12-18, eli hän hakisi lapset hoidosta ja leikkisi iltapäivän heidän kanssaan sekä ennen kaikkea puhuisi heille heidän toista äidinkieltään. Illalla hän voisi tehdä jotain kevyttä kotihommaa kuten imurointia ja silittämistä sen jälkeen kun ainakin toinen meistä on tullut kotiin (tietenkin max. siihen klo 18:aan jolloin työaikansa loppuu).

Onko jollakin kokemuksia tällaisesta järjestelystä? Kotihoidontukea tällaiseen järjestelyyn ei tietenkään voi saada koska yhtä aikaa lapset eivät voi olla (kunnallisessa)päivähoidossa ja kotihoidontuella, mutta kotitalousvähennyksen kyllä saisi.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit tuon kysymyksen sitten esittää ihan kaikille vanhemmille, nimittäin jokainen lapsi on joskus hoidossa.

Vierailija
2/34 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin olla päiväkodissa 8-18.

Lapset saisi olla kotonaan sekä kuulla toisen vanhemman äidinkieltä.

Kannatan ratkaisuanne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikaa tehdä vaikka mitä kuten käydä kaupungilla, jumpassa, työväenopiston tms. kielikurssilla...

Riippuu tietenkin tytöstä. Jos nukkuu klo 11:een niin aikaa ei jää mutta jos herää viimeistään klo 07 kuten isäntäperheen jäsenet todennäköisesti niin silloinhan on vielä viisi tuntia aikaa omiin puuhiin ennen töiden alkua.

Suomen talviolosuhteet yms. huomioon ottaen mieluummin itse ainakin ottaisin nuo vapaatunnit valoisana aikana kuin iltahämärissä (pimeässä).

Vierailija
4/34 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

paitsi eläkeläisten kuorot ja jumpat

Vierailija
5/34 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirmu vähän aikaa jää au pairille! Eikö lapset voisi olla hoidossa 10-15(16). Au pairille jäisi myös enemmän omaa aikaa ja voisi sitten illan olla lasten kanssa 15-20. Ja jotta täysi 6 tuntia tulisi niin voisi vaikka aamuisin herätä laittamaan lapset tarhaan?

Itse olin au pairina italiassa ja toimen kuviini kuului;

aamuisin aamumaito lapselle, päiväkotiin vienti (piti olla siellä 9-10).

Sitten oli omaa aikaa.

15 piti olla takaisin hakemassa lapsi kotiin ja olla ilta kuuteen tai seiskaan.

Toisinaan piti olla illalla lapsen vahti jos äiti lähti vapaalle.

Usein oli kuitenkin vapaa iltoja.

Viikonloppuisin oli lauantait yleensä töissä kuuteen asti aamusta. Sunnuntait oli vapaita. Oli siis kunnolla aikaa tavata toisia au paireja.

Vierailija
6/34 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh! Joskus mietittiin tuota vaihtoehtoa, mutta jos työaika on niin lyhyt ei onnistu.

Vierailija
7/34 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapset toinen kerhossa, toinen eskarissa ja iltapäivisin on hoitaja.

Vierailija
8/34 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jäis tytölle illalla aikaa harrastaa. Tosin tää on huono vaihtoehto päiväkodin kannalta.

Vierailija
9/34 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska kaikki aktiviteetti on aamuissa.

Vierailija
10/34 |
28.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

taskurahan paalle vai maksoitteko omasta pussistanne (siis jos ei tarvinnut sita tyoasioiden hoitoon).

Mita asioita piditte tarkeina/arvostitte erityisesti isantaperheessa? Olitteko " perheenjasenina" eli kuljitteko perheen mukana myos esim. viikonloput vai oliko selkea asetelma etta tyoaikanne ulkopuolella olitte omissa oloissanne? Enta esim. illallinen, soitteko sen perheen kanssa vai omassa huoneessanne?

Vierailija
11/34 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska useimmat perheet syovät siihen aikaan tai myohemminkin.

Vierailija
12/34 |
28.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

aupairina tosi hyvät! Olin vuosituhannen vaihteessa Itävallassa noin 8 kk 2 lapsisessa perheessä, jossa äiti suomalainen ja isä itävaltalais-suomalainen (sanotaankohan noin...) lapset silloin n. 3-v. ja 6-v. Heräilimme aamusella noin 7 maissa tai kuka mitenkin, vanhemmat lähtivät 8 maissa töihin ja me jäimme lasten kanssa aamupalalle. Muksut vein 8-9 välissä tarhaan ihan lähelle ja hain n. 12-13 maissa. Sillä välillä tein ruokaa, silitin perheen isän kauluspaidat, muuta perheen äiti " kielsi" silittämästä " turhana touhuna" :D, kävin kaupassa, pesin pyykkiä jne. Kerran viikossa imuroin, pyyhin lattiat ja pesin kylppärin ja vessan. Lasten kanssa sitten söimme kun olin hakenut heidät, ja perheen äiti tuli sitten yleensä 14-15 aikoihin kotiin. Äidillä oli puolipäivä työ eli 9-13, isä taas painoi töitä usein iltamyöhään. Välillä olin iltaisin lastenvahtina, keskimäärin kerran kuussa, ja pari viikkoa olin lasten kanssa arkisin suunnilleen 8-20, kun oli Suomen puheenjohtajuuskauden juttuja. Kai kahdesti olin lasten kanssa pari vuorokautta, kun vanhemmat olivat kahdestaan jossakin. Joulun aikaan oli ehkä 2-3 viikoa lomaa. Mulla oli kaikista tutuista aupaireista vähiten töitä ja rennoin perhe, toisaalta ei ollut " pöytähopeita ja burberryä" , eli usein ne " hienoimmat perheet" tuntuivat teettävän aupairilla töitä niska limassa :O Ihan tunsin olevani perheenjäsen, vähän kuin isosisko sanoisin. Kuukausirahaa oli ehkä n. 1300 markkaa eli 215 e, mutta voin muistaa ihan väärinkin. Tuon lisäksi sain julkisten kuukausilipun ja joskus " extraa" . Oli kyllä tosi mukava " vuosi" !

Vierailija
13/34 |
28.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljin perheen mukana lomilla ja söin ruoat samassa pöydässä samaan aikaan. Ravintoloissa he maksoivat myös minun ruoat ja kaupasta sain jotain jos vain pyysin/tarvitsin. Lisäksi maksoivat aina pääsyliput (esim. eläintarhaan, kylpylään jne). Tunsin kuuluvani perheeseen, olin oikeastaan sen äidin ystävä, käytiin paljon kaupungilla jne. Paikallisliikennekortin ostin itse mutta perhe kustansi mm. kielikurssin. He maksoivat myös lennot kohteeseen.

Vierailija
14/34 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

aupparin virallinen työaika on tuo 6 h päivässä? Vai " otitteko annettuna" sen mitä perhe määräsi? Missä määrin teille selvitettiin perheen taholta työpäivän pituutta + päivän " rakennetta" (=missä suhteessa lastenhoitoa, missä kodinhoitoa) ennen sopimuksen tekoa?

Vierailija
15/34 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

normaali kotiinsaapumisaika töistä on illalla n. klo 18. Tuskinpa se sikäläiselle tytölle olisi mitenkään kohtuuttoman myöhäinen, vaan noudattelisi hänen kotimaansa linjauksia.

Myös tuo idea jonka joku heitti että työajan voisi jakaa niin että aamulla esim. 2 tuntia ja iltapäivällä 4 on miettimisen arvoinen. En ollut ajatellutkaan että ajan voisi jaksottaa noin mutta sehän kuulostaisi myös ihan hyvältä ajatukselta.

Lisää kokemuksia au pairina olleilta tai niiltä joilla on ollut au pair? Mukavaa huomata ettei otsikossa pelkäämääni pillastumista tapahtunutkaan suuressa määrin ;)

t. AP

Vierailija
16/34 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla heräsin klo 8, vein isomman lapsen (6 v.) kouluun klo 10 ja hain hänet pois klo 15, vanhemmat tulivat kotiin klo 18. Nuoremman lapsen kanssa olin siis 10 h joka päivä. Oli puhetta, että nuorempikin (3 v.)aloittaisi playgroup-kerhon, mutta se ei koskaan toteutunutkaan.

Olin nuori ja naiivi, en heti tajunnut, että perhe teetti törkeästi ylitunteja. Otin yhteyttä au pair -toimistoon, mutta muutosta ei tapahtunut. Lähdin perheestä kesken kaiken ja jätin sen pahasti pulaan. Eli kannattaa todella pitää huoli, että sopimuksista ei sitten poiketa ja ettei tytölle tule oloa, että hän on vain " orjatyövoimaa" .

Vierailija
17/34 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset nukkuu päiväunet 12-14 ja sen jälkeen syövät välipalan, joten etkai revi lapsia sängystä kesken unien.

tarhassa on oma rytmi, eikä lapsia sieltä haeta pois miten itse haluaa.

aamupala on 8.00 ja aamupiiristä alkaa päivä. monesti aamupiiri n. 8.30. anna lapsillesi rutiinit, ne takaa tasaisen päivän.

Vierailija
18/34 |
28.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat lapset pois tarhasta jo klo 13, niin tuskin ilahtuvat tarhassa. Olen vuorotyöläinen ja joudun miettimään tarha-ajat täysin tarhan ohjelman mukaan, koska niin on helpointa lasten kannalta. Sullekin suosittelisin tarhantätien kanssa keskustelua.

Vierailija
19/34 |
28.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäisessä oli 4 kouluikäistä lasta, psykopaatti äiti, hirveesti duunia ja kammottavaa ruokaa. Aloitin työt ennen kuin lapset heräsivät, siivosin keittiön (jonka olin siivonnut jo illalla, mutta kun isäntäpariskunnan piti illalla vielä kokkailla itselleen kynttiläillallisia...). Kun lapset oli saatu tappelun kanssa kouluun siivosin lastenhuoneet ja sen jälkeen oli " omaa aikaa" , jos ei hostmamma mua tarvinnut ostoksille avukseen. Lapset tuli koulusta klo 13-15 ja sitten olinkin heidän kanssaan kunnes ne kävivät nukkumaan klo 19-19.30. Tämän jälkeen imuroin, tiskasin ja viikkailin pyykkiä. Kerran viikossa vein jopa heidän roskansa kaatopaikalle. Omaa aikaa ei ollut juurikaan siis ja loppu ajasta en tiennyt koska olin töissä ja koska vapailla, kun mamma teetti ihan turhaakin hommaa (putsasin mm. hammasharjalla patterin välejä). Kavereita näin heidän työssään, koska olin töissä, kun kaverit lähti illalla viihteelle. Lisäksi hostmammani saattoi aamulla ilmoittaa, että pidä tänään vapaa päivä ja sitten olin viikonlopun vastaavasti töissä. Mutta viikkoja en voinut etukäteen suunnitella, koska suunnitelmat saattoivat hetkessä muuttua.

2kk purnasin puhelimessa suomeksi äidilleni tilanteesta, kunnes oikeesti itku kurkussa sain otettua yhteyttä meidän aluekoordinaattoriin.

Toinen perhe oli ihana! Siinä oli vain kaksi lasta. Sain tehdä kiinteää työaikaa 8-17, viikonloput vapaana, ellei joskus tarvinnut esim. lauantaina illlalla lapsen vahtia (tästä maksettiin erilliskorvaus). Sain harrastuksia, opiskelin englantia ja kävin kavereiden kanssa shoppailemassa ja leffassa. Tei kevyttä kotihommaa, pesin lasten pyykit, siivosin lasten huoneet, tein lapsille ruokaa... Siis käytännössä työni oli pitää lapset iloisina ja turvassa. Pelisäännöt olivat kaikille osapuolille selkeät. Loppujen lopuksi vuodesta tuli yksi parhaimmistani ja kaipaan niitä aikoja.

Vierailija
20/34 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloinhan hänelle jäisi päivittäin pari tuntia kotosalla eli klo 12-14 aikaa siivota, pestä pyykkiä, laittaa ruokaa ja silittää jne.

Tietenkään en kesken unien lapsia lähtisi herättämään.

Lisää kokemuksia, etenkin perheiltä joilla ollut au pair Suomessa! (Näitä ei taida lopulta sitten kuitenkaan olla kovin paljon...)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan