Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt AV-mamma kyllä pillastuu mutta kysyn silti: Au Pair + lapset päivähoidossa

Vierailija
27.07.2007 |

Teemme mieheni kanssa molemmat pitkää työpäivää mutta emme haluaisi että lapset joutuvat olemaan päiväkodissa maksimiajat (klo 8-16). Olemme miettineet sellaista vaihtoehtoa että lapset olisivat puolipäiväisesti hoidossa ja meillä olisi sen lisäksi Au pair -tyttö (mieheni kotimaasta Keski-Euroopasta).

Au pairillahan ei voi teettää 8 tunnin työpäivää vaan olen ymmärtänyt että 6 tuntia on maksimipäivän pituus. Ajattelimme että lapset olisivat hoidossa klo 8-13. Au Pairin työaika olisi klo 12-18, eli hän hakisi lapset hoidosta ja leikkisi iltapäivän heidän kanssaan sekä ennen kaikkea puhuisi heille heidän toista äidinkieltään. Illalla hän voisi tehdä jotain kevyttä kotihommaa kuten imurointia ja silittämistä sen jälkeen kun ainakin toinen meistä on tullut kotiin (tietenkin max. siihen klo 18:aan jolloin työaikansa loppuu).

Onko jollakin kokemuksia tällaisesta järjestelystä? Kotihoidontukea tällaiseen järjestelyyn ei tietenkään voi saada koska yhtä aikaa lapset eivät voi olla (kunnallisessa)päivähoidossa ja kotihoidontuella, mutta kotitalousvähennyksen kyllä saisi.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että suomessa toi aupair juttu on tosi hankala. Jotkut välitystoimistot väittää välittävänsä laillisesti au paireja. Mutta sitten kun joku av-mamma oli selvittänyt verohalinnosta tms., niin ei silleen saa tehdä. Vaan perheestä tulee työnantaja, täytyy maksaa tellit lellit ja vakuutukset sun muut ja maksaa minimipalkkaa. Että tollanen taskuraha-aupair systeemi ei sen mukaan olisi laillista suomessa.

Vierailija
22/34 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä järjestelymme perustuisi sille että maksaisimme kyllä lapsista ihan normaalin päivähoidon maksimimaksun mutta he käytännössä olisivat hoidossa noin 6 1/2 tuntia päivässä. Silloinhan viikkotunneiksi tulee 32 1/2 tuntia eli tästähän ei käsittääkseni enää saa mitään alennusta verrattuna siihen että lapset olisivat 40 tuntia hoidossa viikossa? Eli tavoitteemme ei ole säästää rahaa vaan lapsiamme ;)

Lisää kokemuksia!

AP

Vierailija:

Jos siis toivotte säästävänne päiväkotimaksuissa, ei lapsi saa olla päiväkodessa pidempään kuin 5 tuntia päivittäin tai osan viikkoa koko päiväisenä. Viikkotuntimäärä on jokatapauksessa silloinkin maksimissaan 20 tuntia. Päiväunetkin ovat hoitoaikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut Ruotsissa au pairina sillä periaatteella, että aamuisin vanhemmat veivät lapset päiväkotiin josta hain heidät kahden-kolmen aikaan. Tein yleensä iltaruoan ja söin lasten kanssa tai jos vanhemmat olivat jo kotona söimme kaikki yhdessä. Välillä perheen äiti tai isä tekivät ruoan. Lapset olivat vastuullani siis n. klo 14-18. Lisäksi minulla oli ihan paperilla siivousvelvoitteet (jotka eivät hartioita halkaisseet, päinvastoin yleensä siivosin vähän perusteellisemminkin) ja välillä jotakin silittämistä. 1 lapsenvahti-ilta kuukaudessa sisältyi työhön mutta niitä ei juuri kertynyt kuin ehkä kaksi kertaa koko aikana.

Pääsin mukaan lomille etelään ja kesämökille niin halutessani. Minulla oli busslippu, polkupyörä, mahdollisuus käyttää autoa myös omiin menoihini (tosin en 18 vee juuri uskaltanut Tukholman keskustassa autoilla) ja jumppakortti. Kielikurssille olisin päässyt mutta en kokenut tarpeelliseksi silloin kun ruotsia oppi muutenkin ja kielioppi oli tuoreessa muistissa.

Vierailija
24/34 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustuitko muihin aupaireihin tai muihin ikäisiisi ruotsalaisiin? Vietitkö vapaa-ajan enemmänki perheen kanssa vai omissa menoissasi? Muistatko paljonko sinulle maksettiin?

Vierailija
25/34 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista paljonko sain rahaa - ei hirveitä, lähinnä taskurahaperiaatteella - olisiko ollut jotakin 1500-2000 kruunua kuussa. Mutta talon puolesta oli täysihoito, eli rahaa kului lähinnä soppailuun ja bileisiin.

Tutustuin useaan au-pairiin alueella, meitä oli siellä paljon (Tukholman varakkaimpiin kuuluva alue). Kielen kannalta paha että naapurissa oli suomalainen au pair jonka kanssa ystävystyttiin. Tylsää ei siis ollut.

Olin paljon perheen kanssa myös mm. viikonloppuisin heidän veneellään jne. ja kävimme myös lomamatkalla etelässä. Varmaan normaalia enemmän olin perheen kanssa. Vanhemmat olivat kivoja ja rentoja - pitivät isoja pihajuhlia joissa tarjottiin minestronekeittoa ja punkkua :) Olemme vieläkin yhteydessä, kävin juuri hoitolapseni ylioppilasjuhlissa keväällä.

Vierailija
26/34 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin Lontoossa au pairina ja tein viikossa 4x10h ja 1x6h päivät. Palkkakin oli tosin 150-180 puntaa viikossa. Mun vastuulla oli lasten kouluun vienti, lasten ruoat, kylvetys yms. Siivooja oli erikseen. Viikonloput aina vapaat, eikä olisi tullut mieleenikään hengailla silloin isäntäperheen kanssa, kun kavereita oli pilvin pimein.

Vierailija
27/34 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutustua samalla tavalla ikäisiinsä kuin jossakin Lontoon tai Tukholman keskustassa asuvan. Espoon takamailta kun ei ole niin helppoa lähteä esim. Helsingin keskustaan hengailemaan joka ilta ja naapureina täällä on lähinnä samanlaisia pikkulapsiperheitä. Ja suomalaiset kun ovat aika sulkeutuneita... Eli mahtaisiko urbaaniin kahvila- ja cityelämään tottuneelle tytölle tulla tylsää ja koti-ikävä heti alkuunsa... :/

Sekin vaihtoehto että perhe järkkää vartavasten aupairille viihdytysohjelmaa kaikki viikonloput (kierrättää häntä autolla ympäri Suomea jne.) on perheelle aika rankka.

Vierailija:

Viikonloput aina vapaat, eikä olisi tullut mieleenikään hengailla silloin isäntäperheen kanssa, kun kavereita oli pilvin pimein.

Vierailija
28/34 |
28.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän auppis tänne lomailemaan tule...

Aamulla ei ole pakko nukkua puoli kahteentoista. Voi herätä vaikka kahdeksalta, niin ehtii touhuamaan omia juttuja ennen klo 12. Klo 18 jälkeen voi kuulkaas ihan hyvin mennä ulos :) Kun itse olin au pairina eräässä Välimeren maassa, en todellakaan istunut iltoja ja öitä kotosalla, eikä kukaan muukaan auppis.

Vierailija
29/34 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut au- pairina ja laitan tähän joitakin seikkoja, joita kannattaa huomioida:

Laittakaa työajat ja tehtävät paperille, ihan varmuuden vuoksi. Se on molempien kannalta hyvä. Itselläni sovittiin 6 tunnin työpäivistä 5 päivää viikossa ja kun alusta alkaen alkoivat olla kaikki lauantaitkin töitä ja kun siitä isäntäperheeltä sitten kysyin, he väittivät että oli sovittu 6 päivän työviikoista!

Vapaa pitää olla vapaata myös aupairille! Eli jos lapset ovat päiväunilla, sitä aikaa ei voida katsoa aupairille vapaaksi! Näin minulla tosin katsottiin!

Vaikka aupair tulee tavallaan perheenjäseneksi, muista, että vapaa-aikana se on vapaa menemään ihan mielin määrin.

Aupairille huoneeseen olisi kiva, jos siellä olisi oma mikro ja kahvinkeitin, ehkä pieni jääkaappikkin, jos vaan mahtuu. nimittäin välillä on kiva olla ihan omissa oloissa, eikä etenkään yöllä ole kiva mennä kolistelemaan perheen keittiöön.

Älä laske lapsia koskaan aupairin huoneeseen äläkä sinne mene itsekkään. Aupairin huone on pyhitetty hänelle itselleen ja ei ole kiva jos vapaa-aikana yrität nukkua vaikka päiväunia, niin lapset tulevat sinne vähän väliä.

Jos taskuraha on kovin pieni, olisi kiva jos aupair saisi vaikka ilmaisia leffalippuja tai vaikka ostaisit vä' lillä karkkia tai sipsiä tms. Varmasti motivoisi aupairia myös työssään.

Tässä joitakin, kyselkää jos tulee mieleen jotain.

Vierailija
30/34 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis toivotte säästävänne päiväkotimaksuissa, ei lapsi saa olla päiväkodessa pidempään kuin 5 tuntia päivittäin tai osan viikkoa koko päiväisenä. Viikkotuntimäärä on jokatapauksessa silloinkin maksimissaan 20 tuntia. Päiväunetkin ovat hoitoaikaa.

Vierailija
31/34 |
28.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja työaikani oli ma-pe 9-18 jolloin hoidin lasta ja tein ruokaa. lisäksi kerran viikossa kuului imurointi, pölyjenpyyhkiminen ja vessan/kylpyhuoneen siivoaminen. En todellakaan silloin ajatellut että töitä olis ollut liikaa tai päivät olis ollut liian pitkiä... Lapsia/lastahan sinne mentiin hoitaan eikä hillumaan kaupungille. Tuosta ajasta jos meni ns. ylitöiksi niin sain erillisen korvauksen. Perheeseen menin netin kautta ilman mitään välitystoimistoja ja asiasta sovittiin ennen työnalkua samoin " palkasta" eli taskurahasta, ehkä se oli hiukan korkeampi kuin välittäjän kautta mutta ei silti mikään suuri 1500mk/kk. Suomessa vaihtoehtona olis ollut työttömys työmarkkinatuella 1800mk/kk. Katunut en ole päivääkään!

Asiat on sovittavissa ja rahalla saa jos enemmän apua tarttee...

Vierailija
32/34 |
28.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai onko tuo 6 h jonkinlainen yleinen sääntö ja sitä sitten vain monissa maissa rikotaan yleisesti?

Vierailija
33/34 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota rajanvetoa olen miettinyt paljonkin että missä menee aupairin " perheenjäsenyyden" raja.

Tytöstä riippuu varmaan paljonkin missä määrin hän haluaa olla osa perhettä viikonloppuisinkin. Joku voi haluta kulkea myös viikonloppuna perheen matkassa ja tuntea olonsa hylätyksi jos perhe häipyy vaikka koko lauantaiksi hiihtämään/laskettelemaan, shoppailemaan tai mökille ja hänet jätetään yksin kotiin. Joku toinen taas voi toivoa juuri tätä, omaa rauhaa ja tilaisuutta puuhailla omiaan.

t. AP

Lisää kokemuksia?

Vierailija
34/34 |
30.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin siellä olisi tietoja esim. minimitaskurahasta joka aupparille pitää maksaa (255 eur/kk muistaakseni) jos kyseessä olisi laiton järjestely!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä