Jos sinulla on vammainen lapsi, tiesitko vammasta jo ennen kuin lapsi syntyi?
Minä en tiennyt, eikä vamma näkynyt vielä syntymän yhteydessä, vaan ilmeni vasta pikkuhiljaa 2v ikään mennessä.
Olimme miehen kanssa jo etukäteen päättäneet, että teen abortin, jos selviää että lapsi on esim down. No, nyt meillä kuitenkin on vammainen lapsi, joskin paljon vakavammin vammainen kuin down, joten jälkikäten tuntuu hassulta, että miksi downia olis tarvinnut abortoida.
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:13"]
Höpöhöpö, ei ne lapset ole koko maailma.
[/quote]
Paitsi joillekuille äideille, joiden on saatava tyydyttää hoivaviettiään ja synnyttää vaikeastikin vammainen lapsi, vaikka asia tiedettäisiin niin ajoissa että keskeytys olisi mahdollinen.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:16"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:13"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:06"]Mä oon 20v lievästi kehitysvammainen nainen.Mun vamma on löydetty kun olin äidin mahassa.Mä oon sitä mieltä et äidin ois pitänyt tehdä aportti mulle.en ois halunnut syntyä.on mulla ammatti mut haluaisin omia lapsia mutta en voi.en halua vammaani periyttää lapselle.olisi parempi jos en olisi syntynyt.
[/quote]
Höpöhöpö, ei ne lapset ole koko maailma.
[/quote]
Onneksi oon siskoni tytölle kummi.sekin on oikeestaan mukavaa kun tykkään lapsista.
[/quote]
Noni, onhan sulla sitten paijattava :) ole sille tytölle paras kummi ikinä ja pidä huolta hänestä. Mun lapsen kummina oli syöpää sairastava nainen, joka ei myöskään kyennyt saamaan lapsia. Hän oli ihana varaäiti lapselleni :)
En tiennyt. Tuli mulle täytenä yllätyksenä, että oli juonut viinaa ja kaljaa koko raskauksien ajan ihan normaalisti molemmissa raskauksissa. Tunnusti, kun kysyin ja ihmettelin, miksi lapsemme eivät osaa mitään.
Ihmettelen, miten ihmeessä se salajuopottelu oli onnistunut yhteensä 18 kk ajan kun asuttiin kuiteski yhdessä.
Luulin et se oli raskaana ilman viinaa, niinkuin olettaa saattaisi äiti-ihmisen olla.
Ilmeisesti yöllä hiippaili kätköilleen.
Te joilla vammaisuus todettu vasta 1-2 v. iässä niin mistä on ollut kyse?
Ja sitten se olikin yhtä lääkärissä ja tutkimuksissa juoksua. Monimuotoinen kehityshäiriö.
Onko teillä tiedossa mistä lapsen vammaisuus johtuu?
en juonut raskauaikana alkoholia tms. Sairastin kyllä rotaviruksen, mutta sillä ei kuulemma ole merkitystä.
ap.
Meidän lapsella on useita vammoja ja pari pitkäaikaissairautta, joista yhtään ei tiedetty ennen syntymää, eikä vielä pitkään aikaan sen jälkeenkään. Tosin hän mielestäni ei kaikista näistä huolimatta ole yhteensäkään yhtä vammainen kuin lieväkin down olisi.
Nämä vammat eivät varsinaisesti johdu mistään. Ovat vain sattumaa. Pitkäaikaissairauksista kaksi on sellaisia, joihin taipumus periytyy jossain määrin ja vaikka molemmat vanhemmat on terveitä, suvussa on muita, joilla on samoja sairauksia.
ja sitten vasta ruumiinavauksessa selvisi, että hänellä oli Down. Missään seuloissa hän ei jäänyt kiinni, en olisi kyllä tosin abortoinutkaan Downin takia.
joten pelko vammautumisesta oli jo siinä kohtaa kun synnytys käynnistyi.
Vammautui synnytyksessä (=hapenpuute aiheutti cp-vamman). Myöhemmin todettiin myös aspergerin oireyhtymä.
tiennyt.Vamma selvisi vasta siinä 2-3 kieppeillä.
Minullekin syntyi terve tytär Apgar 9-10.
Kehitys normaalia siihen asti kunnes olisi sanoja pitänyt alkaa tulla. Eipä tullut ja puhe oli todella takkuista. Lisäksi hienomotorisia ja emotionaalisia ongelmia. Näihin lukemattomat määrät puheterapiaa, perheneuvolan psykologisia testejä, toimintaterapiaa, fysioterapiaa... jne.
Kaiken tämän tuen seurauksena lapsi saatiin "kuntoutettua" koululaiseksi ja ainakin vielä tällä hetkellä on mukana perusopetus ryhmässä pienryhmäopetuksen tukitunneilla. Matikka ja sanalliset tehtävät tökkivät.
Mutta monet itkut tuli itkettyä, et lapsi ei ollutkaan terve.
Niskaturvotusta havaittiin ultras, en suostunut seulontaan, koskaa siin on 5% keskenmenon vaara. Ehdottivat aborttia, sitä en tee ikinä! Terve lapsi tossa just meni nukkumaan ;)
Niskaturvotusta havaittiin ultras, en suostunut seulontaan, koskaa siin on 5% keskenmenon vaara. Ehdottivat aborttia, sitä en tee ikinä! Terve lapsi tossa just meni nukkumaan ;)
Käypä lukaseen, ennenkuin nolaat ittees lisää!
Emme tienneet vammasta etukäteen eikä tieto olisi muuttanut suhtautumistani aborttiin millään tavalla. Se on ehdoton Ei. Sukulaisnaiselle lääkärit vakuuttivat koko raskauden ajan, että heidän lapsensa on niin vaikeasti vammainen, että abortti olisi paras ratkaisu. Sanottiin, että vauva kuolisi heti kun on syntynyt ellei jo kohtuun. No nyt heillä on ihana Down tyttö. Ei ole uskominen mihinkään muuhun, kuin siihen, että se annetaan mikä on tarkoitettu.
Minulla on, en tienyt etukäteen, vastaa kun oli n. 2v. , koska ei puhunut. Tehtiin sitten DNA testit ja toisella testilla selvisi, että on geneettinen virhe, sattuma. Varmasti olisin abortoinut, jos olisin tiennyt. Nyt rakastan lapseni yli kaikkea.
muutamia vuosia myöhemmin vammautui, nykyään paljon vaikeammin vammainen kuin vaikka downit, ikinä ei tule pärjäämään yksin.
itse en edes halunnut mihinkään testeihin, en olisi kuitenkaan keskeyttänyt enkä halunnut pilata odotusaikaa murehtimalla. Ihanan lapsen sain :)
Lapsella on kromosomivika, ei down. Harkitsin aborttia, mutta onneksi en tehnyt. Lapsi o nyt jo 17v. Vamma on lievä ja ihana nuori on lapsesta kasvanut .
Kas, tää oli mun avaus. Lapsukaiseni on jo 14v =)
ap.